• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Śródmieście wciąż bez autobusów

Maciej Korolczuk
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk. Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk.

Wkrótce minie rok od zakończenia budowy układu drogowego wokół Forum Gdańsk. Wraz z nim powstał Węzeł Śródmieście zobacz na mapie Gdańska, teoretycznie umożliwiający przesiadanie "drzwi w drzwi" z autobusów, tramwajów i kolejek SKM. Dziennie w ten sposób miało z niego korzystać nawet 28 tys. pasażerów. Po 12 miesiącach na nowym węźle wciąż nie zatrzymują się autobusy. Jak tłumaczą urzędnicy; nie stanie się tak do momentu zakończenia prowadzonych inwestycji... przy wiadukcie Biskupia Górka i na Podwalu Przedmiejskim.



Czy tłumaczenia urzędników cię przekonują?

Koncepcję ruchu komunikacji miejskiej na nowym węźle zaprezentowano pod koniec września 2017 r., na kilka miesięcy przed zakończeniem jego budowy.

Wiosną ubiegłego roku w pełnym zakresie oddano do użytku tylko Forum Gdańsk. Węzeł - podobnie jak tunel łączący z peronem SKM oraz opisywany przez nas ostatnio Kunszt Wodny - złapały kilku, a nawet wielomiesięczne opóźnienia.

Do dziś korzystają z nich tylko pasażerowie SKM i tramwajów. A co z autobusami?

Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk

Otwarcie w pełnym zakresie wstrzymane



Okazuje się, że ZTM wstrzymał decyzję o przekierowaniu na nowy węzeł autobusów z kilku powodów.

Po pierwsze - jak tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku - termin wprowadzenia ruchu autobusowego uzależniony jest od zakończenia inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka i prowadzonych inwestycji na Podwalu Przedmiejskim (przebudowa skrzyżowań).

- Te inwestycje mają i będą miały wpływ na punktualne kursowanie autobusów wokół Śródmieście SKM. Stąd też, dopóki realizowane inwestycje nie zakończą się, nie będziemy uruchamiać węzła - tłumaczy rzecznik ZTM. - Chodzi nam o wprowadzenie kompleksowego rozwiązania, które po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka, nowych skrzyżowań na Podwalu oraz torowiskiem na Stogi, uwzględniałoby zarówno nasze pomysły, jak i te, wypracowane wspólnie z mieszkańcami i radami dzielnic. Ponadto, przed nami są kolejne poważniejsze zmiany w organizacji ruchu związane z budową wiaduktu Biskupia Górka czy przebudową Podwala Przedmiejskiego. Z pewnością wpłyną one na ruch na węźle.
Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie. Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie.
Po drugie, urzędników zaskoczył negatywny odzew mieszkańców i rad dzielnic na zaprezentowaną koncepcję nowego węzła. Jak mówią, opinie te są "radykalnie przeciwstawne" i dotyczą siatki połączeń autobusowych wokół Forum Gdańsk.

- Z pewnością będziemy jeszcze o tym dyskutować zarówno z mieszkańcami, jak i radami dzielnic. Wspólnie wypracujemy najlepszą ofertę komunikacyjną. Aktualnie Węzeł Śródmieście ze względu na lokalizację może stanowić przystanek czy hub przesiadkowy dla przewoźników regionalnych, obsługujących komercyjne połączenia np. do Pruszcza Gdańskiego czy nawet dla taksówek - dodaje Gołąb.

"Kompletna negacja pomysłów"



Na nasze pytanie, jakie są to opinie i czego konkretnie dotyczą, odpowiada:

- Sugestie, które do nas wpływają, dotyczą m.in. kompletnej negacji pomysłów, dotyczących zajazdów autobusów na węzeł ze względu na wydłużenie czasu podróży; inni mieszkańcy wręcz chcą, aby autobusy w obu kierunkach zajeżdżały na Węzeł, następnie jechały dalej ul. 3 Maja i wracały Huciskiem. Na to z kolei inni się nie zgadzają. Inni mieszkańcy chcą kompletnego przemodelowania siatki połączeń, poprzez np. skrócenie trasy linii 210 do węzła Śródmieście, przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości kursowania, na co rada dzielnicy Orunia się nie zgodziła. Jeszcze inni chcą skrócenia tras linii pruszczańskich do węzła. Kolejni chcą linii ekspresowych wzdłuż Armii Krajowej po buspasach z Lawendowego Wzgórza właśnie do węzła Śródmieście, by móc od razu zejść na peron SKM - wylicza Gołąb.
Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska
Jak przyznaje, wszystkich propozycji nie da się uwzględnić i na wypracowanie kompromisu potrzeba więcej czasu. Mają też temu sprzyjać prowadzone remonty na Biskupiej Górce i Podwalu Przedmiejskim, co zdaniem urzędników - powoduje większe korki i opóźnienia autobusów.

- Są też wnioski dotyczące komercyjnych przewoźników, z których wynika, że pasażerowie jadący w kierunku np. Elbląga, Pruszcza Gdańskiego czy Kartuz woleliby w tym miejscu rozpoczynać i kończyć podróż, niż tracić minuty w zatorach drogowych, występujących w godzinach szczytu w rejonie Dworca Głównego PKP - dodaje Gołąb.
  • Od roku na węźle zatrzymują się tylko tramwaje i przejeżdżają auta jadące na i z Trasy WZ.

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Już to pisałem nie raz (2)

    Polska nie umie w miasto

    Wszytko co ładne i użyteczne w przestrzeni publicznej powstało za Niemca i jakimś cudem tego nie zniszczono

    • 24 6

    • Hans

      Tak dokładniej to za Prusaka. Najwięcej zrobił Willuś bo miał serce do tego miasta. Czego nie można powiedzieć o obecnej ludności napływowej. Im wystarczy kupa śmieci i kontenerów oraz stary leżak.

      • 0 0

    • Jednak w paru miastach w Polsce trochę lepiej to wychodzi niż w Gdańsku. U nas miasto projektują inżynierzy od dróg szybkiego ru

      To widać gołym okiem. Forum i jego otoczenie wręcz o tym krzyczy - hektary betonu bezmyślnie wyrzygane wokół historycznej zabudowy. Wykończenie i estetyka na poziomie MOP-u na autostradzie.

      • 1 0

  • Dosyć przesiadek. Szczyta nie ma w UM już od dawna.

    W zasadzie wokół tego węzła nie ma mieszkaniówki. Są urzędy, banki, więzienie. Zresztą nie chodzi o mieszkańców, chodzi o klientów tego badziewia.

    • 0 0

  • to może tak, węzeł się przesunie i postawi się tam punktowce spółdzielcze... (1)

    • 21 0

    • Na ten węzeł można przenieść rynek z Wrzeszcza...

      • 0 0

  • Autobus

    10 minut z życia zabrane.

    • 2 0

  • Kokoszki domagają sie powrotu (komunikacyjnego) do Macierzy! (3)

    • 17 2

    • było kupić mieszkanie bliżej centrum (2)

      a nie teraz narzekać że kokoszki to, kokoszki tamto

      • 0 3

      • Kurczaki sie nie licza!!!

        • 0 0

      • kokoszki to centrum

        • 2 0

  • (1)

    Najśmieszniejsze że zbudowali 200 metrów chodnika i drogi rowerowej wzdłuż peronu SKM a teraz to wszystko rozebrali.

    Podobnie rozebrali całą ścieżkę rowerową na Stogi z Przeróbki budowaną tyle lat za wielkie pieniądze.

    • 31 6

    • Widocznie to rowerowe badziewie nikomu nie bylo potrzebne.

      • 0 1

  • Mieszkańcom centrum miasta przeszkadza komunikacja? (4)

    To może czas zmienić miejsce zamieszkania. Co za dzbany.

    • 51 58

    • Za kazde uzycie slowa dzban befzie minus, chocby nie wiem, jak trafna opinia byla.

      • 1 1

    • Mieszkańcy powinni się wyprowadzić jak im przeszkadza

      Komunikacja powinna jeździć pusta by urzędnicy byli zadowoleni

      • 4 1

    • Gdyby Deweloperom przeszkadzało, to miałoby wpływ. A z mieszkańcami urzędnicy od dawna się nie liczą

      • 9 3

    • Mieszkańcom nie przeszkadza. To jest tłumaczenie się urzędników, żeby ukryć swoją nieudolność.

      • 17 5

  • windy (3)

    Co z windami na węźle Śródmieście SKM. Od roku ani jedna z 4 wind nie działa (no może na początku jedna przez chwilę funkcjonowała). Mieszkam w okolicy i korzystam z tej stacji kolejki. Niestety gdy muszę pojechać gdzieś z dzieckiem, to jestem zmuszona czekać aż ktoś podejdzie i pomoże mi znieść wózek. To samo jest z windą przy przejściu podziemnym od strony ul. Toruńskiej. Ja sobie jakoś poradzę, ale co mają zrobić osoby niepełnosprawne? Mam nadzieję, że po tym artykule w końcu coś ruszy w tej sprawie.

    • 36 1

    • prawdopodobnie zostały zalane podczas ulewy tuż przed odbiorem (2)

      Na pewno w wodzie stała ta w tunelu przy Toruńskiej.

      "Siła wyższa" i pewnie odszkodowanie do dzisiaj jest "procedowane" ze wskazaniem, że działanie "siły wyższej" zostanie wyłaczone z odpowiedzialności. Jako dowody nie mogą być remontowane a odbioru pewnie nie ma.

      Tak przypuszczam...

      • 3 0

      • dziwne, bo działa jedna winda na tym poziomie, ta przy forum...

        przypadek ?

        • 0 0

      • Ale windy w konglomeracie forum dzialają

        To najwazniejsze

        • 3 1

  • Regio, tramwaj 3 maja

    Czy nie można zrobić na Al. 3-go maja zjazdu w torowisko i zatrzymywać na przystanku tramwajowym autobusów połączeń regionalnych? Ile tam tramwajów jeździ? 2 na krzyż? Ale stamtąd łatwe zejście do tunelu i ew. Przesiadke na tram. I omijalyby zakorkowane dworzec PKP i bramę wyżynna. Hmm

    • 2 1

  • A kiedy wspolna taryfa i bilet? (4)

    Dopiero wtedy ma sens takie masowe przesiadanie .

    • 16 1

    • (2)

      a jak w latach 80-tych podróżowano? Jakoś nikomu nie przeszkadzało przesiadanie i brak wspólnego biletu?

      • 1 6

      • ale bilet kosztował 50gr (1)

        a na kolejkę 1-4zł za przejazd ...
        Teraz strach bez żyranta z domu wychodzić. Widziane to rzeczy aby miejski bilet autobusowy dolara kosztował?! Jak w Njujorku albo innym Leipzig... ;)

        Poza tym, znasz takie słowo jak postęp? To się opłaca, jeśli dogodnie i sprawnie możesz przemieścić się po terenie miasta. Wszystkim...

        • 6 0

        • a widzisz w postępie jeśli chodzi o zarobki? ile wynosiła średnia krajowa a ile teraz? wtedy miałeś znacznie lepszy dojazd do wielu miejscowości a teraz rozbieranie linii kolejowych po to aby budować ścieżki rowerowe - to też ma być postęp?

          • 1 0

    • nigdy bo w Gdańsku musi być 50 spółek i firemek i podwykonawcow

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane