• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w gdańskim Lotosie zakończona

Robert Kiewlicz
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 18:37 (28 marca 2011)

Donald Tusk odwiedził gdańską rafinerię na zakończenie modernizacji.


Ruszyła ostatnia instalacja powstała w ramach wartej prawie 1,5 mld euro rozbudowy rafinerii w Gdańsku. - Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - mówił podczas uroczystości premier Donald Tusk.



Co jest najważniejsze w prywatyzacji Lotosu?

Aktualizacja 18.20: Siedzibę Grupy Lotos odwiedził też przedstawiciel największego akcjonariusza spółki, minister skarbu Aleksander Grad. - Za kilka tygodni poznamy oferty wstępne na akcje Lotosu - poinformował minister Grad. - Następnie inwestorzy będą badać spółkę i pod koniec roku powinna być już gotowa tzw. krótka lista.

Minister zapewnił, że warunki jakie będzie musiał spełnić przyszły inwestor będą bardzo wyśrubowane. - Szukamy inwestora długoterminowego, który podniesie wartość firmy - powiedział Grad. - Warunkiem będzie też pozostawienie siedziby Lotosu w Gdańsku. Tutaj więc będą odprowadzane podatki i tworzone miejsca pracy.

Ministerstwo Skarbu ma zamiar sprzedać cały posiadany przez siebie pakiet akcji, czyli ok.53 proc. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki odpowiedziało już siedem koncernów rosyjskich, rosyjsko - brytyjski koncern TNK BP oraz China National Petroleum Corporation.

***


Rozbudowa rafinerii, ochrzczona mianem Programu 10+, jest największą inwestycją polskiej gospodarki w XXI wieku. W jej ramach powstało w Gdańsku 50 różnych instalacji. Rozbudowa kosztowała 1,43 mld euro. W okresie szczytowym, wiosną 2009 r. pracowało na terenie gdańskiej rafinerii 3,5 tys. ludzi z ponad 100 firm. Prace budowlane nowych instalacji trwały trzy i pół roku. Od sierpnia 2007 roku do końca grudnia 2010 roku.

- Wdrożenie Programu 10+ rozszerza możliwości produkcyjne firmy, ale beneficjentem jest gospodarka całego kraju, a w szczególności regionu pomorskiego - powiedział Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos.

Konsumpcja oleju napędowego w kraju rośnie z roku na rok. Jest to trend stały, który będzie się utrzymywał również przez następne lata - to zjawisko nazywane jest "dieselizacją rynku". Przed realizacją Programu 10+ do Polski importowano ponad 4 mln ton tego paliwa, tj. około jedną trzecią całkowitej jego konsumpcji.

- Dziś z każdej baryłki ropy naftowej Lotos jest w stanie uzyskać większą pulę najwyższej jakości oleju napędowego, na który popyt w Polsce stale rośnie - stwierdził Maciej Szozda, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlu Grupy Lotos. - Większa produkcja paliw przez Lotos, a zwłaszcza oleju napędowego i paliwa lotniczego o ponad 2,5 mln t rocznie, oznacza niemal 100 proc. zbilansowanie rynku paliw, co zapewnia wzrost bezpieczeństwa energetycznego krajowej gospodarce.

- Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - powiedział Donald Tusk. - Paliwo powinno być nie tylko dostępne, ale także - co w obecnych czasach ważne - możliwie tanie.

Jak stwierdził premier, obecnie pole manewru, jeśli chodzi obniżenie cen paliw na stacjach benzynowych jest ograniczone. - Cena ropy naftowej na rynkach światowych i kurs dolara nie sprzyjają niższym cenom benzyny - stwierdził Tusk. - W najbliższych dniach będziemy pracowali nad zmianami ustawowymi, które ułatwią życie rafineriom i powinny nieznacznie wpłynąć na wysokość cen.

Pytany o zbliżającą się prywatyzację gdańskiej Grupy Lotos premier stwierdził, że Polska nie jest w sytuacji, w której może odwracać się plecami od inwestorów. - Nie ma też żadnych ideologicznych przesłanek, aby mówić "nie" inwestorom rosyjskim - stwierdził Tusk. - Zapewniam jednak, że przy wyborze inwestora interes narodowy i interes Lotosu będzie stawiany na pierwszym miejscu.

Potencjalni inwestorzy mogą składać odpowiedzi na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki do 29 kwietnia 2011. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy, że pierwsze oferty już zostały złożone. Wśród zainteresowanych jest siedem firm z Rosji, a także w części rosyjski koncern TNK-BP oraz koncern China National Petroleum Corporation. Prywatyzacja gdańskiego koncernu wzbudza jednak coraz większe kontrowersje. Po wizycie premiera, przed siedzibą Lotosu odbyła się konferencja europosła PiS Jacka Kurskiego.

- Program 10+ to wielki sukces polski i wielki sukces Pomorza. Jednak w tym samym dniu trzeba ostro zaprotestować przeciwko planom rządu Donalda Tuska dotyczącym sprzedaży Grupy Lotos i to w sytuacji kiedy jedynymi poważnymi nabywcami tej spółki mogą być koncerny rosyjskie - powiedział Jacek Kurski. - Nie może być tak, żeby Rosjanie przy pomocy przychylnego im rządu zakupili firmę stanowiącą o niezależności energetycznej Polski.

Posłowi towarzyszyli przedstawiciele, powstałego w Gdańsku Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos. Jej członkowie przygotowali Obywatelski Projekt Ustawy o Zachowaniu Przez Państwo Polskie Większościowego Pakietu Akcji Grupy Lotos SA. Ma ona zagwarantować większościowy udział państwa w akcjonariacie Lotosu.

- W biurze podawczym sejmu w Warszawie złożono projekt ustawy wraz z wymaganą dokumentacją i 1199 podpisów poparcia. Uruchomiono także oficjalnie stronę www.polskilotos.pl i profile na portalach społecznościowych. Aby ustawa trafiła pod obrady Sejmu potrzebne jest zebranie 100 tys. podpisów od osób popierających ideę pozostawieni Grupy Lotos w polskich rekach - poinformował Krzysztof Steckiewicz, pełnomocnik komitetu.

- Donald Tusk nie zdaje sobie sprawy na na jakim świecie żyje twierdząc, że nie ma żadnych ideologicznych przeciwwskazań sprzedaży Lotosu Rosjanom - powiedział Kurski. - Decyzje dotyczące tej transakcji będą zapadały na Kremlu.

Dzięki realizacji Programu 10+ przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wyniósł w 2010 r. ponad 8 mln ton. Dla porównania w całym 2009 r. gdańska rafineria przerobiła ok. 5,5 mln ton surowca. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w minionym roku do 31,3 proc. To o 3,1 punktu procentowego więcej niż w 2009 r.

Grupa Lotos jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy Lotos SA (spółka matka), Lotos Czechowic, Lotos Jasła i Lotos Petrobaltic wchodzi kilkanaście spółek córek. Zatrudnienie w grupie na koniec 2010 roku wyniosło 5010 osób. Po czterech kwartałach 2010 roku przychody ze sprzedaży Lotosu wzrosły do poziomu 19,7 mld zł, co oznacza wzrost o 36 proc. rok do roku. W tym samym czasie zysk z działalności operacyjnej koncernu wyniósł blisko 770 mln zł i był większy o 83 proc. w porównaniu do 2009 r. Po czterech kwartałach 2010 r. Lotos zarobił na czysto 653 mln zł.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Zadnej prywatyzacjii LOTOSU

    Zyski maja trafiac zasilajac Polskia gospodarke...Prosze powiedziec czy trzeba sprzedac rafinerie bo tak gigantyczna jest juz dziura budzetowa? Gdzie inowacyjne ,alternatywne sposoby na pozyskanie w Polsce energii?..Poki nie ma tej alternatywy rafineria to najwazniejszy energeytyczny krwioobieg panstwa...Kto I sprobuje ja sprzedac TEN ZDRAJCA ...POZOSTAWIC WIEKSZOSCIOWY udzial....dla panstwa czyli ,ze jak panstwo bedzie mialo okolo 51 procent akcjii...a kupujacy 49...czyli prawie polowe...to zyski beda podzielone tez po polowie??..czyli z ponad 600 baniek w trzech kwartalach ..panstwo odda ..lekka raczka...300 baniek....Super nie ma co.

    • 20 3

  • wielka inwestycja zakonczona brawo......

    ....no i teraz mozna rafinerie sprzedac za drobne ruskim........... jak zyje w kraju idiotow i kretynow........

    • 21 2

  • sprzedawczyk?

    No proszę Tusku sprzedaje Lotos Ruskim. POpaprańcy będą piać z zachwytu.Ludzki chłop, przecież mógł oddać za darmo.

    • 19 3

  • Za pół roku władzę przejmie socjalistyczna koalicja PIS-SLD i natychmiast wstrzyma wszelkie prywatyzacje. (3)

    Zacznie też od razu nacjonalizować najważniejsze zakłady pracy zapewniając swobodne funkcjonowanie związkom zawodowym.

    Nie od dziś wiadomo, że własność państwowa jest lepsza od prywatnej.

    • 5 13

    • (2)

      No tak, kilku cwaniaków własność państwową może przejąć za darmo. Prywatną musieliby kupić za własne pieniądze.Najbardziej oblatani w tym są cwaniaki z pzpr-u i kld.

      • 4 0

      • Koalicja to będzie ale PO i SLD bo PIS nie będzie miał większości i zdolności koalicyjnej. (1)

        • 3 1

        • Tylko PIS jest wstanie zatrzymać grabierz

          naszego majątku narodowego.

          • 1 0

  • Tak na bieżąco:

    czytałem kiedyś o prywatyzacji british airways. Były tam dziwne zapisy o tym, że preferowani są akcjonariusze brytyjscy i że nie mogą odsprzedać akcji przez co najmniej 10 lat. Taka niby liberalna GB. Co prawda mogę się mylić, lecz jeżeli ktoś może znaleść w jakimś archiwum warunki prywatyzacji to proszę się dopisać. Ja też szukam.
    pozdro,

    • 7 0

  • arek (3)

    PROZBA !! Panie Premierze prosze o jak najszybsza spredaz tegego bubla jakim jest lotos wezmy chodz te 3 mln zl poco doplacac. poco nan rafienia tanej kupowac przeroiona rope z rosji czy tez niemczech, po drugie jakie to sa koszty tcyh wypłat , mysle ze itak unia na w tym pomorze jak ze stoczniamy. brawo dla pana premiera takich patryjotów wiecej !!

    • 3 7

    • PO co ta wazelina i tak tam pracy nie dostaniesz (1)

      • 1 0

      • A umiesz czytać? No to przeczytaj jeszcze raz, nie omijając błędów ort. pomyśl, to wtedy żadnej wazeliny nie zobaczysz. Przecież to nawet nie ukryta a jawna drwina.

        • 1 0

    • Uwielbiam :)

      Uwielbiam cyniczne drwiny :)

      Przyłączam się do tej prośby i błagam - byle szybciej! Ja sam moge wyłożyć kilka złotych i kupić ten zriunowany zakład!

      • 1 1

  • Nigdy nie jest za póżno ....

    Wstrzymać prywatyzację .... Dokonać fuzji PKN O... i LOTOS. Sprzedać pakiet akcji połączonych firm na giełdzie aby pokyć potrzeb budrzetu ..... /wartość będzie większa niż suma odzielnych/. Już chyba nikt nie wierzy,że dwie niezależne firmy w Polsce w tym sektorze tworzą konkurencję ... Branża paliwowa konkuruje w skali światowej ... Myślę,że również zaściankowe lobby lokalne uzna,że lepszym rozwiązaniem jest działanie nowoczesnego LOTOSU w ramach koncernu LOTOS-PKN O.. z siedzibą części władz w Gdańsku niż ..... zakład produkcyjny z dyrektorem d/s produkcji i ośrodkiem decyzyjnym daleko na ....

    • 4 1

  • Brawo PO nasze poparcie i tak rośnie równolegle ze wzrostem cen. Lotos to już Radziecka Rafineria nie rozumiem po co do tego

    jeszcze dokładać niech Lukoil podokańcza te wielkie inwestycje. Rosjanie nie tylko kupią Lotos ale też Petro-Baltic, to, że Rosjanie kupią LOTOS jest tak pewne jak to, że pan Adamowicz w następnych byborach będzie prezydentem chociaż wielu z was się to może niepodobać. Polacy nie są w stanie zapewnić sobie przyszłość może pod Rosyjską kontorlą będzie lepiej nie będzie rosła dziura budżetowa i nie będzie ksenofobii ani żadnych debilnych wyborów jak na Białorusii.

    • 4 4

  • Ludzie paliwo idzie w górę bo kotś mądry w ciągu ostatnich dwunastu mięsięcy podniósł AKCYZĘ oraz podatek VAT. (1)

    To wszystko przez Kaczyńskich bo obniżali VAT jak byli u władzy a teraz jest dziura budżetowa i pan Tusk nie może zrealizować códuw.

    • 1 11

    • NIKT NIE DA SIĘ NABRAĆ NA TE BREDNIE CO TU WYPISUJESZ

      CZASY CUDOTWÓRCÓW OD PR Z PLATFORMY OLIGARCHÓW DOBIEGAJĄ KOŃCA A NARÓD WAM TEGO NIGDY NIE ZAPOMNI

      • 1 1

  • Skoro rynkiem trzęsą dwa państwowe molochy to nic dziwnego, że nie ma konkurencji i ceny idą w górę. (2)

    A do tego sprawdźcie sobie ile wynoszą przeciętne wynagrodzenia w Lotosie i Orlenie i jaka jest siła związków zawodowych.

    Tylko prywatyzacja rynku paliwowego da szansę na zaistnienie prawdziwej konkurencji.

    • 3 14

    • Ty jesteś ruski agent a nie antysocjalista. Albo po prostu kretyn.

      • 2 1

    • duzo w tym prawdy .. tylko nie oodaje sie sektora strategicznego w rece Rosji !!!

      przeciez to dziecko ktore troche liznelo historii wie !!!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane