- 1 Kacper Tekieli spoczął na cmentarzu w Oliwie (143 opinie)
- 2 Kandydaci na kandydata na prezydenta (157 opinii)
- 3 Bójka z użyciem noża w centrum Gdańska (197 opinii)
- 4 Agresywne wrony atakują ludzi (213 opinii)
- 5 "Pożary aut elektrycznych niepokoją" (279 opinii)
- 6 Szedł bez butów i niszczył samochody (116 opinii)
Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu
Budowa wiaduktu na Karwinach zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.
Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:
- modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
- zachować przepustowość przejazdu PKM,
- przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.
Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.
Więcej:
Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru
Mediacja marszałka województwa pomorskiego
W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.
Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.
Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie
We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.
Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.
Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.
- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł
Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.
- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.
- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.
Węzeł Karwiny: co powstaje
- parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
- buspasy na ul. Wielkopolskiej,
- nowa pętla autobusowa,
- przebudowa ul. Sopockiej,
- przebudowa ul. Strzelców.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-14 17:59
A reszta ??? (11)
Czyli wykręcą mieszkańców Parkowej, Racławickiej i wszystkich ulic z nimi połączonych ? Przebudowa skrzyżowania tych ulic z Wielkopolską była w pierwszym projekcie, który teraz trafił do szuflady. Ale pozwolenia na centrum handlowe i kolejne osiedla na Parkowej wydają bez problemu. Może przyjedź mistrzu szczurek z rana na Parkową i spróbuj się włączyć do ruchu w stronę karwin. Tylko bez kierowcy z urzędu miasta i bez łamania przepisów. Życzę powodzenia
- 122 4
-
2021-07-14 23:47
Ja już zacząłem jeździć przez os. Bernardowo i Sopocką (2)
nie mam nerwów na skręt w lewo z Parkowej. Szkoda, że światła przy Spokojnej nie przeszły w BO.
- 12 1
-
2021-07-15 09:31
Tak samo uważam, a wiesz co przeszło w bo? Tężnie solankowe w lesie dla emerytow (1)
Mieszkamy nad morzem a oni projektują tężnie do wdychania jodu. Masakra.
Wygrał ten projekt bo jeden emeryt mając dużo wolnego chodził od domu do domu i zbierał głosy.
A my zostaliśmy ze skrzyżowaniem na którym ciagle są wypadki.. dramat.- 15 0
-
2021-07-15 15:35
ludzie zadecydowali to tak mamy
- 1 0
-
2021-07-15 10:18
po co
nikt tam nie jezdzi
- 1 1
-
2021-07-15 10:24
(2)
Polecam samochód o mocy powyżej 75KM ;)
Ale fakt... też ciężko mi się patrzy jak się stoicie na środku i nie ruszacie mimo że pełno miejsca i spokojnie można ruszyć, ale trzeba by nacisnąć gaz.- 1 11
-
2021-07-15 10:38
O ... wujek dobra rada się odezwał :) (1)
Człowieku, to skrzyżowanie powinno być przebudowane. Jeden jeździ gorzej, jeden jeździ lepiej, jeden wyjeżdża autem o mocy poniżej 75KM, a inny powyżej 400KM, a jeszcze inny ciężarówką. Najzwyczajniej w świecie jest to kolizyjne i mało bezpieczne skrzyżowanie. W takich miejscach ruch powinien odbywać się płynnie i bezpiecznie. Powstają nowe osiedla, sklepy i natężenie ruchu będzie coraz większe. No, ale cóż ... faktycznie wystarczy mieć auto o mocy powyżej 75KM.
- 8 0
-
2021-07-15 12:04
dodatkowo te dzbany wyjeżdżające z Olgierda i łamiące przepisy nakazujące skręt w prawo. A oni walą na przestrzał dezorganizując wyjazd dla tych z Parkowej w kierunku Karwin
- 3 0
-
2021-07-15 11:17
Świadomy wyborca (1)
W następnych wyborach 80% poparcia dla Szczurka i jego ekipy:)
- 0 0
-
2021-07-15 15:43
120% jak u Putina i Kim Dzong Una
- 0 0
-
2021-07-15 14:16
Wyjazd w strone Karwin (1)
Wystarczyłoby dołozyc światła przed skrzyzowaniem i pare puszek farby. Tylko w UM rozum przestał mieszkać.
- 1 0
-
2021-08-08 23:15
Farba zużyta w nowej SPP i na ścieżki rowerowe
- 0 0
-
2021-07-14 23:35
No i miasto postawilo na swoim (16)
Tylko nie bardzo rozumiem PKP. Przystanek Karwiny i Stadion budowano niedawno. PLK nie zostawiło centymetra między peronami na trzeci, o czemuś nawet nie wspominam, tor. Wiec teraz co? Peron od nowa budować. I zaznaczam, to nie miasto budowało stacje, żeby znowu na Szczurka nie było. Co za bezmyślność.
- 40 11
-
2021-07-15 00:11
To nie bezmyślność (6)
To działanie "projektowe".
Określa się zakres i koszty i ze szklanym wzrokiem realizuje. W wariancie "agile" robi się to, co się wie i umie a na resztę rzuca się kości...
Przypominam, że w trakcie budowy Karwin peron był burzony... ;)
Tyle zachodu zamiast po prostu, zrezygnować z tego kłopotliwego odcinka magistraliTo działanie "projektowe".
Określa się zakres i koszty i ze szklanym wzrokiem realizuje. W wariancie "agile" robi się to, co się wie i umie a na resztę rzuca się kości...
Przypominam, że w trakcie budowy Karwin peron był burzony... ;)
Tyle zachodu zamiast po prostu, zrezygnować z tego kłopotliwego odcinka magistrali i poprowadzić ją tak jak Bóg przykazał, a przed wojną nie pozwolił, z Kościerzyny prosto na Lębork.
Podejście do portu od zachodu rozwiązałoby mnóstwo problemów... Włącznie w usunięciem ciężkich składów z miasta i konieczności "zawijania" kierunku...
Niemcy wiedzieli, co robią, budując tory przez łąki do Rumi...- 9 4
-
2021-07-15 03:21
Łatwo tak mówić, ignorując polską rację stanu i możliwości z lat 20. XX wieku. (3)
- 3 2
-
2021-07-15 10:08
"Zaprojektuj i wybuduj", tak teraz rozpisuje przetargi PiS ... bo wtedy nic partyjne sadzeniaczki nie muszą robić (1)
gotowy projekt przebudowy linii Białystok-Wawa PKP-PiS wyrzucił do kosza - dziś byłby już koniec remontu ... a tu po 6latach PiS nawet nie zaczął.
- 0 0
-
2021-07-15 12:48
w tamtych stronach wystarczy aby połączono koleją Ełk z Augustowem
Aby do Suwałk przez Białystok nie jeździć...
A Warszawa po co ma jeździć do Białegostoku?
Przesież cały Białystok siedzi w Warszawie.
;)- 2 0
-
2021-07-15 12:42
niczego nie ignoruję
to nie "racja stanu" a geopolityka. W latach 20 Lębork był w Niemczech i "węglówki" nie dało się inaczej pokierować, bo wzgórza morenowe ciągną się aż do Lęborka.
Teraz takich uwarunkowań nie ma. Po wojnie nawet rozważano taką optymalizację ale zginęło w "komuszej codzienności". I tak jest do dzisiaj.
A Dunowie budują w Cieśninach kolejny tunel aby skrócić drogę o... uwaga... 150km...
Marne 2h samochodem, 1h pociągiem...- 2 0
-
2021-07-15 15:30
Lębork nie należał do Polski po I wojnie światowej. (1)
to Polacy mnieli Niemcom budowac linię, aby potem z lęborka puszczac pociąg przez granicę do Gdyni?? Dobre
- 0 2
-
2021-07-15 15:58
od blisko 80 lat to uwarunkowanie jest nieaktualne
a my tylko "nie da sie", "nieoplacasie"...
Byle do emerytury...- 1 0
-
2021-07-15 10:17
No i dlatego, że nie miasto budowało ten przystanek (jak i inne)
jak również nie ty na całe szczęście byłeś projektantem tego, to budowa trzeciego toru została przewidziana.
- 1 0
-
2021-07-15 10:26
A co byś wolał?
Dostać 100zł za wykonanie pracy, czy dostać dwa razy po 100zł?- 4 0
-
2021-07-15 10:59
(2)
Bo trzeci tor będzie szedł między wiatą a obecną skarpą. Wszystko zaplanowano i nic nie trzeba będzie rozbierać czy przesuwać.
- 2 0
-
2021-07-15 12:10
Nie psuj im takiego miłego narzekania
niektórzy muszą rano się obudzić i trochę ponarzekać na innych ;-)
- 0 2
-
2021-07-15 12:52
nie trzeba przesuwać zabudowań przystanku
Ale trzeba przebudować wiadukty, bo nie ma tam miejsca na trzeci (ani czwarty) tor i zbudować mur oporowy skarpy. Bo nie do końca jest na to miejsce w tym głębokim wykopie.
- 1 0
-
2021-07-15 14:33
PLK nie zostawiło centymetra miejsca na 3 tor bo wiadukty są za wąskie, nadążasz? (1)
- 1 0
-
2021-07-15 16:01
dlatego dzialka PLK jest zrobienie tego miejsca za pomoc muru oporowego.
a dzialka miasta przebudowa wiaduktow. Bo to droga, ktora zarzadza miasto.
- 1 0
-
2021-07-15 15:28
przystanki budowało PKM, anie PKP (1)
- 0 0
-
2021-07-15 15:44
Akurat te przystanki budowała PLK bo linia należy do niej a nie do PKM
- 2 0
-
2021-07-14 19:14
Mnie interesuje tylko jedno (4)
Zachować przejscie obok torów pod wiaduktem na obwodnicy! Na skutek braku wyobraźni jest to jedyne przejscie pomiedzy węzłami Osowa i Wlk. Kack. Nie wszyscy chcą stać w korku samochodem. Są tacy, którzy chcą się przedostać bezkolizyjnie przez obwodnicę ale nie można nas zmuszać do korzystania z węzłów. Brakuje przejść pod obwodnicą
- 98 3
-
2021-07-15 00:04
Przejście jeszcze dalej
Dopercyzujmy - przez Węzeł Wysoka (Osowa) też nie można przejść. Dopiero na Owczarni.
- 9 0
-
2021-07-15 06:39
Czy wiadukt do Źródła Marii już zburzyli? (1)
Też korzystałem z przejścia wzdłuż torów, a czasem z niedalekiego wiaduktu. Dawno tam nie byłem (od wybuchu pandemii pracuję zdalnie)
- 3 0
-
2021-07-15 15:31
jak się pracuje w piwnicy?
- 0 1
-
2021-07-15 09:27
Jakiś przejście mieszkam tam 3o lat
I prócz wąskiej pieszej leśnej ścieżki nic nie ma innego
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.