• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy mostu zwodzonego w Sobieszewie

Maciej Naskręt
9 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak będzie wyglądał w przyszłości most zwodzony w Sobieszewie. Film stworzyła firma Archlogic na zlecenie spółki Europrojekt.



Gdański ZDiZ planuje w Sobieszewie budowę mostu zwodzonego. Projekt jest gotowy, ale potrzebne są jeszcze pieniądze. Niebagatelne, bo ok. 87 mln zł. O tym, czy miasto zagwarantuje środki na budowę, przekonamy się już w piątek.



Czy budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie jest potrzebna?

Według planów sprzed 2008 r. budowa nowego mostu zwodzonego w Sobieszewie nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miała trwać właśnie w tej chwili, a jej zakończenie datowano na 2012 r. Informacja o przyznaniu Polsce organizacji Euro 2012 trzy lata temu nieco ją storpedowała. Pieniądze w budżecie Gdańska zostały przesunięte na zadania związane z organizacją mistrzostw. Nowy obiekt miał zastąpić istniejący most pontonowy, który jest w złym stanie od wielu lat.

Jest jednak dobra informacja dla mieszkańców tej części Gdańska. W piątek w Urzędzie Miejskim ma zapaść decyzja o ewentualnym zapewnieniu pieniędzy na budowę mostu zwodzonego. Po spotkaniu m.in pracowników Wydziału Programów Rozwojowych i gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni dowiemy się, czy przedsięwzięcie będzie m.in. uwzględnione w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta Gdańska. Wtedy też okaże się, czy władze miasta zwrócą się do Unii Europejskiej o ewentualne dofinansowanie inwestycji.

Aby obiekt mógł powstać, Gdańsk musi wygospodarować ok. 80 mln zł w budżecie. Kolejne siedem milionów musi też dołożyć gmina Pruszcz Gdański, głównie by sfinansować przebudowę dojazdów do obiektu.

Czy jest już gotowy projekt przedsięwzięcia?- Tak. Mamy go w rękach od końca zeszłego roku. Przygotowany został przez firmę Europrojekt Gdańsk. Staramy się teraz o uzyskanie zezwoleń na budowę mostu - wyjaśnia nam Mieczysław Kotłowski z gdańskiego ZDiZ, który nadzoruje inwestycję.

Most zwodzony w Sobieszewie miałby powstać kilka metrów na północ od istniejącego mostu pontonowego. Miałby on dwa uchylne przęsła. Natomiast już na Wyspie Sobieszewskiej powstałoby rondo. Projekt przewiduje m.in. budowę ścieżek rowerowych, a także chodników.

Most zwodzony w Sobieszewie po wybudowaniu byłby drugim mostem otwieranym, zapewniającym dojazd na wyspę. Aktualnie trwa przetarg na realizację mostu zwodzonego w Przegalinie nad śluzą między Wisłą a Martwą Wisłą. Ma on być gotowy w maju 2012 r. Jak będzie wyglądał po przebudowie? W naszym artykule z grudnia ubiegłego roku znajdziesz wizualizację i plan przebudowy.

Korekty w rozkładach jazdy linii autobusów miejskich 112, 186 i 212.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku informuje, że na wniosek mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej, z dniem 12 lutego 2011 r. wprowadzone zostają korekty w rozkładach jazdy linii 112, 186 i 212.

W dni powszednie autobusy kursować będą częściej niż dotychczas. W ramach zmian zwiększona zostanie również częstotliwość kursowania autobusów linii 112 w soboty, niedziele i święta. Dzięki takiej modyfikacji rozkładu, w weekendy obsłużona zostanie większa liczba przystanków na Wyspie Sobieszewskiej oraz zwiększy się liczba kursów bezpośrednich do Dworca Głównego.

Jednocześnie, z uwagi na małe zapotrzebowanie, autobusy linii 212 nie będą kursowały w soboty, niedziele i święta.

Dodatkowo, w celu lepszej obsługi komunikacyjnej dzielnicy Przegalina, od 12 lutego 2011 r. autobusy linii 212 będą zatrzymywać się w obu kierunkach na przystanku "Przegalińska" na ul. Przegalińskiej, który dotychczas był obsługiwany wyłącznie przez linie 112 i N9.

Miejsca

Opinie (178) ponad 20 zablokowanych

  • Most pontonowy to nasza ekstremalna atrakcja turystryczna ;-) (11)

    • 231 7

    • piękan wizualizacja (5)

      wzruszyłem się przy tej muzyce

      • 18 3

      • Dobrze jest widzieć co będzie budowane. (2)

        Jak wybierałem projekt swojego domu to wizualizacja pomogła w wyborze. Podobnie jest z wyborem projektów dla miasta nie wiem co w tym wzruszającego...

        • 3 19

        • (1)

          Cieszymy się że jesteś taki poważny i pewnie też mądry.

          • 24 1

          • zgadzam się, warto mieć Micha na forum !

            • 17 0

      • Time to say goodbye tej inwestycji.

        • 10 3

      • HEHE

        Ale szydera. Mi teżłzy wzruszenia zalewają oczy. Szkoda tylko że na wizualizacji się skończy...

        • 4 0

    • Co innego atrakcja a co innego uciążliwy ,męczący i czasochłonny sposób przeprawy

      • 4 0

    • (2)

      pytanie do drogowych planistów: czy to że rondo jest tak blisko wjazdu na most, nie bedzie problemem? samochody czekające na wjazd na most zablokuja rondo i nie da rady pojechac w dwie pozostałe "odnogi" ronda..

      niech to ktoś przeanalizuje:)

      • 9 2

      • tam jest tak od zawsze (1)

        rondo nic nie zmieni, a na inny układ przestrzenny nie ma miejsca, bo zaraz za rondem w stronę morza jest pagórek, a na nim kościół

        • 5 0

        • no tak kościół .... rzecz święta

          • 1 1

    • to niech sobie zostanie atrakcją i niech zwodzony zbudują obok, przecież to kpina żeby to był jedyny dojazd do wyspy sobieszewskiej od strony centrum

      • 0 0

  • latem codziennie (3)

    przejeżdżam przez ten most.uwielbiam Sobieszewo !

    • 91 7

    • jesli dzielnica ma sie rozwijac, mamy sciagac turystow i sami wygodnie jezdzic jako mieszkancy to to jest obowiazkowa inwestycja

      • 15 1

    • oliwka z oliwy

      jakież to seksowne :)

      • 13 0

    • Prom

      A gdzie budka panów promiarzy, jak się most zepsuje?

      • 6 0

  • Piękna wizualizacja :) (12)

    Pierwszy i najważniejszy krok w całej tej realizacji już zrobiony. Wizualizacja zrobiona, więc jest dobrze, na kolejne etapy trzeba będzie nam poczekać kilkadziesiąt lat.

    • 149 13

    • a najpiękniejsza jest ta latarnia na końcu części podnoszonej (8)

      co za kretyn to wymyślił?

      • 2 3

      • właśnie, przecież przy podniesionym moście pospadają z niej ptaki !

        • 14 1

      • (6)

        dodatkowo pieknie umiejscowiony szlaban, zaraz przy zjeździe z ronda. Jak tylko będzie wiecej samochodów i trzeba będzie czekać aż podniosą most, to główne rondo w sobieszewie będzie zablokowane.

        • 6 1

        • (5)

          Wizualizacja zawiera duży dwumasztowy jacht (jol lub kecz) który mimo braku wiatru zapieprza przez most na pełnych żaglach i (domyślnie) silniku. Względnie, jach idący tak ostrym bajdewindem, że żagle ma na granicy łopotu, już się wyprostował, ale jakikolwiek podmuch z boku sprawi, ze się przechyli, odpadnie i wyrznie w most ;-)

          Wszelkie wizualizacje z żaglami, robione przez ałchitektuf, obnażają boleśnie ich kompletny brak przygotowania technicznego. Na teologię im, a nie na architekturę.

          • 3 5

          • Ojeju (2)

            znaco tematu, dowartościowałeś się teraz? Przecież widać, że jest flauta więc o jakim podmuchu mówisz? Żeby przechylić ciężki, dwumasztowy jacht nie wystarczy zwykły podmuch.

            • 2 0

            • przy flaucie (1)

              to przejście przez ten most na żaglach by pół dnia trwało. Poza tym od kiedy to wolno na żaglach przez most płynąć?

              • 0 1

              • Czy żegluga jednocześnie na żaglach

                i silniku jest możliwa? Tak. Czy jest zabroniona? Nie. A od kiedy to nie można przeprawiać się na żaglach przez most? ... Jaki jest status statku napędzanego jednocześnie żaglem i silnikiem? Status statku o napędzie mechanicznym.

                Czyż nie?

                Zapewniam cię, że nawet przy flaucie bywają niezauważalne podmuchy i z pewnością nie pół dnia by trwało (i nie trwa) pokonanie tego mostu.

                • 2 0

          • Znaki na moście (1)

            Interesujące są też znaki na moście (czerwone z białą linią poziomą po środku) informujące w intencji tfurcy prezentacji o zakazie przepływania pod oznaczonym przęsłem. Może coś się ostatnio zmieniło, ale wydaje mi się, że na szlakach wodnych do tego celu służy inne oznakowanie niż drogowy "zakaz wjazdu" ;-)

            • 0 1

            • Faktycznie na wodzie takim znakiem

              komunikuje się "zakaz wjazdu" A.1. "Zakaz przejścia", natomiast na moście powinno być oznaczenie znakami A.10 lub też D.1a lub D.1b

              • 0 0

    • Przecież napisali

      Projekt jest gotowy, ale potrzebne są jeszcze pieniądze... :-) brakuje mi to słowa TYLKO. Brakuje TYLKO pieniędzy!

      • 2 0

    • Chyba budyń ma jakies udzialy w firmie ktora robi takie cuda w 3D ze tyle sie tego zleca :)

      • 3 0

    • Pobliska hałda słabo wyeksponowana

      • 3 0

  • a nie taniej zwykły zbudowac? (14)

    • 10 82

    • (3)

      A statki to będą nad nim przefruwać ?

      • 19 0

      • (2)

        A czy tam teraz plywają statki? Jak to wyglada? Zwijają ten most pontonowy?

        • 0 9

        • otwierają na zawiasach (1)

          w określonych godzinach most jest rozczepiany i część odsuwana jest na bok - jak zawias

          • 8 0

          • Redfus

            Dzięki za info. Bywam tam 2-3 razy w roku, moze dlatego nigdy nie trafilem na te godziny.

            • 0 0

    • Czy ktoś pamięta ile kosztował most wantowy (6)

      Jego odległość od lustra wody byłaby wystarczająca.

      • 1 7

      • wantowy? (1)

        Przecież on potrzebuje nasypów i miejsca na dojazd. Nasypy by się chyba na plaży musiały zaczynać...

        • 12 0

        • Przecież mogliby Gorki Zachodnie z Wschodnimi sczepić

          Tam jest miejsce na nasyp. Nasyp może także skręcać od osi mostu.

          • 0 2

      • (1)

        ekspertem nie jestem ale wantowy według niektórych i tak jest za niski i powoduje to ograniczenia dla rozwoju terenów położonych bliżej centrum. Może nie teraz ale za kilkadziesiąt lat będzie to kłopot ale co tam budyniowe przydupasy o tym nie myślą .

        • 6 1

        • Za kilkadziesiąt lat rzeka wyschnie i nie będzie problemu statków pod mostem

          • 4 3

      • Wantowy jest za niski

        Pływałem z kolegą żeglarzem w okolicy mostu wantowego i wg niego most jest za niski, żeby przepływać pod nim bez składania masztu. Pływaliśmy łódką typu "Conrad"

        • 1 0

      • z tego co pamietam ok 190 mln zł

        .

        • 0 0

    • a nie lepiej tunel za te pieniądze ? (1)

      przecież na wyspę sobieszewską tiry nie muszą jeżdzić

      • 2 2

      • za te pieniądze to sobie tunel pod osiedlowym śmietnikiem pobudujesz

        • 0 0

    • Nie. Taniej zlikwidować pontonowy i nic nie budować ;-)

      Tylko czy cena jest właściwym kryterium oceny?

      • 0 0

  • DDD (2)

    Dla mnie nie ma żadnej wątpliwości, że "Po spotkaniu m.in pracowników Wydziału Programów Rozwojowych i gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni dowiemy się", że przedsięwzięcie będzie uwzględnione w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta Gdańska. Czyli wszyscy będą szczęśliwi?

    • 32 10

    • Ale jaja!!! (1)

      Nie dostałeś żadnego minusa - PO śpi?
      Licznik wskazuje w tej chwili 16/0

      • 4 4

      • Już PO się budzi a i feministka wstała hahaha

        • 3 2

  • Panie Prezydencie a co z mostami zwodzonymi na Starym Mieście? (7)

    W połowie lat 90-tych powstała koncepcja ożywienia dróg wodnych w Gdańsku, która zakładała przywrócenie możliwości otwierania się mostów na Starym Mieście.
    Pan Paweł A. jak obejmował swoje stanowisko zapewniał publicznie, że priorytetem będzie odbudowa Wyspy Spichrzów oraz przywrócenia mostów zwodzonych m.in. most Kamieniarski itd. w celu zwiększenia atrakcyjności turystyki wodnej.

    Lata lecą a w tej materii cały czas cicho, miasto ma inne polityczne priorytety do których trzeba będzie co roku dokładać na utrzymanie kilka(naście) milionów złotych.

    • 88 8

    • kilkaset nawet

      • 5 0

    • Za tym mostem jest nastepny ... obietnica nie przemyślana (2)

      Ile to juz nam obiecano ....
      - basen olimpijski
      - Kolejkę linowa na Biskupia Górkę
      - Hotel w w Twierdzy Wisłoujście
      - Odbudowę Wyspy Spichrzów jak z okresu międzywojennego
      Prawda jest taka - gdyby nie Euro 2012 nasza budyniowa władza w nosie miała by remonty budowy i reorganizacje a życie płynęło by spokojnym w ręcz leniwym trybem jak z zadanych lat.
      Pamiętajmy ze oni pracują dla nas i są po to by od nich wymagać to co obiecali !!!

      • 9 0

      • Ale Ty naiwny jesteś (1)

        Oni pracują dla nas !!!! dawno się tak nie usmiałem. Oni pracują dla siebie, ewentualnie dla partii i to wszystko. Zapomnij o takich pojęciach jak misja społeczna, powołanie, wyższe cele i tp. pierdoły. Proponuę zmienić nazwe tego miasta nu Budyniogród - pochodna od ciemnogrodu, bo tylko ciemnogród może byc tak głupi, żeby ze strachu przed jakimikolwiek zmianami wybierać takie miernoty na kolejne kadencje.

        • 8 2

        • Ewentualnie może być Chłańsk, jak nazywali Gdańsk panowie szlachta w XVII wieku

          • 0 0

    • Wyspy Spichrzów - wizja Budynia to szkło i metal jak budynek LOT

      65 lat po wojnie a wyspa wygląda jak wyglądała w 1945

      • 7 1

    • Ta koncepcja to po prostu zły pomysł.

      • 2 1

    • Przecież ECS jest ważniejsze...

      • 0 0

  • Żółto-czerwone autobusy miejskie w Gdańsku? (1)

    Chyba ZDiZ i Europrojekt Gdańsk nie wiedzą w jakich barwach po Gdańsku jeżdżą autobusy miejskie (19 sekunda wizualizacji), chyba że wizualizacja wstępnie miała być dla Warszawy tam jeżdżą tramwaje i autobusy żółto-czerwone.

    Wstyd.

    • 25 9

    • wstyd to że tego mostu jeszcze nie ma a nie jakis tam autobus na wizualizacji

      specjalnie zmieniasz temat?

      • 6 5

  • Coś czuję że w 2014 r przed wyborami zobaczymy jeszcze raz tą wizualizacje. (2)

    Gdańsk - miasto wizualnej możliwości?

    • 91 5

    • a w elblagu buduja dwa zwodzone mosty naraz. maja rozmach s..... (1)

      • 2 0

      • Wielfierme

        Wielfierme Waldemar

        • 0 0

  • Tak trzymać (1)

    Taki zwodzony most to dodatkowa atrakcja turystyczna, również dla wodniaków i uprządkowany dojazd z ścieżkami rowerowymi. Tylko trzymać kciuki za realizację tego projektu, aby nie skończyło się tylko na wizualizacji.

    • 43 0

    • Sobieszewo-most

      Sobieszewo jest piękne ,ale niestety zaniedbane.Kocham Sobieszewo i marzę o zwodzonym moście w miejsce koszmarnego wysłużonego pontonu.
      Pozdrawiam wszystkich fanów Sobieszewa.
      Irena

      • 4 0

  • Po co ten most. Lepiej te 80 mln zł przeznaczyć na utrzymanie ECS ;-) (2)

    Po co ten cały most? Pieniądze jeżeli znalazłby się na tą inwestycję lepiej przeznaczyć na utrzymanie ECS.
    Co roku trzeba będzie dokładać na utrzymanie ECS 17 mln zł a wieć te 80 mln zł starczyłoby na prawie 5 lat.

    • 64 36

    • A co, Basil juz wygrał ?

      Jak tak to koniecznie, musi byc po jewropejsku.

      • 2 0

    • eeetam... lepiej kościołowi dać - kościół ma duże i praktycznie nieograniczone potrzeby ;-)

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane