• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy nowych tramwajów. Stare czekają na remont

Michał Brancewicz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel. 15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel.

Podpisanie umowy na zakup 15 nowych tramwajów wciąż odwleka się w czasie, a naprawa 11 wozów może okazać się za droga dla miejskiego przewoźnika. Czy i kiedy pasażerowie mogą liczyć na nowe pojazdy?



Jak oceniasz stan gdańskich tramwajów?

Nowe tramwaje czekają na unijne pieniądze

Na umowie z Pesą na dostawę 15 niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo, od blisko trzech miesięcy brakuje już tylko podpisu.

Powód? Gdańscy urzędnicy wciąż czekają na gwarancję unijnego dofinansowania dla Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap IVA.

Umowa w tej sprawie miała zostać zawarta na przełomie sierpnia i września. Dlaczego do tej pory tak się nie stało?

- Centrum Unijnych Projektów Transportowych wciąż prowadzi ocenę naszego wniosku o dofinansowanie. Planowany termin podpisania umowy to koniec października 2017 roku - informuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wartość kontraktu z bydgoskim producentem wynosi 138,375 mln zł, a Unia ma dołożyć do niego 70,4 mln zł. Gdy dofinansowanie zostanie przyznane, a umowa z Pesą podpisana, bydgoski producnet będzie miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów. Pozostałe 10 trafi do Gdańska w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy.

Stare tramwaje czekają na decyzję

Poślizg może pojawić się również w przypadku modernizacji 11 tramwajów typu N8C. Ich remont miał pochłonąć niecałe 5,7 mln zł - tak szacował GAiT. Tymczasem łączna wartość ofert przekroczyła kwotę 10,2 mln zł. Złożyły je dwie firmy, każda na inną liczbę tramwajów.

Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pierwszą jest Modertrans, specjalizujący się w remontach pojazdów szynowych. Poznaniacy są zainteresowani pierwszą i trzecią częścią przetargu obejmującą w sumie naprawę układu napędowego i sterowania w trzech tramwajach. Modertrans życzy sobie za to 5 mln 448 tys. 900 zł. GAiT liczył, że pochłonie to najwyżej 3 mln 690 tys. zł.

Ofertę na część drugą - modernizację układów napędowych i sterowania w 8 tramwajach -
złożyła spółka 4 i B z Gdańska, która chce za tę usługę 4 mln 772 tys. 400 zł. Również w tym przypadku kwota wyraźnie mija się z założeniami przewoźnika. GAiT planował, że nie powinno to kosztować więcej niż 1 mln 968 tys. zł.

- W najbliższych dniach zarząd podejmie decyzję czy mimo wysokich kosztów zrealizować te zadania - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT-u.
Jeśli umowy zostaną podpisane, to zmodernizowane tramwaje będą wracać po remoncie do Gdańska w okresie między końcem lutego a końcem maja 2018 roku.

Miejsca

Opinie (173) 3 zablokowane

  • ale powiedzcie szczerze (4)

    Czy jak po Gdańsku jeszcze 10-15 lat temu jeździły prawie same stare składy 105Na , to czy awarie były tak częste jak dzisiaj?

    • 30 5

    • (1)

      Nie, bo 105Na to wytrzymałe pojazdy a N8C to awaryjny złom więc GAiT woli je modernizować

      • 11 5

      • Ale modernizacja czegoś, co już przyszło po modernizacji parę lat temu to może być tylko gdański wymysł.

        • 9 1

    • Codziennie około 10% tramwajów zjeżdżało (lub było spychane) awaryjnie do zajezdni. Tyle w kwestii niezawodności 105Na.

      • 8 2

    • Awarie były, tylko Internetu nie było...

      • 13 1

  • Lepiej niech postawią nowe muzeum.

    • 10 2

  • Przecież Gdańsk ma dużą nadwyżkę budżetową, (1)

    jaki jest problem zakupu nowego taboru. Dzisiejszy jest chyba najsłabszy w kraju. Zamiast stawiać kolejne muzea nikomu niepotrzebne inwestujcie w komunikację.

    • 20 6

    • Po co płacić z budżetu miasta, jak można dostać dotację unijną?

      • 5 0

  • Tytuł powinien brzmieć, że ważą się losy pasażerów komunikacji miejskiej. Oni są wartością nadrzędną i komunikacja jest dla nich a dla samej siebie :)

    • 11 0

  • N8C na Złom! 105Na na remont!

    • 21 8

  • oni nie mysla

    Na n8c grosza bym nie dal

    • 8 4

  • Jak to nie mają pieniędzy? A dochód z biletów? Sam budżet? Dochód z mandatów?

    • 11 6

  • :)

    Te stare poczciwe tramwaje przezyjo te nowoczesne, amerykanskie...

    • 5 3

  • Zła opinia (1)

    Nie jest to kwestia nowych czy starych tramwajów bardziej kwestia zainwestowania w istniejącą już firmę. Nie jakieś unimogi które zagrażają zdrowiu i życiu czy brak pojęcia o pracy przez co poniektórych pracowników wyższych szczebli.

    Bardziej jest organizacja pracy, wykwalifikowana kadra, odpowiednie stanowiska.

    Nie jak jest do tej pory stanowisko i każdy pracownik jest od wszystkiego.

    • 17 0

    • Zła opinia 2

      Dochodzi kwestia prawidłowego szkolenia motorniczych. Stara kadra (coraz mniej ich) daje sobie rade znakomicie, ale już świeżaki (z biedronki ;-)) ,najbardziej opanowali obsługę radiotelefonu.

      • 4 1

  • (3)

    naprawa za droga? a co na to prokuratura? wszak ktoś te relikty za grube pieniądze go gdańska sprowadził... znów nie widać słonia w menażerii?

    • 18 5

    • pisowaty (2)

      donosicielu.....do dziela.Pokaz co potrafisz

      • 5 9

      • Jak tłumoku dojdziesz do wniosku, że to marnowanie (1)

        Miedzy innymi Twojej kasy, to się wypowiadaj. Masz jakiekolwiek pojęcie o gminie?

        • 5 3

        • nimiecki szrot dla ciemnoty pełowskiej to najlepszy dil

          ta ciemna lewacka pełowska zaraza wszystko psuła i ile może dalej psuje

          • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane