• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Śródmieście wciąż bez autobusów

Maciej Korolczuk
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk. Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk.

Wkrótce minie rok od zakończenia budowy układu drogowego wokół Forum Gdańsk. Wraz z nim powstał Węzeł Śródmieście zobacz na mapie Gdańska, teoretycznie umożliwiający przesiadanie "drzwi w drzwi" z autobusów, tramwajów i kolejek SKM. Dziennie w ten sposób miało z niego korzystać nawet 28 tys. pasażerów. Po 12 miesiącach na nowym węźle wciąż nie zatrzymują się autobusy. Jak tłumaczą urzędnicy; nie stanie się tak do momentu zakończenia prowadzonych inwestycji... przy wiadukcie Biskupia Górka i na Podwalu Przedmiejskim.



Czy tłumaczenia urzędników cię przekonują?

Koncepcję ruchu komunikacji miejskiej na nowym węźle zaprezentowano pod koniec września 2017 r., na kilka miesięcy przed zakończeniem jego budowy.

Wiosną ubiegłego roku w pełnym zakresie oddano do użytku tylko Forum Gdańsk. Węzeł - podobnie jak tunel łączący z peronem SKM oraz opisywany przez nas ostatnio Kunszt Wodny - złapały kilku, a nawet wielomiesięczne opóźnienia.

Do dziś korzystają z nich tylko pasażerowie SKM i tramwajów. A co z autobusami?

Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk

Otwarcie w pełnym zakresie wstrzymane



Okazuje się, że ZTM wstrzymał decyzję o przekierowaniu na nowy węzeł autobusów z kilku powodów.

Po pierwsze - jak tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku - termin wprowadzenia ruchu autobusowego uzależniony jest od zakończenia inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka i prowadzonych inwestycji na Podwalu Przedmiejskim (przebudowa skrzyżowań).

- Te inwestycje mają i będą miały wpływ na punktualne kursowanie autobusów wokół Śródmieście SKM. Stąd też, dopóki realizowane inwestycje nie zakończą się, nie będziemy uruchamiać węzła - tłumaczy rzecznik ZTM. - Chodzi nam o wprowadzenie kompleksowego rozwiązania, które po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka, nowych skrzyżowań na Podwalu oraz torowiskiem na Stogi, uwzględniałoby zarówno nasze pomysły, jak i te, wypracowane wspólnie z mieszkańcami i radami dzielnic. Ponadto, przed nami są kolejne poważniejsze zmiany w organizacji ruchu związane z budową wiaduktu Biskupia Górka czy przebudową Podwala Przedmiejskiego. Z pewnością wpłyną one na ruch na węźle.
Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie. Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie.
Po drugie, urzędników zaskoczył negatywny odzew mieszkańców i rad dzielnic na zaprezentowaną koncepcję nowego węzła. Jak mówią, opinie te są "radykalnie przeciwstawne" i dotyczą siatki połączeń autobusowych wokół Forum Gdańsk.

- Z pewnością będziemy jeszcze o tym dyskutować zarówno z mieszkańcami, jak i radami dzielnic. Wspólnie wypracujemy najlepszą ofertę komunikacyjną. Aktualnie Węzeł Śródmieście ze względu na lokalizację może stanowić przystanek czy hub przesiadkowy dla przewoźników regionalnych, obsługujących komercyjne połączenia np. do Pruszcza Gdańskiego czy nawet dla taksówek - dodaje Gołąb.

"Kompletna negacja pomysłów"



Na nasze pytanie, jakie są to opinie i czego konkretnie dotyczą, odpowiada:

- Sugestie, które do nas wpływają, dotyczą m.in. kompletnej negacji pomysłów, dotyczących zajazdów autobusów na węzeł ze względu na wydłużenie czasu podróży; inni mieszkańcy wręcz chcą, aby autobusy w obu kierunkach zajeżdżały na Węzeł, następnie jechały dalej ul. 3 Maja i wracały Huciskiem. Na to z kolei inni się nie zgadzają. Inni mieszkańcy chcą kompletnego przemodelowania siatki połączeń, poprzez np. skrócenie trasy linii 210 do węzła Śródmieście, przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości kursowania, na co rada dzielnicy Orunia się nie zgodziła. Jeszcze inni chcą skrócenia tras linii pruszczańskich do węzła. Kolejni chcą linii ekspresowych wzdłuż Armii Krajowej po buspasach z Lawendowego Wzgórza właśnie do węzła Śródmieście, by móc od razu zejść na peron SKM - wylicza Gołąb.
Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska
Jak przyznaje, wszystkich propozycji nie da się uwzględnić i na wypracowanie kompromisu potrzeba więcej czasu. Mają też temu sprzyjać prowadzone remonty na Biskupiej Górce i Podwalu Przedmiejskim, co zdaniem urzędników - powoduje większe korki i opóźnienia autobusów.

- Są też wnioski dotyczące komercyjnych przewoźników, z których wynika, że pasażerowie jadący w kierunku np. Elbląga, Pruszcza Gdańskiego czy Kartuz woleliby w tym miejscu rozpoczynać i kończyć podróż, niż tracić minuty w zatorach drogowych, występujących w godzinach szczytu w rejonie Dworca Głównego PKP - dodaje Gołąb.
  • Od roku na węźle zatrzymują się tylko tramwaje i przejeżdżają auta jadące na i z Trasy WZ.

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Wynika z tego jednoznacznie,

    że zaplanowano wszystko bez konsultacji z mieszkańcami. Koncepcja/pomysł urzędników?!

    • 2 2

  • Spójrzmy na węzeł Śródmieście okiem kierowcy autobusu.Ruszamy z przystanku Brama Wyżynna i jak mamy pecha zaraz po starcie czerwone światło na 30 sekund,jedziemy dalej,dwie minuty na światłach by wjechać na węzeł,minuta na wymianę pasażerów na przystanku,dwie minuty na światłach by wyjechać z węzła Śródmieście i dojeżdżamy do przystanku Toruńska...w sumie mamy 8-9 minut by pokonać odcinek Brama Wyżynna- Toruńska,gdy obecnie jest to 2-3 minuty jeśli nie ma zatoru.

    • 6 0

  • (1)

    moja opinia o winie urzędników blokujących autobusy nie została dodana. I jak to nazwać?

    • 5 1

    • Moja została skasowana, podobnie jak krytyka projektu bezdrzewnego długiego targu:)

      • 0 1

  • Rozumiem, że pojawiły się problemy z liniami dziennymi. Tylko dlaczego nie może zatrzymywać się tam autobus nocny jadący Armii Krajowej? Zamiast tego osoby wysiadające z SKM po 23, muszą cofać się w kierunku przystanku Brama Wyżynna.

    • 6 0

  • sam jestem urzednikiem

    ale tych tłuczków z UM pogoniłbym w pi...c ten wężeł to porazka oni szukaja zawsze wytłumaczenia wszedzie

    • 2 0

  • chodze tamtedy codziennie i widze

    ze wszystko jest tam w rejonie podporzadkowane Forum a samo forum w dalszym ciagu nieskonczone w kołko cos tam grzebia to jakas masarka ale pieniadze z UE trzeba było wydac jak niewazne:))) Dulska

    • 4 2

  • An

    Kto buduje duze wezly przesiadkowe w centrach miast!!! Zaznaczam buduje tzn nowe nie przemyslane i niestety jak najtaniej.... Nikt tego nie konsultowal wczesniej? Przeciez ten wezel zakorkuje wszystko jak tylko go tzw odpala, tylko tramwaj i kolejka sa rozwiazaniem dobrym , autobusy w tym miejscu beda dramatem.....

    • 0 3

  • Ktoś powinien za to odpowiedzieć

    Najpierw zafundowali wydłużoną przesiadkę przy Bramie Wyżynnej. Teraz mamy węzeł, który okazuje się niepotrzebny. Nie można było tego wcześniej przemyśleć?
    Ten węzeł mógby służyć jako przystanek dla autobusów jadących Armii Krajowej np. z Chełmu w kierunku Rafinerii/Dworca a w połączeniu z przystankiem Toruńska również dla przesiadających się na SKM z kierunku Pruszcz.
    W protesty szczerze mówiąc średnio wierzę - od wielu lat są głosy by dać więcej połączeń bezpośrednich, a jakoś nikt się nimi nie przejmuje. A tu nagle biorą pod uwagę zdanie pasażerów i rad dzielnic? Moim zdaniem sami planiści zdają sobie sprawę że węzeł w tym miejscu to zły pomysł. Ale był uzasadnieniem dla powstania Forum. Nikomu z miasta nie zależy, żeby go uruchomić.

    • 4 0

  • Regio, tramwaj 3 maja

    Czy nie można zrobić na Al. 3-go maja zjazdu w torowisko i zatrzymywać na przystanku tramwajowym autobusów połączeń regionalnych? Ile tam tramwajów jeździ? 2 na krzyż? Ale stamtąd łatwe zejście do tunelu i ew. Przesiadke na tram. I omijalyby zakorkowane dworzec PKP i bramę wyżynna. Hmm

    • 2 1

  • Autobus

    10 minut z życia zabrane.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane