• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiele twarzy nowego Targu Siennego i Rakowego

Krzysztof Koprowski
9 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wizualizacja zabudowy Targu Siennego i Rakowego zaprezentowana kilka dni temu podczas czatu internetowego z mieszkańcami.
  • Wizualizacja (widok od strony ul. 3 Maja) zaprezentowana kilka dni temu podczas czatu internetowego z mieszkańcami.
  • Wizualizacja zabudowy Targu Siennego i Rakowego wciąż prezentowana na stronie internetowej Multi Development. Już nieaktualna.
  • Wizualizacja prezentowana na bilbordzie reklamowym naprzeciwko Bramy Wyżynnej.
  • Układ komunikacyjny prezentowany w styczniu br.
  • Układ przestrzenny ujawniony przez FRAG w listopadzie br.
  • Koncepcja aktualna w chwili podpisania umowy między Multi Dev. a PKP w kwietniu 2012 r.
  • Wizualizacja aktualna na moment podpisania umowy między Multi Development a przedstawicielami PKP w kwietniu 2012 r.
  • Koncepcja prezentowana w momencie wydania pozytywnej opinii Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w grudniu 2011 r.
  • Koncepcja z listopada 2011 r., jeszcze przed akceptacją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
  • Koncepcja z marca 2011 r. w artykule na oficjalnej stronie internetowej Gdańska.
  • Wstępna i robocza koncepcja z listopada 2010 r.


Miejscy urzędnicy uparcie podkreślają, że projekt zabudowy Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska ewoluuje w nieznacznym stopniu, ale przeczą temu kolejne ujawniane projekty inwestycji.



Pierwsze prezentowane publicznie projekty zabudowy Targu Siennego i Rakowego nie budziły dużych kontrowersji. Przez wiele miesięcy wydawało się, że nic w tej materii się nie zmienia. Jednak kilka tygodni temu wyszło na jaw, że obecna wizja nijak się ma do kwartałowej, typowo śródmiejskiej zabudowy, o jakiej mówiono i jaką prezentowano kilka lat temu. Burza wybuchła, gdy ujawniono, że wjeżdżający do Gdańska od strony Chełmu, zamiast panoramy miasta zobaczą ogromy parking przy ul. 3 Maja.

Czwartkowe posiedzenie Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska, a wcześniej także czat internetowy to efekt pisma stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zarzuciło miastu i inwestorowi (firmie Multi Development, która jest partnerem miasta w tej inwestycji) odejście od pierwotnych założeń.

Z tym zarzutami polemizował Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków. Bronił on całego projektu w imieniu miasta oraz dewelopera, gdyż na spotkaniu nie stawił się żaden przedstawiciel Multi Development.

- List FRAG-u zawiera tezy, które są całkowicie niezgodne z rzeczywistością oraz oskarżenia urzędników o rzekomo złe intencje i podejmowanie decyzji wbrew mieszkańcom. Potrzebę zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego dostrzegliśmy już w 2001-2002 roku. Od koncepcji do realizacji droga jest długa. W niektórych elementach projekty się poprawiają, w innych się pogarszają

Podczas spotkania Andrzej Duch zarzucił dziennikarzom, że błędnie odczytywali mapy w momencie, gdyż już było wiadomo, że sporny parking nie powstanie pod zielonym wzgórzem od strony Wałów Jagiellońskich, a od strony 3 Maja. Dotyczyło to m.in. grafiki zamieszczonej w Portalu Trojmiasto.pl w marcu 2011 r.

Tyle tylko, że dwa dni po naszym artykule na oficjalnej stronie Urzędu Miasta Gdańska pojawił się materiał, w którym padła deklaracja o lokalizacji parkingów właśnie pod zieloną skarpą: unikatową w skali Europy przestrzenią publiczną zaproponowaną przez twórców koncepcji jest "wzgórze parkowe" (zlokalizowane naprzeciw siedziby NBP) przykrywające podziemne parkingi mającego powstać tam centrum handlowego.

Kto ma racje w sporze o informowanie o zabudowie Targu Siennego i Rakowego?

Urzędnik zarzeka się, że burza wokół inwestycji go dziwi, bo projekt był publicznie znany. Ale nie wierzą mu nie tylko członkowie stowarzyszenia FRAG, ale i miejscy radni.

- To, co miało być śródmiejską zabudową, nagle stało się wielkim budynkiem z przerośniętym parkingiem - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.

Krytycznie do projektu odnosi się również przewodnicząca Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska, Małgorzata Chmiel: - Budowa jednego dużego budynku oznacza stworzenie tam zwielokrotnionej Galerii Bałtyckiej.

Andrzej Duch nie widzi jednak w tym nic złego: - Wielopoziomowy parking to zupełnie inna funkcja, więc nie wiem, gdzie tutaj jest widoczna ta Galeria Bałtycka?

Radni dopytywali się nie tylko o ogromny parking. Interesował ich także przystanek tramwajowy przy Bramie Wyżynnej. - Proszę o udzielenie informacji, czy w ramach przebudowy układu komunikacyjnego ten przystanek zostanie wreszcie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych? - pytał Dariusz Słodkowski.

Andrzej Duch zapewniał, że z pewnością tak się stanie, ale o formie wykonania - windy, pochylni lub innego rozwiązania - nie był w stanie nic powiedzieć. Dyrektor Wydziału Architektury stwierdził, że dokumentacja projektu jest zbyt obszerna, by spamiętać wszystkie rozwiązania.

Czytaj też: Andrzej Duch: Nie będzie miasta podziemnego

Miejsca

Opinie (108) 2 zablokowane

  • czy ta wizualizacja to tak na serio???

    z jednej strony wał częstochowski z chatami góralskimi na szczycie,
    po drugiej stronie kilkaset metrów kilkupiętrowego parkingu.

    Przecież to jest TRAGICZNE.

    • 56 3

  • (1)

    Mam nadzieję, że ściemy Ducha i Bielawskiego przy tej inwestycji, to koniec ich kariery w UM.
    Panom chyba pomylił się pracodawca, którym cały czas jest miasto, a nie developer.

    • 47 2

    • jestes pewny?

      moze jakies CBA ustali kto jest pracodawcą Bielawskiego. Facet kieruje polityką inwestycyjna w miescie od zawsze. W podległych mu wydziałach szaleje korupcja, winna jest jakas referentka, a facio dalej ma sie swietnie.

      • 10 0

  • biskupia gorka do rozwalki

    a tu posiejemy trawe i zrobimi unikatowa w skali europy gorke, lake z namiotami na szczycie...

    • 27 2

  • Mam nadzieję, że w Forum Radunia będzie KFC i Burger King.

    • 7 5

  • FRAG, nic tylko blokować inwestycje

    • 3 33

  • drogie Trójmiasto.pl (1)

    dziękuję, że trzymacie rękę na pulsie i mam nadzieję, że ten maszkaron tam jednak nie powstanie.

    Traf chciał, że inwestor zaproponował na początku projekt, który (co rzadko się zdarza) spotkał się z umiarkowanie przychylnym nastawieniem mieszkańców. I teraz mają problem.

    Uważam, że gdyby problemem parkingu było jego złe położenie względem głównej drogi, to by pociągnęli jakiś łącznik dojazdówy. Choćby w postaci tunelu. Problemem jest oczywiście kasa (na inwestycje i oczekiwany zwrot).

    Jeżeli miasto ma projekt, za który o dziwo nie zostało zliczowane przez mieszkańców na forach, to powinni zaproponować inwestorowi takie warunki i pomoc, żeby ten już nie kombinował przy projekcie.

    Ostatecznie ważą się teraz losy panoramy naszego śródmieścia na najbliższe 100 lat i mam nadzieję, że dalej będziemy mogli być z niej dumni.

    • 42 1

    • * nie został zlinczowany

      • 4 0

  • Zmiana koncepcji

    tunele dla samochodów, spacer dla pieszych po świeżym powietrzu.

    • 33 1

  • Duchu!

    zrób coś naprawdę wielkiego dla Miasta - odejdź w końcu na zasłużony spoczynek

    • 44 3

  • Duch i Bielawski muszą odejść, tylko i wyłącznie szkodzą miastu !

    • 34 2

  • a pamietacie prezydenta grude i posadzkiego?

    to dopiero byly asy! im zawdzieczamy city forum, nowi ida znacznie dalej:-D

    • 27 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane