• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka rozbudowa dróg i torów wokół portu w Gdańsku

Maciej Naskręt
15 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Ruszyła inwestycja, w ramach której ma powstać lub zostać przebudowanych 15 km dróg i szlaków kolejowych.


Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. Oficjalnie rozpoczęła się warta 176 mln zł budowa dróg i torów kolejowych na przedpolu portu na Stogach.



Jak oceniasz znaczenie portu dla ciebie i twojego miasta?

W czwartek wmurowano kamień węgielny pod budowę infrastruktury drogowej i kolejowej, prowadzącej do portu w Gdańsku.

Kamień został zalany betonem w rejonie dzisiejszego przejazdu kolejowego wzdłuż ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska. Za dwa lata w tym miejscu ma stać już wiadukt nad torami.

- Prace mamy zakontraktowane do października 2020 r. i mamy nadzieję, że wówczas spotkamy się, by otworzyć zrealizowane przedsięwzięcie - mówił Ryszard Trykosko, dyrektor NDI, która jest głównym wykonawcą portowego kontraktu.

15 km nowych i zmodernizowanych dróg i torów kolejowych



Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km ulic. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych na przedpolu i w gdańskim porcie morskim. Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych na przedpolu i w gdańskim porcie morskim.
Do prac wykonawca zużyje 130 tysięcy ton łącznie stali, mas mineralno-asfaltowych i kruszywa oraz ponad 11 tysięcy m sześc. betonu.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej, niż kosztuje budowa ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł ).

Nowy układ komunikacyjny w porcie



- Rozbudowane zostaną m.in. ulice Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Ponadto pojawi się dodatkowy, czyli drugi tor kolejowy prowadzący do terminalu DCT - wylicza Marcin Osowski, zastępca prezesa Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku.
Do terminali węglowych zostaną poprowadzone nowe tory kolejowe. Do ich obsługi powstanie nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.

Powód do zadowolenia będą mieli także kierowcy samochodów ciężarowych, przywożących i wywożących kontenery z portu.

- Powstanie dla nich niewielki, bo liczący 76 stanowisk, parking buforowy dla aut ciężarowych, pierwszy w tej części portu - mówi Osowski.

Lepsza przepustowość do portu



Po co to wszystko? Wprawdzie do portu w Gdańsku są doprowadzone tory i drogi, jednak ich przepustowość pozostawia wiele do życzenia. Dojazdy są wykonane w standardzie dróg lokalnych - o przekroju jednej jezdni po dwa pasy ruchu, co sprawia, że często się korkują.

Z kolei tory kolejowe, w tym bocznice, pamiętają jeszcze lata 70., czyli czas budowy Portu Północnego. Po ponad 40 latach użytkowania i rozwoju portu wymagają modernizacji i rozbudowy.

Wszystkie inwestycje w porcie w Gdańsku warte 1 mld zł



Ta inwestycja zostanie zakończona w 2020 roku. Do tego czasu łączne inwestycje w Porcie Gdańsk mają pochłonąć ok. miliarda złotych.

Dziś informowaliśmy już o podpisaniu wartego 160 mln zł kontraktu na pogłębienie i poszerzenie toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku.

Kolorem pomarańczowym zaznaczono nabrzeża już modernizowane lub przeznaczone do modernizacji.
Kolorem pomarańczowym zaznaczono nabrzeża już modernizowane lub przeznaczone do modernizacji.
O przebudowie i modernizacji terminali w porcie wewnętrznym pisaliśmy latem tego roku.

Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku, którego budowa jest na razie na etapie planów. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku, którego budowa jest na razie na etapie planów.
Najwięcej emocji budzi jednak najbardziej spektakularna i zarazem kosztowna inwestycja pn. Port centralny w Gdańsku

Miejsca

Opinie (133) 2 zablokowane

  • Bzdury "Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln" (1)

    130 tysięcy ton stali x 2,7-3 zł/kg to 350-390 mln zł a gdzie pozostały materiał i robocizna.

    • 6 3

    • Czy

      Czytanie ze zrozumieniem! Łącznie!

      Do prac wykonawca zużyje 130 tysięcy ton łącznie stali, mas mineralno-asfaltowych i kruszywa oraz ponad 11 tysięcy m sześc. betonu.

      • 0 1

  • Czekajcie, jak to powinniśmy wołać? (6)

    PiS mści się na Gdańsku?

    • 12 11

    • (5)

      Cała ta strategia rozwoju portu została przygotowana i rozpoczęta za rządów PO. PiS tnie część inwestycji jak S6 czy OMT

      • 9 5

      • A myślisz, że wielkie projekty infrastrukturalne tworzy się w kilka miesięcy? (1)

        PO rozpoczęło, PiS kontynuuje i tak to powinno zawsze wyglądać. To proces wieloletni. Koncepcja portu zewnętrznego w Gdańsku pojawiła się już wiele lat temu a teraz zaczyna zbliżać się do realizacji. Chwała wszystkim tym, którzy się do tego przyczynili, niezależnie od opcji politycznych. Natomiast droga S6 nie ma dla naszych portów żadnego znaczenia a wręcz może być czesciowo szkodliwa (usprawnienie transportu z portów zachodnich). OMT i tak jest wciąż zablokowana protestami, więc tu niewiele da się zrobić.

        • 8 1

        • rozpoczęto w latach 70 ubiegłego wieku

          teraz wyciągnęło z szuflady i rozwinęło.
          Poza tym, takie działania nie mają znaczącego "początku". Porty są i powinnny sie permanentnie modernizować i rozwijać... Jeśli sa dziury, to coś przespano.
          Tu, ewidentnie.

          • 7 0

      • Port (2)

        Port Północny i jego kolejne fazy rozwoju, z dojazdami włącznie, to realizacja planów towarzyszy z PZPR i ówczesnych biur projektowych.

        • 7 1

        • Niektóre rzeczy komuna robiła z głową. (1)

          Patrz Port Północny czy linia CMK. Trzeba to uczciwie przyznać.

          • 3 0

          • 1000 lat

            Potrafili też dokładnie wyliczyć (i wybudować) niezbędną ilość szkół. Ekipy po 89 roku chyba jeszcze nie nauczyły się znaczenia słowa demografia.

            • 2 1

  • (2)

    Może jakimś rykoszetem zbudują prawdziwy dojazd do Twierdzy Wisłoujście.

    • 19 2

    • obecnie to odcinek specjalny trasy Dakar- Wisloujscie...

      • 6 0

    • Gdańsk Górka 4

      Myślę, że będzie przystanek metra - Gdańsk Twierdza.

      • 4 0

  • Czyli plaze westerplatte zniknie!!! (4)

    To ostatnie chwile plazy westerplatte.a wy sie jełopy cieszycie

    • 11 14

    • No tam to rzeczywiście jest plaża! (3)

      Hawaje się chowają!

      • 6 3

      • Grm (2)

        Jest jaka jest i też ma swoich amatorów.

        • 5 2

        • No sorry... (1)

          Przez 300 metrowy fragmencik plaży bez jakiejkolwiek infrastruktury mają wstrzymać rozbudowę portu? Dobre sobie! :D

          • 1 0

          • Hydrozagadka

            Poczekamy ile innych plaż wypłuczą prądy denne. A wypłuczą na 100%.

            • 1 1

  • Z niecierpliwością czekam na.. (2)

    Budowę nowej świętokrzyskiej!

    • 10 7

    • (1)

      By jeszcze więcej ludzi z przedmieść robilo korki w Gdańsku?

      • 4 0

      • Zeby ludzie mieszkający tam

        Mogli sprawniej do pracy dojeżdżać

        • 0 3

  • 176, to nieco więcej niż 192?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 1 1

  • Tyle mądrych głów tu się wypowiada , co jeden ekspert to lepszy .

    • 10 3

  • Jedyne miejsce w mieście gdzie dróg rzeczywiście trzeba dobudować

    • 7 2

  • A #wGdyni? (2)

    U nas też inwestycje w drogi dojazdowe do portu! No może nie inwestycje a remonty, no dobra nie remonty a awaryjne naprawy dylatacji na Estakadzie...no ale najważniejsze że plany na inwestycje są :)

    • 21 0

    • (1)

      Przestańcie ciągle z tą Gdynią jęczeć!

      • 2 1

      • Jak jęczeć? 68% nas poparło świetlaną politykę Wojciecha Szczurka!

        Brawo Gdy... Gdańsk!

        • 1 0

  • (1)

    76miejsc buforowych a gdzie social simiechu warte

    • 7 4

    • Po co h..... I tak lejesz wszędzie na koło ,śpisz w budzie i jesz w budzie.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane