• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważne zmiany dla mieszkańców Trójmiasta. Inwestycje 2021/2022

Michał Brancewicz
29 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W mijającym roku oddano do użytku kilka inwestycji szczególnie ważnych dla kierowców jeżdżących po Trójmieście. W 2021 roku rozpoczęły się też projekty, które już w przyszłym roku podniosą komfort podróżowania pasażerom komunikacji miejskiej i kolei. 2022 rok będzie również czasem, gdy zakończy się kilka większych przedsięwzięć rozpoczętych parę lat temu.



Inwestycje zakończone w 2021 r.



Wiadukt Biskupia GórkaMapka


Dwie nowe jezdnie i piętrowy parking powstały w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka oddanego do użytku latem. Dwie nowe jezdnie i piętrowy parking powstały w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka oddanego do użytku latem.
Pod nazwą wiadukt Biskupia Górka kryła się nie tylko budowa dwóch nitek nowej przeprawy nad torami, ale także powstanie kubaturowego parkingu i kolejnego fragmentu Nowego Podwala Grodzkiego.

Wszystkie roboty zakończyły się oficjalnie 30 czerwca. Wykonawcą prac była firma Budimex, a wartość całego projektu wyniosła ok. 172 mln zł.

Węzeł Sopot Kamienny Potok


Przebudowa skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Malczewskiego była jednym z elementów węzła Sopot Kamienny Potok.


Przebudowa skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Malczewskiego była jednym z elementów węzła Sopot Kamienny Potok.

Jak oceniasz tempo realizacji dużych inwestycji w Trójmieście?

Budowa węzła komunikacyjnego na Kamiennym Potoku zakończyła się pod koniec sierpnia. Inwestycja obejmowała przebudowę skrzyżowania al. Niepodległości i ul. MalczewskiegoMapka oraz wykonanie m.in.: pętli autobusowej, dwóch rond w ciągu ul. Wejherowskiej czy miejsc postojowych w pobliżu stacji SKM.

W ramach prac wykonano nową nawierzchnię al. Nieodległości na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami 23 Marca i Armii Krajowej.

Koszt projektu wyniósł ok. 30 mln zł.

Węzeł ChyloniaMapka


Zmiany na placu przed dworcem w Chyloni kosztowały blisko 46 mln zł. Zdjęcie z października 2021. Zmiany na placu przed dworcem w Chyloni kosztowały blisko 46 mln zł. Zdjęcie z października 2021.
Prace przed dworcem w Chyloni zakończyły się 17 grudnia. Obecnie trwają procedury odbiorowe, które potrwają do końca marca.

W ramach inwestycji przebudowany został plac Dworcowy, powstał parking podziemny na 140 aut i 24 rowery, trakcja trolejbusowa, droga rowerowa wzdłuż ul. Kartuskiej, zespół toalet publicznych, nowe oświetlenie i monitoring.

Prace kosztowały 45,8 mln zł, a wykonawcą było konsorcjum Roverpol - Rover Infraestructuras.

Rozbudowa KartuskiejMapka


18 grudnia kierowcom udostępnione zostały nowe jezdnie rozbudowanej ul. Kartuskiej na odcinku za obwodnicą. Chociaż ulicę rozbudowano do dwóch pasów w każdym kierunku, to drogowcy udostępnili na razie tylko po jednym z nich.

Powodem są trwające roboty związane z przebudową skrzyżowania ul. Kartuskiej z ul. Nowatorów - odcinka będącego kolejnym etapem rozbudowy ulicy Kartuskiej. Ta inwestycja zakończy się we wrześniu 2022 r. i pochłonie 12,9 mln zł.

Wykonawcą I etapu prac na ul. Kartuskiej było konsorcjum firm, którego liderem jest firma Kruszywo. Koszt inwestycji to ponad 37 mln zł.

Terminal Promowy w Porcie GdyniaMapka


  • Terminal promowy w Gdyni, mimo oficjalnego otwarcia we wrześniu, nadal świeci pustkami. Pasażerowie pojawią się w nim w pierwszych miesiącach nowego roku.
  • Budowa Terminalu Promowego w Porcie Gdynia kosztowała ok. 290 mln zł.
Choć oficjalne zakończenie budowy nastąpiło we wrześniu, to z nowego Publicznego Terminalu Promowego nie odpłynął jeszcze żaden statek. Wybudowany przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji obiekt pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m.

Zgodnie z najnowszymi zapowiedziami pasażerowie skorzystają z nowej infrastruktury w I kwartale 2022 r.

Budowa terminalu rozpoczęła się wiosną 2019 r. Koszt jego powstania zamknął się w kwocie ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego. Wykonawcą prac było Doraco.

Inwestycje rozpoczęte w 2021 r.



Nowa WarszawskaMapka


Na trasie linii tramwajowej Nowa Warszawska widać już torowisko. Jej budowa trwać będzie do jesieni 2022 roku. Na trasie linii tramwajowej Nowa Warszawska widać już torowisko. Jej budowa trwać będzie do jesieni 2022 roku.
Budowa dwukilometrowej trasy tramwajowej ruszyła w lutym. Torowisko połączy istniejące linie tramwajowe na al. HavlaMapkaAdamowiczaMapka. Wzdłuż Nowej Warszawskiej powstaje też chodnik oraz droga rowerowa.

Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud. Zgodnie z zawartą umową prace mają trwać do 30 listopada 2022 r., a pierwsi pasażerowie skorzystają z nowej linii na początku 2023 r.

Elektryfikacja PKM i przystanek FirogaMapka


Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakończy się jesienią 2022 roku. Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakończy się jesienią 2022 roku.
Prace na linii PKM rozpoczęły się w połowie czerwca. Na całej trasie wbitych zostanie w sumie 1,5 tys. elementów, na których podwieszona zostanie 40-kilometrowa sieć trakcyjna.

Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między Matarnią a portem lotniczym.

Koszt elektryfikacji wraz z budową przystanku to 48,85 mln zł. Prąd na trasie PKM popłynie w 2023 roku, zaś prace związane z budową peronu powinny zakończyć się jesienią 2022 r. Ich wykonawcą jest Torpol.

Modernizacja dworca we WrzeszczuMapka


Tak po rozbudowie będzie wyglądał nowy budynek dworca we Wrzeszczu. Tak po rozbudowie będzie wyglądał nowy budynek dworca we Wrzeszczu.
Roboty związane z budową nowego obiektu w miejscu istniejącego budynku dworca rozpoczęły się w sierpniu. Nowy, większy budynek ma powstać do końca 2022 r. Wykonawcą wartych 13,2 mln zł prac jest firma Tym-Bud.

Węzeł KarwinyMapka


I etap budowy węzła Karwiny, w sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny, rozpoczął się we wrześniu. W jego ramach powstanie parking na 140 samochodów i motocykli oraz co najmniej 50 rowerów. Oprócz tego znajdą się strefa Kiss&Ride pozwalająca na krótki postój trzem pojazdom i nowa pętla autobusowa. Z kolei ul. Wielkopolska zyska 3 km buspasów.

Warte 101 mln zł prace realizuje firma MTM. Mają się one zakończyć w kwietniu 2023 r.

W kolejnym etapie przebudowane mają zostać wiadukty, tak by możliwe było zmieszczenie trzeciego toru na linii kolejowej 201.

Inwestycje, które zakończą się w 2022 r.



Część inwestycji wymienionych powyżej również mogłaby się znaleźć w tym zestawieniu, ale postanowiliśmy umieścić tutaj tylko te, których realizacja rozpoczęła się znacznie wcześniej niż w mijającym roku.

Pirs lotniskowyMapka


  • W nowej części terminala są już zamontowane rękawy pasażerskie.
  • Pirs - nowa część terminala lotniskowego jest już na ukończeniu.
Rozbudowa terminalu o nową część, tzw. pirs, rozpoczęła się w grudniu 2019 r. Pierwsza część nowej infrastruktury, która powstała na styku terminalu i pirsu, została oddana do użytku latem tego roku. Działają tam dwie nowe karuzele bagażowe.

Na przełomie stycznia i lutego 2022 r. pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej części przylotowej z odbiorem bagażu i kontrolą dokumentów.

Pozostała część pirsu ma zostać skończona maksymalnie do końca marca, a w kwietniu rozpocznie się procedura odbiorowa.

Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminalu T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł. Wykonawcą prac jest Doraco.

Remont dworca Gdańsk GłównyMapka


Gruntowna modernizacja gmachu rozpoczęła się ponad dwa lata temu i miała pierwotnie zakończyć się pod koniec 2021 r. Prace przedłużą się jednak i potrwają do wakacji 2022.

Remont i przebudowa budynków wraz z budową nowej części tunelu pochłonie 99,6 mln zł. Wykonawcą prac jest Mostostal Warszawa.

Trasa Kaszubska


Węzeł Wielki Kack - w tym miejscu Obwodnica Trójmiasta łączy się z Trasą Kaszubską, która zostanie otwarta w przyszłym roku. Węzeł Wielki Kack - w tym miejscu Obwodnica Trójmiasta łączy się z Trasą Kaszubską, która zostanie otwarta w przyszłym roku.
Budowa trzech z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej rozpoczynała się w różnych okresach - między jesienią 2019 a zimą 2020 r. Mimo to wszystkie prace miały zakończyć się wraz z końcem 2021 r.

W listopadzie Ministerstwo Infrastruktury podało, że do tego czasu uzyskana zostanie jedynie przejezdność na głównych odcinkach.

Pod koniec grudnia okazało się, że ekspresówka nie będzie udostępniona kierowcom w tym roku. Otwarcie poszczególnych odcinków ma się odbywać na przełomie wiosny i lata 2022 r.


  1. Gdynia-Wielki Kack (z węzłem) - w. Szemud (bez węzła) - 20,2 km - czerwiec 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
  2. Węzeł Szemud (z węzłem) - w. Luzino (bez węzła) - 10,3 km - maj 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
  3. Węzeł Luzino (z węzłem) - w. Bożepole Wielkie (z węzłem) - 10,4 km - sierpień 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.

Łączna wartość budowy trzech odcinków to ok. 2 mld zł. Z funduszy UE na inwestycję zostanie przeznaczonych blisko 985 mln zł.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (155)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane