• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni

Maciej Naskręt
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013.

Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.



Który przystanek PKM na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna będzie obsługiwał najwięcej pasażerów?

W czwartek dotarła na Pomorze decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie. Wiadomo więc, że unijny wkład w budowę nowej linii wzrośnie z dotychczasowych 70 do 85 procent.

Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.

- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.

Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.

Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.

Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku

Miejsca

Opinie (279) 1 zablokowana

  • (15)

    Super wiadomość! Budujcie i pozyskujcie z Unii fundusze na kolejne inwestycje.

    • 193 21

    • ??? (8)

      To są nasze podatki a nie pieniądze z "Unii".

      Zorientuj się, że nie ma czegoś takiego jak unijny budżet, jest tylko decydowanie przez Komisję Eurpejską, jak MUSIMY wydać nasze podatki.

      • 30 51

      • nie pisz bzdur, Polska nie jest płatnikiem netto do budżetu Unii (5)

        • 38 11

        • po 2020 (4)

          będzie

          • 18 2

          • O ile zakład? Skąd takie przekonanie? Portugalia np. jest w UE od 29 lat, a nadal dostaje "per łeb" więcej,niż Polska teraz. Podobnie Hiszpania jest beneficjentem netto.

            • 15 3

          • pewnie będzie. (1)

            dlatego teraz trzeba doić ile wlezie, bo potem to sobie możemy być beneficjentem netto kupując 30-letnie Golfy z Niemiec.

            • 8 7

            • i zadluzac sie na potege?

              • 9 4

          • mało prawdopodobne

            Hiszpania i Portugalia do dzisiaj nie są płatnikami netto. Są nimi Niemcy , Francja, Wlk.Brytania, Holandia a dalej nie wiem. Po roku 2020 a właściwie 2022, kiedy skończy się obecna perspektywa budżetowa dalej będziemy korzystać ze środków UE, tylko już pewnie w mniejszej skali niż dotychczas.

            • 6 0

      • Trochę nasze, ale głównie niemieckie, włoskie, francuskie, brytyjskie, holenderskie, duńskie...

        • 27 0

      • Moze, nie wnikam . Za to ciesze sie gdy srodki trafiaja na rozwoj Polski a szczegolnie mojego regionu w ktorym mieszkam i ktory kocham. Dlatego ciesza mnie takie wiadomosci.

        • 16 0

    • Ale zaraz przeczytasz że to źle, be i w ogóle przekręt. Pomnik Lecha Kaczyńskiego na każdym skwerku to zdecydowanie lepiej wydane środki. Nie

      • 29 5

    • rozumiesz ty w ogole slowo inwestycja? (1)

      • 3 2

      • jasne ze nie rozumie

        • 0 0

    • Kolej GDAŃSKA! Gdynia została pominięta 0 inwestycji planów realnych masakra skandal! (2)

      KOLEJ METRO ŚCIEMA KOLEJ GDAŃSKA jadąca z Gda.Wrzesz do lotniska Gda olewa jąć Gdynię Sopot i jakimś fuksem bonusem powstaną aż 2 przystanki bu aha ha no nie mogę tak się robi wspólne inwestycje?łączy w coś dużego metro coś tam czy tylko Gdańsk zyskuje ?ale Pan Szczurek buduje kolejkę mini na kamienna górę tez będą 2 przystanki początkowy i końcowy brawo sukces a kolej miała jechać na Obłuże i do Kosakowo lotniska a w zamian mamy przystanki w Gdańsku w polu na pustkowiu w okolicy ul.mysliwskiej gdzie nawet świateł nie ma ciemności witają maniana! Dość przeprowadzam się do Gdańska tam jest świat wielki albo do Londynu wracam bo mało tu inwestycji dla młodych w tej Gdyni za długo to trwa gadac potrafia o metropolii a tu taka ściema szkoda słów.....Viva Gdańsk Metropolitalny !!!

      • 4 16

      • Po jakiemu to, bo mi Google Translate nie ropoznaje?

        • 21 0

      • Jeśli do UK jeżdżą rodacy z taką mentalnością jak Ty, to nic dziwnego że za miedzą jesteśmy postrzegani jak jesteśmy...

        • 7 0

  • Niech najprzód skończą budować gdyński dworzec. (11)

    • 31 111

    • (7)

      Pisz do Sławoja, niech spyli daniele i ci wybuduje Przystanek Jezus...

      • 25 16

      • Najbardziej durne sa te

        wiaty na koncu peronu.

        • 13 19

      • Głódź nie sprzeda teraz danieli, bo... (3)

        ... zapłaciłby karę w wyniku sprzedaży 'kupionego' z 99%ową bonifikatą gruntu przed upływem 10 lat od zakupu. No ale minie 10lat i jeden dzień i teren będzie już sprzedany. Bo biznes musi się kręcić a kręci się już od ponad dwóch tysięcy lat.

        • 20 3

        • Niedzialajace windy, szklane drzwi (2)

          sliska posadzka, kocie lby.

          • 9 16

          • Ty jesteś oszust . (1)

            • 8 4

            • Wszechobecna fuszerke dopelnia fetor

              nie tylko pochodzenia toaletowego.

              • 3 4

      • Ad debiliusinternetus gloriam (1)

        Parafrazując twój debilny nick.
        Co ma Sławoj i jego daniele do dworca w Gdyni? Albo jakiegokolwiek przystanku kolejowego?
        Stacja Gdańsk-Śródmieście jest po DRUGIEJ stronie torów kolejowych..

        • 9 2

        • A co do dworca w Gdyni ma Owsiak? Nawiązując do pierwotnego podpisu pod pierwotnym wpisem?

          • 5 0

    • O czym ty piszesz??? (1)

      Drogi Puchatku, gdyński dworzec stoi od kilkudziesięciu lat, a ostatnio zakończyli jego kapitalną modernizację. Chyba pomyliłeś małe co nieco, albo je wypiłeś, ale to było jednak za dużo.

      • 13 1

      • Dworzec stoi, ale...

        ...."wiaty" na peronach dalekobieżnych są jakby ich nie było. Zachęcam do korzystania z tych peronów w deszczowym i wietrznym dniu.

        • 5 3

    • gdyński dworzec

      to się nadawał jedynie do zburzenia i postawienia całkiem nowego.Postawienie nowszego na pewno wyniosło by dużo taniej,niż odnowienie starej komunistycznej konstrukcji. Pamiętam,iż były na internecie projekty postawienia nowego gdyńskiego dworca.Jeden z nich był przepiękny,coś na wzór berlińskiego, prawdziwie europejski.No ale Niestety, znalazł się ktoś, kto stwierdził,iż nie można go zburzyć bo to zabytek.Gdyby faktycznie miał kategorię zabytku,to musiał być z okresu wojny,tego starego przedwojennego.Ale ktoś uznał,iż fresk sufitowy ( z okresu komuny)jest zabytkiem i nie można tego ruszyć.No ikonserwator zabytków powiedział "nie".chyba jak w tym kraju bywa, albo ktoś nie wział w łapę,albo oferta była za niska.

      • 4 8

  • Super (13)

    Znakomite połączenie Gdyni z lotniskiem ale także dojazd z centrum Gdyni do Karwin i Osowej.

    • 180 13

    • dobre naprawde (5)

      szkoda że nie chodzi tutaj o lotnisko w Kosakowie a Gdańsku

      • 7 17

      • własnie (2)

        - kiedy połączenie z Lotniskiem Gdy-Kosakowo i Oksywie ??/

        • 7 13

        • (1)

          Kiedy będzie można latać z Rębiechowa do Kosakowa?

          • 47 2

          • kupujesz Iskrę, modlisz się i latasz, proste ;)

            • 1 0

      • (1)

        Po co wam to Kosakowo , teraz z centrum Gdyni macie do Rebiechowa 15 minut. Na prawde nie kumam po co komu kolejne lotnisko na jakims wygwizdowiu

        • 23 4

        • bo w Rebiechowie

          poniewaz rebiechowo lezy w niecce i tam sa mgly, w kosakowie nie - niemcy wybudowali- wiadomo ze dobre...

          • 5 5

    • minusuja urzednicy z gdyni

      bedzie zakaz korzystania z lotniska w gdansku :P

      • 15 7

    • Dojazd z centrum Gdyni do Karwin i Osowej ??? (5)

      Chyba Szanowna Pani Jagoda się myli - gdyż przystanek STADION połłożony jest przy stadionie piłkarskim a nie w CENTRUM MIASTA GDYNI ! Wcześniej podawane informacje mówiły o rozbudo0wie przystanku WZGÓRZE ŚW.MAKSYMILIANA ! - to jest rzeczywiście centrum Gdyni. To miejsce jest także przewidziane w obowiązującym Studium uwarunkowań do planów miejscowych na "węzeł integracyjny" na linii SKM i PKM. oraz na zasadniczym kierunku dojazdów do parkingów Park&Ride transportem indywidualnym. Narysowany na planszy przystanek Gdynia-Stadion jest niestety peryferyjnie usytuowany w stosunku do centrum administracyjno-usługowego miasta. Przystanek w tym miejscu może być przystankiem dodatkowym obsługującym imprezy sportowe. Dla obsługi Centrum Gdyni konieczne jest rozbudowanie przystanku WZGÓRZE ŚW.MAKSYMILIANA..

      • 10 11

      • (1)

        Proszę o zapoznanie sie z załączoną mapką. Szczególnie z zielono-białym punktem w g*wnej jej części.

        • 5 1

        • życzliwy

          Dobrze aby Pan "życzliwy" spojrzał jeszcze raz na na mapkę i na punkt zielono biały.oraz na legendę dołączoną do mapki --- wynika z tego jasno,że zostanie wybudowany nowy przystanek STADION a zielono-biały punkcik oznacza jedynie istniejący przystanek Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Dobrze by było, gdyby Pan redaktor Naskręt wyjaśnił ten problem.

          • 1 1

      • Łużycka Business Park (2)

        Przystanek Gdynia-Stadion będzie obsługiwał głównie biznesowe centrum przy Łużyckiej oraz Park Nauko Technologiczny.

        • 3 1

        • (1)

          ciekawe ilu ludzi z tego przystanku skorzysta, skoro i tak 3/4 3city używa skm i przystanku Wzgórze..

          • 1 2

          • tysiące młodych ludzi, którzy kupili na kredyt mieszkania w górnym tarasie Gdańśka - bo taniej, będzie mogło bez korków dojechać do centrum Gdyni koleją. także spoko, chętni się znajdą

            • 0 0

  • To naprawdę dobra informacja. (15)

    Ciekawe czy teraz wydział propagandy UM Gdynia ogłosi, że to tylko ich sukces.

    • 102 34

    • (13)

      gdybyś nie był tak zacietrzewiony, to wiedziałbyś, że cała PKM powstała dzięki konsekwencji Gdyni i Sopotu. Gdańsk blokował projekt, bo wolał rozwijać komunikację tramwajową. Na szczęście udało się przekonać.

      • 31 41

      • ooooooo wydział propagandy już zadziałał hahaha

        • 37 16

      • Bardzo konsekwentna była Gdynia. (5)

        W Gdańsku już niemal wszystko gotowe. A w Gdyni w miejscach, gdzie powinny powstać perony wciąż pasą się krowy.

        • 32 7

        • fakty sa faktami (2)

          To wynika m.in. z faktu, ze istnieje problem techniczny z budowa przystankow wzdluz 201- tedy puszczane sa pociagi towarowe z przekroczona skrajnia. A co do poczatkow pkm- spokojnie mozna znalezc w necie archiwalne artykuly,jak Gdansk bardzo niechetnie podchodzil do projektu, forsujac za wszelka cene tramwaj przez Jasien na lotnisko. Do tego dochodzily inne plany w okolicach nasypow przy Abrahama. Dzial propagandy PO stara sie to teraz zatuszowac, ale jeszcze 7 lat temu Gdansk byl glownym hamulcowym PKM. Trzeba byc choc troche obiektywnym.

          • 20 13

          • kiedy to było (1)

            od mniej więcej 2010 roku jest zielone światło dla kolei , nie dla tramwaju i faktyczny początek realizacji inwestycji. Poza tym PKM jest spółką samorządową wojewódzką , zaś całe przedsięwzięcie realizowane przez województwo pomorskie, nie przez samorządy miejskie. Już od 2010 roku było przyzwolenie na kolej z zamiarem rewitalizacji innych linii kolejowych na terenie województwa. Była tylko ciągle lansowana koncepcja wspólnego przebiegu kolei i tramwaju od Brętowa do Strzyży ( tramwaje miały tam jeździć po torach kolejowych i dalej po Nowej Abrahama. Z koncepcji tej jednak ostatecznie zrezygnowano z uwagi na kłopot pogodzenia ruchu tramwajowego i kolejowego i konieczności robienia przez motorniczych uprawnień na lokomotywy . Wówczas miałby istnieć między Niedżwiednikiem i Strzyżą jeszcze jeden przystanek przy kościele księży zmartwychwstańców . Nie ma go , bo dla pociągu to za krótka odległość między przystankami . Wiem bo w 2010 roku byłem na zebraniu , konsultacji. Myślę, że prawdziwym autorem odbudowy kolei jest młody Tusk znany z inklinacji kolejowych, który zalobbował z tematem u ojca. To są jednak tylko moje domysły. Z rodzajem prac na terenie Gdyni i Gdańska nie ma co porównywać. W Gdańsku to budowa praktycznie od początku nowej linii kolejowej dwutorowej ( stara była jednotorowa i na jeden tor były wszystkie wiadukty), dziewięciu przystanków, 34 wiaduktów , montaż systemu sterowania ruchem ERTCMs 2, włączenia w istniejący układ torowy , 3 węzłów integracyjnych.. Na linii 201 to tylko budowa nowych przytsanków z ewentualnymi węzłami inegracyjnymi. Przy czym miasto Gdynia musi jedynie pokryć koszt węzłów integracyjnych.

            • 11 1

            • Całkiem niedawno

              Zdaje się, że to Budyń był jedynym przeciwnikiem - i to całkiem niedawno - elektryfikacji linii i upierał się najpierw przy koltramach, a potem szantażując UM nie przekazaniem gruntów pod PKM, wymusił trakcję spalinową.
              A teraz robi się PR, że gdyby nie trakcja spalinowa, to w ogóle PKM by nie powstała, co jest wierutną bzdurą.
              Nie kocham Gdyni, ale jak coś się pisze, to należy być obiektywnym. Fakty zawsze prędzej czy później wyjdą na jaw.Tak jak z Armstrongiem. Też był niby uczciwy i czysty, a jak skończył, sami widzicie.

              • 5 1

        • Biedaku, nienawiść do Gdyni zalewa ci oczy i masz widzenia ze swojej rodzinnej wsi (1)

          Gdzie na Karwinach czy przy stadionie pasą się krowy?

          • 5 8

          • a już się nie pasą?

            Jakieś 30 lat temu się pasły :D

            • 2 0

      • Brawo, że są jeszcze na tym portalu ludzie bezstronni, których pamięć nie zawodzi :)) (3)

        a zwłaszcza inicjatorowi przedsięwzięcia, który i ode mnie otrzymał "razy", że już chciał poddać się do dymisji i nie kandydować do Rady M.Gdyni.

        Panie dr.Wołek, przepraszam .

        Wiem, że to nie Pana wina, ale żyjemy w takim środowisku gdzie na pańskim dobrym pomyśle inni, którzy przeszkadzali, ugrali sobie najwięcej, a mnie to normalnie wkurza :((

        • 16 5

        • (2)

          Pomysł dobry? litości, moim zdaniem pieniądze w błoto, ale pożyjemy zobaczymy, czy ktoś będzie tym jeździł... i przede wszystkim, jak będzie rozwiązana kwestia biletu metropolitalnego z PKM.

          • 3 15

          • "Pomysł dobry? litości" (1)

            jak pogrzebiesz w internecie, czy zgłosisz sie do radnego Wołka to może pokaże Ci całą koncepcje, wtedy przyznasz, że całkiem dobra. Oczywiście do dzisiejszej PKM jest to zupełnie coś innego, ale....

            • 3 1

            • "to co jest" nie wygląda zbyt ciekawie, zwłaszcza, że maja likwidować połączenia autobusowe.

              • 3 3

      • Bzdura... (1)

        Mało wiesz. Gdańsk wtedy w pierwszej kolejności chciał potwierdzenia finansowania rozwoju sieci połączeń tramwajowych. Prowadząc odpowiednią politykę, Gdańsk upiekł dwie pieczenie na jednym ogniu. Z punktu widzenia interesów Gdańska i gdańszczan efekty tamtejszych decyzji to majstersztyk. I to bez chwalenia się, opowiadania wszędzie, jacy to jesteśmy "ach i och". A rzekoma konsekwencja Gdyni czy kogokolwiek nie miała tu absolutnie żadnego znaczenia (niektórzy mówią o niej, w trosce o swój PR).

        • 14 8

        • nie wiem

          czy to bylo ze strony Gdanska zamierzone, ale faktycznie zyskal i kolej i tramwaje za UE pieniadze...;)

          • 6 1

    • Trzymają ryj na wodzu bo się boja ze ktoś wreszcie wytknie tym lajzom tristara. Newerending story.........

      • 2 1

  • Żebrać dalej (2)

    Sami nic nie potrafią zbudować, może obywatelom dopłacicie do mieszkań?

    • 18 111

    • jak palikot dojdzie do wladzy

      to doplaci do wodki kazdemu

      • 7 2

    • Źle uzupełniłeś pójdę autor...
      Powinno być komunista:)

      • 4 5

  • Czyli mam rozumieć, że dojazd z moreny do Gdyni PKM to dopiero w połowie 2016 wchodzi w rachubę? (4)

    • 28 15

    • Nie, do Gdyni Glownej powinno dac rade wczesniej

      Z tego, co rozumiem, to po prostu przystanki w Gdyni nie beda gotowe na poczatku funkcjonowania linii.

      • 24 1

    • Powinny jeździć do Gdyni

      Pociągi mogłyby jeździć po otwarciu trasy aż do Gdyni.Przystanki można budować a kolej może jeździć.

      • 5 0

    • A w roku 2020 uroczyste zamknięcie nierentownego PKM .

      • 6 5

    • To źle rozumiesz, bądź nie rozumiesz nic. Do Gdyni będą jeździć od września 2015 r., a później dojdą tylko przystanki pośrednie.

      • 4 0

  • Nasze podatki (3)

    To jest worek bez dna.
    Nasze pieniądze idą na takie szemrane projekty!
    Mam nadzieję, że znajdzie się odważny prokurator, który rozliczy tę niegospodarność!

    • 24 116

    • z brukseli (2)

      • 1 4

      • ??? (1)

        Mylisz się.
        To są pieniądze z naszego, polskiego budżetu, tylko KE decyduje na co możemy NASZE pieniądze wydać.
        Nie ma czegoś takiego jak "budżet europejski".

        • 6 7

        • jest budżet europejski

          i owszem, nasze podatki też tam są. Ale póki znacząco odstajemy od średniej unijnej - możemy naprawdę dużo kasy wyciągnąć. Szkoda jedynie, że nasi lobbyści zajmują się pierdzeniem w stołki.

          • 2 1

  • (1)

    To nie jest zwiększenie o 15%...

    • 44 0

    • do redakcji!

      Chciałem to napisać, ale widzę, że juą komentarz jest:) Wzrost z 70% o 15% to wzrost do 80.5%, a wzrost o 15 punktów procentowych to wzrost do 85% ;)

      • 28 0

  • A mnie martwi, że tych przystanków jest tak mało. (25)

    W Gdańsku mają sens, jest ich wiele, ale w Gdyni to tylko pro forma.

    A przecież powinny ułatwiać nie tylko dojazd do istniejących osiedli, ale być także czynnikiem 'miastotwórczym'.

    Dziwna polityka.

    • 70 26

    • Wskaz prosze miejsca w Gdyni, w ktorych powinny powstac dodatkowe przystanki? (23)

      Tak przebiega dzisiaj linia kolejowa. Taka jest struktura Gdyni. Pokaz prosze, gdzie jeszcze nalezy dodac przystanek.

      • 22 13

      • @ P (5)

        Południe Wielkiego Kacka, Karwiny II (przy Nałkowskiej), Mały Kack, Wzgórze. Że o północy Gdyni nie wspomnę. Ja wiem, że jak się koleją ostatnio jechało w 1974 roku z wycieczką klasową, to możesz nie wiedzieć...

        • 33 6

        • w 1974 to może i planowali ale nie w Gdyni tylko na podlaskim zadupiu.

          • 6 11

        • Wzgórze ma być... bdowane przez Rivierę. (3)

          Ma być też przystanek Stadion no i bodajże Wielki Kack. Ale to wszystko to odległa przyszłość bo Gdańsk będzie miał wszystkie zaplanowane przystanki na starcie i to finansowane m.in. z Gdyńskich podatków, a Gdynia będzie miała tylko zakładaną połowę, do tego będzie musiała czekać na nie minimum rok i kolejka będzie jeździć do nich o połowę rzadziej. Resztę Gdynia musi wybudować ze swojej kabzy. Dziękujemy Panie Wojewodo - widać Gdańsk jest równiejszy od wszystkich innych "równych". Gdańsk - kolebka Solidarności ehhhh.

          • 21 23

          • Ale z Ciebie tępy łeb!

            • 10 5

          • znów spiski z urzędu się wysypują
            tam sami święci siedzą
            w wokół nie ludzie lecz wilki

            • 12 2

          • A co ma wojewoda do tego kretynie jeden?

            • 7 1

      • przystanki (7)

        Np w okolicach ul Nałkowskiej i drugi w poblizu skrzyzowania Olkuskiej z Lipnową.
        Jesli koncept koleji metropolitarnej sie sprawdzi, zostanie ujednolicona taryfa i takt kursowania skladow bedzie odpowiedni to jestem przekonany ze te przystanki powstana.

        • 10 1

        • A kto będzie tym jeździł jak pociag będzie co pół godziny i będzie można tylko... (6)

          wsiąść w Gdańsku lub w Gdyni Głównej. Już na starcie pociągi będą puste a wybudowanie po około półtorej roku jednego przystanku nic nie zmieni bo co 30 minut to nawet PKS tak rzadko nie kursuje.

          • 14 8

          • bo to ogolnie poroniona inwestycja

            i teraz juz nie umieja sie wycofac

            • 10 8

          • nie co pół ale co 15 - 2x do Gdańska i 2x na Kaszuby (2)

            • 6 0

            • Kaszuny mnie nie obchodzą. (1)

              Ta kolej miała łączyć Gdynię i Gdańsk i umożliwiać mieszkańcom bardziej oddalonych dzielnic dojazd i do Gdańska i do Gdyni, czyli co pół godziny.

              • 6 5

              • Gdynię i Gdańsk to łączy SKM. PKM ma być wyjściem na Rębiechowo i okolice.

                • 2 1

          • nie "poltorej" roku

            Tylko poltora roku.
            Rok - rodzaj meski.
            Poltorej godziny - moze byc...(godzina -rodzaj zenski)

            • 5 0

          • nie ma poltorej roku :))))

            tak samo, jak nie ma poltorej litra :)

            • 1 0

      • patrząc na mapkę z przebiegiem torów , przystanki powinny być w Wielkim Kacku oraz Małym Kacku. Wtedy miałoby to sens, bo dogodny dostęp miałaby większośc mieszkańców dzielnic przez które przebiega trasa PKM

        • 11 2

      • Przystanek końcowy w Gdyni powinien się nazywać: (1)

        Gdynia - Winda na Kamienną Górę

        • 15 10

        • ja bym nazwał

          "och"Głupek

          • 3 6

      • powinni połączyć PKM (2)

        z dzielnicami Obłuże i Pogórze Dolne. Przebiegają tam tory i warto by je połączyć z linią PKM.

        • 18 2

        • dobrze powiadasz, kumie

          • 5 1

        • Pogórze

          Gdy obserwuję inwestycje miejskie na terenie Obłuża, Pogórza i Oksywia to myślę sobie, że najszybsza z tego wszystkiego będzie moja własna inwestycja ... na cmentarzu!

          • 8 0

      • podał Ci np. Marych (2)

        gdzieś tu czytałem :))0

        • 2 1

        • o tak, Marych jest przybyszem z kosmosu, a z kosmosu jak wiadomo lepiej widać (1)

          • 6 0

          • niezawodny, wszystkowiedzacy, bezstronny ;)

            • 1 1

    • więcej przystanków - dłuższy czas przejazdów

      to zbyt długa linia by dało się zagęścić sieć przystanków. Dlatego ważne są węzły przesiadkowe - by można autobusem, rowerem czy samochodem podjechać do PKM

      • 4 1

  • PKM

    Żeby tylko nie ociągali tak jak przy Chwarznieńskiej.

    • 33 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane