• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: trzy lata prac za 101 mln zł

Michał Sielski
16 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?

Widok z góry na przystanek PKM Karwiny i okolicę

Wykonawcą węzła KarwinyMapka została firma MTM. Za 101,7 mln zł powstaną parkingi, buspasy i nowe jezdnie. Inwestycja ma być gotowa w maju 2023 roku.



Korzystasz z węzłów przesiadkowych w Trójmieście?

Do przetargu zgłosiło się pięciu wykonawców, ale najlepszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni, która nie tylko najtaniej wyceniła prace, ale też zagwarantowała, że zakończy je 50 dni przed terminem określonym w przetargu. Dzięki temu na początku maja 2023 roku węzeł Karwiny ma być gotowy.

- Celem budowy węzła jest ułatwienie poruszania się mieszkańcom południowych dzielnic Gdyni, w tym zmiana naszych przyzwyczajeń transportowych. Chcemy, by mieszkańcy w większym stopniu korzystali z publicznych środków transportu: autobusów, kolei, a rezygnowali z samochodów. Dzięki pozyskanemu przez Gdynię unijnemu dofinansowaniu wpłyniemy na sprawniejszy i bardziej ekologiczny transport w obrębie całej metropolii - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Przetarg odbywał się w formule "zaprojektuj i wybuduj", więc na prace budowlane jeszcze poczekamy. Najpierw musi oczywiście powstać projekt.

Zakres prac w ramach węzła Karwiny. Zakres prac w ramach węzła Karwiny.

Co powstanie w ramach węzła?



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.

Finansowanie unijne inwestycji



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkujące współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Przypomnijmy, że zapowiadana budowa ma być najważniejszym, ale dopiero pierwszym etapem inwestycji. Priorytetem są buspasy i parking przy PKM Karwiny, czyli inwestycje w transport publiczny, chętnie finansowane ze środków UE.

W przyszłości kolejne etapy



Władze Gdyni tłumaczyły to przy okazji pytań radnych z opozycji o usunięcie z projektu przebudowy niebezpiecznego dla pieszych i kierowców skrzyżowania Wielkopolskiej - Spokojnej - Grażyny.

- W pierwszym etapie zostaną zrealizowane prace, dzięki którym poprawi się infrastruktura dla transportu publicznego, czyli m.in. wydzielone pasy ruchu. Mając na względzie dobro mieszkańców Gdyni, zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego przy występujących już ogromnych utrudnieniach w ruchu drogowym jest niezmiernie istotne - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • nie dziwią mnie opóźnienia, budżet miasta to ruina. (4)

    Gdynia ma rekordowe zadłużenie ponad miliard złotych, wciąż traci mieszkańców a największym pracodawca jest urząd miasta.

    • 36 3

    • Pod każdą wiadomością z Gdyni... (3)

      Wypisujesz te same kłamstwa. Poproś zleceniodawców o nowy tekst.

      • 1 15

      • co nie jest prawdą? (1)

        • 9 1

        • Nie jest prawdą, że woda lała się na głowę.

          Bo nie padało.

          • 0 0

      • Oszczerstwo jest karane.

        • 0 1

  • (1)

    Na fikakowie śnieg z posesji
    Radnych wczoraj wywieźli

    • 18 3

    • ZDIZ jeszcze lampki musi zdjąć

      • 6 0

  • dobrze że pomnik Wendy stawiają blisko nabrzeża

    gwarantuję, że posąg widząc to co zrobiono z Gdynią, rzuci się z tego nabrzeża do wody !!!

    • 28 3

  • A zanim zrobią to pewnie 2,5 roku horroru komunikacyjnego (2)

    Już teraz w godzinach szczytu jest słabo, aż się boje co będzie w trakcie prac.
    Mam nadzieję że mają jakiś pomysł na to żeby tak to zorganizować że kończąc pracę o 16 będę miał szansę dojechać do domu przed 20.

    • 15 3

    • Mam nadzieję, że na czas robót będzie tylko jeden pas dla samochodów a autobusy będą sobie śmigały drugim.

      • 3 3

    • Pokaż nam miasto...

      W którym nie ma korków w godzinach szczytu.

      • 1 4

  • Węzeł przesiadkowy powinien zapewniać przede wszystkim komfortowe warunki ruchu pieszych (2)

    i innych niezmotoryzowanych (w tym oczywiście głównie rowerzystów) chcących dotrzeć do peronów PKM. Na dobrze zaprojektowanym węźle powinny być też zapewnione warunki parkowania rowerów na strzeżonym parkingu rowerowym chroniącym rowery przed wpływem warunków atmosferycznych. Koszty utrzymania tego parkingu powinny ponosić osoby docierające do stacji PKM samochodami prywatnymi : na odwrocie kwitów potwierdzających wniesienie opłaty za parkowanie na parkingu Park and Ride powinien być wydrukowany napis: Dziękujemy za sponsorowanie darmowego parkingu rowerowego. Czy te warunki zostały ujęte w specyfikacji przetargowej?

    • 9 13

    • Po twoim wpisie widać, że psychiatria w Polsce leży.

      • 3 2

    • Jeżeli wprowadzić opłatę za parkowanie na węźle przesiadkowym, to raczej mało kto z niego będzie korzystać.

      Dodatkowo - kiedy ostatni raz widziałeś jakiś parking strzeżony w trójmieście? Wszędzie wokół znajdziesz tylko parkingi płatne-nie strzeżone. Firmy przestały bawić się w branie odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wynikać z korzystania ich parkingów (np. kradzieże).

      • 4 0

  • Wczoraj w komentarzu ktoś napisał, że w ciągu ostatnich 15 lat MTM rzadko wygrywa przetargi w Gdyni....

    • 15 1

  • kiedy start budowy ?

    • 10 0

  • Staliście w korkach z powodu budowy Trasy Kaszubskiej....

    .... to teraz postoicie kolejne 3 lata w związku z budową węzła bo zgranie terminów było zbyt trudne dla władz Gdyni.

    • 22 1

  • (1)

    W artykule można przeczytać:

    "Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkujące współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego..."

    Nie, budowa byłaby dalej możliwa, ale miasto musiałoby zapłacić pełną kwotę. Ogólnie mam wrażenie, że większość inwestycji w Gdyni to tylko z udziałem dodatkowych pieniędzy uzyskanych przez jakieś finansowania.

    • 16 3

    • Tylko ZIT miał uwzględniać też transport rowerowy

      A tu go jak na lekarstwo. Gdzie jest pełnomocnik prezydenta Pan Furkal? Dlaczego nie walczy o takie kluczowe inwestycje?

      • 0 0

  • A w BORkowie śniegów brak

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane