• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiele twarzy nowego Targu Siennego i Rakowego

Krzysztof Koprowski
9 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wizualizacja zabudowy Targu Siennego i Rakowego zaprezentowana kilka dni temu podczas czatu internetowego z mieszkańcami.
  • Wizualizacja (widok od strony ul. 3 Maja) zaprezentowana kilka dni temu podczas czatu internetowego z mieszkańcami.
  • Wizualizacja zabudowy Targu Siennego i Rakowego wciąż prezentowana na stronie internetowej Multi Development. Już nieaktualna.
  • Wizualizacja prezentowana na bilbordzie reklamowym naprzeciwko Bramy Wyżynnej.
  • Układ komunikacyjny prezentowany w styczniu br.
  • Układ przestrzenny ujawniony przez FRAG w listopadzie br.
  • Koncepcja aktualna w chwili podpisania umowy między Multi Dev. a PKP w kwietniu 2012 r.
  • Wizualizacja aktualna na moment podpisania umowy między Multi Development a przedstawicielami PKP w kwietniu 2012 r.
  • Koncepcja prezentowana w momencie wydania pozytywnej opinii Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w grudniu 2011 r.
  • Koncepcja z listopada 2011 r., jeszcze przed akceptacją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
  • Koncepcja z marca 2011 r. w artykule na oficjalnej stronie internetowej Gdańska.
  • Wstępna i robocza koncepcja z listopada 2010 r.


Miejscy urzędnicy uparcie podkreślają, że projekt zabudowy Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska ewoluuje w nieznacznym stopniu, ale przeczą temu kolejne ujawniane projekty inwestycji.



Pierwsze prezentowane publicznie projekty zabudowy Targu Siennego i Rakowego nie budziły dużych kontrowersji. Przez wiele miesięcy wydawało się, że nic w tej materii się nie zmienia. Jednak kilka tygodni temu wyszło na jaw, że obecna wizja nijak się ma do kwartałowej, typowo śródmiejskiej zabudowy, o jakiej mówiono i jaką prezentowano kilka lat temu. Burza wybuchła, gdy ujawniono, że wjeżdżający do Gdańska od strony Chełmu, zamiast panoramy miasta zobaczą ogromy parking przy ul. 3 Maja.

Czwartkowe posiedzenie Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska, a wcześniej także czat internetowy to efekt pisma stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zarzuciło miastu i inwestorowi (firmie Multi Development, która jest partnerem miasta w tej inwestycji) odejście od pierwotnych założeń.

Z tym zarzutami polemizował Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków. Bronił on całego projektu w imieniu miasta oraz dewelopera, gdyż na spotkaniu nie stawił się żaden przedstawiciel Multi Development.

- List FRAG-u zawiera tezy, które są całkowicie niezgodne z rzeczywistością oraz oskarżenia urzędników o rzekomo złe intencje i podejmowanie decyzji wbrew mieszkańcom. Potrzebę zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego dostrzegliśmy już w 2001-2002 roku. Od koncepcji do realizacji droga jest długa. W niektórych elementach projekty się poprawiają, w innych się pogarszają

Podczas spotkania Andrzej Duch zarzucił dziennikarzom, że błędnie odczytywali mapy w momencie, gdyż już było wiadomo, że sporny parking nie powstanie pod zielonym wzgórzem od strony Wałów Jagiellońskich, a od strony 3 Maja. Dotyczyło to m.in. grafiki zamieszczonej w Portalu Trojmiasto.pl w marcu 2011 r.

Tyle tylko, że dwa dni po naszym artykule na oficjalnej stronie Urzędu Miasta Gdańska pojawił się materiał, w którym padła deklaracja o lokalizacji parkingów właśnie pod zieloną skarpą: unikatową w skali Europy przestrzenią publiczną zaproponowaną przez twórców koncepcji jest "wzgórze parkowe" (zlokalizowane naprzeciw siedziby NBP) przykrywające podziemne parkingi mającego powstać tam centrum handlowego.

Kto ma racje w sporze o informowanie o zabudowie Targu Siennego i Rakowego?

Urzędnik zarzeka się, że burza wokół inwestycji go dziwi, bo projekt był publicznie znany. Ale nie wierzą mu nie tylko członkowie stowarzyszenia FRAG, ale i miejscy radni.

- To, co miało być śródmiejską zabudową, nagle stało się wielkim budynkiem z przerośniętym parkingiem - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.

Krytycznie do projektu odnosi się również przewodnicząca Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska, Małgorzata Chmiel: - Budowa jednego dużego budynku oznacza stworzenie tam zwielokrotnionej Galerii Bałtyckiej.

Andrzej Duch nie widzi jednak w tym nic złego: - Wielopoziomowy parking to zupełnie inna funkcja, więc nie wiem, gdzie tutaj jest widoczna ta Galeria Bałtycka?

Radni dopytywali się nie tylko o ogromny parking. Interesował ich także przystanek tramwajowy przy Bramie Wyżynnej. - Proszę o udzielenie informacji, czy w ramach przebudowy układu komunikacyjnego ten przystanek zostanie wreszcie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych? - pytał Dariusz Słodkowski.

Andrzej Duch zapewniał, że z pewnością tak się stanie, ale o formie wykonania - windy, pochylni lub innego rozwiązania - nie był w stanie nic powiedzieć. Dyrektor Wydziału Architektury stwierdził, że dokumentacja projektu jest zbyt obszerna, by spamiętać wszystkie rozwiązania.

Czytaj też: Andrzej Duch: Nie będzie miasta podziemnego

Miejsca

Opinie (108) 2 zablokowane

  • Zrubta

    Trase dla kunia

    • 3 3

  • Tak na spokojnie.... (7)

    To co powstaje jest dobre !! Bo z punktu widzenia osób starszych do jakich obecnie ja się zaliczam, a za pewien czas będą zaliczali się obecnie protestujący, (chyba że wściekłość zabije ich wcześniej) PODSTAWĄ wygody mieszkańców jest PARKING. W pewnym wieku samochód staje się urządzeniem NIEZBĘDNYM do normalnego życia. I żaden tramwaj, autobus czy rower (!!!) nie jest w stanie go zastąpić. Czyli - wygodny dojazd na parking i ISTNIENIE parkingu zaczyna być w pewnym wieku kluczem do uczestniczenia w życiu miasta.

    • 4 11

    • Głupota (1)

      Taki ogromny parking w jednym punkcie miasta to przepis na ogromne korki, których już w tamtym miejscu ludzie pewnie i tak mają dość.

      • 8 1

      • co ma parking do korkow ?

        Jak bedzie plynny wjazd na/z parkingu to korkow nie bedzie

        • 0 0

    • Chodzi o to aby te rzekome plusy nie przeslonily nam minusow....

      • 3 0

    • Jaki Parking ? (1)

      Trzeba być osłem - by się poruszać wszędzie autem .
      Jak tu przyjedzie tysiąc aut ? - to jaki korek będzie ?
      Trzeba mieć rozum ! i zdrowe myślenie ! - a do tego trzeba ruchu na świeżym powietrzu ! Idź się przewietrzyć !

      • 1 1

      • 15 minut w korku to pikuś przy traumie 15 sekund na zabawce.

        • 0 0

    • ilu starszych stać na samochody? (1)

      Na paliwo do nich? Ile parkingów trzeba by wybudować, gdyby wszyscy chcieli wszędzie nimi jeździć? Starsi nie potrzebują codzienie jeździć w wiele różnych miejsc, jak ludzie aktywni zawodowo, z małymi dziećmi. Starsi ludzie są gorszymi kierowcami (gorszy wzrok, refleks). W pewnym wieku lepiej jednak skorzystać z autobusu lub tramwaju.

      • 0 0

      • dyskryminator "starszych"

        • 0 0

  • I co te biedne Siostry Elżbietanki będą tam robić (2)

    Śmieszy mnie ten rodzynek i smuci, bo współczuję im. Uwięzione w oku cyklonu.

    • 3 2

    • "w oku cyklonu" ? (1)

      W oku cyklonu podobno jest najspokojniej...;) A poza tym blisko na ciuchy bedzie mozna wyskoczyc, do kina i na kawke. Raj..

      • 1 0

      • Może jest najspokojniej, ale wyjść się nie da

        heh

        • 1 0

  • 49 %miasto..czyli dokladanie sie do budowy prywatnej inwestycjii z pieniedzy Gdanszczan (1)

    Czy podzial z zyskow..za wynajem powierzchni, rowniez w takim przypadku bedzie w takich samych proporcjach ..czyli 49 procent do budzetu miasta a 51 do developera? Bo jesli nie to protestuje przeciwko nabijaniu kabzy paru kolesiom z urzedu i prywaciarzowi z pieniedzy wszystkich mieszkancow Gdanska

    • 5 0

    • czy ktoś wie w jakiej spółce jest grunt który wniosło miasto?

      Forum Radunia Sp. z o.o. - zgodnie z informacją z KRS i na oficjalnej stronie miasta - nasz udział Gdańska w tej spółce wynosi mniej niż 1 %!!

      • 0 0

  • Gigantyczny parking w samym centrum Gdańska (1)

    - gigantyczny smród spalin. Współczuję spacerowiczom i ewentualnym turystom, których zapewne będzie coraz mniej, bo co tu oglądać oprócz powstających betonowo szklanych koszmarów, spoza których coraz trudniej dostrzec jakikolwiek zabytek.
    Zaś zarzucona przez współczesny świat koncepcja tuneli dla pieszych sugeruje, że albo mamy do czynienia z idiotami, albo ktoś z nas chce zrobić idiotów.

    • 2 1

    • idiota = wyznawca innych poglądów niż twoje...

      typowy rowerzysta.

      A może wariat to członek jednoosobowej mniejszości? Może to całemu światu odbiło, prócz nas?

      • 1 0

  • Można coś obiecać, potem wybudowac coś całkiem innego... (1)

    Jakiś Nie Wiadomo Kto decyduje zupełnie samowolnie i bezkarnie jak będzie wyglądać przez dziesiątki lat centrum wielkiego miasta. Przypomina się scena z Barei, jak to sprzątaczka zdekomponowała jakąś makietę architektoniczną. Nawet jeśli winny się znajdzie, otrzyma straszliwą karę typu "nagana" czy "pouczenie". Jakiś mafioso trochę zarobi, setki tysięcy ludzi stracą.

    • 2 0

    • To jest wciąż patologiczny postkomunizm

      Ale co sie dziwić jak rządzi nami wciąż klika z lat 90-tych.

      • 0 0

  • Tunele będą ?

    Także " za grosze" będą rozdane bez przetargów ???

    Adamowicz przestań robić sobie jaja.

    • 0 0

  • ten co wydal decyzje na budowe powinien siedziec

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane