• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceprezydent Gdyni: zmiany w centrum muszą być kompromisem

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni
15 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z elementów Klimatycznego Centrum jest stworzenie miejsca do rekreacji przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego. Jednym z elementów Klimatycznego Centrum jest stworzenie miejsca do rekreacji przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego.

- Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej musi stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i uczestników ruchu a wieloma innymi uwarunkowaniami - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, odpowiadając na opublikowany przez nas w poniedziałek artykuł czytelnika dotyczący stanu al. 17 Grudnia i odnosząc się do krytyki programu Klimatyczne Centrum.



Czyje argumenty bardziej do ciebie trafiają?

Przypomnijmy: w poniedziałek opublikowaliśmy artykuł pana Michała, naszego czytelnika, który twierdzi, że projekt "Klimatyczne Centrum" powinien zająć się pracą u podstaw i rewitalizacją miejsc, które istnieją, ale odstraszają swoim wyglądem, a dopiero potem realizacją nowych koncepcji. Jako przykład zaniedbań podał al. 17 Grudnia, będącą aleją parkową, która łączy Wzgórze św. Maksymiliana z dworcem PKP.

Czytelnik o centrum Gdyni: "najpierw rewitalizacja, później nowości"



Poniżej publikujemy odpowiedź Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni. Odnosi się do krytyki czytelnika, a także negatywnych opinii o parkowaniu i komunikacji w śródmieściu wyrażanych przez czytelników w ostatnich tygodniach, kiedy opublikowaliśmy dwa artykuły mieszkańców:

Mieszkaniec: jak parkować w centrum Gdyni


Czytelnicy: miejsce parkingowe nikomu się nie należy



Oto jego wypowiedź:



Serdecznie dziękuję za duże zainteresowanie Klimatycznym Centrum Gdyni, które potwierdza, że to projekt potrzebny i ważny. Głos mieszkańców jest dla nas niezwykle cenny - zapewniam, że wszystkie konstruktywne uwagi i pomysły są omawiane podczas regularnych spotkań zespołu odpowiedzialnego za ten projekt. Poniżej odniosę się do kilku poruszanych w ostatnich tygodniach kwestii.

Pan Michał pisze, że w projekcie Klimatyczne Centrum "skupiono się wyłącznie na stworzeniu nowych miejsc, a nie renowacji istniejących". Tymczasem praktycznie wszystkie działania, które obecnie realizujemy, dotyczą przebudowy i modernizacji miejsc już istniejących - przywracaniu lub nadawaniu im przyjaznego dla mieszkańców klimatu.

Panie Michale, fakt, iż obecnie nie obserwujemy metamorfozy alei 17 Grudnia, nie oznacza, że nie pracujemy nad nią i nie uwzględniamy jej w planach. Gdy w styczniu tego roku ogłaszaliśmy projekt Klimatycznego Centrum Gdyni, przedstawiliśmy blisko dwadzieścia konkretnych działań, których realizacja trwa od kilku miesięcy. Co niezwykle istotne, równocześnie ogłosiliśmy, że projekt nie ograniczy się wyłącznie do przedstawionej listy, a będzie działaniem długofalowym, które stopniowo obejmować będzie kolejne lokalizacje zarówno w centrum, jak i w gdyńskich dzielnicach.

Aleja 17 Grudnia jest jednym z miejsc, które przejdą metamorfozę, a prace - z włączeniem w nie przedstawicieli rady dzielnicy - już się odbywają. Dlaczego alei nie uwzględniono w pierwszym etapie realizacji projektu? Ponieważ część działek, przez które przebiega, stanowi własność prywatną (jak na przykład wspomniane okolice pogotowia). To bardzo ważna kwestia, której nie możemy pomijać podczas dyskusji o rewitalizacji tego miejsca.

Zależy nam, by docelowa metamorfoza alei 17 Grudnia była spójna i przemyślana. By nie doszło do powtórki z sytuacji związanej z przywołaną drogą dla rowerów, przebiegającą wzdłuż alei i pozbawioną ciągłości. Warto poczekać trochę dłużej, by ostateczny efekt zadowolił wszystkich.

Sztuka kompromisu



Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej musi stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i uczestników ruchu a wieloma innymi uwarunkowaniami. Praca w terenie zabudowanym znacznie różni się od tworzenia rozwiązań od zera, bez konieczności uwzględniania aspektów, z którymi mamy do czynienia w przypadku realizacji Klimatycznego Centrum.

Jednym z najważniejszych czynników, które bierzemy pod uwagę, jest świadomość zachodzących zmian klimatycznych, co wiąże się z wyzwaniem neutralizowania ich konsekwencji. Przekłada się to na proces planowania rozwoju miasta, w którym uwzględniać musimy wiele znaków zapytania. Stale monitorujemy czynniki wpływające na przyszłość i rozpatrujemy je podczas podejmowanych działań. Działań, które - w miarę możliwości - rozkładamy na etapy współtworzące dużą inwestycję lub projekt. To model, który - w razie potrzeby - pozwala reagować na nowe okoliczności. A tych w obecnych czasach nie brakuje.

Parkuj i jedź



Burzliwa dyskusja towarzyszyła tematowi zmian w strefie płatnego parkowania (SPP) oraz generalnie parkowania w Gdyni, szczególnie w jej centrum. Paradoks polega na tym, że w przeciwieństwie do tezy przyjętej w wielu komentarzach efektem podjętych działań będzie zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych. Kluczowe jest tu słowo: "wolnych".

Z przeprowadzonych badań wiemy, że uśredniony czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godziny w dni robocze do nawet 6 godzin w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji na miejscach parkingowych i zapowiedziane zmiany przyniosą pożądany efekt. Mieszkańcy stref objętych SPP będą mieli możliwość preferencyjnego zakupu abonamentu uprawniającego do parkowania w pobliżu miejsca zamieszkania.

Równocześnie przygotowujemy dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską. Dzięki temu kierowcy będą mogli wygodnie pozostawiać samochody na obrzeżach miasta lub w centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Prace są bardzo zaawansowane i wkrótce informować będziemy o szczegółach.

Już dziś na wspomnianej zasadzie można korzystać z parkingu miejskiego zlokalizowanego pomiędzy Gdynia Areną a CH Rivierą. Za półmetkiem jest budowa węzła integracyjnego Gdynia Chylonia, a niebawem prace rozpoczną się również przy PKM Gdynia Karwiny, gdzie powstanie nie tylko parking przesiadkowy, ale też nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.

Buspasem prędzej



W tym miejscu warto przypomnieć jeszcze jedną, dającą do myślenia statystykę: na tysiąc gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina (326) czy Londynu (351). Jestem świadomy, że zmiana przyzwyczajeń to długotrwały proces, jednak bez dwóch zdań warto go rozpocząć. Może pomóc w tym prosty eksperyment: porównanie czasu podróży z Chwarzna do Śródmieścia w godzinach szczytu - autobusem i samochodem. Dzięki kontrbuspasowi i buspasom to właśnie komunikacją miejską dotrzemy do centrum prędzej.

Jestem przekonany, że analogiczną sytuację obserwować będziemy po oddaniu do użytku buspasów na poszerzonej ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego. Zdaję sobie sprawę z faktu, że nie wszyscy mogą pozwolić sobie na przesiadkę z samochodu do autobusu, jednak im więcej z nas zdecyduje się na takie rozwiązanie, tym szybciej będziemy przemieszczać się bez względu na to, który środek transportu wybierzemy.
Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • Co wy macie z tymi donicami? (2)

    Kiedyś na skwerach były żywopłoty estetyczne ekologiczne i praktyczne. Teraz jakieś donice z kręgów studziennych z drzewkami, kto to wymyślił. Przecież to wygląda jak na wsi, możne jeszcze oponę z traktora na klombie położyć.
    A porównywanie Gdyni z Berlinem czy Londynem to już zupełne nieporozumienie, widać pan łucyk po za Pcim z którego pochodzi nosa nie wytknął ale się mądrzy. Komunikacja miejska w tych miastach też nie jest pozbawiona wad, ale lata świetlne nam do niej.

    • 94 1

    • Albo łabędzie zrobione z opon.

      • 13 1

    • jak to

      co zarobek

      • 2 1

  • najbardziej i**otyczny pomysł roku??? jednkierunkowa Świętojańska!!! (2)

    • 82 4

    • Nie jest zle na Swietojanskiej jest troszke wolniejsza

      • 1 3

    • Nieprawda - likwidacja 75% miejsc parkingowych na rzecz 'donic z trawą' na 10go lutego - do tego

      trzeba było naprawdę zdolnego urbanisty. naprawdę zdolnego.

      • 3 1

  • chodzilem z tym karierowiczem do 2jk (1)

    nie macie na kogo glosowac?

    • 49 3

    • Co to jest 2jk?

      • 2 1

  • Widać, że mieszkańców się nie szanuje

    To jest komunikat typu: "Możecie sobie gadać, Urząd wie lepiej co jest potrzebne".
    Do tego zero konkretów, tylko kiedyś, w przyszłości, będą...
    Proponuję szanownemu Panu codziennie parkować auto przy Rivierze jak zaczyna pracę w Urzędzie. A nie, przepraszam, są równi i równiejsi, a mieszkańcy tam cicho bądźcie, bo mi wizualizacje psujecie.

    • 80 1

  • Kompromis według Łucyka to coś co oznacza przyjęcie jego punktu widzenia. (1)

    Wice prezydent Łucyk niestety słuchać opinii i wyciągać wniosków z krytyki.
    Jest człowiekiem od rozwoju miasta, ale brak mu wizji która byłaby atrakcyjna dla mieszkańców.
    To co przedstawia jako "wizję" to atrapa.

    • 67 2

    • Jego papa rozwijał kiedyś gdynska halę

      I zamknąl na klucz wszystkie unowy. Kiedy kupcy chcieli poznac głównegoo wykonawcę z Pruszcza Gdanskiego, zastali pod otrzymanym adresem fiirmę krzak. Jedno puste krzeslo w 3 m kw.

      • 1 0

  • od D strony..

    Na logikę to jest tu wszytko odwrócone. Dwa Pańskie zdania :
    1.Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.
    2.Równocześnie przygotowujemy dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską.
    świadczą o tym , że wszystko jest jest jeszcze w sferze planów. A miejsca parkingowa ( np. 10 Lutego i i w innych miejscach ) już zostały zlikwidowane. ludzie - najpierw buduje się parkingi podziemne czy przesiadkowe a potem zamyka się Śródmieście ! Po za tym jeśli to będzie w szło w takim tempie jak prace na zamkniętym ogrodzonym blachą od lat placu na na rogu Piłsudskiego i Władysława IV ( wcześniej ładnie urządzonym skwerku z donicami, ławkami itp - czyli już pieniądze poszły w błoto) - to ja chyba nie dożyję tych buforowych cudów. A dodam , że pracuję w centrum i szlag mnie powoli trafia

    • 65 2

  • to jest błazen

    i to będzie przyszły "wudz" Gdyni :/

    • 63 2

  • I znowu zasłanianie się bzdurnymi liczbami samochodów na mieszkańca (1)

    Dane kompletnie nieaktualne - może niech pan Łucyk przytoczy nam strukturę wiekową i w podziale na marki. To się okaże, że królują na naszych drogach fiaty 126p i roczniki 91-99.

    • 42 3

    • dawno takiej bzdury nie czytałem

      • 0 0

  • Ta wizualizacja skweru z betonowym placem i kikutami w doniczkach to jakiś ponury żart

    Gdzie są prawdziwe trzewa i zieleń? To ma być miejsce do rekreacji?
    Jak latem przypali ponad 30 stopni, to gdzie będzie cień? Patelnia i tyle. To żart z ludzi.
    Zasadzcie tam drzewa, zwiększcie ilość zieleni, a nie malujcie asfaltu na zielono.

    • 76 3

  • Rybacki skansen (3)

    Gdynia cofa się do korzeni. Po co mam tam jechać skoro nie mam gdzie zaparkować, albo mam zaparkować na 15min? Biegiem po skwerze spacerować? Pojadę tam gdzie przyjezdnych się szanuje

    • 71 0

    • kaszuby

      Ja już od kilku lat preferuję na relaks i odpoczynek rejony Kaszub. Wszędzie można dojechać, przed knajpami duże i wygodne parkingi, żadnych mandatów, jednokierunkowych dróg, zakazów postoju etc. Odpoczniesz bez stresu i przyjemnie.

      • 14 0

    • Tez juz mnie malo obchodzi co tam sobie wymysla - przestalem tam zagladac.

      • 10 0

    • Sądzę, że nawet poza korzenie

      Wśód gdynian, ktorzy postanowili zmienic wies w miasto byla energia, uczciwość i poczucie estetyki. Wśrod obecnych chodzi wyłączie o to, sjąd zdobyć pieniądze.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane