- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (209 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (148 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (272 opinie)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (299 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
Ważne zmiany dla mieszkańców Trójmiasta. Inwestycje 2021/2022
W mijającym roku oddano do użytku kilka inwestycji szczególnie ważnych dla kierowców jeżdżących po Trójmieście. W 2021 roku rozpoczęły się też projekty, które już w przyszłym roku podniosą komfort podróżowania pasażerom komunikacji miejskiej i kolei. 2022 rok będzie również czasem, gdy zakończy się kilka większych przedsięwzięć rozpoczętych parę lat temu.
Inwestycje zakończone w 2021 r.
Wiadukt Biskupia Górka
Pod nazwą wiadukt Biskupia Górka kryła się nie tylko budowa dwóch nitek nowej przeprawy nad torami, ale także powstanie kubaturowego parkingu i kolejnego fragmentu Nowego Podwala Grodzkiego.
Wszystkie roboty zakończyły się oficjalnie 30 czerwca. Wykonawcą prac była firma Budimex, a wartość całego projektu wyniosła ok. 172 mln zł.
Węzeł Sopot Kamienny Potok
W ramach prac wykonano nową nawierzchnię al. Nieodległości na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami 23 Marca i Armii Krajowej.
Koszt projektu wyniósł ok. 30 mln zł.
Węzeł Chylonia
Prace przed dworcem w Chyloni zakończyły się 17 grudnia. Obecnie trwają procedury odbiorowe, które potrwają do końca marca.
W ramach inwestycji przebudowany został plac Dworcowy, powstał parking podziemny na 140 aut i 24 rowery, trakcja trolejbusowa, droga rowerowa wzdłuż ul. Kartuskiej, zespół toalet publicznych, nowe oświetlenie i monitoring.
Prace kosztowały 45,8 mln zł, a wykonawcą było konsorcjum Roverpol - Rover Infraestructuras.
Rozbudowa Kartuskiej
18 grudnia kierowcom udostępnione zostały nowe jezdnie rozbudowanej ul. Kartuskiej na odcinku za obwodnicą. Chociaż ulicę rozbudowano do dwóch pasów w każdym kierunku, to drogowcy udostępnili na razie tylko po jednym z nich.
Powodem są trwające roboty związane z przebudową skrzyżowania ul. Kartuskiej z ul. Nowatorów - odcinka będącego kolejnym etapem rozbudowy ulicy Kartuskiej. Ta inwestycja zakończy się we wrześniu 2022 r. i pochłonie 12,9 mln zł.
Wykonawcą I etapu prac na ul. Kartuskiej było konsorcjum firm, którego liderem jest firma Kruszywo. Koszt inwestycji to ponad 37 mln zł.
Terminal Promowy w Porcie Gdynia
Choć oficjalne zakończenie budowy nastąpiło we wrześniu, to z nowego Publicznego Terminalu Promowego nie odpłynął jeszcze żaden statek. Wybudowany przy nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji obiekt pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m.
Zgodnie z najnowszymi zapowiedziami pasażerowie skorzystają z nowej infrastruktury w I kwartale 2022 r.
Budowa terminalu rozpoczęła się wiosną 2019 r. Koszt jego powstania zamknął się w kwocie ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego. Wykonawcą prac było Doraco.
Inwestycje rozpoczęte w 2021 r.
Nowa Warszawska
Budowa dwukilometrowej trasy tramwajowej ruszyła w lutym. Torowisko połączy istniejące linie tramwajowe na al. Havla i Adamowicza. Wzdłuż Nowej Warszawskiej powstaje też chodnik oraz droga rowerowa.
Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud. Zgodnie z zawartą umową prace mają trwać do 30 listopada 2022 r., a pierwsi pasażerowie skorzystają z nowej linii na początku 2023 r.
Elektryfikacja PKM i przystanek Firoga
Prace na linii PKM rozpoczęły się w połowie czerwca. Na całej trasie wbitych zostanie w sumie 1,5 tys. elementów, na których podwieszona zostanie 40-kilometrowa sieć trakcyjna.
Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM Firoga między Matarnią a portem lotniczym.
Koszt elektryfikacji wraz z budową przystanku to 48,85 mln zł. Prąd na trasie PKM popłynie w 2023 roku, zaś prace związane z budową peronu powinny zakończyć się jesienią 2022 r. Ich wykonawcą jest Torpol.
Modernizacja dworca we Wrzeszczu
Roboty związane z budową nowego obiektu w miejscu istniejącego budynku dworca rozpoczęły się w sierpniu. Nowy, większy budynek ma powstać do końca 2022 r. Wykonawcą wartych 13,2 mln zł prac jest firma Tym-Bud.
Węzeł Karwiny
I etap budowy węzła Karwiny, w sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny, rozpoczął się we wrześniu. W jego ramach powstanie parking na 140 samochodów i motocykli oraz co najmniej 50 rowerów. Oprócz tego znajdą się strefa Kiss&Ride pozwalająca na krótki postój trzem pojazdom i nowa pętla autobusowa. Z kolei ul. Wielkopolska zyska 3 km buspasów.
Warte 101 mln zł prace realizuje firma MTM. Mają się one zakończyć w kwietniu 2023 r.
W kolejnym etapie przebudowane mają zostać wiadukty, tak by możliwe było zmieszczenie trzeciego toru na linii kolejowej 201.
Inwestycje, które zakończą się w 2022 r.
Część inwestycji wymienionych powyżej również mogłaby się znaleźć w tym zestawieniu, ale postanowiliśmy umieścić tutaj tylko te, których realizacja rozpoczęła się znacznie wcześniej niż w mijającym roku.
Pirs lotniskowy
Rozbudowa terminalu o nową część, tzw. pirs, rozpoczęła się w grudniu 2019 r. Pierwsza część nowej infrastruktury, która powstała na styku terminalu i pirsu, została oddana do użytku latem tego roku. Działają tam dwie nowe karuzele bagażowe.
Na przełomie stycznia i lutego 2022 r. pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej części przylotowej z odbiorem bagażu i kontrolą dokumentów.
Pozostała część pirsu ma zostać skończona maksymalnie do końca marca, a w kwietniu rozpocznie się procedura odbiorowa.
Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminalu T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł. Wykonawcą prac jest Doraco.
Remont dworca Gdańsk Główny
Gruntowna modernizacja gmachu rozpoczęła się ponad dwa lata temu i miała pierwotnie zakończyć się pod koniec 2021 r. Prace przedłużą się jednak i potrwają do wakacji 2022.
Remont i przebudowa budynków wraz z budową nowej części tunelu pochłonie 99,6 mln zł. Wykonawcą prac jest Mostostal Warszawa.
Trasa Kaszubska
Budowa trzech z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej rozpoczynała się w różnych okresach - między jesienią 2019 a zimą 2020 r. Mimo to wszystkie prace miały zakończyć się wraz z końcem 2021 r.
W listopadzie Ministerstwo Infrastruktury podało, że do tego czasu uzyskana zostanie jedynie przejezdność na głównych odcinkach.
Pod koniec grudnia okazało się, że ekspresówka nie będzie udostępniona kierowcom w tym roku. Otwarcie poszczególnych odcinków ma się odbywać na przełomie wiosny i lata 2022 r.
- Gdynia-Wielki Kack (z węzłem) - w. Szemud (bez węzła) - 20,2 km - czerwiec 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
- Węzeł Szemud (z węzłem) - w. Luzino (bez węzła) - 10,3 km - maj 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
- Węzeł Luzino (z węzłem) - w. Bożepole Wielkie (z węzłem) - 10,4 km - sierpień 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
Łączna wartość budowy trzech odcinków to ok. 2 mld zł. Z funduszy UE na inwestycję zostanie przeznaczonych blisko 985 mln zł.
Opinie wybrane
-
2021-12-29 07:50
Przystanek Wrzeszcz (10)
Ważne by na stacji Gdańsk Wrzeszcz nie zapomnieć o miejscach noclegowych dla bezdomnych, odświeżaczach powietrza i samomyjących się z moczu podłóg. Jeżeli ktoś chce się cofnąć do lat 90 i zobaczyć namiastkę dawnych tuneli w centrum Gdańska w okolicach PKS-u to warto zajechać do Wrzeszcza.
- 111 13
-
2021-12-29 13:36
Ten dworzec co to ma być wybudowany to jest projekt jeszcze chyba gierkowski - z nowoczesnościa nie ma nic wspólnego.
- 1 1
-
2021-12-29 10:33
Było całkiem dobrze póki remontu nie zaczęli robić.
Teraz dwa lata syfu i menelstwa bo stary budynek był brzydki a nowy będzie jeszcze brzydszy. Jak było po staremu to była ochrona i żadne menele nie spali w dworcu. Czasem weszli ale musieli szybko się wynosić jak ich ochroniarz namierzył. Teraz jest masakra bo oni już są wszędzie. Remont z opóźnieniem skończy się w 2023 a przez ten czas podróżni
Teraz dwa lata syfu i menelstwa bo stary budynek był brzydki a nowy będzie jeszcze brzydszy. Jak było po staremu to była ochrona i żadne menele nie spali w dworcu. Czasem weszli ale musieli szybko się wynosić jak ich ochroniarz namierzył. Teraz jest masakra bo oni już są wszędzie. Remont z opóźnieniem skończy się w 2023 a przez ten czas podróżni nie mają nic poza smrodem. A jak otworzą dworzec nowy to będzie fuszerka na fuszerce tak jak w Tczewie gdzie drzwi otwierają się wprost w twarz gdy się do nich podejdzie albo ewentualnie po prostu są niesprawne. Do tego puste lokale gdy przed remontem był i handel i gastronomia no ale sobie pkp musi podnieść stawki i nikt nie chce tego wynająć więc lepiej żeby puste stało.
- 8 7
-
2021-12-29 09:31
(1)
Po isz te uwagi do PKP
- 7 2
-
2021-12-29 10:37
Jak do PKP to chyba PiSz
- 5 3
-
2021-12-29 08:26
NP (5)
Noclegownie w dzielnicy to tragedia dla mieszkańców. Roszczeniowi bezdomni,alkoholicy są w całej dzielnicy.Na przystankach,przed sklepami,na placach zabaw itp.Noclegownie powinny być poza miastem.
- 20 5
-
2021-12-29 08:44
Oto moi drodzy sposób uspokojenia sumienia, tak, żeby czasem nikomu nie pomóc... (4)
- 12 18
-
2021-12-29 10:34
a po co pomagać alkoholikom? (3)
sami sobie wybierają taki los, są dla nich miejsca ale oni wolą ulicę i chlanie
- 7 7
-
2021-12-29 11:08
nikt nie woli ulicy i chlania , to choroba ,a tacy ludzie są na całym świecie , co 3 bezdomny alkoholik (2)
w Niemczech to twój rodak
- 6 5
-
2021-12-31 18:59
no i co z tego
Niemcy ich zmusili czy sami wybrali ten los ?
- 0 0
-
2021-12-29 12:23
Jak to choroba,to trzeba ją leczyć.
- 3 0
-
2021-12-29 11:03
(6)
Przykład Nowej Warszawskiej to mądrość planistów. Wreszcie zbudują ulicę gdzie nie będzie blachosmrodów a jedynie chodnik i ścieżka rowerowa oraz tramwaj. Chciałoby się rzec oby więcej takich ulic w Gdańsku.
- 60 81
-
2021-12-31 18:57
masz rację
proponuję towary do sklepów rozwozić tramwajem a pogotowie i straż niech jeżdżą autobusami
- 0 0
-
2021-12-29 17:56
Co to są blachosmrody?
- 9 1
-
2021-12-29 13:48
Blachoglowy (1)
Tylko dziwni ludzie tak nazywają samochody, wczoraj było -8 stopni nie widziałem żadnych rowerzystów, gdzie się pochowaliscie ??? Macie jeździć cały rok rozumiemy się ?
- 27 7
-
2021-12-29 18:15
Jeździmy cały rok.
Może odkop samochód, bo jak jeździsz że śniegową czapką, nie widzisz co się dzieje na drodze...
- 1 6
-
2021-12-29 11:33
(1)
"Nowa Warszawska" to nazwa propagandowa. Nie wybudowano żadnej nowej drogi, a tylko tory tramwajowe. Jak można nazwać tory tramwajowe nową ulicą? Jak w ogóle można dać nazwę samym torom tramwajowym?
- 35 3
-
2021-12-29 11:37
Racja
Torowisko powinno mieć też buspas
- 19 6
-
2021-12-29 10:35
Węzeł Sopot Kamienny Potok (4)
To wspaniały przykład, nieudanej modernizacji, pytanie jeszcze czy miało to szanse na sukces, tak naprawdę nie zmieniło się nic, nie przerobiono tego na układ dwupoziomowy, a mała powierzchnia tego skrzyżowania i dziwna regulacja świateł do lewoskrętu z al. Niepodległości dalej generuje korki w tym miejscu.
- 69 14
-
2021-12-29 16:36
POzory że coś się zrobiło na lepiej. Kasa zmarnowana!
- 3 0
-
2021-12-29 13:08
Dokładnie to chyba najbardziej nie udany projekt który ładnie kasę wydoił
- 9 0
-
2021-12-29 11:36
jest lepiej, takie moje zdanie.
Ale a propos dwupoziomowej organizacji, to chciałeś tam wiadukt, tunel? Na takim węźle to złe rozwiązanie.
Ja sama jestem za budową gigatunelu przez sopot, żeby wreszcie wywalić stamtąd samochodziarzyków.- 8 5
-
2021-12-29 10:54
Zmieniło się na gorsze, teraz korki są w dwie strony.
Ale przynajmniej MTM, Ogniot i Kamuśki zarobieni.
- 16 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.