• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę

Michał Brancewicz
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak ma wyglądać węzeł Kowale po rozbudowie

Koncepcja przebudowy węzła Kowale pojawiła się niemal równo cztery lata temu. Teraz zaś ruszyło postępowanie ws. wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, która jest niezbędna do uzyskania w przyszłości pozwolenia na budowę. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy, której koszt może osiągnąć nawet 200 mln zł? Tego wciąż nie wiadomo.



Kierowcy doczekają się rozbudowy węzła Kowale?

Chyba każdy kierowca, który kiedykolwiek zjeżdżał z obwodnicy na węźle KowaleMapka, musiał mocno nakręcić się głową w lewo i w prawo, by być pewnym, że może włączyć się do ruchu na drodze wojewódzkiej 221 łączącej Gdańsk z Kościerzyną.

Węzeł na wyjazdach często się korkuje. Jest też niebezpiecznie.

To wszystko sprawia, że nierzadko dochodzi tam do kolizji i wypadków. Ostatni poważny, w którym zderzyły się dwie ciężarówki, miał miejsce pod koniec sierpnia, o czym informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Diamentowy węzeł, co to takiego?



O przebudowie węzła Kowale mówi się co najmniej od 5-6 lat. Z kolei 4 lata temu światło dzienne ujrzała koncepcja przeobrażenia go w tzw. węzeł diamentowy, co byłoby nowością w skali kraju.

Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy. Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy.
Na czym polega jego wyjątkowość, wyjaśniliśmy w tekście z 2017 roku.

Od tego czasu temat ucichł. Dopiero teraz doczekaliśmy się jego kontynuacji, bowiem w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podjęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla węzła i dróg dojazdowych. Wnioskodawcą jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Na rozbudowę potrzeba ok. 200 mln zł



To ważny dokument, bez którego nie obejdzie się żadna poważna inwestycja, również drogowa.

Czy to przybliża samą realizację inwestycji?

- Niestety nie. Kilka lat temu zleciliśmy opracowanie koncepcji, a teraz procedujemy decyzję środowiskową, to bardzo ważny dokument w całym procesie inwestycyjnym, ale nie oznacza jeszcze szybkiego przejścia do fazy realizacji - przyznaje Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW. - Szacunkowy koszt przebudowy węzła to ok. 200 mln zł, żadne samorządy same tego nie udźwigną, potrzebne są środki zewnętrzne.

Bez OMT nie da się rozbudowywać obwodnicy



Zarządcą samego węzła jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy węzeł Kowale jest na liście najpilniejszych inwestycji drogowców?

- Rozbudowa węzła Kowale na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta nie jest umieszczona jako zadanie w aktualnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Obecnie naszym priorytetem jest budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która po oddaniu do ruchu, będzie w stanie przejąć część ruchu z obwodnicy Trójmiasta. Bez tej trasy nie będziemy mogli przystąpić do żadnych poważnych robót - zarówno remontowych, jak i inwestycyjnych na obwodnicy Trójmiasta, bo nie byłoby jak przekierować ruchu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Od lat na przebudowę czeka też węzeł Szadółki. W tym przypadku również nie wiadomo na razie czy i kiedy zostanie on rozbudowany.

Kolizja na węźle Kowale. Film z lipca 2021

Opinie (149) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    4 lata i nic...Tak to niestety wygląda moi drodzy.Na maksymalne podwyżki dla włodarzy pieniądze są a marnych 200 mln na tą przebudowę nie ma.

    • 24 18

    • (1)

      Horała, Sellin, Arciszewska i Śniadek są odpowiedzialni za inwestycje centralne Kacperku, ale pewnie twój pryncypał już wysłał przelew za aktywność

      • 9 3

      • Wspaniała riposta! :)

        • 3 1

    • Mam wiele uwag do działań miasta na południu Gdańska, ale w tym przypadku to wypaliłeś jak kulą w płot.
      W artykule wyraźnie napisano kto jest odpowiedzialny za ten zjazd.

      • 5 0

    • Chłopie ale Ty jesteś marudny, tak po polsku. Siedzisz i fundusz jak towarzysz z operatywce.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Ronda na wszystkich zjazdach z obwodnicy (21)

    Dlaczego nikt nie pomyśli i zrobieniu rond aby odetkac zjazdy? Na zachodzie to norma i nie ma problemu żeby ze zjazdu skręcić w lewo. Dziś jeden tir lub nawet osobówka blokuje cały zjazd przez 2-3min w godzinach szczytu.

    • 124 35

    • Ronda dla wszystkich. (3)

      Taką mam koncepcję.

      • 11 1

      • Od koncepcji to jestem tutaj ja! (1)

        • 3 2

        • Moja koncepcja...

          .... jest koncepcniejsza od twojszej

          • 0 0

      • ...

        a nawet ronda+

        • 2 0

    • Dokładnie (7)

      Na Kowalach można szybko usprawnić ruch budując tymczasowe ronda no ale nasi dzielni urzędnicy wolą jakieś cuda diamentowe planować jak w tym miejscu łatwo zbudować zwykłą koniczynę.

      • 17 14

      • (4)

        W Straszynie masz ronda i co usprawniają? Nic, korki jak były tak są dalej.

        • 43 5

        • Kierowcy (1)

          Skoro polscy kierowcy nadal nie nauczyli się sprawnie wjeżdżać na ronda i z nich zjeżdżać, to są i będą korki. Jeżdżę przez Straszyn regularnie i jak widzę, ile ludzie potrafią czekać, zanim się włączą do ruchu, to nóż się w kieszeni otwiera (pozdrowienia dla posła Kowalskiego ;) ). Nawet jak widać, że ktoś zjeżdża z ronda, to inny kierowca czeka i czeka, zanim wjedzie. Nie dziwne więc, że jest korek. Inna sprawa, że niektóre ronda powinny być większe. Dobrym przykładem jest Hiszpania, gdzie mają ronda nawet na drogach krajowych, ale są one dużo większe niż nasze i przez to wjeżdża się na nie z większą prędkością, i tym samym szybciej je opuszcza.

          • 7 5

          • Prawda!!

            Dodatkowo oszczędzanie na kierunkowskazach!!

            • 3 0

        • korki powoduje nadmiar samochodów

          i skłonności do korzystania z nich nawet wtedy, gdy łatwo dostępne są mniej terenochłonne alternatywy

          • 3 0

        • dokładnie

          rondo nic nie zmienia przy tak obfitym ruchu samochodów, staje rondo to staje wszystko z każdej strony, nie jedna droga stoi tylko cztery

          • 4 0

      • Rondo czy koniczyna nic nie da

        jeśli 221 nadal będzie niedrożna.

        • 5 1

      • tylko koniczynka,najtaniej i najprościej

        • 1 2

    • Owczarnia (3)

      tutaj jest rondo i co .... w godzinach szczytu zakorkowany zjazd !!!!!

      • 17 1

      • (2)

        heh dokladnie owczarna, wysoka : ronda i co ? i wieczny korek

        • 7 3

        • A Straszyn i Pruszcz

          Mamy ronda i mega korki na nich

          • 18 1

        • Bo ronda buduje się tam, gdzie ruch z wszystkich stron jest w miarę równy... Na Osowej nie jest. dwa wloty obciążone, trzeci mało co...

          • 2 1

    • Na

      Rondo też wjeżdża ciężarówka lub autobus i blokują. Muszę rozbudować ten węzeł bo jest słabo w godzinach szczytu. Ale oni obiecuja i nic z tego nie ma

      • 0 2

    • To już zwykła koniczyna z przedłużonymi pasami zjazdu i wjazdu nie wystarczy

      Musi być spomplikowany diament za 200 mln.

      • 7 1

    • Piknik sie

      W przedpokoju se postaw i ganiają że starą i ustepujcie sobie pierwszeństwa

      • 0 0

    • Jak przestaniecie jeździć blacho to się odetkaja zjazdy

      • 0 0

    • W rym właśnie kłopot

      Samochody ciężarowe blokują ronda i tworzą się kolejki do zjazdów i do rond

      • 0 0

  • tuż obok węzła ma powstać duże centrum panattoni, to się dopiero będzie działo bez rozbudowy... (3)

    • 18 5

    • (1)

      Takie Centrum czeka z decyzją na przebudowę węzła. Jak nie to pójdą gdzie indziej.

      • 0 4

      • nie czeka, bo już budują

        • 3 0

    • Nie koło węzła

      Tylko za magazynami 7r wstrone obwodnicy południowej

      • 2 0

  • Kadencja koncepcji (2)

    Po 4 latach zdecydowano się postarać o decyzję. Serce pęka jak się patrzy na marazm władz Gdańska

    Mam nadzieję że platforma myśli już nad kontrkandydatem dla obecnej prezydent

    • 17 17

    • (1)

      To jest inwestycja centralna. Pisowcy ją blokują.

      • 9 4

      • Blokują własną inwestycje? Niezla kolejna bzdura totalnych...wladza w Trójmieście nie nawidzi inwestycji PiSu i zrobi wszystko nawet kosztem wlasnego miasta żeby się nie udało. Tacy to już obłudni nieporadni zdrajcy Ojczyzny.

        • 0 4

  • Szkoda pieniędzy. (2)

    Nie ma takiej potrzeby.

    • 6 24

    • Może niech się dorzucą

      Kętrzyn, Bartoszyce, Iława itd. Przecież tam żyją ich mieszkańcy.

      • 11 3

    • Jak nie

      Tam jest tragedia ze zjazdem... długie kolejki, oczekiwanie na włączenie się do ruchu kilkuminutowe....

      • 2 0

  • (3)

    Dobra a co do tego ma miasto? Drogą wojewódzka. Węzeł nie leży na terenie Gdańska.

    • 50 3

    • To jest artykuł dla trolli, żeby mogli atakować urzędników w Gdańsku.

      • 17 5

    • Nowa Świętokrzyska potrzebuję tego węzła. (1)

      Jest to strategiczny interes południowych dzielnic.

      • 2 3

      • Ale po co?

        Żeby więcej samochodów z zad*pia zakorkowało Nową Świętokrzyską?

        A ja myślałem że NŚ ma ułatwić dojazd do centrum...

        • 3 0

  • 200 mln (4)

    Bez sensu. Lepiej za te pieniądze zrobić tramwaj i wybudować buspus.

    Należy skończyć wydawać pieniądze, żeby robić dobrze ludziom którzy wyprowadzili się z Gdańska.

    • 10 32

    • I trasę rowerową (1)

      Do centrum.

      • 2 2

      • Wzdłuż buspusu.

        • 2 0

    • (1)

      A czemu maja tylko budować te drogi dla rowerów? może niech w końcu zajmie się remontami chodników a nie wyrzucać kasę dla kilku gości w obcisłych gaciach, którzy i tak jeżdżą ulicą albo po chodniku.

      • 3 3

      • A gdzie fanatyku wyczytałeś tam coś o rowerach?

        • 1 0

  • GDDKiA ma w przysłowiowym nosie rozbudowę węzła Kowale

    Niestety ale chyba tak jest bo nie ma odgórnej decyzji.

    • 16 1

  • Rozbudowa węzła Kowale, bez rozbudowy węzła Szadółki (2)

    Będzie generatorem korków

    • 8 6

    • (1)

      Czemu? Tam jest trochę lepsza sytuacja niż na Kowalach.

      • 4 0

      • ponieważ coraz więcej osób będzie wyprowadzało się do gmin sąsiednich i dojeżdżało do pracy w Gdańsku

        nie mając dobrej alternatywy dla samochodu.

        • 2 1

  • Radni i prezydentowa ze sporymi podwyżkami, do tego bezsensowne remonty typu nawierzchnia ul. Długiej. (2)

    A na naprawdę ważne sprawy kasy nie ma i nie będzie.

    • 17 23

    • A co dzbanie ma miasto do tego? (1)

      Pretensje do rządu bo to ich działka. Dzwoń do Horały na pewno coś załatwi.

      • 18 2

      • Zapoznaj się wpierw o czym piszesz, dzbanie.

        "Podwyżki pensji dla prezydent Gdańska, diet dla miejskich radnych oraz funkcyjnych radnych dzielnic uchwalono na czwartkowej sesji Rady Miasta. Wynagrodzenie prezydent i miejskich radnych wzrośnie w wyniku ogólnopolskich zmian ustawowych. Podwyżka dla radnych dzielnic jest natomiast odpowiedzią na wcześniejsze, miejskie, postulaty w tej sprawie. "

        A mogli nie uchwalać.

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane