• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu

Patryk Szczerba
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Budowa wiaduktu na KarwinachMapka zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.



Czy węzeł Karwiny rozwiąże problemy komunikacyjne w okolicy?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Mediacja marszałka województwa pomorskiego



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.

Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie



We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.

Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.

Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.

- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł



Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.

- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.

- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.

Węzeł Karwiny: co powstaje



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Miejsca

Opinie (158)

  • (6)

    Gdynia dołoży...ale nie więcej niż 10 mln...czyżby sakiewka już pusta?Przecież powinni takie inwestycje dotować na maksa...i robić własne bo gdyńskie drogi to już wstyd na cały kraj...w Rumi taki tunel robią,nowe drogi,ścieżki..a tu...niedasizm i deweloperka rządzi.

    • 68 21

    • Choc raz z toba sie zgadzam (1)

      Ale niedasizm i rządy deweloperki dotyczą całego trójmiasta

      • 8 5

      • troll się zgadza z trollem

        a to ci heca

        • 5 7

    • Gdynia sfinansuje układ drogowy, wiadukt zapewne kolej, bo to jej interes.

      • 1 4

    • Gdynia jest już mocno zadłużona. (1)

      • 4 0

      • Gdynia nie jest mocno zadłużona, jest prawie bankrutem!

        Cięcia w edukacji są takie ze sobie nie zdajecie sprawy. Klasy w liceum standardem po 36-38 osób. W szkole podstawowej cięcia godzin dodatkowych. Nauczyciele sami finansują chociażby pisaki do tablic czy kredę i gąbki maaaaaasssssaaakkkraaaa. I nie ma w mojej wypowiedzi żadnej przesady- tylko fakty.

        • 2 1

    • A ile dolozy miasto Gdynia do triathlonu i latajacych samolocikow. Nie wiecej czasem? Szczur Dzong Un odejdź bo to miasto przez Ciebie umiera

      • 4 0

  • Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady (2)

    a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj"
    gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

    Znaczy się poprzedni projekt trafił do takiej szuflady, której już się nie da otworzyć? Nie pierwszy, nie ostatni projekt na który przewalono kasę.

    • 86 4

    • Marzyciel !!

      • 0 1

    • Tak, a z szuflady MTM został wyciągnięty inny "właściwy".
      Czyli poudają, że coś zrobili, kasa pójdzie a będzie to samo co jest teraz - taka to będzie przebudowa ... równie dobrze mogą nie robić nic bez nowych wiaduktów (II etap ... hmm kiedy to będzie, ktoś przypomni?)

      Słusznie ktoś zauważył, że wojewoda właściwie ratuje tyłek szczurkowi...

      Żenujące to wszystko.

      • 0 0

  • (5)

    Ciekawe czy pan Marek juz ustawil parkometry dla tego planowanego parkingu przesiadkowego.

    • 66 4

    • Od razu całe Karwiny do Dąbrowy i wiczlina

      • 8 1

    • Przecież to oczywiste. (2)

      Oczekujesz miejsca parkingowego za darmo?

      • 2 1

      • (1)

        Na parkingu przesiadkowym to jest oczywiste? Oczekujesz, że ludzie będą płacić za parking i za komunikację jednocześnie? Jak to ma zachęcić do jazdy komunikacją zbiorową?

        • 2 0

        • skoro podpisał się jako, Jarek ...

          • 0 0

    • tak, czekają tylko na przecięcie wstęgi ...

      • 0 0

  • Jak urzędnicy w Gdyni szanują podatników pieniądze! (5)

    "Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej". Czy ktoś z urzędników odpowie za marnowanie publicznych pieniędzy?

    • 88 3

    • (1)

      Za lotnisko ktoś odpowiedział? Za miliony na Arkę ktoś odpowiedział?

      • 12 3

      • A co z respiratorami?

        • 4 0

    • Zmienia się sytuacja, zmieniają się plany. Której litery nie rozumiecie? (1)

      • 1 6

      • Skoro 70 mln na wybory kopertowe w skali kraju to jest do dziś wielki problem, to dlaczego 10 mln w skali miasta można ot tak sobie wydać na niepotrzebny projekt i nie ma sprawy?

        • 5 0

    • Generalnie instytucja "zaprojektuj i zbuduj"

      została utworzono po to, żeby oszczędzić czas i pieniądze. Dokładne wyliczenia czy lub jakie straty miały miejsce należą do analityków.

      • 1 0

  • (2)

    "To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni"
    Naprawdę?A kiedy tunel na Puckiej,kolej na Obłuże,dziura wstydu,parkingi w centrum,drogi rowerowe....czy to jakiś Matrix???Oczywiście apartamentowce wszystkie w terminie...ehh.

    • 71 8

    • Aha (1)

      Tunel robi plk, kolej buduje też jue samo miasto, parkingów wystarczy, jakoś nie mam problemu z parkowaniem... No nie mam problemu z płaceniem.
      A apartamentowce to chyba firmy prywatne budują, więc w czym problem?

      • 0 10

      • tunel robi PLK?

        w Rumi? W Wejherowie?
        Wiadukt na Puckiej ma zrobić Gdynia. Ciekawym czy ma na to kasę?

        Reszty stwierdzeń nawet nie warto komentować, bo to klasyczne Radio Erewań...
        Prywatne powiadasz? A czy to coś wyjaśnia?

        • 8 0

  • Proponuję te 10 milionów złotych z gdyńskiego budżetu przeznaczyć na wizualizację projektu.

    Zawsze miło się ogląda plany.

    • 73 4

  • zgoda jest, czyli wszystko załatwione na i pod stołem (1)

    • 36 0

    • g. załatwione

      będzie picowanie starego skrzyżowania a nie przebudowa węzła.

      • 0 0

  • Gdynia najpierw komplikuje plany juz wcześniej ustalone a później wjeżdża Szczur na białym Kucyku i ogłasza porozumienie (8)

    Oczywiście to wszystko Szczura zasługa, jakie to budujące!, 8 mln na projekt do śmietnika tak samo jak projekt prywatnego terenu parku rady europy, ta poszło ledwo 10 mln.

    • 71 8

    • i będzie 30 mln na (2)

      park(ing) dla urzędników...

      "Król" jest nagi i marszałek musi świecić oczyma i kasą za samorząd...

      • 18 2

      • Oczami??? Chyba zadkiem! (1)

        • 0 0

        • a kto by chciał

          taki zadek...

          • 0 0

    • stara, komusza zasada

      stwórz problem i zaproponuj rozwiązanie...
      Twórczo rozwinięta w Gdyni - "i łaskawie przyjmij wygodne ci rozwiązanie".

      • 21 1

    • Do śmietnika? Przeca ktoś przytulił te pieniążki ;)

      • 17 0

    • *białym Łucyku

      • 3 0

    • I tak oto wdzięczni mieszkańcy Gdyni, znowu na niego zagłosują! (1)

      • 0 0

      • już chyba nie tym razem

        Szczurek zupełnie się pogubił.
        Trawniczki, doniczki a kwity na lotnisko nie dopilnowane, estakada, nie dopilnowana.
        Nikt nie każe mu z łopatą latać, ma być dobrym organizatorem i lobbystą a nie wtapiać kasę i ją później cisnąć z opłat za parkowanie, bo tak się nie da odrobić mega wtop.

        • 5 0

  • Gdynia dołoży na ten projekt nie więcej niż 2 000 000 godzin płatnego parkowania w Śródmieściu (1)

    Tak lepiej to brzmi

    • 52 4

    • Z krótkich obliczeń, to jest okolo

      71 dni przychodów z całej strefy parkowania.

      • 7 1

  • Sukces goni sukces w tej gdyni (1)

    Po raz 5 trzeba ogłosić sukces i najlepiej medale mareczkowi i wojtkowi wręczyć

    • 71 3

    • razem z

      wypowiedzeniem...

      • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane