• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej kasy na Trasę Sucharskiego

Sławomir Sowula
15 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:35 (15 stycznia 2008)
Most na Martwej Wiśle to jedyny istniejący dziś fragment Trasy Sucharskiego. Most na Martwej Wiśle to jedyny istniejący dziś fragment Trasy Sucharskiego.

Ministerstwo Infrastruktury chce przeznaczyć więcej pieniędzy na Trasę Sucharskiego, bez której trudno sobie wyobrazić sprawną obsługę ruchu przy okazji mistrzostw Europy w piłce nożnej.



Trasa Sucharskiego połączy projektowaną obwodnicę południową Gdańska z ul. Marynarki Polskiej. Trasa Sucharskiego połączy projektowaną obwodnicę południową Gdańska z ul. Marynarki Polskiej.
Kilka dni temu minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przekazał do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego "Listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013". Wśród nich jest projekt budowy Trasy Sucharskiego na odcinku od tzw. Obwodnicy Południowej Gdańska do ul. Marynarki Polskiej.

- Lista jest właśnie analizowana i oceniana. Na razie nie chciałbym się wypowiadać na temat sum na poszczególne projekty. Odbieram setki telefonów z takimi pytaniami. Ujawnianie takich informacji niczemu nie służy - mówi Stanisław Krakowski, rzecznik MRR.

Trasa Sucharskiego ma "dostać" więcej pieniędzy niż w ubiegłym roku zaproponował rząd Jarosława Kaczyńskiego. Wtedy mówiono o 200 mln euro.

- Potrzebnych jest 350 mln euro. Ostatnio w rozmowach w Ministerstwie, gdzie prezentowaliśmy projekt i sumę, nikt jej nie kwestionował - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych Urzędu Miasta w Gdańsku.

Pismo z Ministerstwa Infrastruktury to jednak tylko propozycja, decyzję podejmuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Przedstawiciele tego resortu jednak milczą.

- Podamy informację po koniec stycznia - ucina rzecznik tego resortu.

- To projekt strategiczny dla państwa polskiego. O kształcie projektu decyduje wprawdzie MRR, ale myślę, że w tym przypadku ostatnie słowo należeć będzie do premiera - mówi Rudziński.

Trasa Sucharskiego to fragment gdańskiego "ringu", który ma zapewnić nie tylko sprawną obsługę ruchu kibiców do stadionu Baltic Arena, ale także do Portu Północnego z rosnącym przeładunkiem kontenerów. Jest początkiem autostrady A1 i europejskiego korytarza transportowego, który kończy się na Bałkanach.

Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska wierzy, że w razie zbyt małej hojności rządu istnieje wariant rezerwowy.

- Gdyby przyznano nam zbyt małą kwotę, musielibyśmy na przykład zrezygnować z części bezkolizyjnych węzłów na tej trasie - mówi.

Krzysztof Rudziński uważa, że wariant okrojony Trasy jest mało realny: - Trasa to fragment unijnego korytarza i obowiązują nas unijne standardy jej wykonania.

Nawet jeżeli Ministerstwo sięgnie do kieszeni głęboko, nie zakończy problemów z ringiem. By go domknąć - na odcinek od ul. Marynarki Polskiej do Słowackiego - potrzebne jest jeszcze 600 mln zł.

- Mamy nadzieję i te pieniądze pozyskać z programu Infrastruktura i Środowisko - mówi wiceprezydent Szpak.

Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to budowę będzie można rozpocząć najwcześniej w 2009 r., a zakończyć w 2011. Na razie gotowa jest bowiem tylko koncepcja trasy. Trzeba stworzyć projekt. Koszty całego mogą również wzrosnąć. Nie jest to bowiem łatwa inwestycja. W jej przebiegu znajdują się bezkolizyjne węzły, ale również tunel pod Martwą Wisłą.
Gazeta WyborczaSławomir Sowula

Opinie (33) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo Donek druga włoszczowa.

    • 0 0

  • Brawo (...) za tę wypowiedź

    • 0 0

  • 100 mln EURO na stadion 350 mln EURO na sucharskiego i kolejne 600 mln PLN na zamkniecie ringu. A na OPAT czyli obwodnice polnocna ani zlotówki to jest skandal.

    • 0 0

  • skoro macie estakade to teraz czas na naszą tunel

    • 0 0

  • czyżby premier nie zapomniał skąd pochodzi / (1)

    dokładnie odwrotnie do kaczyńskich !

    • 0 0

    • gdzie tu masz premiera??

      Rozmowy toczą sie miedzy MI a MRR.
      O projekcie.

      • 0 0

  • Tylko ze panstwo nic nie dolozylo do estakady.

    • 0 0

  • i tak trzymać

    Gdańsk - super miasto!

    • 0 0

  • Czasu mało, coraz mniej, korki coraz większe a oni się wdają w dywagacje....

    działać,działać, w oncu za coś bierzecie pensje panowie!

    • 0 0

  • ogolnie to artykul o tym ze tak w zasadzie to nic konkretnego nie wiadomo.

    dobrze ze poprawili tytul z wyborczej, tam napisali o trasie sucharskiej

    • 0 0

  • No w końcu się obudzili ! Trasa Sucharskiego od dawna zasługuje na kapitalny remont. Codziennie przelewa się tamtędy ogromna fala ciężarówek z różnymi ładunkami do tego autobusy oraz turyści zmierzający na Westerplatte czy twierdzę Wisłoujście.
    Z roku na rok sprzęt i materiał budowlany drożeje, tak samo jak i płaca robotników. Czym dłużej będą to odkładać to pula potrzebnych środków na tą inwestycje będzie się powiększać i powiększać.
    Z resztą tą trasę prędzej czy później i tak trzeba będzie wyremontować, gdy nowo otwarty port kontenerowy zacznie pracować na pełnych 100% obrotach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane