• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy nowych tramwajów. Stare czekają na remont

Michał Brancewicz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel. 15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel.

Podpisanie umowy na zakup 15 nowych tramwajów wciąż odwleka się w czasie, a naprawa 11 wozów może okazać się za droga dla miejskiego przewoźnika. Czy i kiedy pasażerowie mogą liczyć na nowe pojazdy?



Jak oceniasz stan gdańskich tramwajów?

Nowe tramwaje czekają na unijne pieniądze

Na umowie z Pesą na dostawę 15 niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo, od blisko trzech miesięcy brakuje już tylko podpisu.

Powód? Gdańscy urzędnicy wciąż czekają na gwarancję unijnego dofinansowania dla Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap IVA.

Umowa w tej sprawie miała zostać zawarta na przełomie sierpnia i września. Dlaczego do tej pory tak się nie stało?

- Centrum Unijnych Projektów Transportowych wciąż prowadzi ocenę naszego wniosku o dofinansowanie. Planowany termin podpisania umowy to koniec października 2017 roku - informuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wartość kontraktu z bydgoskim producentem wynosi 138,375 mln zł, a Unia ma dołożyć do niego 70,4 mln zł. Gdy dofinansowanie zostanie przyznane, a umowa z Pesą podpisana, bydgoski producnet będzie miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów. Pozostałe 10 trafi do Gdańska w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy.

Stare tramwaje czekają na decyzję

Poślizg może pojawić się również w przypadku modernizacji 11 tramwajów typu N8C. Ich remont miał pochłonąć niecałe 5,7 mln zł - tak szacował GAiT. Tymczasem łączna wartość ofert przekroczyła kwotę 10,2 mln zł. Złożyły je dwie firmy, każda na inną liczbę tramwajów.

Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pierwszą jest Modertrans, specjalizujący się w remontach pojazdów szynowych. Poznaniacy są zainteresowani pierwszą i trzecią częścią przetargu obejmującą w sumie naprawę układu napędowego i sterowania w trzech tramwajach. Modertrans życzy sobie za to 5 mln 448 tys. 900 zł. GAiT liczył, że pochłonie to najwyżej 3 mln 690 tys. zł.

Ofertę na część drugą - modernizację układów napędowych i sterowania w 8 tramwajach -
złożyła spółka 4 i B z Gdańska, która chce za tę usługę 4 mln 772 tys. 400 zł. Również w tym przypadku kwota wyraźnie mija się z założeniami przewoźnika. GAiT planował, że nie powinno to kosztować więcej niż 1 mln 968 tys. zł.

- W najbliższych dniach zarząd podejmie decyzję czy mimo wysokich kosztów zrealizować te zadania - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT-u.
Jeśli umowy zostaną podpisane, to zmodernizowane tramwaje będą wracać po remoncie do Gdańska w okresie między końcem lutego a końcem maja 2018 roku.

Miejsca

Opinie (173) 3 zablokowane

  • Szykujcie się na rok pieszego pasażera gdańszczury :) (2)

    U nas w Gdyni 55 autobusów i 30 trajtków już w drodze :) A wy dalej bawcie się w zabytek techniki o nazwie tramwaj i jeździjcie ze śmierdzącymi menelami, o pardon, mieszkańcamy Stogów :)

    • 5 16

    • kretyn

      • 4 1

    • niestety ale ma całkowita racje

      • 1 2

  • Czy prof. Pumex już przygotował listę zasłużonych dla WM Gdańska ???

    • 4 3

  • i tak panowie prezesi- od zakupu do zakupu, a reszta.....

    dlaczego nie są sprzątane?
    dlaczego nie są myte?

    • 9 4

  • Jechałem niedawno tym zmodernizowanym "Dortmundem".

    Na "esce" przy Galerii Bałtyckiej tempo 2km/h. Zgrzyty, stuki. Nagle jak coś nie pierdyknie! Myślałem, że się przegub rozerwał. Dwójka młodych ludzi wyskoczyła z siedzeń przekonani, że plastiki polecą. Nic takiego, motorniczy ze stoickim spokojem dalej podąża swoim torem.

    Widać "Dortmundy" tak mają jak się za bardzo zginają.

    • 12 2

  • Najwyższy czas wyremontować torowisko na Stogach i puścić nowe tramwaje, bo stare okropnie hałasują!!

    Lecz zamiast kupować niemieckie złomy ku radości Niemców że się pozbędą złomiaków, lepiej zakupić mniej a PESY - turyści mówią wizytówka naszego miasta Gdańska.

    • 6 3

  • Anonimowi MĄDRALIŃSCY (2)

    Tym co tak głupio się wypowiadają i cwaniaczą proponuje niech miast podniesie o 100 % ceny biletów i kupi nowe tramwaje nie remontując starych, zobaczymy czy nadal będą tak cwaniaczyć na forum

    • 8 5

    • cymbale na tramwaje i elektryczne autobusy nowe sa dotacje z UE!! (1)

      I jeszce jedno cymbale zdrowie jest bezcenne i trujace gruchoty dieskla zatruwaja spalinami jak kiedys zachorujesz to sobie przypomnij dlaczego.

      • 1 3

      • Tramwaje jeżdżą na prąd...

        • 0 0

  • Efekt PiSzewickiej " ... zmiany| (2)

    Jak się Unię traktuje idiotycznie i jak głupoli to ci nie mają zamiaru dalej pozwalać na taką chamówę , a to dopiero początek PiSiego "raju" !!!!! Nowe tramwaje , drogi , mosty , dopłaty itp ....PA PA "durna zmiano" :))

    • 7 11

    • efektem twojej głupoty jest własnie zacofanie kraju ,z którego sobie zachód zrobił smietnisko.!

      • 0 5

    • Nie trafiliście obywatelu!

      Przykro mi ale ten argument nie ma najmniejszego sensu.
      Co jak co, ale Trójmiasto, a już szczególnie Gdańsk, jest bastionem "starej zmiany".

      • 0 0

  • Automaty biletowe

    Kiedy automaty w tramwajach ?!

    • 8 1

  • Remont niemieckich sprzętów... (1)

    Ciekawe, jaki jest koszt utrzymania takiego tramwaju w okresie np. 30 lub 60 miesięcy w porównaniu do nowej pesy. Niemcy, na ile znam ich politykę, kasują za wszystko jak za zborze. Głupi katalog części zamiennych potrafi kosztować tysiące euro (bez katalogu nie wiadomo, co zamawiać), nie wspominając o samych częściach, często "złośliwie" dobranych tak, że praktycznie kupić się je da wyłącznie u producenta tramwaju. Tramwaj to nie paserati, nikt nie robi zamienników...

    • 8 4

    • Fakt wygląda tak:

      41 używanych tramwajów sprzedali Gdańsku za cenę jednej nowej PESY. Przebudowa w Polsce była droga.

      • 2 0

  • Błazny lysego

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane