Fakty i opinie

Wielu chętnych do budowy parkingów podziemnych w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Najwięcej miejsc parkingowych zaplanowano na Długich Ogrodach, gdzie może powstać obiekt naziemny.
Najwięcej miejsc parkingowych zaplanowano na Długich Ogrodach, gdzie może powstać obiekt naziemny. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Osiem firm jest zainteresowanych wybudowaniem wielopoziomowych parkingów w śródmieściu Gdańska. Do wyboru jest pięć lokalizacji. Tego czy i gdzie powstaną nowe miejsca parkingowe dowiemy się wiosną, po negocjacjach z potencjalnymi inwestorami.



Która z możliwych lokalizacji jest najlepsza?

Targ Węglowy 47%
Podwale Staromiejskie 9%
Podwale Przedmiejskie 16%
Długie Ogrody 20%
Targ Rybny 8%
zakończona Łącznie głosów: 708
Z szacunków wynika, że Śródmieście i Stare Miasto cierpią na brak ok. trzech tys. miejsc parkingowych. Żeby choć trochę zmniejszyć ten deficyt miasto szuka inwestora, który wybuduje podziemne obiekty, w których auta będą mogły zaparkować.

Przez niemal dekadę ta sztuka się nie udawała. Dlatego urzędnicy stali się bardziej elastyczni w poszukiwaniu partnerów, którzy muszą wyłożyć prywatne pieniądze na budowę. Nie wymuszają ani konkretnych lokalizacji, ani też wielkości nowych parkingów.

Taka postawa może przynieść efekt, bo na najnowszy apel miasta zareagowało aż osiem firm (lista na końcu tekstu). To, jak dotąd, największe zainteresowanie tym przedsięwzięciem. Z czego może to wynikać?

- Rynek się zmienia, firmy z tej branży nabierają doświadczenia, utrwalają się przepisy. A my ze swojej strony daliśmy im większą swobodę przy wyborze miejsc i parametrów obiektów- mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
graf. Trojmiasto.pl
Do wyboru jest pięć lokalizacji: Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska i Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska oraz Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. W przypadku pierwszych czterech mowa jest o stworzeniu przynajmniej jednopoziomowego parkingu podziemnego, natomiast w ostatniej może powstać parking naziemny.

W przyszłym roku odbędą się negocjacje, które mają trwać od lutego do czerwca.

- Do rozmów mogą zostać zaproszone wszystkie firmy. Jeśli negocjacje będą przebiegały zgodnie z naszymi oczekiwaniami, to umowę podpiszemy w drugiej połowie przyszłego roku - zapowiada Bojanowski.
Według wstępnych założeń najwięcej miejsc parkingowych może powstać na Długich Ogrodach (parking naziemny). Pod uwagę brane są dwie opcje - 776 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych lub 719 miejsc plus 9 dla autobusów. Obiekt może mieć maksymalnie 14 m wysokości. Wygląd fasady budynku musi być skonsultowany z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków.

W ramach parkingu przy Podwalu Przedmiejskim rozważane są dwa warianty powierzchni oraz sposoby parkowania. Większy będzie w stanie pomieścić 342 pojazdy parkowane w sposób tradycyjny, natomiast w wypadku zastosowania automatycznych urządzeń parkujących, ta liczba zwiększy się do 681. Parking o mniejszej powierzchni pomieści odpowiednio 242 i 486 aut.

Według planu parking pod Podwalem Staromiejskim ma zostać podzielony na dwie części: jedna pomieści od 121 do 242 pojazdów, druga między 242 a 484 - w zależności od sposobu parkowania.

Jeśli inwestor wybierze lokalizację na Targu Węglowym, to pod jego powierzchnią będzie mógł umieścić ok. 162 miejsc parkingowych.

Koncepcja dla parkingu na Targu Rybnym zakłada, że pod ziemią powstanie obiekt z 43 miejscami parkingowymi, a na powierzchni klatka schodowa z windą.

Firmy zainteresowane budową parkingów:
Numy Investments i Hemswell Investments z Warszawy (prezesem obu jest Christian Guy Gaunt)
Budimex H Sp. z o.o. z Warszawy
Immo Park Gdańsk Sp. z o.o. z Krakowa (należy do portugalskiej firmy budowlanej Mota-Engil)
City Parking Development Group-1 Sp. z o.o. z Grudziądza
PPP Park Sp. z o.o. z Warszawy
NDI Projekt 102 Sp. z o.o. Sopot
Corinne Investments Sp. z o.o. z Warszawy (jest częścią grupy budowlano-deweloperskiej Rabot Dutilleul z Francji)

Opinie (97) 4 zablokowane

  • (5)

    Niech wygra najlepszy oferent.

    • 17 10

    • i głównie swoimi siłami (2)

      a nie gromadą podwykonawców

      • 2 3

      • Że niby prezes ma usiąść w koparce i sam wszystko robić?

        Zawsze muszą być podwykonawcy, którzy się znają na swoim fragmencie roboty. Jak robisz remont łazienki to sam kładziesz rury i kafle, czy może jednak bierzesz podwykonawców?

        • 3 4

      • Twoja wiedza o ekonomii i biznesie jest żenująca.

        • 1 2

    • Czy budyń za wyznaczenie wykonawcy dostnaie jakies miejsca parkingowe za póldarmo na wieczen (1)

      ???

      • 1 1

      • pytanko= Pisowski hejter

        • 0 1

  • (7)

    powinno być jak najmniej takich rzeczy, żeby ludzie przesiadali się do komunikacji miejskiej

    • 46 51

    • (2)

      polskiej mentalności nie zmienisz, niestety... więc trzeba szukać innych rozwiązań

      • 6 8

      • w każdym mieście lobby infrastrukturalne głosi takie płytkie tezy (1)

        dotyczy nie tylko Polski.

        Powinno być jak najmniej takich rzeczy, by coraz więcej ludzi dochodziło do dwóch prostych jak cep wniosków:
        - samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

        - budowa parkingów wielopoziomowych w centrum miasta lub jego pobliżu zwiększa korki na dojazdach do niego

        • 2 3

        • dlaczego wysysasz z palca własne teorie?

          dlaczego?
          jaki masz cel wymyślając własne teorie,
          szczególnie, że są one sprzeczne z tym co można na własne oczy zaobserwować
          i działa na zachodzie,
          a ty twierdzisz, że to co działa i istnieje to w twojej głowie nie działa,
          jak to możliwe? dysonans poznawczy?

          • 0 0

    • Dajcie już spokój z tą komunikacją jeśli ma działać tak jak działa. (2)

      Chcesz, lubisz, musisz to nią jeździj, ale przestań szczuć dookoła. Po co mam korzystać z komunikacji miejskiej? Żeby np. z Ujeściska na Przymorze dymać półtorej godziny z dojściem jak samochodem trwa to 25 minut? W imię czego?

      • 26 11

      • 1,5h jak się nic nie spieprzy po drodze typu zerwana trakcja, wykolejenie, wypadek itp itd

        • 9 6

      • tylko wtedy nie oczekuj, ze jak reszta wyjdzie z takiego jak ty zalozenia to za publiczne pieniadze bedzie wyburzene pol

        aby hrabia mial wygodnie w 25 minut.

        Ciekawe jestem, w jakich godzinach masz te 25minut

        • 9 10

    • i trzeba podnieść ceny biletów

      Żeby ludzie chodzili piechotą - dla zdrowia !

      • 5 2

  • nie wiem czy ktos w miescie o tym juz myslal (9)

    ale na zachodzie jest sporo parkingów podwodnych, nie tylko podziemnych. Np. Zurych albo Brema. mysle ze pod motławą na spokojnie da się przedrążyć i zrobić przynajmniej jeden poziom. Zresztą w londynie metro ma chyba 5 poziomów więc wgl nie ma sprawy, a przynajmniej obszary na których stoi woda bylyby jakoś zagospodarowane. Wpisujcie miasta kto za.

    • 19 26

    • Wąchock za

      • 12 1

    • Sworne Gacie też za

      • 14 1

    • Masz rację

      inwestycja musi być jak najbardziej skoplikowana i jak najdroższa. Tylkow ten sposób można wydoić maksymaknnie dużo publicznych środków pieniędzy.

      • 21 3

    • Męcikal za!

      • 9 0

    • Żukowo też chce mieć podwodny parking !!!

      • 14 0

    • Hel mówi TAK! (1)

      HELL!

      • 10 0

      • Heil

        • 1 0

    • nie porównuj

      pod każdym z tych miast są różne warunki geologiczne, a więc i koszty budowy będą inne. U nas nie ma skał, tylko podmokłe piachy więc kłopoty z woda podskórną i duże koszty budowy

      • 4 0

    • Disneyland

      A ja proponuję wielki, ogromniasty parking pod zatoką Gdańska i skończa sie problemy z miejscami parkingowymi.

      • 2 1

  • parking (3)

    I znów rozkopany będzie Gdańsk

    • 12 27

    • parkingi (1)

      Rozkopany Gdańsk paraliż

      • 3 13

      • Takiemu nie dogodzisz

        Budują - źle, nie budują - źle

        • 7 1

    • No właśnie! Diabeł opętał ten Gdańsk! Przez te wykopy pewnie dokopią się do piekła! Mówiłem! Apokalipsa!
      Chociaż diabeł jest w sumie w porządku człowiekiem i można się z nim dogadać. Myślę że będzie nas wszystkich dobrze paliło a nawet piekło

      • 1 1

  • Nie da się (6)

    Budować pod ziemią. Całe stare miasto jest budowane na palach bo to teren podmokły.

    • 28 14

    • Spoko spoko, da się zbudować tak żeby 2 lata wytrzymało - a później to już z górki bo gwarancja się skończy xD

      • 14 3

    • proponuję (1)

      przejażdżkę do Kadyksu. Ogromne parkingi podziemne paręnaście (no może -dziesiąt) metrów od brzegu oceanu!

      • 5 2

      • a cos wiecej o geologicznych warunkach w Kadyksie?

        Mozesz miec 10 metrod od oceanu, jesli masz skale. A jak masz bloto to i moze byc 1000 km od jakiegokolwiek zbiornika i niewiele pomaga.

        • 8 1

    • wszystko się da (2)

      nawet w gęstej zabudowie, zabudowie zabytkowej - tylko będzie to dużo kosztowało - google: ścianki szczelinowe

      • 3 0

      • Patrz... (1)

        ....Muzeum II WŚ posadowione w wannie żelbetowej

        • 3 1

        • No i fajnie

          a wiesz kiedy mija gwarancja?

          • 2 1

  • dawać do Gdyni. u nas nie ma parkingów i inwestycji. (4)

    • 19 14

    • (1)

      Gdynia to nie jest miasto wojewódzkie tylko m. gmina i nie ma co porównywać do Gdanska.

      • 10 0

      • Ale parkingów w Gdyni brakuje?

        Chyba dla tych co chcieliby za darmo i nie pod Rivierą

        • 10 2

    • Nie zgadzam się, aby w Gdyni rzadzily samochody

      • 1 2

    • OK

      Weźcie sobie ten szit do siebie, do Gdyni.

      • 0 3

  • a kto wygra?

    Wiadomo ;) naziemny najlepszy tak żeby zgadzaly sie mieszkania .... Tfu miejsca ;) i jakis rada miasta zadowolonych byla z kolejnego lokalu restaurac.... Ups tu mnie odciela cenzura trm pl

    • 18 11

  • Elastyczni urzędnicy? Kojarzy mi się to z jednym (Budyń jest bardzo elastyczny) (1)

    • 30 13

    • beda tak elasttczni ze te parkingi beda obklejone reklamami. swoja droga co sie stalo z ustawa krajobrazowa bo w gdansku glownym jest jak w smietniku

      • 1 1

  • kolejne szkaradne budynki jak ten parking przy trytonie ? (8)

    Przecież za tak brzydkie coś to powinno się przed sądem stawać. Nie mówię, że to ma być architektoniczna perełka ale szanujmy się... od tego oczy bolą...

    • 74 7

    • (4)

      przynajmniej jest wandaloodporne, jakby miało ładną elewacje to zaraz Lechia Pany

      • 13 9

      • (1)

        To architekturę też mają dyktować kibole.

        • 4 4

        • Architektura powinna byc patriotyczna.

          Kto inny niz kibole sa w tym kraju, wg Partii, patriotami? :D

          • 3 4

      • Prosze cie... Bez propagandy

        • 1 0

      • to jest tak brzydkie

        że nawet graficiarze się tym brzydzą i omijają z daleka

        • 10 1

    • Włodarze Gdańska, albo nie potrafią, albo nie chcą przywiązywać wagi do architektury powstających inwestycji. Niektóre wyglądają jakby inwestor chciał ukarać miasto.

      • 9 1

    • Dlugie ogrody i parking naziemny toz to kryminal. mam nadzieje ze przyszla wladza nalezycie osadzi tych co teraz tak niszcza historyczna tkanka miasta

      • 6 2

    • Mogli go choć owinąć folią z namalowanym murem i oknami, żeby wtopił się otoczenie. Albo nawet reklamą w zamian za darmowe parkowanie.

      • 3 0

  • (1)

    Zgodnie z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej, rozdział kierunek szacunek odległości do 10 km można pokonywać pieszo lub na rowerze. Powyżej 10 km pieszo, na rowerze lub zbiorkomem. Budowa parkingów zachęca ludzi do korzystania z nich. Jest to zjawisko niekorzyste, sprzyjające umieraniu miasta. Podobnie jak budowanie mieszkań zachęca ludzi do zasiedlanie ich. To są działania szkodliwe dla tkanki miejskiej, powodują powstawanie gett. W Detroit potworny sznyt zwany Metropolitan Detroit Koley pociał tkankę miejską i ludzie przestali uśmiechać się do koni a konie do rowerzystów.

    • 10 14

    • uwaga na trolla kradnącego nicki

      bełkot powtarzany nawet kilka razy nie przestaje być bełkotem

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.