• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Według jakich zasad odmalowuje się znaki na jezdni?

Rafał Borowski
13 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.

Drogowcy rozpoczęli niedawno pierwszy etap tegorocznego odmalowywania znaków na jezdniach. Wbrew pozorom, brak opadów to niejedyny warunek, aby można było malować oznakowane. Wyjaśnimy, w jakich warunkach prowadzi się takie prace.



Jak oceniasz stan oznakowania na ulicach Gdańska?

W ostatnich dniach gdańscy drogowcy odmalowywali znaki poziome na ulicach Wały PiastowskieJana z Kolna.

Nasz czytelnik zwrócił jednak uwagę, że odtworzona została tylko część zatartych znaków.

- Dlaczego odmalowuje się tylko małe fragmenty linii na jezdni, podczas gdy reszta też jest już niewidoczna? Na moje pytanie [do drogowców - dop. red.], z czego to wynika, usłyszałem: mamy zlecenie z GZDiZ tylko na tyle. Jak to się ma do bezpieczeństwa na ulicy? Czy naprawdę warto oszczędzać na kompleksowym odmalowywania linii? - zastanawiał się pan Waldemar.

Prace będą kontynuowane



Przedstawicielka Gdańskiego Zarząd Dróg i Zieleni zapewniła, że opisana sytuacja nie jest efektem przeoczenia czy szukania oszczędności w budżecie. Powód odmalowania we wskazanym czasie tylko części znaków ma prozaiczne wytłumaczenie - niesprzyjająca pogoda.

- Przestawione na załączonych zdjęciach fragmentaryczne odnowienie oznakowania poziomego spowodowane było wystąpieniem niekorzystnych warunków atmosferycznych w trakcie ich realizacji. Z chwilą wystąpienia sprzyjających warunków atmosferycznych nastąpi kontynuacja tych prac - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

Sprawdź listę warsztatów samochodowych w Trójmieście



Odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza



Postanowiliśmy nie ograniczać się do sprawdzenia tylko tego jednego przypadku. Chcieliśmy również wyjaśnić czytelnikom, według jakich zasad prowadzone są w ogólności tego typu działania. Wbrew pozorom, korzystne warunki atmosferyczne nie są określane na podstawie czyjegokolwiek "widzimisię". Aby prac malarskich nie trzeba było poprawiać - i tym samym wydawać na nie kolejne pieniądze - należy zwrócić uwagę nie tylko na liczbę kresek na termometrze, ale również na wilgotność powietrza.

- Zasadnicze prace związane z odnowieniem oznakowania poziomego realizowane są w godzinach nocnych w celu zminimalizowania utrudnień w ruchu drogowym. Wymagane minimalne warunki atmosferyczne to temperatura podłoża minimum 5 stopni Celsjusza oraz wilgotność powietrza 85 proc. - doprecyzowuje nasz rozmówczyni.

Zobacz, w jaki sposób funkcjonuje maszyna do malowania pasów na jezdni


Harmonogram prac na rok 2020



Budżet GZDiZ nie jest z gumy i nie pozwala na utrzymanie oznakowania poziomego w idealnym stanie na ponad 1700 ulicach, alejach, rondach i placach w Gdańsku. W związku z tym, odnawianie pasów na jezdni odbywa się według z góry założonego harmonogramu. Priorytetem są oczywiście te miejsca, w których odnotowuje się największe natężenie ruchu.

- W ramach harmonogramu prac odnowienia oznakowania poziomego w roku 2020, w pierwszym etapie założono odnowienie miejsc newralgicznych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, np. oznakowanie w obrębach skrzyżowań, oznakowanie na jezdni z odgięciem torów jazdy, przejścia dla pieszych w obrębie szpitali oraz oznakowanie poziome w strefach płatnego parkowania. W chwili obecnej realizowany jest pierwszy etap tych prac. W drugim etapie odnowione zostanie oznakowanie na głównych ciągach komunikacyjnych. Przejścia dla pieszych w obrębie szkół będą odnawiane w sierpniu - wylicza Kiljan.

Komu zgłosić różnego rodzaju uciążliwości?



Na koniec warto podkreślić, że nie należy stawiać znaku równości między wytartym a niewidocznym znakiem. W przypadku całkowicie zatartych śladów, drogowcy starają się w trosce o bezpieczeństwo pieszych i kierowców odtwarzać je na bieżąco. Do kogo najlepiej kierować tego typu zgłoszenia?

Jak już wielokrotnie informowaliśmy w Trojmiasto.pl, w tym celu najlepiej powiadomić Gdańskie Centrum Kontaktu pod numerem telefonu 58 52 44 500 lub nanieść zgłoszenie na tzw. Gdańską Mapę Porządku, czyli miejską stronę internetową, przeznaczoną do szybkiego przekazywania przez mieszkańców różnego rodzaju uciążliwości. Chodzi nie tylko o zatarte znaki drogowe, ale również na przykład przepełnione śmietniki, zniszczone wiaty przystankowe czy lampy uliczne lub powracający co roku problem pojawienia się barszczu Sosnowskiego.

Miejsca

Opinie (83) 10 zablokowanych

  • Pasy na jezdniach są fatalnie oznaczone poza głównymi trasami ,które patrząc przez okulary można dostrzec. Światła nad jezdniami są brudne, wyłącznie dla daltonistów tzn.Góra - stać,środek przygotuj sie do startu,światło na dole - mogę jechać. Znaki drogowe wzdłuż jezdni są brudne nie czytelne.A wystarczy mokry mop z wysięgnikiem i po kłopocie. Ale to jest wyższa logistyka dla Zarządu Dróg i Mostów oraz Zakładu Zieleni.

    • 8 2

  • Farba musi być biała...jedyne wymaganie ;)

    mżawka tylko pokropi i nic nie widać.

    • 11 1

  • Według jednaj najwazniejszej

    Żeby się szybko starły, bo wtedy będzie szybko zapewnione kolejne malowanie i kasa.

    • 9 0

  • nie jak

    tylko jaką farbą, gdy pada deszcz można zabić się na nawierzchni pomalowanej bez rozmysłu właśnie farbą białą, najpewniej najtańszą

    • 6 0

  • Takie pasy są jaki Zarząd ZDiZ :)

    • 8 1

  • Odmalowane profesjonalnie, plakatówką. Tak więc do września i tak będzie wszystko starte. (1)

    To powinna być gruba, odblaskowa farba, którą dobrze widać jak pada deszcz, a nie to pseudo gdańskie malowanie.

    • 9 0

    • czytelnik

      raczej pastą do zębów

      • 2 0

  • Jak to jak ? Po ciemku i przy deszczu - po Gdańsku jak zawsze !

    • 4 1

  • (1)

    My w Gdyni to możemy was uczyć malować tu już w przedszkolu są pierwsze warsztaty z malowania infrastruktury drogowej i co ciekawe niektóre pomysły przedszkolaków są wdrażane w rzeczywistosci

    • 7 1

    • Zwlaszcza na Chwarznienskiej

      Po miesiącu nie bylo nic widać..

      • 0 0

  • Farba, wałek, szablony i jazda

    Naprawdę artykuł ktoś pozwolił by o tym puścić ? Lecicie na pysk, bez kitu...

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Oznakowanie poziome wygląda jakby było malowane plakatówkami (2)

    Kilka tygodni po malowaniu nie ma po nim śladu. Czy nie można pomalować tego raz i porządnie, żeby starczyło na kilka lat? Są przecież specjalne masy grubowarstwowe, które wytrzymują bardzo długo. No ale wiadomo, że wygrywa najtańszy i maluję farbą z marketu.

    • 32 0

    • jakby to była Jedynka albo Śnieżka - to była by nie do zdarcia i na lata

      jak to oPiSują w reklamie ;)))

      • 0 3

    • Gadasz bzdury. Ta tzw wg Ciebie masa grubowarstwowa jest niejednokrotnie droższa od "zwykłej" farby o co najmniej 500-600%. wiec w przypadku gdy w gdańsku wydaje się ok 700-800 tyś. zł. na odmalowanie ulic róznica jest znacząca... A ta farba którą nazywasz Farbą z marketu, ma odpowiednie atesty itp. A jeśli chodzi jeszcze o znakowanie grubowarstwowe, wytrzymuje ono w granicach 4-5 lat. na wytrzymałość oznakowania poziomego ma również ogromny wpływ jakość asfaltu czyli koleiny, nierówności itd., one także przyczyniają się do szybszej degradacji oznakowania.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane