Fakty i opinie

stat

Wiadomo już, gdzie staną wieżowce w Gdańsku

Organika Trade (stojący po lewej) jest obecnie najwyższym wieżowcem w Gdańsku. Po wprowadzeniu SLOW może się to zmienić.
Organika Trade (stojący po lewej) jest obecnie najwyższym wieżowcem w Gdańsku. Po wprowadzeniu SLOW może się to zmienić. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Radni, nie bez kontrowersji, przegłosowali Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Zawiera ono miejsca i tereny, gdzie miasto chce lub zezwala na powstawanie wieżowców. Na razie nie wiadomo jeszcze czy na każdym sugerowanym obszarze stanie obiekt, ile ich będzie i jakiej wysokości.


Mapa SLOW.
Mapa SLOW. fot. mat. prasowe

Studium dzieli Gdańsk na obszary zalecane (jest ich 5 i stanowią 0,63% pow. miasta ) oraz konkretnie wskazane miejsca (17), gdzie jego twórcy dopuszczają budowę biurowców. Raport uzupełniony jest o obszary dopuszczone (12 proc.) oraz niewskazane (46 proc.) i całkowicie wyłączone (42 proc.) z możliwości wysokiej zabudowy.

Głównymi argumentami opozycji PiS przeciwko SLOW był brak dostatecznej ilości konsultacji z ekspertami w tej sprawie oraz fakt, że decydując już teraz o miejscach, gdzie w przyszłości staną wysokościowce, nie uwzględniono kto jest właścicielem tych terenów.

- Nie przesądzam czy ten dokument jest optymalny czy nie, my jako radni chcielibyśmy mieć pewność, że wszystko w tej sprawie zostało zrobione dobrze - argumentował Wiesław Kamiński, radny PiS.

- Projektowanie odbywa się w oderwaniu od wskazania tego, kto jest właścicielem, a my chcemy wiedzieć kto nim jest, by nie zostać wpuszczonym w maliny - dodał Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu opozycji.

Zarzuty odpierał dyrektor Biura Rozbudowy Gdańska Marek Piskorski - Studium nie było tworzone pod kątem właścicieli, ale ze względu jego oddziaływanie na otoczenie i wpływ na kształt przestrzeni - ripostował. - Aspekt własnościowy nie był brany pod uwagę, gdyż nie było to dla nas żadnym argumentem, że iksowi z jakiś względów należy dać zgodę a igrekowi nie.

Według dyrektora Piskorskiego projekt SLOW przeszedł dostateczną ilość weryfikacji zanim został poddany pod glosowanie. Prace toczyły się do końca zeszłego roku, w tym czasie na zlecenie BRG dokument analizował Ryszard Gruda (były wiceprezydent Gdańska prowadzący dziś własną firmę inwestycyjną). Swoją opinię wyrazili też członkowie Miejskiej Komisji Urbanistycznej. Studium było także przedmiotem debaty na międzynarodowej konferencji urbanistów INTA, gdzie eksperci m.in. z Holandii, Francji, Austrii i USA doradzali różne rozwiązania.

Sporo kontrowersji wzbudzała zabudowa Pasa Nadmorskiego, gdzie według SLOW znajdzie się miejsce nawet na cztery wieżowce. Ich ilość i wysokość, podobnie jak w niektórych punktach miasta, nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona. Nie wiadomo też w jaki sposób wpłynie na panoramę tego miejsca.

- Projekt SLOW nie wyklucza zasady koncentracji (kilka budynków skupionych obok siebie przyp. red.), ale nie wiadomo jeszcze czy tak się stanie, gdyż to nie miasto, ale inwestor będzie je budował - tłumaczył Marek Piskorski. - Ich ilość i wielkość będzie zatem zależna od koncepcji i zasobności inwestora. Poza tym nie jest też przesądzone czy zgrupowanie kilku obiektów obok siebie jest lepsze od stawiania pojedynczych budynków.

Takie tłumaczenie nie spodobało się Krystianowi Kaczmarkowi z PiS. - My nie wiemy zatem pod czym się podpisujemy, więc po co to uchwalać? - grzmiał radny.

Pomimo tych sprzeciwów uchwała dotycząca Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych została przyjęta głosami PO.

SLOW
Miejsca wskazane:
1. Pomiędzy al. Grunwaldzką a linią kolejową na granicy Gdańska z Sopotem (Oliwa Górna)
2. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską (Oliwa Górna)
3. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Abrahama (Oliwa Górna)
4. Rejon skrzyżowania al. Wojska Polskiego, ul. Braci Lewoniewskich i al. Grunwaldzkiej (Górny Wrzeszcz)
5. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej, ul. Słowackiego i Kościuszki (Wrzeszcz Górny)
6. Rejon ul. Brzozowej, Klonowej i al. Grunwaldzkiej (Wrzeszcz Górny)
7. Ul. Słowackiego, w rejonie nasypu byłej kolei kokoszkowskiej (Wrzeszcz G/ Brętowo)
8. Rejon planowanego kompleksu Naukowo- Technologicznego (Wrzeszcz Górny)
9. Zakończeniu ul. Hallera (Pas Nadmorski)
10. Ujście Martwej Wisły do morza, wejście do portu zachodniego (Nowy Port)
11. Rejon tzw. "Zieleniaka" (Śródmieście Historyczne)
12. Młode Miasto przy "Drodze do Wolności" (Śródmieście Historyczne)
13. Polski Hak (Śródmieście Historyczne)
14. Ul. 3 Maja w rejonie Urzędu Miejskiego (Śródmieście Historyczne)
15. Rejon ul. Rajskiej i Heweliusza (Śródmieście Historyczne)
16. trakt św Wojciecha w rejonie ul. Sandomierskiej i Anielinki (Orunia Olszynka/ Chełm)
17. Rejon ul. Jabłoniowej, Warszawskiej, al. Armii Krajowej (Zakoniczyn- Łostowice)

Obszary zalecane
01. Pas Nadmorski przy ciągu pieszym na przedłużeniu al. Jana Pawła II
02. Rejon węzła metropolitalnego Wrzeszcz, pas przykolejowy pomiędzy torami PKP a al. Grunwaldzką od węzła metropolitalnego do granicy z Oliwą, teren na zakończeniu al. Jana Pawła II w rejonie przystanku SKM Zaspa.
03. Rejon węzła przesiadkowego "Politechnika"
04. Młode Miasto
05. Polski Hak

Opinie (326) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.