Fakty i opinie

Więcej pieniędzy na Kolej Metropolitalną

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy węzeł przy dworcu w Osowej: oferty wykonawców mieszczą się w budżecie miasta

Budowa Kolei Metropolitalnej ma się rozpocząć pod koniec 2011 roku
Budowa Kolei Metropolitalnej ma się rozpocząć pod koniec 2011 roku fot. Maciej Kosycarz/KFP

Rząd prawdopodobnie wesprze budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście kolejnymi 300 mln zł. Oznacza to, że realizacja inwestycji będzie mogła zakończyć się już w 2013 roku.



Już wcześniej budowa Kolei Metropolitalnej była wpisana na listę indykatywną, gwarantującą otrzymanie wsparcia pieniędzmi z Unii Europejskiej. Do tej pory przyjmowano, że realizacja projektu kosztować ma 612 mln zł, z czego połowa miała pochodzić z funduszy unijnych. Wygląda jednak na to, że inwestycja będzie mogła liczyć na znacznie większe wsparcie.

- Mogę już powiedzieć, że w kolejnej aktualizacji listy indykatywnej zaplanowanej na luty Kolej Metropolitalna otrzyma 85 proc. dofinansowania - powiedział "Gazecie Wyborczej" Sławomir Nowak, pomorski poseł PO.

Według dziennikarzy "Gazety" na liście została także zaktualizowana łączna wartość inwestycji. Obecnie szacuje się jej koszt na 746 mln zł. - To ma być swoisty pilotaż. Chcemy, wspierając ten projekt, pokazać innym samorządom, że można i trzeba realizować projekty kolejowe także bez udziału Polskich Linii Kolejowych - dodaje Nowak.

Rząd stawia warunki, jednym z nich jest to, aby pomorski samorząd pokazał, że "projekt nie stoi w miejscu". - Dwa dni temu zaktualizowaliśmy harmonogram. Przeprowadziliśmy analizy, rozmawialiśmy ze specjalistami. Wynika z nich, że budowa nie potrwa dłużej niż dwa lata - zapewnił dziennikarzy "Gazety" Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Jeżeli informacje o zwiększeniu dofinansowania projektu ostatecznie się potwierdzą, samorząd województwa stać będzie na stworzenie w ramach inwestycji sieci trakcyjnej od Wrzeszcza do lotniska. Na przedłużenie jej do Gdyni konieczne będą dodatkowe pieniądze.

Według zaktualizowanego harmonogramu realizacji projektu, wszystkie procedury przetargowe powinny zakończyć się do czwartego kwartału 2011 roku. Wtedy też, fizycznie, powinna rozpocząć się budowa Kolei Metropolitalnej.

Opinie (128) ponad 10 zablokowanych

  • Dobra nowina! (11)

    Kolej ta jest jedną z ważniejszych inwestycji - tylko to jest w stanie skłonić ludzi aby porzucili swoje stuningowane rzęchy na rzecz SKMki.

    A tak przy okazji, nie mam ochoty dziś nikogo tyrać, wybaczcie.. Innym razem.

    • 95 24

    • no i słusznie... (2)

      właśnie, niech ludzie porzucają swoje "stuningowane rzęchy" korzystając już z sieci, a nie jednej nitki komunikacyjnej. z tego co wiem, to udziały skm-ki wędrują w ręce samorządów, zatem rośnie nam regionalna kolej samorządowa. myślę, że taki twór będzie sprawniej się rozwijał i pozyskiwał środki na inwestycje.
      pozdrawiam weekendowo ;-)

      • 16 0

      • NOWY PORT I LETNIEWO (1)

        co z kolejką do tych dzielnic, tory są a stacje wystarczy wyremontować przez lata cala infrastruktura tylko niszczeje a samorzadowcy nic w tym kierunku nie robia

        • 22 2

        • jak nawet do Baltic (niee PGR) Areny

          nie chcieli zrobić dojazdu SKM (tylko blachosmrody) to już nic naszych 'włodarzy' nie przekona.

          • 3 0

    • Tylko czemu mieliby to zrobić?? (6)

      Korzystam z komunikacji miejskiej od zawsze, ale obecnie nie mogę się doczekać kupna samochodu. Komunikacja miejska jest po prostu za droga!! Jadąc gdzieś we dwoje, w ogóle nie opłaca się jeździć autobusami..

      • 13 7

      • taniej nie będzie

        Nie wierzę, żeby było taniej, bo ludzie nie przestali nagle jeździć przy poprzednich podwyżkach. Dajemy się wszyscy rąbać jak barany, nawet roweru nie wolno friko (tj. w cenie biletu, jak walizkę albo wózek dziecięcy) wozić, jak np. w metrze w Warszawie.

        Autko rules. Albo skuterek. Tylko ten klimat okropny...

        • 6 4

      • Jak za droga to nie korzystaj (3)

        I tak 40% kosztu przejazdu to dopłata z kasy miasta, więc nie oczekujcie, że dopłacimy więcej. W Gdyni to nawet 60%. Tylko SKM lepiej wypada.
        Tak swoją drogą to po Gdańsku możesz jeździć cały miesiąc za 84zł. Polecam za taką kwotę dojazd samochodem, niech będzie za 170 czyli odpowiednik biletów dla Ciebie i żony - samochodem nie wyjdzie taniej.

        • 9 3

        • Absurd, czy co ... (2)

          Proszę powiedzieć skąd takie dane (40% kosztu przejazdu to dopłata z kasy miasta), jak można szerzyć taką propagandę. Postawiona teza wydaje się być bardzo śmiała, żeby nie powiedzieć absurdalna, nie mająca pokrycia w rzeczywistości. Biznes - a tak należy traktować firmę zajmującą się usługami miejskimi - nie wytrzymałby obciążeń finansowych na dopłatach z kasy miejskiej (czytaj z podatków), a po za tym proszę przedstawić Czytelnikom punkt w Budżecie na 2010 rok, który przewiduje takowe subwencje do komunikacji miejskiej.

          • 1 3

          • Ależ proszę bardzo (1)

            http://www.gdansk.pl/plik,29237.html
            Katalog V3. Zadania budżetu Miasta Gdańska... -> plik 01.xls
            Organizacja gminnego transportu zbiorowego - 206 530 884

            A jak poszukasz w dochodach gminy, to zobaczysz, że zyski ze sprzedaży biletów to niecałe 115 milionów.

            • 3 1

            • Odważna teza?

              Sprawdziłem, podana informacja jest zgodna z pozycją w Budżecie, ale przypisanie owej kwoty (206,5 mln) na dopłaty jest delikatnie mówiąc nadużyciem lub próbą manipulacji. Próbowałem znaleźć szczegółowe pozycje budżetowe składające się na ową kwotę, niestety nie znalazłem dokładnego rozpisania tejże pozycji w budżecie. Zapis - Organizacja gminnego transportu zbiorowego - jest dość enigmatyczny i nic tak naprawdę (oprócz kosztów działalności ZTM) nie mówi na temat kwot przydzielonych do poszczególnych zadań wynikających z statutu ZTM (dostępny pod adresem: http://bip.ztm.gda.pl/statut.html ). Po zapoznaniu się z Statutem można się przekonać o tym, że jest dość dużo zadań do realizacji w ramach budżetu m.in. zakup i dystrybucja biletów oraz kart elektronicznych, wówczas oczywistym staje się rozbieżność między kosztami a przychodami z biletów, ale to jeszcze nie oznacza, iż Gmina dopłaca do biletów. Nigdzie nie znalazłem informacji o dopłatach lub ewentualnym poziomie subwencji finansowej z kasy gminnej do biletów, wręcz przeciwnie, każda podwyżka cen biletów jest usprawiedliwiana wzrostem cen paliwa i innych kosztów, a bilety muszą pokryć koszty działalności transportu publicznego. Ciekawe może się okazać, jak są finansowane i rozliczane bilety ulgowe wynikające z odpowiednich przepisów oraz jaki jest ich udział procentowy w całości . Może dziennikarze portalu w artykule wyjaśniliby zagadnienia budżetu tj. stronę przychodów i kosztów budżetu ZTM u źródła tj. UM i ZTM.

              • 1 1

      • Nie mozesz sie doczekac kupna auta, hmm napewno jest wygodniej i jnie jestes zalerzy do autobusu wiadomo rozklad jazdy. ale taniej napewno nie beddziesz mial. zobaczysz jakie to sa koszta posiadac auto. pozdraiwam

        • 3 0

    • uwaga odchodze z tego forum? :)

      • 8 0

  • a co z ekologią jak będzie to kolej spalinowa? (8)

    • 15 65

    • to zaproponuj kolej z napędem pedałowym, albo klasyczną drezynę (3)

      wtedy bedzie "ekologiczna"

      jak mnie bawią te wszystkie pseudo ekologiczne slogany.

      • 31 6

      • :)

        Czesio na trasie kolei są osiedla mieszkaniowe, domki itp. Jak tworzyć TKM to taką która będzie ekonomiczna, ekologiczna, czysta i nie stwarzała problemów.

        Może TKM parowa? będzie taniej?

        Jak robić to raz a dobrze, bo to dzieło na 100 lat. Lepiej dopłacić i nie żałować.

        • 6 10

      • Przypomnij sobie dziecko hasło: Tiry na tory! (1)

        Kolej zawsze była i będzie ekologiczna. Niezależnie od tego czy spalinowa czy elektryczna.

        Pociąg jest w stanie 1 godziny przewieżć np. 1000 osób od punktu A do punktu B i to w godzinach szczytu. Wyobraź sobie to samo bez kolejki i wypuść na drogi 500 - 700 aut - W ŻYCIU 1000 OSÓB NIE DOSTANIE SIĘ NA CZAS DO WZMIANKOWANEGO PUNKTU B.

        BLACHOSMRODY TO ZŁO-M!!!

        KOLEJ JEST SZYBSZA
        KOLEJ JEST BEZPIECZNIEJSZA
        KOLEJ MNIEJ ZANIECZYSZCZA
        KOLEJ JEST EKOLOGICZNA

        • 4 2

        • ogólnie to masz rację

          ale twoja ideologiczna nienawiść do samochodów poraża głupotą

          • 4 1

    • EKO GAMONIE (1)

      w Polsce nic co jest na prąd nie jest ekologiczne ponieważ produkujemy energię elektryczną z PALIW KOPALNYCH

      • 17 2

      • PEWNIE DOWIEDZIAŁEŚ SIĘ TEGO OD GREENPEACU BO TRĄBIĄ O TYM JUŻ KILKA LAT

        • 0 1

    • transport publiczny

      transport publiczny z natury rzeczy jest proekologiczny. Jednym środkiem lokomocji jedzie więcej osób przez co mniej samochodów jest w tym czasie na ulicach i mniej się truje środowisko.Tak w wielkim skrócie to wygląda.

      • 10 0

    • Kolej == ekologia :P

      Z definicji. Patrząc nawet po oporze toczenia (współczynnik tarcia): f(kolej) = 0,1 - 0,5 %, f (sam)=7% - 15%

      • 1 1

  • (2)

    NIE ZAUWAŻYLIŚCIE JEDNEJ PRAWIDŁOWOŚCI ZAWSZE PRZED WYBORAMI NAGLE NA WSZYSTKIE INWESTYCJE POJAWIAJĄ SIĘ PIENIĄDZE.

    • 78 8

    • a po wyborach okazuje się, że jednak nie będzie tych pieniędzy

      przecież tu nie pokazały się pieniądze tylko ich obietnica

      • 13 2

    • budyń papa

      • 7 0

  • Czyli co z Wrzeszcza na Lotnisko pojedziemy nowoczesna elektryczna kolejka

    a lotniska do dyni w ogole pojedziemy? czy moze to bedzie jakis parowoz albo szczurek dorzuci pieniedzy to moze bedzie i LUX Torpeda?

    • 21 24

  • KTO Z WAS ZA TYM ŻEBY ZAMIAST CENTR. SOLID. DOFINANSOWAĆ METROPOLITALNA ? (14)

    • 231 17

    • niech portal z wynikami zaznajomi prezydenta Gdańska (1)

      • 37 3

      • Przecież on i tak będzie miał to w dupie.

        To chory wizjoner i ma gdzieś opinie innych.

        • 23 1

    • ludzie nie chcą następnego centrum bezpłodnego gadania tylko chcą godnie żyć i się poruszać

      • 35 2

    • Głosujemy ZA!

      To znaczy cała moja rodzina, przyjaciele i znajomi, współpracownicy i ja - czyli pobieżnie licząc ok 170 osób. Hmm sporo w sumie. To może poprosimy o jakąś petycję do podpisu? Dość tych bzdurnych i martwych para-inwestycji uwsteczniających Gdańsk! A koło wzajemnej adoracji S moze spotykac się w istniejących już oiekatach np niezwykle licznych, wystarczająco dużych i bogatych kościołach.

      • 30 2

    • Centrum w pózniejszym okresie bedzie tez przynosić korzysci - większa swiadomość w swiecie da wiekszą liczbę turystów itd (5)

      kolej jest teraz tez niezbędna, nieatpliwie

      • 3 29

      • bo padnę hehe (4)

        Człowieku co Ty bredzisz! jakie zyski? Żaden turysta nie wejdzie do ESC To pewne. Pójdą jak zwykle pod przymusem szkoły i zrobią lewą frekwencję. Tyle tylko, że to będzie sztuka na raz. A forsa już utopiona nie wróci :(

        • 20 3

        • Nie popieram placenia teraz 150 mln (2)

          na ECS. Wolałbym na kolej metropolitalną ale pisanie, że nikt ECS nie odwiedzi to bzdura. Nawet teraz to ubogie muzeum jest odwiedzane, a wizyta pod pomnikiem jest obowiązkowym punktem dla wielu odwiedzających. Proponuję np. zbadać jaka jest typowa "ścieżka" tych co schodzą z wycieczkowców. Fakt powstania tu Solidarności jest jednym z symboli tego miasta i to rozpoznawalnym na świecie. Czy fakt, że na uroczystościach upadku muru w Berlinie pojawiały się odniesienia do Gdańska o Wałęsie nie wspominając daje wam do myślenia? A że obecna Solidarność ma niewiele wspólnego z tamtą nie oznacza, że mamy rezygnować ze światowego symbolu. Co nie zmienia faktu, że w obecnej chwili przeznaczyłbym 150 mln z ECS na PKM.

          • 8 4

          • tak jest! (1)

            w tej chwili wizyta jest OBOWIĄZKOWA, bo taki program narzuca organizator wycieczek! I tyle w temacie.

            • 3 3

            • Nie wszyscy jak wyjadą to tylko

              po to żeby się nawalić i pociupciać.
              Obowiązkowo :-) poczytaj różne fora turystyczne to może coś Ci się rozjaśni.

              • 3 2

        • Nie, no jesteś genialny!! Skąd biorą się takie... Jak ty!!

          • 0 0

    • ale do centrum bedzie elita chodzic a koleja tylko motłoch jezdzic. Bo oni i tak beda utka smigac

      • 2 3

    • ECS to kpina

      tam zwolnieni z pracy stoczniowcy będą mogli powspominać, jacy głupi byli i walczyli o coś, co ich teraz pozbawiło pracy.

      • 12 2

    • już jade do tego zasranego ecs tramwejem z mojej kochanej morenki

      • 10 0

    • popieram ale teamt nie do ruszenia

      kto siedzi w temacie ten wie że łapówki z ecs już dawno rozpisane
      zbyt wysocy urzędnicy gdańska mają w tym swój udział by centrum solidarności odwoływać...

      • 5 0

  • to renoma ma się z czego cieszyć (1)

    kolejne miliony polecą na lewych przetargach jeśli chodzi o kontrole biletów.Niepełnosprawni znowu będą poturbowani bo renoma chce wyłudzić mandat. ehh Gdańsk Adamowicz Lisicki i cała banda.

    tak się tu robi miliony.

    • 24 28

    • hm

      skąd tyle minusików? dywizja SS-renoma siedzi na interneciku?;)

      • 0 0

  • ECS won

    chcemy normalne tramwaje z ogrzewaniem z drzwiami i oknami oraz oświetleniem bo nawet tego teraz brakuje.

    • 85 4

  • Jeszcze cwaniaka Lisickiego brakuje do tego projektu

    oj on już ustawi przetargi oj ustawi.

    • 39 7

  • panu posłowi (1)

    panie pośle Nowak tu nie trzeba nic nikomu pokazywać , trzeba po prostu
    wziąć się do roboty. ta kolejka jest niezbędna do tego by trojmiasto mogło się
    dalej rozwijać. oby nie skonczylo sie to na gadaniu, na obiecankach. mam nadzieje
    że tak nie bedzie i roboty ruszą z kopyta.tylko by nie było tak że polowę kasy zezre projektant i ekspert etc. a poźniej zabraknie kasy.

    • 34 3

    • przeczytaj jeszcze raz i zastanów się co przeczytałeś, potem ewentualnie napisz koment

      • 0 0

  • A moze kolejka magnetyczna na jednej szynie ? (6)

    Oj, do Chin nam bardzo daleko.

    • 32 21

    • ryż (4)

      zacznij jeść tylko jedną miskę ryżu dziennie i namów resztę wiary na miskę, to będziesz miał magnetyczną na jednej szynie

      • 17 4

      • HHAHA

        az oplulem monitor

        • 8 0

      • (1)

        Nie kumam.

        • 1 4

        • Dostosuj swoje wymagania do

          poziomu, który umożliwi Ci wyżycie za pensję przeciętnego Chińczyka, to wtedy zwalą się tu inwestorzy i będziemy mieli na jednoszynową kolejkę. To nie jest kierunek w którym powinniśmy iść.

          • 5 1

      • widze ze poznaniak zabral glos

        jw.

        • 0 1

    • Na szczęście pod wieloma względami bardzo do Chin (i ich wspaniałego ustroju) nam daleko.

      Transrapid Szanghaj czyli krótka (tylko 2 stacje) linia kolei magnetycznej w Chinach to kosztowny projekt zrealizowany głównie dla celów propagandowych.

      Ze względów ekonomicznych taka kolej nie ma obecnie racji bytu w żadnym cywilizowanym kraju. Budowa kilometra może kosztować nawet blisko 50 milionów euro! Francuzi już parę lat temu udowodnili, że nawet w kolejnych generacjach kolei dużych prędkości taka droga technologia nie jest konieczna. Tym bardziej nie ma sensu stosować lewitacji magnetycznej w kolei miejskiej.

      Nawet Niemcy czyli twórcy wykorzystanej w Szanghaju technologii transrapid nie zamierzają jej stosować u siebie a pierwszą linie otworzoną już w 1991 roku w Berlinie zamknęli po niecałym miesiącu od oddania do użytku. To o czymś świadczy.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.