• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadomo już, gdzie staną wieżowce w Gdańsku

Michał Brancewicz
25 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 148-metrowe wieżowce powstaną w Letnicy
Organika Trade (stojący po lewej) jest obecnie najwyższym wieżowcem w Gdańsku. Po wprowadzeniu SLOW może się to zmienić. Organika Trade (stojący po lewej) jest obecnie najwyższym wieżowcem w Gdańsku. Po wprowadzeniu SLOW może się to zmienić.

Radni, nie bez kontrowersji, przegłosowali Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Zawiera ono miejsca i tereny, gdzie miasto chce lub zezwala na powstawanie wieżowców. Na razie nie wiadomo jeszcze czy na każdym sugerowanym obszarze stanie obiekt, ile ich będzie i jakiej wysokości.


Mapa SLOW. Mapa SLOW.

Studium dzieli Gdańsk na obszary zalecane (jest ich 5 i stanowią 0,63% pow. miasta ) oraz konkretnie wskazane miejsca (17), gdzie jego twórcy dopuszczają budowę biurowców. Raport uzupełniony jest o obszary dopuszczone (12 proc.) oraz niewskazane (46 proc.) i całkowicie wyłączone (42 proc.) z możliwości wysokiej zabudowy.

Głównymi argumentami opozycji PiS przeciwko SLOW był brak dostatecznej ilości konsultacji z ekspertami w tej sprawie oraz fakt, że decydując już teraz o miejscach, gdzie w przyszłości staną wysokościowce, nie uwzględniono kto jest właścicielem tych terenów.

- Nie przesądzam czy ten dokument jest optymalny czy nie, my jako radni chcielibyśmy mieć pewność, że wszystko w tej sprawie zostało zrobione dobrze - argumentował Wiesław Kamiński, radny PiS.

- Projektowanie odbywa się w oderwaniu od wskazania tego, kto jest właścicielem, a my chcemy wiedzieć kto nim jest, by nie zostać wpuszczonym w maliny - dodał Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu opozycji.

Zarzuty odpierał dyrektor Biura Rozbudowy Gdańska Marek Piskorski - Studium nie było tworzone pod kątem właścicieli, ale ze względu jego oddziaływanie na otoczenie i wpływ na kształt przestrzeni - ripostował. - Aspekt własnościowy nie był brany pod uwagę, gdyż nie było to dla nas żadnym argumentem, że iksowi z jakiś względów należy dać zgodę a igrekowi nie.

Według dyrektora Piskorskiego projekt SLOW przeszedł dostateczną ilość weryfikacji zanim został poddany pod glosowanie. Prace toczyły się do końca zeszłego roku, w tym czasie na zlecenie BRG dokument analizował Ryszard Gruda (były wiceprezydent Gdańska prowadzący dziś własną firmę inwestycyjną). Swoją opinię wyrazili też członkowie Miejskiej Komisji Urbanistycznej. Studium było także przedmiotem debaty na międzynarodowej konferencji urbanistów INTA, gdzie eksperci m.in. z Holandii, Francji, Austrii i USA doradzali różne rozwiązania.

Sporo kontrowersji wzbudzała zabudowa Pasa Nadmorskiego, gdzie według SLOW znajdzie się miejsce nawet na cztery wieżowce. Ich ilość i wysokość, podobnie jak w niektórych punktach miasta, nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona. Nie wiadomo też w jaki sposób wpłynie na panoramę tego miejsca.

- Projekt SLOW nie wyklucza zasady koncentracji (kilka budynków skupionych obok siebie przyp. red.), ale nie wiadomo jeszcze czy tak się stanie, gdyż to nie miasto, ale inwestor będzie je budował - tłumaczył Marek Piskorski. - Ich ilość i wielkość będzie zatem zależna od koncepcji i zasobności inwestora. Poza tym nie jest też przesądzone czy zgrupowanie kilku obiektów obok siebie jest lepsze od stawiania pojedynczych budynków.

Takie tłumaczenie nie spodobało się Krystianowi Kaczmarkowi z PiS. - My nie wiemy zatem pod czym się podpisujemy, więc po co to uchwalać? - grzmiał radny.

Pomimo tych sprzeciwów uchwała dotycząca Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych została przyjęta głosami PO.

SLOW
Miejsca wskazane:
1. Pomiędzy al. Grunwaldzką a linią kolejową na granicy Gdańska z Sopotem (Oliwa Górna)
2. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską (Oliwa Górna)
3. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Abrahama (Oliwa Górna)
4. Rejon skrzyżowania al. Wojska Polskiego, ul. Braci Lewoniewskich i al. Grunwaldzkiej (Górny Wrzeszcz)
5. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej, ul. Słowackiego i Kościuszki (Wrzeszcz Górny)
6. Rejon ul. Brzozowej, Klonowej i al. Grunwaldzkiej (Wrzeszcz Górny)
7. Ul. Słowackiego, w rejonie nasypu byłej kolei kokoszkowskiej (Wrzeszcz G/ Brętowo)
8. Rejon planowanego kompleksu Naukowo- Technologicznego (Wrzeszcz Górny)
9. Zakończeniu ul. Hallera (Pas Nadmorski)
10. Ujście Martwej Wisły do morza, wejście do portu zachodniego (Nowy Port)
11. Rejon tzw. "Zieleniaka" (Śródmieście Historyczne)
12. Młode Miasto przy "Drodze do Wolności" (Śródmieście Historyczne)
13. Polski Hak (Śródmieście Historyczne)
14. Ul. 3 Maja w rejonie Urzędu Miejskiego (Śródmieście Historyczne)
15. Rejon ul. Rajskiej i Heweliusza (Śródmieście Historyczne)
16. trakt św Wojciecha w rejonie ul. Sandomierskiej i Anielinki (Orunia Olszynka/ Chełm)
17. Rejon ul. Jabłoniowej, Warszawskiej, al. Armii Krajowej (Zakoniczyn- Łostowice)

Obszary zalecane
01. Pas Nadmorski przy ciągu pieszym na przedłużeniu al. Jana Pawła II
02. Rejon węzła metropolitalnego Wrzeszcz, pas przykolejowy pomiędzy torami PKP a al. Grunwaldzką od węzła metropolitalnego do granicy z Oliwą, teren na zakończeniu al. Jana Pawła II w rejonie przystanku SKM Zaspa.
03. Rejon węzła przesiadkowego "Politechnika"
04. Młode Miasto
05. Polski Hak

Opinie (327) 5 zablokowanych

  • Skoncentrujmy się na obronie pasa nadmorskiego (4)

    jeżeli tam powstanie jeden wieżowiec, to w ciągu kilku lat od Brzeźna do końca Sopotu powstanie betonowy plażo deptak jak np. na rivierze hiszpańskiej, plaże będą oczywiście należeć do hoteli a "publiczne" będą płatne

    • 0 0

    • obserwator (2)

      Z tego co wiem, miasto NA RAZIE zrezygnowało z budowy hotelu w Parku Nadmorskim, bo było niewiarygodnie dużo protestów. Ale zrezygnowało NA RAZIE. Budowa hotelu na Hallera na pewno nie służy okolicy. Zgadzam się, że obecnie zagrożeniem jest zabudowanie parku oraz sprywatyzowanie plaż. Sopot jest tego przykładem.

      • 0 0

      • Nie zrezygnowali (1)

        przenieśli lokalizację na płd-wsch część deptaka - 9 na mapie.

        • 0 0

        • p

          No to trzeba walczyć dalej. Dalej protestować. Należy skontaktować się z Obywatelską Ligą Ekologiczną i częścią radnych.

          • 0 0

    • Dokladnie. Reszta nie jest tak wazna jak park nadmorski

      jak beda cos chcieli tam robic to ruszajmy na ostry prostest. Powaznie

      • 0 0

  • radni beton to i w pasie nadmorskim beton

    • 0 0

  • 5000 za metr (2)

    Jak maja tam powstać mieszkania od razu moga liczyć max 5 tys za metr. Nie ma juz frajerów. W gdyni dzis podali cena metra na wtornym spadła tylko w sierpniu 5 % Sopot 4 %/.
    Zaczęło sie teraz jazda w dół dla odmiany.
    Swoja droga kto chce mieszkać w mieście z ktorego wyjeżdż sie godzinę??? W centrum i tak nie ma co robić.

    • 0 0

    • W Brzeznie chca teraz 14 tys. zł za metr kwadratowy w osadzie nadmorskiej:D wiec te 5 tysi to moze naskoczyc :P

      • 0 0

    • chyba masz racje kupowanie mieszkań obecnie to szaleństwo. Ale 5 tyś w centrum???, troche mało.
      chociaż w USA tylko w sierpniu nieruchomości spadły 11 procent!!!.
      to razem juz ponad 25 % od początku kryzysu.
      Gdańsk to nie Hong-Konng.

      • 0 0

  • (4)

    Mam nadzieję że zdążą zbudować te wieżowce zanim EURO2012 się rozpocznie, przynajmniej na Słowackiego.

    • 0 0

    • S 3012 (2)

      Zdążą. No bo przecież nieodłącznym elementem każdej masowej imprezy muszą być korki, tłok i chaos komunikacyjny.

      Pozdrawiam

      • 0 0

      • kolej metropolitalna duma Gdańska (1)

        Tu widze mapkę
        http://www.kolej-metropolitalna.pl/trasa-i-przystanki.php

        Kompleks wieżowców troche kłoci się z projektem, ale mozemy przecież kolej puścic tunelem.

        Pozdrawiam

        • 0 0

        • TO SAMO z lokalizacją NUMER 1

          tam przecież ma przebiegać droga.

          • 0 0

    • W 3 lata to można całe 7 km autostrady w PL wybudować, a nie wieżowce. Jedyne miejsca, w których jest to możliwe to te z infrastrukturą... Czyli pas nadmorski.
      NAIWNIAKI tylko budyniom wierzą......

      • 0 0

  • to jakaś żenada!!

    pieprz... decydenci!!

    • 0 1

  • brawo!

    Bo miasto trzeba rozwijać!
    Może ten dokument nie jest doskonały, ale uważam, że to naprawdę cenny materiał. Brawo dla Gdańska za innowacyjność i odwagę! Nie można pozwolić, na to, aby przypadek decydował o tym, gdzie stanie wieżowiec, dzięki SLOW tego się uniknie.

    • 1 0

  • (2)

    niech staną gdziekolwiek, aby były

    • 0 0

    • proponuję na dnie Bałtyku (1)

      zwolennicy betonu będą zadowoleni, reszta też.

      • 0 0

      • Bravo świetna propozycja

        • 0 0

  • Jak Zwykle bezmyślnie

    No cóż, jak zwykle władze miasta okazują się specjalnie nie myśeć przy podejmowaniu pewnych decyzji. Gdańsk w swoim ścisłym centrum historycznym jest w miarę ładny ale ma jedną wadę: sposób wydostania się z tego centrum. Niech ktoś policzy liczbę bezpośrednich wyjazdów z tej lokalizacji a dopiero potem podejmuje decyzję o umożliwieniu budowania tam wieżowców. Ich libcz zapewne spowoduje utrudnienia w wydostaniu się z centrum (chyba że czegoś nie wiem). Targ Drzewny, Rajska, Wałowa i Wały Piastowskie to wszystko co przychodzi mi do głowy z jednej strony a potem Podwale Przedmiejskie (które chyba się specjalnie nie liczy oraz okolice Lotu (Okopowa) która to ulica z centrum nakazuje i taj dojazd do dawnego Żaka i ewentualna "nawrotkę". Masakra. No panie Adamowicz jak zwykle się Pan nie popisał.

    • 0 0

  • Bo Gdańsk to się rozwija w porównaniu do Gdyni hahahahaha :)

    • 1 0

  • najważniesze, że jesteśmy już metropolią

    Mamy plany kolei metropolitalnej (między budynkami albo pod ), węzeł metropolitalny Wrzeszcz, a nawet SLOW mamy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane