• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt na Zaspie opóźnia budowę i zwiększa koszt PKM

Maciej Naskręt
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Montaż wiaduktu przy przystanku SKM Gdańsk Zaspa


Wiadukt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wysokości Zaspy miał być betonowy, a będzie stalowy. Miał być gotowy w kwietniu, a będzie w październiku. To może opóźnić oddanie całej linii o kilka miesięcy oraz zwiększyć koszt inwestycji o 16 mln zł.



Od sierpnia wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - pracuje przy budowie wiaduktu, który pobiegnie nad linią dalekobieżną przy przystanku SKM Gdańsk Zaspazobacz na mapie Gdańska. Powstająca konstrukcja jest inna od tej, jaką pierwotnie planowano.

Powód? Opóźnienia przy ciągnącej się latami przebudowie linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko.

- Zmieniona została technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skrócimy o około trzy miesiące - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Gdyby bowiem wiadukt powstawał w pierwotnej technologii, czyli żelbecie, opóźnienie mogłoby wynieść nie sześć, a nawet dziewięć miesięcy.

Dopiero po całkowitym zakończeniu prac na wiadukcie, możliwe będzie pełne wpięcie linii PKM do linii E 65. A to oznacza, że pierwsze pociągi wyjadą na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej później, niż zapowiadano.

- Oddanie tego wiaduktu do użytku planowane jest do 31 października 2015 r., czyli pół roku po zakończeniu robót budowlanych na samej linii PKM - przyznaje Konopacki.

Nie wiadomo też ile potrwają odbiory techniczne, które będzie można rozpocząć dopiero po zakończeniu budowy. Urząd Transportu Kolejowego, który dotąd nigdy nie odbierał nowo budowanych szlaków kolejowych, może pracować w Gdańsku dłużej niż standardowe kilka tygodni. Póki co, nikt nie zna więc daty przejazdu pierwszych składów z pasażerami.

Opóźnienie na budowie PKM dotyczy jednak wyłącznie odcinka na wiadukcie na Zaspie, podczas gdy wszystkie pozostałe prace na budowie kolei metropolitalnej - w tym wjazd na stację PKP Gdańsk Wrzeszcz po torze nr 2 (biegnącym bezkolizyjnie po nasypie, z rozjazdem umożliwiającym wjazd na tor nr 1) - zakończyć mają się zgodnie z kontraktem, czyli do 30 kwietnia 2015 r.

Skąd opóźnienie w pracach PKP PLK? Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest ściśle związana z modernizacją linii E 65, z którą PKM łączy się na Zaspie. Na zlecenie spółki PKM przygotowana została dokumentacja uzupełniająca projekt PKP PLK w zakresie dotyczącym włączenia kolei metropolitalnej do istniejącej sieci kolejowej.

Kiedy pojedzie pierwszy pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Projekt ten, wraz z uzyskanym dla niego pozwoleniem na budowę, spółka PKM przekazała PKP PLK latem 2012 r. W kolejnych miesiącach obie strony wnosiły do projektu jeszcze dodatkowe uwagi i poprawki tak, by jesienią 2013 r. mogły rozpocząć się prace na tym odcinku.

We wrześniu 2013 r. wykonawca PKM przesunął jeden z torów SKM na wysokości przystanku Gdańsk Zaspa, co było warunkiem koniecznym do rozpoczęcia w tym miejscu prac przez wykonawcę modernizacji linii E 65. Roboty Budimexu na linii PKP PLK z powodu opóźnień na przebudowywanej linii dalekobieżnej ruszyły kilka miesięcy później, w pierwszej połowie 2014 r.

- Aby nadrobić opóźnienie, z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii E 65, najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym - podkreśla Konopacki.

Dotychczas wykonawcy udało się wykonać przyczółki, a także ustawić dwa spośród trzech elementów nośnych konstrukcji. Obiekt montowany jest równolegle do linii dalekobieżnej. W środę prowadzono montaż konstrukcji nośnej.

Jednak największe wydarzenie na tym obiekcie zaplanowano na przełom października i listopada. Chodzi o ustawienie konstrukcji wiaduktu na jej docelową pozycję. Odbędzie się ono poprzez przesunięcie skraju przęsła o ok. 15 stopni w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Dzięki temu wiadukt zostanie osadzony na przyczółku między torowiskiem SKM a linią dalekobieżną.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (110) 2 zablokowane

  • Redaktor jak zwykle "trochę" mija się z faktami... (2)

    Jakby co to komunikat z PKM (opublikowany kilka tygodni temu) o tym problemie, w którym sytuacja jest dokładnie wyjaśniona.
    Niestety link nie działa, więc dla zainteresowanych strona pkm, info z 29 sierpnia :)

    • 13 6

    • Widzę PR PKM papkę z mózgu ci zrobił

      wiadukt ma byc goto 31 paźdzernika 2015 r. jest opoznienie półroczne.

      • 2 7

    • Nie mija tylko nazwał rzecz po imieniu

      Wyobraź sobie autostradę, gdzie brakuje 300 metrów jednej jezdni. Czy to oznacza, że ta budowa jest gotowa? Nie!

      Używa się mózgu, a nie wierzy w PR spółek samorządu województwa, czytaj urzędników.

      • 5 6

  • Dlaczego zwalacie winę za opóźnienia na PKP PLK?

    Skoro w tekście wyraźnie piszecie, że na skutek późnego przesunięcia toru SKM wykonywanego przez PKP wykonawca PLK - Budimex wszedł na budowę z opóźnieniem?

    • 4 5

  • Wypełnia się oto...

    ...klątwa kościoła w Brętowie!

    Ludu, upamiętajta się, albo wszystkie pomrzeta!

    • 8 6

  • No to... (1)

    ...teraz PKM zwala winę na PLK.A to ni jak sie ma do faktów.PKP PLK miało już kompletną dokumentację przebudowy st.Gdańsk Wrzeszcz a gdy pojawiła się możliwość budowy PKM całą dokumentację mozna było wrzucić do kosza i zacząć wszelkie procedury projektowe do kosza.To PKP czekało na projekt PKM by "powiązać" go z linią 202.Gdyby nie to,to stacja Wrzeszcz była by już dawno zmodernizowana.Dobrze by było gdyby "redakcja" rozmawiała też z drugą stroną a nie bazowała na tym co mówi p.Konopacki

    • 9 2

    • autopoprawka

      ......wrzucić do kosza i zacząć wszelkie procedury projektowe od nowa

      • 1 0

  • PKM powinno umożliwić "obracanie" pociągów na przystanku Strzyża

    Należy dobudować tam trapez rozjazdowy dla zmiany kierunku pociągów jadących od lotniska.
    Inaczej PKM wyłoży się na stacji Gdańsk Wrzeszcz, której remontu PKP PLK nie skończy przed rokiem 2018.
    A tym samym niemożliwe będzie połączenie linii PKM z E-65.

    • 7 6

  • Polskie Koleje Państwowe!!!!

    jak zwykle - państwowe to po terminach - bo nieudaczników zatrudniają na stanowiskach.

    • 7 3

  • Panie Konopacki

    Wczorajsza Pana informacja, że przejście pod torami PKM zostało zamknięte, bo wykonawca będzie przeprowadzał próby obciążeniowe niezbędne, aby wykonawca mógł wystąpić o zgodę na użytkowanie obiektu czego dotyczy? Co będzie użytkowane?

    • 2 3

  • ja tutaj czegoś nie rozumiem (2)

    może ja się nie znam ale tak na chłopski rozum, przyspieszenie odbioru o 3 miesiące jest powodem zmiany technologii budowy wiaduktu, który jest budowany na dziesięciolecia oraz zwiększenia kosztu budowy ? A zmieniony projekt z betonowego na stalowy to tak sobie wypadł nagle z rękawa ?

    • 10 3

    • A ty próbowałeś załatwiać coś kiedyś z jakąś spółką z rodziny PKP, z Lasami Państwowymi albo innymi tego typu instytucjami? Zaprawdę powiadam ci - decyzja o zmianie technologii to jest akt ostatecznej rozpaczy wobec niemożności przebrnięcia przez jakieś idiotyzmy. Taki "wóz Drzymały".

      • 4 2

    • Nic prostszego....

      ...p.Konopacki dorównuje swoim przygotowania merytorycznego niejakiemu Głuszkowi z SKM który to jak czegoś nie wie to zmyśli.Ciekawe,który będzie nam opowiadał bajki jak połączą obie spółki,a takie przymiarki już są.....

      • 2 4

  • Wiadukt na Zaspie (1)

    Panie Naskręt,pisząc artykuł należy dołożyć więcej staranności gdyż inaczej wychodzą głupoty.
    1.Pisze Pan,ze wiadukt budowany jest równolegle do torów,
    2Ustawienie wiaduktu na docelową "pozycje",pozycje to mogą być w Kamasutrze a w budownictwie są przyczółki lub podpory.
    3Nalezy wiadukt przesunąć o 15 stopni w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.
    Z Pana opisu należy wnioskować ,ze jeden z końców wiaduktu oparty jest na docelowej podporze?,a tak nie jest , sam Pan pisze ze wiadukt budowany jest równolegle do torów!
    PS. W poprzednim artykule na ten temat pisaliście ,ze konstrukcja stalowa wiaduktu podroży koszty ale nadrobi spóźnienie,jak to się ma do dzisiejszego artykułu?.

    • 12 6

    • Rozumiem Twoje intencje, ale

      to nie jest artykuł do periodyku o tematyce techniczno-budowlanej. To publikacja w ogólnotematycznym serwisie informacyjnym i artykuł pisany jest takim językiem, żeby zrozumiała go szersza grupa odbiorców aniżeli garstka branżowych fachowców. Nie ma więc sensu być hiperpoprawnym w miejscu, w którym nie jest to niezbędne.

      • 8 3

  • Wypłacić premie w PKP

    Premie i odprawy dla PKP , proszę wypłacić conajmniej po 500 000!

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane