Wiele twarzy nowego Targu Siennego i Rakowego



Miejscy urzędnicy uparcie podkreślają, że projekt zabudowy Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska ewoluuje w nieznacznym stopniu, ale przeczą temu kolejne ujawniane projekty inwestycji.



Pierwsze prezentowane publicznie projekty zabudowy Targu Siennego i Rakowego nie budziły dużych kontrowersji. Przez wiele miesięcy wydawało się, że nic w tej materii się nie zmienia. Jednak kilka tygodni temu wyszło na jaw, że obecna wizja nijak się ma do kwartałowej, typowo śródmiejskiej zabudowy, o jakiej mówiono i jaką prezentowano kilka lat temu. Burza wybuchła, gdy ujawniono, że wjeżdżający do Gdańska od strony Chełmu, zamiast panoramy miasta zobaczą ogromy parking przy ul. 3 Maja.

Czwartkowe posiedzenie Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska, a wcześniej także czat internetowy to efekt pisma stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zarzuciło miastu i inwestorowi (firmie Multi Development, która jest partnerem miasta w tej inwestycji) odejście od pierwotnych założeń.

Z tym zarzutami polemizował Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków. Bronił on całego projektu w imieniu miasta oraz dewelopera, gdyż na spotkaniu nie stawił się żaden przedstawiciel Multi Development.

- List FRAG-u zawiera tezy, które są całkowicie niezgodne z rzeczywistością oraz oskarżenia urzędników o rzekomo złe intencje i podejmowanie decyzji wbrew mieszkańcom. Potrzebę zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego dostrzegliśmy już w 2001-2002 roku. Od koncepcji do realizacji droga jest długa. W niektórych elementach projekty się poprawiają, w innych się pogarszają

Podczas spotkania Andrzej Duch zarzucił dziennikarzom, że błędnie odczytywali mapy w momencie, gdyż już było wiadomo, że sporny parking nie powstanie pod zielonym wzgórzem od strony Wałów Jagiellońskich, a od strony 3 Maja. Dotyczyło to m.in. grafiki zamieszczonej w Portalu Trojmiasto.pl w marcu 2011 r.

Tyle tylko, że dwa dni po naszym artykule na oficjalnej stronie Urzędu Miasta Gdańska pojawił się materiał, w którym padła deklaracja o lokalizacji parkingów właśnie pod zieloną skarpą: unikatową w skali Europy przestrzenią publiczną zaproponowaną przez twórców koncepcji jest "wzgórze parkowe" (zlokalizowane naprzeciw siedziby NBP) przykrywające podziemne parkingi mającego powstać tam centrum handlowego.

Kto ma racje w sporze o informowanie o zabudowie Targu Siennego i Rakowego?

Zobacz wyniki (409)
Urzędnik zarzeka się, że burza wokół inwestycji go dziwi, bo projekt był publicznie znany. Ale nie wierzą mu nie tylko członkowie stowarzyszenia FRAG, ale i miejscy radni.

- To, co miało być śródmiejską zabudową, nagle stało się wielkim budynkiem z przerośniętym parkingiem - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.

Krytycznie do projektu odnosi się również przewodnicząca Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska, Małgorzata Chmiel: - Budowa jednego dużego budynku oznacza stworzenie tam zwielokrotnionej Galerii Bałtyckiej.

Andrzej Duch nie widzi jednak w tym nic złego: - Wielopoziomowy parking to zupełnie inna funkcja, więc nie wiem, gdzie tutaj jest widoczna ta Galeria Bałtycka?

Radni dopytywali się nie tylko o ogromny parking. Interesował ich także przystanek tramwajowy przy Bramie Wyżynnej. - Proszę o udzielenie informacji, czy w ramach przebudowy układu komunikacyjnego ten przystanek zostanie wreszcie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych? - pytał Dariusz Słodkowski.

Andrzej Duch zapewniał, że z pewnością tak się stanie, ale o formie wykonania - windy, pochylni lub innego rozwiązania - nie był w stanie nic powiedzieć. Dyrektor Wydziału Architektury stwierdził, że dokumentacja projektu jest zbyt obszerna, by spamiętać wszystkie rozwiązania.

Czytaj też: Andrzej Duch: Nie będzie miasta podziemnego

Opinie (108) 2 zablokowane

  • Duch to największy szkodnik dla architektury Gdańska (8)

    On i jego przydupasy, kozikowscy i tp. forty.

    • 177 12

    • To nie jest prawda; przynajmniej nie w całej rozciągłości (1)

      generacja urzędników ds urbanistyki i architektury UMG to niestety "późny Gierek", coś w rodzaju "jak dają to trza brać, bo się rozmyślą" ("darczyńcą" ma być, w mniemaniu UMG MD). Ojcowie świetności tego miasta w grobach się przewracają.
      Najbardziej jednak denerwująca jest ekwilibrystyka lingwistyczna MR Ghosta. Tutaj z kolei widzę raczej styl "wczesnego Tuska".

      • 26 4

      • Szkoda, że nie znasz kulis pierwszego konkursu dla Motławy

        Tam właśnie Ghost tak namieszał, że trzeba było ze wstydem zrobić drugi konkurs.

        • 21 2

    • Precz z bandą!

      • 19 2

    • urzędnicy i wielkie inwestycje

      Aż mam drgawki, kiedy urzędnicy podejmują decyzje odnośnie zabudowy jakiegoś większego terenu. Mam smutne przeczucie, że cokolwiek tam nie powstanie (czy wielka bryła, czy wiele mniejszych budynków), to będzie to już na etapie projektów spaprane :(
      Dlatego czasami się zastanawiam, czy np. na wyspie spichrzów lepsze są skutki urzędniczych decyzji w postaci nowych budynków, czy ruiny...

      • 28 1

    • (3)

      1) nie Duch a Bielawski
      2) nie Kozikowski i Forty, a Kosiedowski i jego BPBK, które swoimi autostradami niszczy centrum miasta

      Smutna prawda jest taka, że to ABudyń jest zastępca Bielawskiego i g*wno mu zrobi, a ten dalej kręci lody na szemranych iwnestycjach. Rozwalili pół stoczni, teraz rozwalą pół Śródmieścia. Za 300k od wieżowca, jak głosi plotka o oficjalnej stawce

      • 33 3

      • Uważasz, że Kozikowski robi dobrą architekturę??? (1)

        Beka roku

        • 13 0

        • disco polo architektury .. . .

          a może zwykły bełkot

          • 9 0

      • Bielawski to osobny temat

        Never ending story.
        Ciekawe, czy ktoś sprawdzał JEGO rzeczywisty majątek.

        • 25 0

  • Prosimy o windy (3)

    w tunelach Podwala Przedmiejskiego, bo starsi ludzie, matki z wózkami mają problemy z forsowaniem ich, a inwalidzi na wózkach odciętą drogę.
    A potem pomyślmy o następnych tunelach dla pieszych przy organizowaniu Forum Radunia.
    Głupota goni głupotę

    • 76 4

    • A moze p prostu przejscie po drodze? (2)

      W koncu to miasto, nie autostrada. 100 m od turystycznego serca Gdanska.

      W czym sa lepsi ludzie w samochodzie, ze ma im byc tak wygodnie - kosztem pieszych?

      • 20 5

      • nie wiem w czym są lepsi, ale chyba są

        próba przejechania rowerem przez Błędnik (ciąg pieszo-rowerowy): podjazd od strony Zieleniaka łatwy (odrobina śniegu). Zjazd w stronę Żółtego Wiaduktu - próba samobójcza (sam lód i to nieposypany - a ponoć sypią).

        • 3 0

      • Powiedz to inwalidzie na wózku a potem puknij się w głowę

        • 0 0

  • (3)

    Zrobienie w tym miejscu parkingu, budynku lub innego obiektu, który jest naprawdę potrzebny mieszkańcom zakrawa na bezczelność. Teraz zgodnie z obowiązującą poprawnością polityczną należałoby postawić jakąś: "instalację, formę alternatywną, obiekt podkreślający wielokulturowość czy poszukujący nowych form rozwoju". Dałoby to niektórym cwaniakom niezłe źródło dochodu na długi czas.

    • 23 50

    • złodziej nicków a nie przytomny podatnik (1)

      nie karmić trolla

      • 6 2

      • ma racje

        • 2 1

    • centrum wielkości 1,5 Galerii Bałtyckiej

      jest tu naprawdę potrzebnym mieszkańcom obiektem?

      Smutne musisz mieć życie.......

      • 8 1

  • Budowa obiektu z taką ilością miejsc parkingowych w środku miasta to idiotyzm (9)

    dróg już szerszych w tym rejonie nie będzie, chyba, że polikwidujemy wszystkie przejścia dla pieszych i zepchniemy ludzi do zasikanych tuneli i wyburzymy pół śródmieścia pod węzły bezkolizyjne. W innym przypadku po budowie tego "cuda" korek w tym rejonie będzie od rana do wieczora. Nie jesteśmy USA i nigdy nim nie będziemy. Czy naprawdę warto zniszczyć sobie miasto, by ludzie zza obwodnicy mogli dojechać samochodem na zakupy w środek miasta?

    • 132 16

    • Ale co mają ludzie zza obwodnicy do FR? (8)

      Nie mieszaj pojęć. Ani AK, ani Traktu, ani Okopowej, ani 3 Maja nikt nie będzie poszerzał. Parking niewątpliwie jest tam potrzebny, ale ten koszmarek, który zaproponowali to jest po prostu ..... Nawet słów brakuje.

      • 10 4

      • ludzie zza obwodnicy, jak nie będą mieli dojazdu transportem publicznym (7)

        przyjadą swoimi furami i będą chcieli parkować na parkingu zbudowanym za publiczne pieniądze za darmo. Jeśli ten parking będzie płatny, będą chcieli parkować za darmo gdzie indziej. Miasto powinno w centrum dbać bardziej o ludzi niż o pojazdy.

        • 14 5

        • złodziej nicków

          nie karmić trolla

          • 2 4

        • Proponuję Ci mały test sprawności naszego zbiorkomu (2)

          Jesteś przedsiębiorcą i masz do wykonania jednego dnia następujące zadania :
          1) 8.30 sprawa do załatwienia w UM Nowe Ogrody,
          2) 9.30 VAT w II US Kołobrzeska
          3) 11.00 rozprawa (zawsze opóźniona) w Sądzie Gdańsk-Północ- Piekarnicza,
          4) 13.00 spotkanie z klientem na Trakcie (Św. Wojciech),
          5) 14.00 PIT do wyjaśnienia na Żaglowej
          Dla ułatwienia - firma mieści się w Oliwie

          • 6 3

          • czy naprawde sadzisz, ze kazdy kto jedzie samochodem jest przedsiebiorca?

            Dla ulatwienia - nie.

            Sa zawody i sa sytuacje, ktore wymuszaja uzywanie samochodu w miescie.

            Nie, nie zawsze trzeba jednak uzywac samochodu. A wlodarze miasta nie powinni zachecac do poruszania sie po miescie samochodem. To droga do nikad. Nie da sie zbudowac polmilionowego miasta, ktore nie utonie w korkach, gdy wszyscy wsiada do samochodow.

            • 10 3

          • vat na kołobrzeskiej a pit na żaglowej ... a I w us na żytniej co rozliczasz cit? i tak codziennie ...

            • 5 1

        • (2)

          Pamiętnego dnia 6 grudnia kiedy to Trójmiasto stanęło z powodu opadu śniegu na poziomie 5 mm:
          ja wsiadłem do nieekologicznego SUV-a i opłotkami, bocznymi uliczkami dotarłem z pracy do domu w godzinę,
          kolega ekologicznie zbiorkomem a konkretnie autobusem wracał do domu godzin 3

          • 5 6

          • a ja w tym samym czasie rowerem jechałem do pracy 10 minut... krócej

            podczas, gdy część ludzi nie dotarła wcale, mimo posiadania samochodu (a może właśnie dlatego).

            • 4 4

          • lol

            A ja jechałem z Gdańska 4 miasta dalej - do Redy w 45 minut - SKMką... A koleżanka z Gdańska do Gdańska (Południe) jechała 3 godziny samochodem. No i?

            • 3 0

  • najnowsza wizualizacja to koszmar (2)

    podsumowanie profesjonalizmu ekipy adamowicza;
    dodać totalny syf w tzw strefie prestiżu (krzywe i zapadnięte chodniki etc.)

    oraz coroczny (s)hit - jarmarki świąteczne z budami rodem z budowy

    • 107 6

    • (1)

      wg um gdańsk to tzw węzeł przesiadkowy :)

      buhahaha

      • 27 1

      • Ok, ale do którego home'a mam wracać?

        Bom się ździebko pogubił. Chyba muszę skończyć z tym kupowaniem mieszkań, bo niedługo palców mi zabraknie do liczenia.
        O następną kadencję jestem dziwnie spokojny, w końcu to my i nasi przyjaciele z Moskwy liczymy głosy, a nie durna opozycja.

        • 6 7

  • Zaraz się okaze że Targi Sienny i Rakowy należą do Tygrysa ze Stogów (1)

    Znanego Gdańskiego dewelopera. Myślę że firmy wykonawcze nie powinny się przejmować akceptacją projektów tylko robić swoje. Tak jak Głódź ze swoją wiezą Babel.

    • 53 3

    • Tygrys nie jest przecież developerem tylko kupcem...

      • 0 2

  • to zielone "COŚ" na przeciwko gmachu NBP po prostu powala

    100 lat temu budowano piękne budynki

    szczytem osiągnięć dzisiejszych urzędników jest zrobienie sztucznej łąki

    • 79 3

  • odbudowa gdańskiego śródmieścia po II wojnie św. (3)

    była gigantyczną pracą urbanistyczno-koncepcyjną. nie tylko odtworzono zabytki i tzw. "klimat" miasta, ale też przygotowano specjalne punkty, z których można podziwiać jego perspektywę.
    dziś marnuje się tę wyjątkową pracę w imię doraźnych interesików. czas douczyć urzędników, z jak wyjątkowymi miejscami mają do czynienia.

    • 107 7

    • Nie po to otwiera się konta w Szwajcarii, by były puste

      • 24 2

    • wypaczanie (1)

      treści historycznej chyba nie wyszło na plus. Zaniechanie odtworzenie starego miasta,podwale jako wielka droga przecinająca miasto, zmiana biegu niektórych uliczek... to chyba minusy. Ale prawdą jest też i to, że obecnie miast naprawiać błędu dorzuca się nowe...

      • 12 0

      • nie było tak źle

        Jest parę błędów z przeszłości, ale ogólnie czapki z głów dla ludzi, którzy tak odtworzyli klimat Głównego Miasta w taki sposób, że co mniej światłym gościom trzeba tłumaczyć, że nasze kamieniczki to nie są oryginały :)

        "Ale prawdą jest też i to, że obecnie miast naprawiać błędy dorzuca się nowe..." tu niestety się zgadzam :/

        • 7 0

  • Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków (2)

    To jakaś kpina - przecież ten facet o żadnej z tych rzeczy, którymi powinien zajmować się Wydział, nie ma pojęcia.

    Jego specjalności to nośności, przepustowości i pochylnie.

    • 93 4

    • I przetargi dla kolesi z KD, fortu i podobnych przykrywek

      • 10 0

    • CO?

      "Jego specjalności to nośności, przepustowości i pochylnie"?
      Nie rozumiem o co chodzi w tej wypowiedzi. Zna się na rzeczy, natomiast ten komentarz świadczy o tym, że ludzie nie wiedzą o czym mówią.

      • 0 0

  • (4)

    Czyli będzie jak zwykle. Miało być ładnie kameralnie, zieleń itp, a wybudują betonowy blok z marketem.

    • 91 2

    • Nie - będzie miastowo i nowocześnie (2)

      Biurwy z UM będą miały blisko galerię na zakupy (w dodatku w godzinach pracy).
      A oszołomy z FRAG-u walczący o swoje pierzeje w mieście będą ją teraz miały - w pokracznej formie, bo znowu frajerzy dali się omamić budyniakom. A etaty kierowników w UM już się skończyły po zatrudnieniu Szymańskiego.
      My słoiki cieszymy się bardzo z rozwoju naszej nowej wiochy.

      • 7 12

      • No co wy!!!! Czemu minusujecie????

        Budować, nie gadać.

        • 0 9

      • stul pyska Bakalarski

        i weź się do roboty urzędasie, a nie wiecznie problemu szukasz i hejtujesz wszystkie artykuły o FRAGu, bo stowarzyszenie przestało wchodzić w tyłek twojemu panu i władcy Budyniowi.

        • 5 1

    • szkło beton i kostka brukowa .... fuuuuu , jakby ktoś porównał budowle z VI wieku i aktualne to by stwierdził , że kiedyś ludzie byli rozwinięci i budowali z polotem i finezją by to co stworzyli było ładne a teraz betonowe kloce stawiają - za 30 lat do rozbiórki bo się szajs posypie albo dach zawali - niedouczone inżynierzyny i łapówki by kontrole przeszły, a potem tragedia i winnego brak.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane