• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wciąż problemy z parkowaniem w Oliwie

Beata
30 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przy Olivia Business Centre kierowcy parkują gdzie popadnie, tłumacząc się brakiem miejsc na parkingu. Przy Olivia Business Centre kierowcy parkują gdzie popadnie, tłumacząc się brakiem miejsc na parkingu.

Nasza czytelniczka skarży się na nieustający problem z parkowaniem samochodów przy Olivia Business Centre. zobacz na mapie Gdańska Uważa, że władze miasta i zarządca obiektu powinni wspólnie wypracować rozwiązania, zamiast udawać, że wszystko jest w porządku. I przekonuje, że z Zaspy czy Moreny do Oliwy najlepiej dojechać... samochodem.



Czy do biurowców w Oliwie najłatwiej dojechać samochodem?

Mam wątpliwą "przyjemność" pracować w jednym z biurowców Olivia Business Center, więc wiem z autopsji jak wygląda kwestia dojazdów i parkowania. Biurowce te ostatnio ściągnęły do siebie i dalej ściągają większość liczących się firm z Gdańska, zwłaszcza z sektora IT. Do pracy tutaj przyjeżdża codziennie mnóstwo osób - również spoza Trójmiasta, a nawet spoza województwa.

Dlaczego radni nie zrobili parkingów, a strefę płatnego parkowania?

Wiele osób dojeżdża samochodami, bo z wielu miejsc dojazd komunikacją jest kompletnie nieopłacalny. I "nagle" okazuje się, że jest problem, bo w związku z brakiem miejsc parkingowych, kierowcy parkują gdzie popadnie, zastawiając chodniki, trawniki itp. W związku z tym radni dzielnicy postanowili zrobić strefę płatnego parkowania, żeby "rozwiązać" problem.

Natomiast nasuwa się tutaj pytanie: gdzie ci radni byli, kiedy wydawano zgodę na budowę tych molochów? W samym OBC w tej chwili pracuje jakieś pięć tys. osób, a powstaje jeszcze kolejny budynek, co daje kolejny tysiąc. Przy czym liczba miejsc parkingowych w stosunku do pracowników to jakieś 20 procent. Mało tego, miejsca oczywiście są płatne, a ceny to czyste złodziejstwo. Jest mały parking, gdzie opłata wynosi 160 zł za miesiąc, co jeszcze byłoby do przełknięcia, ale liczba miejsc tam jest symboliczna i już dawno jest zapełniony.

Miejsca parkingowe są za drogie

Kolejne miejsca to już opłata rzędu ponad 300 zł za to, że auto stoi "pod chmurką" lub ok. 400 zł za miejsce podziemne. Do tego zarządca wcale nie chce sprzedawać miejsc naziemnych dla pracowników, bo poustawiano kasy parkingowe dla przyjezdnych ze stawkami rzędu 3-5 zł za godzinę parkowania. Dla porównania koszt miejsca podziemnego w GPNT na Morenie to jakieś 160 zł, a w parku w Gdyni jeszcze mniej (tak przynajmniej było rok temu).

Tak więc 300 zł za miejsce parkingowe dla pracowników, gdzie firma i tak płaci duże pieniądze za wynajem, to czyste złodziejstwo. Stąd pracownicy parkują poza OBC, gdzie popadnie, bo ogólnodostępnych parkingów brak, a zarządca OBC ma czyste ręce, bo przecież parking jest. Do tego po drugiej stronie powstają kolejne biurowce Alchemii, gdzie sytuacja zapewne wygląda podobnie.

Czytaj też: Rośnie problem z parkingami w Oliwie

Gdzie wobec tego mieli głowy ci, którzy tworzyli plany zagospodarowania przestrzennego i wydawali zgodę na budowę takich molochów bez odpowiedniej liczby miejsc parkingowych? Czy tak trudno było przewidzieć, że wybudowanie dwóch kompleksów biurowców dla takiej liczby pracowników będzie wiązało się ze zwiększoną liczbą samochodów, które przecież gdzieś muszą zaparkować? A to przecież nie jedyne firmy w okolicy. Ktoś bezmyślnie wydał pozwolenie na budowę bez zapewnienia odpowiedniej infrastruktury, a teraz zamiata problem pod dywan, tworząc strefy płatnego parkowania, które w żaden sposób nie rozwiążą problemu, a jedynie przesuną go kilka ulic dalej.

Komunikacja jedzie za wolno

Oczywiście zaraz odezwą się zwolennicy komunikacji miejskiej, bo teoretycznie lokalizacja jest super skomunikowana - jest tramwaj, SKM, autobusy, a "niedaleko" również PKM. Natomiast jak to wygląda w praktyce?

Jeśli ktoś rzeczywiście ma kilka przystanków tramwajem lub SKM do pracy, albo mieszka w pobliżu, to super. Jednak z wielu dzielnic dojazd jest problematyczny. I nie mówię tu wcale o dzielnicach przy obwodnicy, typu Kowale, Szadółki, Osowa itp. Dojazd z wielu mniej odległych dzielnic, choćby z pobliskiej Zaspy, zajmuje jakieś 40 minut, bo nie ma bezpośredniego połączenia, a to przecież jakieś 4 km. Z Moreny samochodem można dojechać w 20 minut, a tramwaj jedzie 45, bo trzeba przejechać przez Gdańsk Główny. Niewiele lepiej jest z Chełmu, czy wielu innych dzielnic, nie mówiąc już o Kokoszkach, Kiełpinku itp. I komunikacja ma być alternatywą dla samochodu? Wolne żarty.

W dojazdach liczy się czas

W godzinę da się dojechać samochodem z miejscowości odległych o jakieś 30-40 km, a przejechanie komunikacją, z Moreny czy Zaspy to 40 minut. Do tego co chwilę jakaś awaria, coś wypada itp., itd. To jakiś kiepski żart. I jak niby miasto chce przekonać ludzi do przesiadki na komunikację? Wielokrotnie to rozważałam, ale, niestety, dopóki komunikacja jeździ jak jeździ, to samochód wygrywa bezdyskusyjnie. Może i jest drożej, ale liczy się też czas. Nikt nie ma zamiaru tracić pół dnia na komunikację.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że rosnąca liczba samochodów to jest pewien problem, jak również, że obecna sytuacja jest uciążliwa dla mieszkańców dzielnicy i wcale nie czuję się z tym komfortowo, ale samochody to ogromne ułatwienie i oszczędność czasu, dlatego nie da się ich już wyeliminować z naszego życia i codziennego funkcjonowania.

Czytaj też: Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Jedyne, co można robić, to ograniczać ich negatywny wpływ poprzez usprawnianie ruchu i tworzenie takich rozwiązań, aby wpływ samochodów był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Tymczasem to, co robi miasto obecnie, to potęgowanie zakazów, nakazów, które przyczynia się tylko do większego zapchania miasta.

Może władze miasta spróbują rozwiązać problem, czyli wymusić na zarządcach OBC wypracowanie jakiegoś rozwiązania, zamiast zamiatać go pod dywan i udawać, że wszystko jest w porządku?
Beata

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (556) 1 zablokowana

  • I oczywiście 3/4 samochodów to rejestracje zaczynające się od N (4)

    Przecież to uwłacza godności słoika, żeby korzystał z komunikacji...

    • 35 9

    • Bo te gd stoja pod emeryckimi blokami w centrum

      • 5 5

    • No właśnie. Nie dość że słoje nie płacą podatków w tym mieście to jeszcze wymagają. (1)

      A spadać do siebie wiejskie ćwoki krowę za ogon ciągnąć.

      • 12 4

      • Styl i elegancja..

        Odpowiedź cudna. Na poziomie. Moje gratulacje.

        • 3 2

    • A kto z Twoich przodków nie był słoikiem?

      Pochwal się:)

      • 10 3

  • Ceny z kosmosu (5)

    szkoda że nie 4000zł za parking miesięcznie wtedy pracowałoby się tylko na to. Złodziejstwo.

    • 12 23

    • A czy jest obowiązek płacenia za parking? (1)

      • 18 3

      • Re: A czy jest obowiązek płacenia za parking?

        Jest. Nie ma natomiast obowiązku korzystania z niego

        • 4 0

    • (1)

      bilet miesięczny na terenie gdańska masz za 88 złotych. a taki ważny tylko od poniedziałku do piątku za 80. ktoś cię zmusza do przyjeżdżania samochodem?

      • 16 3

      • I na SKM też działa?

        • 3 1

    • Porównaj z cenami w innych miejscach najpierw a potem bierz się za pisanie głupot Ok?

      • 4 0

  • Pokupowali mieszkania w wypiździejewie małym i teraz stękają na każdym kroku... (1)

    Trzeba było myśleć wcześniej, bo Gdańsk to nie Nidzica ani Braniewo...

    • 35 6

    • z braniewem nie wyskakuj
      u nas tez sa problemy z parkowaniem
      a o 16 korek od skrzyzowania kosciuszki\krolewieckiej przez poczte do ronda

      • 0 0

  • niespelnosprawni

    taki za kierownica to musi byc bezmuzg psuja ta zielen chodniki.karac takich 3 miesiace prawko zabrac dac mu grabelki i niech to co zepsul zdewastowal niech naprawia tu nie ma tlumaczenia prawo jazdy robil zdawal i wie jakie sa przepisy karac i jeszcze raz karac a strarz miejska za robote trzeba sie wziasc

    • 11 5

  • nawet jak wybyduja 1000 miejsc parkingowych to i tak bedzie za malo

    • 21 1

  • (1)

    A ilu z was zwracało uwagę ZTM o niedostatecznym skomunikowaniu tego miejsca albo próbowało interweniować np. u swojego radnego (który właśnie za to bierze kasę żeby się takimi rzeczami zajmować)? No ilu? Wiadomo, łatwiej zaorać jakiś trawnik i marudzić, że "nikt z tym nic nie robi".

    • 17 3

    • ale co radny z Braniewa czy innego Działdowa

      poradzi na komunikację w Gdańsku? ;)

      • 10 0

  • Koszt parkowania (także na ulicy) to cześć kosztów posiadania samochodu, jedynie mieszkańcy powinni płacić symboliczna opłatę

    Jw

    • 23 4

  • A można sie przeprowadzić do Oliwy lub Przymorza Małego (5)

    I dojść pieszo lub 3 przystankami busa Nin tramwaju

    • 18 5

    • Nie mogą (1)

      Oni już mają kredyt do końca życia w Szadółkach ;]

      • 12 1

      • aha, to dlatego tak marudzą

        • 1 0

    • (2)

      Nie każdy ma ochotę przepłacać za starą norę. Ludzie wolą kupować mieszaknia nieco dalej, ale nowe, ładne, z miejscami parkingowym i bez menelowni w pakiecie. Poza tym dziś pracujesz tu, jutro tam. I co, będziesz co chwilę kupował i się przeprowadzał?

      • 4 11

      • (1)

        można wynajmować a nie brać kredyt do 2050r. ;-)

        • 1 0

        • Owszem, można wynajmować i spłacać wynajmującemu kredyt do 2050r, tylko kto jest tak głupi?

          • 0 0

  • (4)

    Dlaczego w dyskusjach o zbiorkomie czasu poszukiwania miejsca parkingowego nie wlicza się do czasu przejazdu?

    • 16 1

    • (3)

      Dlatego, ze kazdy wie, ze w Trojmiescie mozna zablokowac kazdy trawnik i chodnik i nic sie nei stanie :(

      • 8 1

      • (2)

        Już widziałem kilku " trawnikowych bohaterów" z blokadą na kołach.

        • 3 1

        • (1)

          Blokada nie likwiduje problemu. Laweta - już tak.

          Ile ich trzeba na całe miasto? Zwróciłyby się pewnie w pół roku.

          • 8 1

          • Likwiduje, bo trzeba poczekać na SM. A to boli "geniusza parkowania"

            • 5 1

  • złodziejstwo (2)

    pracuje w OBC, ten parking to złodziejstwo !!! miejsc ogólno dostępnych darmowych jest ok 10 !! KPINA i WSTYD ...

    • 10 20

    • Miejsc rowerowych masz wolnych mnóstwo

      Więc ładuj swój tyłeczek na rowerek. Zaoszczędzisz:
      - Czas na szukaniu miejsca
      - Hajs na paliwo
      - Stresu Oliwianom
      - Na jedzeniu po schudniesz i będziesz żarł mniej

      • 3 4

    • Jak dla mnie o 10 miejsc postojowych za dużo, choćby dlatego, że jedzie do nich 150 aut, z których każdy zakłada, że 1 z 10 będzie jego.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane