• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Śródmieście wciąż bez autobusów

Maciej Korolczuk
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk. Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk.

Wkrótce minie rok od zakończenia budowy układu drogowego wokół Forum Gdańsk. Wraz z nim powstał Węzeł Śródmieście zobacz na mapie Gdańska, teoretycznie umożliwiający przesiadanie "drzwi w drzwi" z autobusów, tramwajów i kolejek SKM. Dziennie w ten sposób miało z niego korzystać nawet 28 tys. pasażerów. Po 12 miesiącach na nowym węźle wciąż nie zatrzymują się autobusy. Jak tłumaczą urzędnicy; nie stanie się tak do momentu zakończenia prowadzonych inwestycji... przy wiadukcie Biskupia Górka i na Podwalu Przedmiejskim.



Czy tłumaczenia urzędników cię przekonują?

Koncepcję ruchu komunikacji miejskiej na nowym węźle zaprezentowano pod koniec września 2017 r., na kilka miesięcy przed zakończeniem jego budowy.

Wiosną ubiegłego roku w pełnym zakresie oddano do użytku tylko Forum Gdańsk. Węzeł - podobnie jak tunel łączący z peronem SKM oraz opisywany przez nas ostatnio Kunszt Wodny - złapały kilku, a nawet wielomiesięczne opóźnienia.

Do dziś korzystają z nich tylko pasażerowie SKM i tramwajów. A co z autobusami?

Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk

Otwarcie w pełnym zakresie wstrzymane



Okazuje się, że ZTM wstrzymał decyzję o przekierowaniu na nowy węzeł autobusów z kilku powodów.

Po pierwsze - jak tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku - termin wprowadzenia ruchu autobusowego uzależniony jest od zakończenia inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka i prowadzonych inwestycji na Podwalu Przedmiejskim (przebudowa skrzyżowań).

- Te inwestycje mają i będą miały wpływ na punktualne kursowanie autobusów wokół Śródmieście SKM. Stąd też, dopóki realizowane inwestycje nie zakończą się, nie będziemy uruchamiać węzła - tłumaczy rzecznik ZTM. - Chodzi nam o wprowadzenie kompleksowego rozwiązania, które po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka, nowych skrzyżowań na Podwalu oraz torowiskiem na Stogi, uwzględniałoby zarówno nasze pomysły, jak i te, wypracowane wspólnie z mieszkańcami i radami dzielnic. Ponadto, przed nami są kolejne poważniejsze zmiany w organizacji ruchu związane z budową wiaduktu Biskupia Górka czy przebudową Podwala Przedmiejskiego. Z pewnością wpłyną one na ruch na węźle.
Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie. Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie.
Po drugie, urzędników zaskoczył negatywny odzew mieszkańców i rad dzielnic na zaprezentowaną koncepcję nowego węzła. Jak mówią, opinie te są "radykalnie przeciwstawne" i dotyczą siatki połączeń autobusowych wokół Forum Gdańsk.

- Z pewnością będziemy jeszcze o tym dyskutować zarówno z mieszkańcami, jak i radami dzielnic. Wspólnie wypracujemy najlepszą ofertę komunikacyjną. Aktualnie Węzeł Śródmieście ze względu na lokalizację może stanowić przystanek czy hub przesiadkowy dla przewoźników regionalnych, obsługujących komercyjne połączenia np. do Pruszcza Gdańskiego czy nawet dla taksówek - dodaje Gołąb.

"Kompletna negacja pomysłów"



Na nasze pytanie, jakie są to opinie i czego konkretnie dotyczą, odpowiada:

- Sugestie, które do nas wpływają, dotyczą m.in. kompletnej negacji pomysłów, dotyczących zajazdów autobusów na węzeł ze względu na wydłużenie czasu podróży; inni mieszkańcy wręcz chcą, aby autobusy w obu kierunkach zajeżdżały na Węzeł, następnie jechały dalej ul. 3 Maja i wracały Huciskiem. Na to z kolei inni się nie zgadzają. Inni mieszkańcy chcą kompletnego przemodelowania siatki połączeń, poprzez np. skrócenie trasy linii 210 do węzła Śródmieście, przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości kursowania, na co rada dzielnicy Orunia się nie zgodziła. Jeszcze inni chcą skrócenia tras linii pruszczańskich do węzła. Kolejni chcą linii ekspresowych wzdłuż Armii Krajowej po buspasach z Lawendowego Wzgórza właśnie do węzła Śródmieście, by móc od razu zejść na peron SKM - wylicza Gołąb.
Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska
Jak przyznaje, wszystkich propozycji nie da się uwzględnić i na wypracowanie kompromisu potrzeba więcej czasu. Mają też temu sprzyjać prowadzone remonty na Biskupiej Górce i Podwalu Przedmiejskim, co zdaniem urzędników - powoduje większe korki i opóźnienia autobusów.

- Są też wnioski dotyczące komercyjnych przewoźników, z których wynika, że pasażerowie jadący w kierunku np. Elbląga, Pruszcza Gdańskiego czy Kartuz woleliby w tym miejscu rozpoczynać i kończyć podróż, niż tracić minuty w zatorach drogowych, występujących w godzinach szczytu w rejonie Dworca Głównego PKP - dodaje Gołąb.
  • Od roku na węźle zatrzymują się tylko tramwaje i przejeżdżają auta jadące na i z Trasy WZ.

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • (1)

    Jeszcze raz - trzeba być jakimś ciężkim i**otą żeby wybrukować cały węzeł po którym poruszają się autobusy. To najlepszy dowód że urzędnicy autobusami nie jeżdżą!!! Przecież tak się nie da jeździć, wszystko trzęsie i telepie!!! Kto za to odpowiada!!!

    • 16 3

    • Ze zdjęć wynika, że dla autobusów jest nawierzchnia betonowa - to całkiem dobre rozwiązanie. Bardzo trwałe.

      • 0 0

  • w gdanskim stylu

    czemu mnie to nie dziwi ?

    • 14 1

  • chodniki ...

    jak mozna było położyć nowe chodniki żeby teraz je zniszczyc i kłaść rury i kopać dziury ? przecież w ten sposób MY nigdy niczego się nie dorobimy..praca jednych jest niszczona przez drugich bo ONI teraz mają inny plan? w domu tak raczej nikt nie przeprowadza remontów..ale to kasa państwowa więc można co tylko się chce..

    • 20 1

  • Czyli jak zwykle w tym mieście - niedasie

    Tak się kończy dzika zabudowa deweloperem albo hipermarketem

    • 19 0

  • to nie wezel tylko generator korkow

    węzeł przesiadkowy to był na wysokości bramy Wyżynnej dopóki jakiś cudotwórca nie wpadł na pomysł przebudowy wyjścia z tunelu , taki psikus przy budowie Forum R.
    Co to za węzeł przesiadkowy po którym autobusy będą krążyć w kolko ,to by jeszcze przeszło w latach 70 XXw ale nie teraz .Al AK blokuje sie właśnie w tym miejscu

    • 22 0

  • Czyli jeszcze kilka lat :)

    Czyli autobusów nie będzie przez kilka lat bo tyle potrwa przebudowa wszystkich skrzyżowań na Podwalu.

    • 12 1

  • Czar prysł

    Forum jest ohydne, betony,betony, przystanków nie ma i kary też nie ma na tych gdańskich urzędasów, szkodników.

    • 15 2

  • zlikwidowali bardzo dobry węzeł komunikacyjny by zastąpić go kiepskim?

    Węzeł przy dworcu Gdańsk Główny był położony w bardzo dobrym miejscu. Gdyby powstała tam zebra to pasażer praktycznie nie musiał schodzić to tunelu - do SKM miał naziemne przejście. Niestety wszystko się skończyło po wybudowaniu przystanku na Śródmieściu i przekierowaniu tam wszystkich pociągów SKM. Teraz mamy węzeł bez autobusów za to ze schodami do pociągów. Gdzie tu logika?

    • 12 2

  • Zniszczyliscie tą czesc miasta a teraz palicie głupa (3)

    Zamiast normalnej miejskiej zabudowy - handlowy moloch, wielki, odcięty trzypasmowkami plac betonu (nazwany dla niepoznaki węzłem przesiadkowym) a teraz wielki wiadukt i kolejny gigantyczny parking na Starym Przedmieściu. No i kolejny gwóźdź do trumny Biskupiej Górki. Nawet stacja SKM Śródmieście jest odcięta wielkimi schodami od tego sklepu. Przyznajcie urzędnicy, że w tym całym partnerstwie pub.-pryw. chodziło o maksymalną komercjalizację tej przestrzeni, nie kłamcie że chodziło o jakiś węzeł komunikacyjny, czy kunszt wodny który do dziś jest zamknięty. No i jeszcze zabetonowaliscie zabytkową Radunię.
    Jesteście szkodliwi dla tego miasta, fundujecie tu kolejny betonowy socreal.

    • 21 4

    • w dodatku mało dostępne (1)

      windy nie działają, a schody jak drabina na poddasze...

      • 10 1

      • Po co tam łazisz, jak ci ciężko.

        • 2 3

    • no pewnie, a u sołtysa na gumnie to dopiero pięknie jest, a nie tak jak w Gdańsku.

      • 0 0

  • A propos protestów mieszkańców... (1)

    Demokracja to do bani system jeśli chodzi o podejmowanie decyzji.
    Robimy konsultacje społeczne: Czy droga ma być po prawej stronie? 64% NIE; 23% TAK, reszta nie ma zdania
    Robimy drugie konsultacje: Czy droga ma być po lewej stronie: 58% NIE; 27% TAK, reszta nie ma zdania
    Robimy trzecie konsultacje: Czy droga ma być pośrodku: 62% NIE; 29% TAK; reszta nie ma zdania
    Robimy czwarte konsultacje: Czy przestać budować tę drogę: 68% NIE, 19% TAK, reszta nie ma zdania
    I weź tu zrób coś zgodnie z wolą mieszkańców. Zresztą co to w ogóle za argument, że jakaś jest wola mieszkańców. A jeśli wyjdzie w referendum że wolą mieszkańców jest aby 2+2 równało się 5.
    Albo czy w kolejce SKM należy pytać o wolę pasażerów czy jechać szybciej czy wolniej. czy zatrzymywać się na co drugim przystanku, czy na każdym, a może na co trzecim
    Trzeba robić tak jak wskazują specjaliści że jest najlepiej a nie pytać się o wolę miejscowych przypadkowych ludzi

    • 1 5

    • Tyle, że

      specjaliści ulegają lobbystom i tak to się kręci...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane