• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt PKM na Zaspie częściowo nasunięty

Maciej Naskręt
4 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Nocne prace przy nasuwaniu stalowej konstrukcji wiaduktu.
  • Ważący 450 ton stalowy wiadukt przesuwany był ręcznie przez kilkunastu robotników.
  • Z każdą minutą, centymetr po centymetrze konstrukcja wiaduktu zbliżała się w kierunku podpory P-1 (po lewej stronie).
  • "Tor", po którym przesuwała się potężna konstrukcja wiaduktu PKM.
  • Konstrukcja stalowa wiaduktu nasunięta na pierwszy przyczółek.
  • Konstrukcja wiaduktu już na docelowej podporze. Po prawej stronie widać poprzednią podporę, z której korzystano podczas montażu przęsła.
  • Z drugiej strony wciąż przęsło oparte jest na tymczasowej podporze.
  • Do połowy grudnia ma być przeprowadzone nasuwanie na kolejny przyczółek, tym razem od strony Oliwy.
  • Konstrukcja stalowa na docelowym przyczółku od strony Wrzeszcza.
  • Wiadukt umożliwi bezkolizyjny przejazd składom PKM nad linią w kierunku lotniska.
  • Linia dalekobieżna na Zaspie.

Zakończył się pierwszy etap nasuwania wiaduktu kolejowego PKM na Zaspie. Obiekt ma znaleźć się docelowo nad torami dalekobieżnymi przed 14 grudnia. Wiadukt zostanie oddany do użytku pod koniec października 2015 r.



Firma Budimex - wykonawca 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - nasunęła na pierwszą z podpór - od strony stacji Wrzeszcz - konstrukcję stalową wiaduktu PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Prace były prowadzone w nocy i na ten czas wstrzymano ruch pociągów.

Teraz najbliższe dni wykonawca poświęci na przygotowania do nasunięcia wiaduktu na drugą podporę (od strony Oliwy), tak by przed wejściem w życie nowego rozkładu kolejowego - 14 grudnia - wspomniany wiadukt był już na swoim docelowym miejscu.

- Teraz wykonawca potrzebuje kilku dni na przeniesienie łożyska, zainstalowanie go w nowym miejscu oraz ponowne sprawdzenie wszystkich wyliczeń i można będzie przeprowadzić ostatnie nasuwanie jedynego stalowego wiaduktu na drugą podporę - podkreśla Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM - inwestor budowy linii.

Podkreślmy, że wiadukt jest nasuwany nad linią dalekobieżną. Obiektem, na którym przewidziano jeden tor, pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska. Obiekt wyeliminuje kolizyjne połączenie na wspomnianej relacji. Gdyby wiadukt nie został wybudowany, pociągi PKM musiałyby korzystać z rozjazdów i wtedy poruszałyby się przecinając dwa tory linii dalekobieżnej, a to oznaczałoby mniejszą przepustowość priorytetowego szlaku Gdynia - Gdańsk Główny.

Zobacz montaż wiaduktu na Zaspie. Film z października tego roku.

Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM. Obiekt na Zaspie ma być gotowy 31 października 2015 r. Choć, jak zapewniają władze PKM, pociągi i tak pojadą 1 września. Ruch ma być wtedy prowadzony jednym torem.

Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko. Zmieniona została przez władze PKM technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące. Inaczej prace trwałyby do końca grudnia 2015 r.

Więcej o powodach opóźnień na budowie wiaduktu pisaliśmy w artykule z października tego roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (63) 10 zablokowanych

  • To naprawdę duże wyzwanie dla budowniczych! Brawo, światowy poziom. (4)

    • 52 11

    • w sumie światowy- rodem z Azji kontynentalnej (3)

      • 10 5

      • Z Chin?

        • 7 1

      • Nie wiem co masz na myśli (1)

        Ale poziom Chin może za 50 lat osiągniemy, trzeba ufać.

        • 10 4

        • pod jakim względem?

          tempa wzrostu otyłości wśród dzieci? bezpieczeństwa na budowach? stopniu zatłoczenia ulic ruchem samochodów mimo budowy setek estakad i kładek dla pieszych? zanieczyszczeniem powietrza i wody? czy kulturą obchodzenia się ze starszymi ludźmi?

          • 0 0

  • W PKM na pewno będzie (9)

    wiele nowych miejsc pracy... z umową o pracę i godziwą pensją... ;)

    • 35 18

    • szczególnie dla tzw.zarządzajacych i ich pociotków (2)

      obsadzonych z linii politycznej

      • 27 9

      • jesli sie tak stanie, zglos na prokurature (1)

        Lub chocby opublikuj liste, Poki co masz jakiekolwiek przyklady. Nazwiska i stanowiska.

        Tu i teraz, albo zamknij swoj plebejski, wiecznie niezadowolony ryj.

        • 9 19

        • Nie obrażaj pociotku człowieka szczerego.

          • 7 2

    • (5)

      Już jest wiele miejsc pracy. Na pewno też solidarność już ma kandydata na etatowych związkowców do organizowania palenia opon i wyjazdów na wiece do stolycy.

      • 27 3

      • (4)

        Co wam daje takie negatywne wypowiadanie się w necie? Wyładowanie frustracji czy o co chodzi? Żadnego pożytku z tego nie ma. Martwcie się o swoje sprawy, swoją pracę, rodziny i nie przejmujcie się rzeczami, na które nie macie wpływu, będzie lżej. Jeśli chcecie coś zmieniać to chyba forum trojmiasto. pl to nie jest najlepsze miejsce.

        • 7 7

        • to odpowiedzi na bzdurne artykuly, jakich wiele na stronie trojmiasto (1)

          z błędami stylistycznymi na dodatek ( tu poprawiono wskutek uwagi forumowicza)

          • 3 4

          • Czyli PKM nie jest budowana?

            Czy co innego jest bzdura? Moze nie nasuwaja wiaduktu? A moze Zaspa nie istnieje?

            Ktory fragment jest bzdura.

            • 6 2

        • byla juz oferta za 1 600 netto dla kontrolera ruchu, jak tu nie narzekać (1)

          • 2 2

          • czy gdziekolwiek oferuja wiecej kontrolerowi ruchu?

            Jakie wymagania sa na to stanowisko? Czy znalazl sie chetny?

            Jesli remontujesz lazienke to szukasz kogos kto zrobi to porzadnie za mozliwie najnizsza cene, czy dajesz 2x wiecej niz ktos chce? Dziwne, ze ci sami ludzie jak sami maja zarabiac to odwoluja sie do jakichs blizej nieokreslonych zasobow ludzkiej solidarnosci czy co?

            Popyt - podaz. Bedzie mniejsze bezrobocie = beda wyzsze zarobki. Prawem stanowionym niczego tu nie zmienisz.

            • 3 2

  • Wiadukt zostanie oddany do użytku pod koniec października 2015 r. (3)

    Wiadukt zostanie oddany do użytku pod koniec października 2015 r.? Jak to? Przecież prace na budowie PKM mają się zakończyć w kwietniu 2015.

    • 24 15

    • Przeczytaj następne zdanie,będziesz wiedział

      Niby czytelnik,a jednak gapa.
      Ściskam

      • 18 2

    • (1)

      Czytaj debilu ze zrozumieniem, ale cóż: gimnazjum (zaocznie) w rok, matura 2 lata, potem studia (bo i tak zabrakło punktów...) w Wyższej szkole hotelarstwa i pokojówek (za pieniądze), a potem...., takie wpisy. Cham chamem na wieki wieków amen!

      • 3 3

      • Nazwałeś Inteligencie Czytelnika debilem i chamem, nie licząc innych obraźliwych sformułowań wypominających nieuctwo. Jak zatem nazwać Twoją agresywność. Proponuję zwalczać taką agresję w Internecie.

        • 0 1

  • Bardzo dobrze a kiedy tory SKM do samego Tczewa? Pociągi do Tczewa w szczycie co 15 min, do Malborka i Starogardu co 30 min. (3)

    • 31 12

    • SKM to inna spółka niż PKP czy PKM więc pytanie nie tutaj :)

      • 10 0

    • (1)

      SKM to szybka kolej miejska czyli powinna kursować tylko na trasie Gdańsk-Gdynia ewentualnie Pruszcz Gdańsk-Wejherowo, bo to są miasta, a inne bolszewa i mosty to już wsie i tym zadaniem powinna się zająć PKM czyli Pomorska Kolej Metropolitalna która powinna zastąpić PR (Przewozy Regionalne) i objąć całe województwo z ewentualnymi dodatkami (które opłacą dodatkowo inne województwa) jak Elbląg, Grudziądz, Bydgoszcz, Koszalin. Czyli kolejarze do dzieła. Jak kible z SKM będą kursować tylko w mieście to spokojnie będzie można obciąć schody, a peron przedłużyć do wagony tak aby wielka dziura zaginęła

      • 9 0

      • PS

        Mam nadzieję że dożyje obfitej siatki połączeń którą ludzie będą używać. Na już przydałoby się więcej kursów do Malborka a z Malborka do Prabut, Kwidzyn i Elbląga, aby zmiejszyć kursowanie różnego rodzaju busiarstwa. Nie ukrywajmy ale pociąg jest bezpieczniejszy od autobusu, bo pociąg nagle nie skręci i nie walnie w drzewo, ewentualnie zderzy się czołowo z innym ale to juz się dzieje coraz rzadziej

        • 7 2

  • Fajnie (5)

    No i Gdańsk się rozwija. Pewnie znajdą się jacyś pesymiści, że ten wiadukt to nikomu niepotrzebny....

    • 52 10

    • jak odrzucisz skrajności "nikomu" i "wszystkim" (4)

      to pewnie jest jakaś część populacji, której jest potrzebny. Pytanie jak duża będzie to część, czy PKM będzie wykorzystywana tak jak było w jej założeniach. Czas pokaże i przekonamy się dopiero jakiś czas po uruchomieniu. Jeśli okaże się, że będzie nią jeździć mało pasażerów to będzie to jeden z największych klopsów ekonomicznych Pomorza od wielu lat. Podobnie jak Budyń Arena, która jest może ładna i funkcjonalna ale pusta jak sklepy z mięsem w PRL a kosztowała niemało.

      • 4 5

      • pewnie,że niepotrzebny (3)

        Wg ostatnich informacji trasą za miliard pln mają jeżdzic 3 pociągi na godzinę. Pojemnosć takiego pociągu to ok. 300 osób (stojace plus siedzace), więc zakładając optymistycznie pełne obłożenie każdego z pociągów - to,że każdy z nich będzie nabity "na maksa", co jest mało prawdopodobne, w ciagu godziny tą trasą przejedzie mniej niż 1000 osób. Gdyby zamiast torów wybudować w tym miejscu drogę szybkiego ruchu, tą trasą przejeżdzałoby samochodami/autobusami kilka tysięcy ludzi, plus towary. Ale co tam, stać nas na budowanie archaicznego transportu za miliard pln, po to, by przez wiekszosc czasu tory stały puste...

        • 3 12

        • Może każdy będzie miał swój pas asfaltu?:-) (1)

          Archaiczne jest myślenie asfaltem. Choćby było milion km. ulic i dróg, to nie załatwi problemu tłoku w mieście. PKM jest po to, aby auto zostało w garażu. Tylko czy poziom lenistwa nie jest jeszcze zbyt wysoki w tym kraju?

          • 10 1

          • milon km torów też nie załatwi problemu tłoku w mieście

            Jeżeli w tym miejscu byłaby droga ekspresowa mogłyby nią jeździć autobusy. 1000 osób to maks. 20 autobusów, przy założeniu,że wykorzystujemy tylko komfortowe autobusy tylko z miejscami siedzącymi. 20. autobusów na godzinę, na drodze, która ma np. dwa pasy w każdą stronę, nikt by nie zauważył. Byłoby więc jeszcze bardzo dużo miejscsa na pozostały transport i dodatkowe osoby.Nie mówiac już o tym,że transport autobusowy jest bardzo elastyczny, zmiana trasy żeby dopasować się do zmieniających się potrzeb nie wymaga przekładania torów....

            • 0 6

        • wie Pan co

          Ja myślę , że czas pokaże zalety i wady tego projektu. A tak względem socjalizmu , ma Pan po części rację ale Narodowy Socjalizm w latach 30-40 był w 80 % wybitnym systemem , ale to moje zdanie osobiste.

          • 1 0

  • Hmm

    To 3 miesiące kosztują nas 16 mln. Ale co tam, bogaci jesteśmy.

    • 22 24

  • To będzie dopiero bubel, pociągi puste będą jeździły ale co tam kaska będzie... (5)

    • 19 49

    • sam jesteś bubel (2)

      • 20 6

      • urzędniku wracaj do roboty, nie serfuje się w pracy (1)

        • 2 12

        • A ty na kuroniówie,czy na garnuszku starej?

          • 11 2

    • Do tego od bubli i pustych pociągów

      Miej dobry nawyk zanim coś napiszesz pomyśl. To nie boli. I podpisz się jako ,,bubel".

      • 3 1

    • pff

      tak jak w każdym metrze na świecie, pani(e) ekspert

      • 0 0

  • I znowu to samo... (2)

    ...powodem opóźnienia przebudowy st. Gdańsk Wrzeszcz jest tylko i wyłącznie PKM. Projekt modernizacji linii nie zakładał "wpięcia" nowej linii, w związku z tym trzeba było od nowa opracować całą nową dokumentację. Gdyby nie PKM to stacja była by już dawno zmodernizowana. Może p. M.N. zadał by sobie trochę trudu i udał się po sąsiedzku na Dyrekcyjną 2/4 a nie tylko korzystał z mało merytorycznych wypowiedzi rzecznika...

    • 15 12

    • Zapomniałeś napisać że linia miala byc skonczona w 2012 roku i plk ma juz dwa lata w plecy (1)

      a podrugie tryb prowadzenia prac przez PKL jest bardzo dziwny , ,, zapomniano w czasach zamkniec wbudowac dwóch rozjazdów w torze 1 i po 14 grudnia dalej pociagi beda kursowac z Głównego do Wrzeszcza po jednym torze , a na stronie PLK widnieje pochwala ze beda czynne oba , A wiec sprawdz najpierw u siebie na Dyrekcyjnej bałagan a potem krytykuj innych. Pamietasz jak informowaliscie ze od 1 szego wrzesnia zamkniecie tory z Pszczółek do Tczewa? a od dwuch tygodni były juz zamkniete a Dyrekcyjna o tym nie wiedziała. I to waszym terenie !!!

      • 7 5

      • Popatrz

        na stację Wrzeszcz i odpowiedz sobie na pytanie....jak mozna było wbudować rozjazdy w torze nr 1 na głowicy od strony Gdańska gdy tym torem prowadzony był dwukierunkowy ruch pociagów.Po to ktoś wymyślił etapowanie przebudowy aby można było ja prowadzić bez całkowitego wstrzymania ruchu.A co do 2012...to nikt oprócz warszawskich dyrektorów i paru prezesów nie traktował tego serio

        • 6 7

  • No to współczuję mieszkańcom Zaspy... (2)

    Ładnie się będzie niósł hałas tego metalowego wiaduktu po osiedlu między blokami...

    • 10 43

    • Ale jak już przyjedziesz do nas do Gdańska PKSem. I pojedziesz na Zaspę będziesz mógł popatrzeć sowie z cebulaku na piękny wiadukt:)

      • 13 4

    • Mostowiec

      widać, ze nie masz pojecia totalnie o budowie wiaduktów, widziales moze z 2 sprzed 50 lat i myslisz, ze to taki sam. Tu glupcze będzie tluczeń pod torami, jest to konstrukcja o jezdni zamkniętej. W związku z tym nie ma mowy o żadnym hałasie.

      • 5 0

  • Sukces goni sukces na budowie PKM, ale zima zbliża się wielkimi krokami (2)

    a wiadukt (WD34) nad Budowlanych nie jest gotowy i nic nie wskazuje na to aby termin 05.01.2015 (pierwotnie 31.12.2014) przywrócenia ruchu na Budowlanych został dotrzymany - objazd Jesienną jest stromy i wystarczy 1 TIR lub autobus jak się zrobi ślisko i cała dzielnica przemysłowa stoi w wielkim korku.

    • 25 4

    • przemysłowa? abstrakcyjne określenie w tym przypadku albo ironiczne

      • 4 4

    • nie przesadzaj

      z tego co widziałem, rozstawili namioty z nagrzewnicami - po to, aby móc nadal prowadzić prace.

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane