• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt połączy Karwiny z Małym Kackiem

Patryk Szczerba
23 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miasto nie ma 10 mln zł na kładkę nad torami
Wiadukt na Karwinach ma skrócić drogę mieszkańcom, w tym kierowcom. Wiadukt na Karwinach ma skrócić drogę mieszkańcom, w tym kierowcom.

Wiadukt nad torami łączący ulice Strzelców i Buraczaną zobacz na mapie Gdyni w Gdyni powstanie najwcześniej w 2021 roku, a jego budowa może kosztować nawet 16 mln zł. Będzie dostępny dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców samochodów.



O konieczności budowy przeprawy w tym miejscu mówi się od dawna. Miasto zarezerwowało nawet teren na takie przejście. Głęboki jar, którym biegnie torowisko, dzieli osiedla na granicy Małego Kacka i Karwin. To utrudnia codzienne funkcjonowanie mieszkańców, których wciąż przybywa.

Kładka nad torami w Karwinach: potrzeby od dawna, konkrety w tym roku



Stworzenie przejścia było możliwe przy okazji budowy Węzła Karwiny. Wypowiedzi urzędników sprzed kilku lat potwierdzały zresztą taki zamiar. Tyle że nikt nie uwzględnił takiego rozwiązania na etapie projektowania. Na początku 2017 roku władze Gdyni przekonywały, że realizacja może być połączona wraz z zaplanowaną przez PKP PLK rozbudową i elektryfikacją linii kolejowej do Kościerzyny, bo w budżecie nie ma pieniędzy, by samodzielnie sfinansować inwestycję.

Czytaj więcej: Co z kładką między Karwinami i Małym Kackiem?

Na pół roku przed wyborami samorządowymi rządzący Gdynią przypomnieli sobie o kładce, ogłaszając rozpoczęcie tzw. dialogu technicznego. To otwarte zaproszenie dla specjalistycznych firm, z których wybrane zostaną te, które pomogą w przygotowaniu warunków zamówienia na projekt wiaduktu.

Karwiny: wiadukt nad torami w dwóch wariantach



Urzędnicy podkreślają, że rozpatrywane były dwa warianty. Pierwszy to kładka pieszo-rowerowa z szacowanym kosztem około 10 mln zł. Drugi to dwukierunkowa jezdnia z drogą rowerową, a także chodnikami w obu kierunkach. Gdynia wybrała drugą opcję - droższą, której koszt może sięgać nawet 16 mln zł.

- Ruch kumuluje się na skrzyżowaniu Wielkopolska - Sopocka, bo - aby dostać się na drugą stronę - trzeba do niego dojechać i na nim zawrócić. Przejazd przez to skrzyżowanie wydłuża się nierzadko do kilkunastu minut i jest bardzo utrudniony, głównie ze względu na liczbę pojazdów jadących Wielkopolską i też skręcających w Sopocką - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Dodaje, że dzięki budowie wiaduktu samochody jadące w stronę obwodnicy nie będą musiały dojeżdżać do skrzyżowania z Sopocką, co powinno realnie zmniejszyć ruch na tym skrzyżowaniu. Będą mogły jechać ulicą Nałkowskiej, której przepustowość pozwala na zwiększenie natężenia ruchu.

Mieszkańcy: ruch samochodowy się zwiększy



Propozycja zdążyła wywołać spore poruszenie wśród mieszkańców i społeczników przypominających, że Rada Dzielnicy wnioskowała wcześniej o kładkę pieszo-rowerową, kosztującą w najdroższym wariancie... 2 mln zł.

Zobacz propozycję Rady Dzielnicy Karwiny

- Miasto podeszło do tematu pochopnie, wrzucając pomysł pozornie korzystny dla kierowców i licząc na poklask w tej grupie wyborców, jednocześnie ignorując argumenty za realizacją w tym miejscu propozycji Rady Dzielnicy, zgodnej z obowiązującym jeszcze w 2004 roku planem miejscowym. Dopuszczenie - poprzez budowę wiaduktu samochodowego - do rozlania się ruchu tranzytowego na teren osiedla i na ulice Buraczaną oraz Nałkowskiej będzie miało dalekosiężne negatywne konsekwencje dla okolicznych dzielnic - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Powodem planów budowy kładki jest zwiększająca się liczba mieszkańców. Powodem planów budowy kładki jest zwiększająca się liczba mieszkańców.
Mieszkający na Karwinach zwracają też uwagę, że wraz z większą liczbą samochodów, zmniejszy się bezpieczeństwo wokół szkół i przedszkoli.

- Miasto, zamiast zachęcać do podróży pieszo-rowerowych, co jest rzekomo elementem długofalowej strategii, będzie promować ruch samochodowy i omijanie korków na Wielkopolskiej wąskimi ulicami Karwin - dodaje Piotr Borek, mieszkaniec Karwin.

Urzędnicy: będziemy zwracać uwagę kierowcom



Przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni zapewniają, że wiedzą, co robią.

- Niewykluczone jest powstanie tam strefy Tempo 30, która daje pierwszeństwo pieszym i wbrew pozorom upłynnia ruch samochodowy. Zwrócimy też uwagę na to, by kierowcy nie wjeżdżali w drogi osiedlowe - mówi Roman Witowski.
Wiadomo jednocześnie, że to dopiero początek długiej i krętej drogi do realizacji inwestycji. Potrzebne są m.in. uzgodnienia z kolejarzami. Według różnych wersji, pozwolenie na budowę ma zostać wydane jesienią 2019 roku lub wiosną 2020 roku. Samo zakończenie realizacji jest planowane na 2021 rok, ale to wciąż tylko orientacyjny termin.

Ma to być konstrukcja lekka, ażurowa, najprawdopodobniej z jednym przęsłem. Niewykluczone, że pierwszy taki obiekt budowany w mieście od lat będzie podświetlony i nazwany tak, jak będą chcieli tego mieszkańcy.

Miejsca

Opinie (205) 1 zablokowana

  • Kolejny poroniony pomysł tych błaznów

    We wrześniu pokażemy im że czas na zmiany, ja sobie nie wyobrażam takiego ruchu na buraczanej

    • 21 5

  • A północna Gdynia???

    Bardziej potrzebne jest jakieś rozwiązanie w tamtym kierunku, przy Buraczanej wystarczyło by dobrze zaplanowane przebudowanie istniejącego wiaduktu, a nie budowa by-pass-u dla wpływowych urzędników z ulicy Strzelców.

    • 26 0

  • (2)

    Masakra, zarżną spokojna dzielnicę Karwiny samochodami, bo setki aut beda omija korek i robic sobie tranzyt. Zwiekszy sie halas, zmniejszy sie bezpieczenstwo pieszych.
    Tam mnostwo dzieci idzie do szkoly pieszo.

    To co robia to wielki, wielki blad.

    • 36 2

    • To nie błąd. Należy się zastanowić kto będzie miał profity z takiego czy innego przedsięwzięcia.

      Dotychczasowi mieszkańcy czy właściciel firmy budującej osiedle.

      • 13 0

    • Za wiele się nie zmieni

      teraz kierowcy wjeżdżają w Buraczaną i i tak cisną przez Karwiny...

      • 6 3

  • "Na pół roku przed wyborami samorządowymi rządzący Gdynią przypomnieli sobie o kładce, ogłaszając rozpoczęcie tzw. dialogu technicznego. To otwarte zaproszenie dla specjalistycznych firm, z których wybrane zostaną te, które pomogą w przygotowaniu warunków zamówienia na projekt wiaduktu."

    które pomogą w przygotowaniu warunków zamówienia na projekt wiaduktu.

    Za ile??? Za darmo?

    • 17 0

  • szczurek co ty zrobiłeś w tej kadencji? remont 300 metrów Zwycięstwa, pomniki, pawilon dla kotów, kolejne kredyty???

    zniszczyłeś nasze kochane miasto.

    • 21 1

  • tytuł jest kłamstwem bo z treści wynika że o ile cokolwiek powstanie to budowa najwcześniej zacznie się w 2021 roku czy przed następnymi wyborami!
    jak zwykle w naszej Gdyni
    wieczne nigdy

    • 16 0

  • Nie Nie Nie pomysl z wiaduktem m.innymi dla samochodow nie do przyjecia!!!!

    • 12 5

  • Ale fajnie w Gdyni

    Fajnie w tej Gdyni, miasta z morza i marzeń morze jest ? jest, marzenia są są . No i żyje się tam najlepiej w Polsce i tak Trzymacie. Po co budować tak jak jest jest ok, drogi coraz bardziej zakorkowane i dziurawe i wtedy przyjezdni przestaną się szwędać, mieszkańcy i tak pracują głównie w Gdańsku i tam niech sobie budują drogi a nie w pięknej Gdyni

    • 15 1

  • Znowu rozwiązanie na chwilę, a tu trzeba zdecydowanych ruchów (4)

    W Gdyni brakuje bezpośredniego połączenia Karwin z Małym Kackiem i Witominem, a w miejscu skrzyżowania Nałkowskiej z Buraczaną aż prosi się żeby zrobić estakadę i puścić ruch w stronę Witomina. Odciąży się wtedy ruch do Obwodnicy i Centrum. Mało tego można taką ulicę powiązać przez Starodworcową z Sopocką przez przejazd pod torami w okolicy Ornej. Tym sposobem załatwia się problem który trwa od kilkunastu lat a nazywa się korek na Sopockiej. Trzeba tylko odważnych posunięć a w Gdyni może być znowu fajnie.

    • 15 4

    • trzeba myśleć przed wydaniem zezwoleń na budowę kolejnych molochów, (1)

      do których nie ma dojazdów. Jakoś mieszkańcy osiedla Hovnanian (?) wywalczyli sobie jednokierunkową przez osiedle, bo ponoć też niemal zrobił się u nich ruch tranzytowy przez bloczki na Strzelców. A teraz Karwiny mają za to zapłacić?
      Ten pomysł jest urojony. Zrobienie dużego skrzyżowania komuś pod blokiem i przy placu zabaw. Tam dzieciaki biegają, za dawnym budynkiem OPEC jest boisko, ludzie wychodzą z psami, w tym miejscu nie ma też chodnika i ludzie ulicą spacerują...
      Czy ktoś w ogóle zastanowił się nad tym kuriozalnym pomysłem, czy po prostu chce zrobić dobrze przed wyborami mieszkańcom kilku bloków na Strzelców? Nikt nie kazał im kupować mieszkania w tak fatalnie skomunikowanym miejscu.

      • 2 1

      • Ale ci ludzie kupujący mieszkania bez rozeznania jak będą dojeżdżać ,

        to po wprowadzeniu mają największe pretensje. Potem oni (bo się organizują poprzez wspólnoty i znajomości dewelopera) wywalczą sobie udogodnienia, nie patrząc na dotychczasowych mieszkańców dzielnicy.

        • 1 0

    • że nie wspomnę, że doskonałym momentem na bezkolizyjny wyjazd ze Strzelców

      i wjazd w Buraczaną (dla tych, którzy codziennie rano przywożą swoje pociechy samochodami do przdszkola na Karwinach) będzie przy okazji węzła. Już teraz jest miejsce na to, żeby zrobić pas prawoskręt na Strzelców z Wielkopolskiej i głównie przez to korkuje się Wielkopolska. Tak samo nie rozumiem tego "uskoku" w chodniku, w prawoskręcie w Buraczaną... żenada... jak bardzo to bloku, bo trzeba zwalniać, żeby sobie felgi nie urwać, albo nie spotkać na jednym pasie z jadącym obok... To obnaża jak planują nasze piękne miasto urzędnicy... To samo ze zjazdem z obwodnicy, jadąc z Gdańska, a potem w stronę Chwaszczyna

      • 3 0

    • a moze by tak rozbudować ul Sopocką przez las i wpiąć ją do obwodnicy ? Odciążyłoby to Karwiny na pewno i dla kierowcow plus bo nie musieliby stac na tych wszystkich swiatlach

      • 2 0

  • Kładka pieszo - rowerowa - TAK, samochody - NIE. Potrzebne jest rondo z prawdziwego zdarzenia na Wielkopolskiej oraz zrobić porządny dojazd ul. Olgierda.

    • 11 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane