• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: trzy lata prac za 101 mln zł

Michał Sielski
16 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?

Widok z góry na przystanek PKM Karwiny i okolicę

Wykonawcą węzła KarwinyMapka została firma MTM. Za 101,7 mln zł powstaną parkingi, buspasy i nowe jezdnie. Inwestycja ma być gotowa w maju 2023 roku.



Korzystasz z węzłów przesiadkowych w Trójmieście?

Do przetargu zgłosiło się pięciu wykonawców, ale najlepszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni, która nie tylko najtaniej wyceniła prace, ale też zagwarantowała, że zakończy je 50 dni przed terminem określonym w przetargu. Dzięki temu na początku maja 2023 roku węzeł Karwiny ma być gotowy.

- Celem budowy węzła jest ułatwienie poruszania się mieszkańcom południowych dzielnic Gdyni, w tym zmiana naszych przyzwyczajeń transportowych. Chcemy, by mieszkańcy w większym stopniu korzystali z publicznych środków transportu: autobusów, kolei, a rezygnowali z samochodów. Dzięki pozyskanemu przez Gdynię unijnemu dofinansowaniu wpłyniemy na sprawniejszy i bardziej ekologiczny transport w obrębie całej metropolii - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Przetarg odbywał się w formule "zaprojektuj i wybuduj", więc na prace budowlane jeszcze poczekamy. Najpierw musi oczywiście powstać projekt.

Zakres prac w ramach węzła Karwiny. Zakres prac w ramach węzła Karwiny.

Co powstanie w ramach węzła?



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.

Finansowanie unijne inwestycji



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkujące współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Przypomnijmy, że zapowiadana budowa ma być najważniejszym, ale dopiero pierwszym etapem inwestycji. Priorytetem są buspasy i parking przy PKM Karwiny, czyli inwestycje w transport publiczny, chętnie finansowane ze środków UE.

W przyszłości kolejne etapy



Władze Gdyni tłumaczyły to przy okazji pytań radnych z opozycji o usunięcie z projektu przebudowy niebezpiecznego dla pieszych i kierowców skrzyżowania Wielkopolskiej - Spokojnej - Grażyny.

- W pierwszym etapie zostaną zrealizowane prace, dzięki którym poprawi się infrastruktura dla transportu publicznego, czyli m.in. wydzielone pasy ruchu. Mając na względzie dobro mieszkańców Gdyni, zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego przy występujących już ogromnych utrudnieniach w ruchu drogowym jest niezmiernie istotne - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • Azymut (2)

    To osiedle to komunikacyjna porażka. Jak ktoś chce zjechać na dół do Orłowa to albo musi najpierw pojechać w górę i cały ten węzeł objechać dookoła generując niepotrzebny ruch i dodatkowo je blokując. Albo wariant karkołomny przez stację benzynową, kawałek Racławickiej i Olgierda po dziurawych płytach aż do Gedymina skąd dopiero można skręcić na skrzyżowaniu z Wielkopolską w lewo. Bo z Racławickiej i Grażyny też się nie da.

    • 13 1

    • Bzdura

      stacja karwiny zaraz obok + przystanek z którego dojedziesz w każde miejsce Gdyni i Sopotu

      • 1 7

    • Przecież to mały kack

      Płacisz za prestiżową lokalizację a nie za łatwy dojazd.

      • 0 0

  • trasa kaszubska a wezel przesiadkowy

    trasę kaszubska będą budować dwa lata od Gdyni do bozegopola .a tutaj minimalistyczny wezel prawie 3 lata . polowa inwestycji nie ingeruje w drogę i powinna isc jak bomba . Jednak w Gdyni mtm wygrał wiec dodatkowo chyba estakadę maja robić wiec zaraz będą opóźnienia z powodu braku pracowników ;) . polowa urzędników na zdalnym wiec można kupić łopaty i już by mogli zacząć kopać.

    • 14 3

  • Kpina z ludzi północy

    Kiedy będą remonty dróg Gdynia Pogórze Oksywie Obłuże. Kpina węzeł który był odnawiany klika lat temu ponownie robiony. Może w końcu popatrzymy na inne rejony niż Witomino chwarzno wiczlino.

    • 16 2

  • (1)

    Czyli do maja 2023 nie cały węzeł tylko I etap? Buspasy i parking.?

    • 10 0

    • A po wyborach w 2023 korekta i okrojenie projektu.

      • 2 0

  • nierzetelny artykuł (4)

    1) MTM nie dała najniższej ceny -była niższa (kruyszywo), ale została odrzucona... no przypadek, ze druga oferta jest MTM
    2) wezeł koszterm ponad 6 mln złotych został zaprojektowany i dzis winnismy miec przetarg na budowe
    3) zamiast tego mamy przetarg na projektuj - buduj, według zmienionych zalozen
    Reasumując projekt, decyzja zrid, wszystko do kosza, ponad 6 mln zl wyrzuconych w błoto, strata przynajmniej 1,5 roku. realizowany bedzie nowy, okrojony zakres, bez najwazniejszego - modernizacji obiektu.

    • 29 0

    • Jakiego obiektu? (2)

      • 1 2

      • Misia.

        • 2 1

      • bez modernizacji wiaduktów nad torami kolejowymi - linia LK201

        w pierwotnym projekcie zakładana była budowa przystanków komunikacji miejskiej nad torami, tak aby umożliwić bezpośrednią przesiadkę KM-pociąg.

        • 1 0

    • Należałoby postawić pytanie retoryczne

      Kto za to odpowie? Jeszcze bezczelny urzędnik na forum napisze, "jak masz dowody niegospodarności to idź do prokuratury". W twarz nam plują, a my się cieszymy i prosimy o więcej.

      • 3 0

  • Czyli zaprzepaszczono szansę na zwiększenie przepustowości Wielkopolskiej w tym newralgicznym miejscu (3)

    Ktoś, kiedyś z wyobraźnią zostawił sporą rezerwę terenu na skrzyżowaniu ale nie spodziewał się jak w przyszłości będzie zarządzana Gdynia.

    • 22 3

    • (1)

      Tam nie jest rezerwa terenowa tylko stacja pomp.

      • 1 1

      • To się nie wyklucza.

        W pierwotej, szerszej koncepcji rozbudowy nie ma śladu po stacji pomp w tym miejscu. Zakładno wtedy przebudowę wiaduktów ale teraz z niej zrezygnowano.

        • 0 0

    • nie zaprzepaszczono

      tylko celowo ograniczono przepustowość aby zwiększyć korki w tym miejscu

      • 1 1

  • Kiedy remont generalny ul. Hutniczej i likwidacja "przejazdu" kolejowego obok Piaskowej? Ta okolica to zakała Gdyni, a dużo ludzi z gmin ościennych jeździ tamtędy.

    • 8 0

  • Kiedy są wybory? 2023? Oddanie węzła 2023... i znów lans bedzie czego to oni nie zbudowali... (1)

    • 12 1

    • znów będzie liczenie głosów w siedzibie UM

      wiec zaprzyjaźnieni biznesmeni mogą spać spokojnie

      • 2 0

  • 101 mln za tak rozległe prace. A teraz możńa porównać 120 milionów utopionych w błocie na lotnisko...esh (1)

    Teraz w Gdyni mieszkańcy płacą duży podatek aby spłacić fantazję bezkarnych urzędników.

    • 11 1

    • Możńa

      Jakiś neologizm?

      • 0 1

  • Po co jest i dla kogo parking oraz węzeł przesiadkowy? (1)

    Ktoś ma zostawić auto i raz na godzine pojechać do Gdyni, czy Gdańska? Najpierw musi w korku dopchać się na Karwiny... czy wysiąść z PKM i trajtkiem jechac godzinę do Redłowa?

    • 15 1

    • Zostawić auto w kartoflach na kaczych bukach

      Zwiedzić autobusem Dąbrowę i Kack, licząc że trafi się na nieskomunikowaną z niczym pkmkę z czasem oczekiwania poniżej pół godziny. Żeby przypadkiem nie było zbyt wygodnie i powtarzalnie, zrobią jeszcze wykopki na 3 lata, żeby ludzie przywykli, że nie da się z tego badziewia korzystać. Bo gdyby korzystali, PKM musiałaby zwiększyć częstotliwość kursów, a miasto zwiększyć dotacje na PKM, a to ostatnie czego chcą urzędnicy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane