• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną

Michał Stąporek
18 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku. 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku.

Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.



Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.

Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).

Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, nie mogło być pewne zwycięstwa. - Wysłaliśmy do nich zapytanie, czy zaoferowanej przez siebie ceny nie uznali za rażącą niską? - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.

Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.

Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.

Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.

O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.

Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.

I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.

Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.

Prawdopodobny przebieg trasy Kolei Metropolitalnej

Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)

Częstotliwości kursowania pociągów

Pociągi aglomeracyjne

Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut

Pociągi regionalne

Gdańsk Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,

dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

Opinie (176)

  • Ustawiony przetarg (12)

    • 0 0

    • taaak (6)

      wzruszyła mnie twoja historia

      • 0 0

      • Jak nie wiesz to nie gadaj (5)

        Wiadomo od razu było kto wygra ten przetarg

        • 0 0

        • no to podziel się wiedzą (4)

          • 0 0

          • ja tez wiem (3)

            BUDYN & KOLESIE

            • 0 0

            • (2)

              Co Adamowicz ma do Kolei Metropolitalnej? Pusta Głowo sfrustrowana!!! Elementarnej wiedzy ci brakuje!!

              • 0 0

              • Wygrali Niemcy i BARDZO dobrze!! (1)

                Przynajmniej jest nadzieja, że zrobią robotę tanio i solidnie. Poza tym mają doskonałą dokumentację tych terenów, znają je od stuleci.

                • 0 0

              • problem tylko w tym, czy zrobią niezależną ekspertyzę, czy też tylko uzasadnienie dla dawno podjetej już decyzji

                • 0 0

    • (4)

      jezeli masz wiedze na temat nieprawidłowosci w przetargu to twoim prawnym obowiązkiem jest zawiadomic o tym fakcie (lub podejrzeniu) odpowiednie instytucje!! Jeśli rzucasz oskrażenia to sie po nimim podpisz tchurzu jeden!!

      • 0 0

      • Z błędem (2)

        ale racjonalnie mówi. Piwo mu.

        • 0 0

        • nawet jeżeli ustawiony

          to pod względem formalnym OK, i nikt nie napisał w przetargu "komputery marki Apple" hehe

          • 0 0

        • uuupss..., Głupia sprawa. Widać tchórzostwo ma wiele wariantów :-) Sorry. :-)

          • 0 0

      • Wlasnie

        dowiedziales sie, ze ktos ma takie informacje. Twoim prawym obowiazkiem jest zawiadomic policje o potencjalnym popelnieniu przestepstwa. Jezeli tego nie zrobisz to jestes, jak to bylo, "tchorzem". I co teraz, madralo?

        • 0 0

  • KM (7)

    no mam nadzieje, ze bedzie kolej....
    tramwaj to wielkie nieporozumienie... zwlaszcza na takie duze odleglosci...

    • 0 0

    • proponuje riksze

      • 0 0

    • nasyp tylko dla parowej wąskotorówki !!! (2)

      jak reaktywować to tylko zgodnie z pierwowzorem.

      Postepowi mówimy NIE !

      To co było dobre jako dojazd na Kaszuby dla mieszkańców Wolnego Miasta oczywiście musi być po 90 latach również najlepsze dla mieszkańców Gdańska.

      Ach, ten malowniczy wąski nasyp wijący się wsród morenowych wzgórz wraz z urokliwą lokomotywką wyrzucająca kłęby pary i gwiżdżącą na zakretach.

      -

      • 0 0

      • napewno w tym lesie grasowała by banda piratów (1)

        i napadała na ten pociąg

        • 0 0

        • piratow

          chyba raczej partyzantow w koncu to las

          • 0 0

    • kolejka tak, ale poprzez Małomiejską (2)

      w latach siedemdziesiątych zrobiono już podobne studium i wyszło, że budowa kolejki po starym nasypie wąskotorówki jest kompletnym bezsensem.

      Za potrzebne i przyszłościowe uznano budowę kolejki z odgałęzieniem od linii Gdańsk - Pruszcz poprzez dotychczasową ulicę Małomiejską z przystankami koło projektowanych osiedli, do lotniska i ewentualnie dalej. Czyli trasą jaka jest rzeczywiście potrzebna i mieszkańcom Gdańska i Kaszub.

      Żałosne jest to, że rozpatruje się jedynie dwa projekty odrzucone jako nieracjonalne ponad trzydzieści lat temu, a zapomina o tym który wówczas uznano za najlepszy.

      Szkoda pieniędzy na mieszkania zamiast ruder z Małomiejskiej. I tak te rudery trzeba będzie rozebrać i tak. A nie żal forsy na wykup działek na trasie dawnej wąskotorówki i poszerzanie nasypu.
      Trasa wąskotorówki choć urokliwa nie odpowiada obecnym potrzebom gdańszczan.

      Obszar ulicy Małomiejskiej musi i tak zostać wyburzony jeśli mamy udrożnić transport do południowych dzielnic Gdańska.

      Nie żałujmy tych ruder, to nie może być obszar chroniony, nie czekajmy, aż obejmie je ochrona konserwatora zabytków.

      • 0 0

      • Przestań trollować z tą Małomiejską (1)

        Teren na Gd. Południu przeznaczony na SKM został zabudowany więc pozostaje Wrzeszcz. W starych planach rozwoju SKM obie linie były w zamierzeniach.

        • 0 0

        • niech budują nową linię z Wrzeszcza na Zaspę

          będzie i tanio i nikt nie będzie protestował

          a że nikomu niepotrzebna i się dubluje,

          nie szkodzi

          najważniejsze aby coś wybudować na Euro 2012

          • 0 0

  • Wolał bym tramwaje.. (12)

    Osobiście wolał bym tramwaje.. No ale pewnie wzgledy ekonomiczne, transportowe, itd. stoją za stroną kolejski skm czy jak kto ja nazywa..

    • 0 2

    • A ja wolę kolej. (5)

      Głównie dlatego, że dalej zajedzie. Na kaszubach jest trochę kolejowej infrastruktury, którą warto by było wskrzesić.

      • 0 0

      • wskrzesić? tylko po to aby do niej dopłacać ? połączenia kolejowe padły bo były nieekonomiczne (2)

        • 0 0

        • oszlomie! (1)

          do tramwajow miasto tez doplaca i to jest oki?

          • 0 0

          • nie bez znaczenia jest do jakiej liczby pasażerów się dopłaca

            co byś wybrał; dopłacić milion do dziesięciu milionów pasażerów tramwajów, czy dopłacić milion do stu tysięcy pasażerów kolejki po Kaszubach.

            • 0 0

      • JA TEŻ WOLĘ KOLEJ

        ....bo to że kiedyś była nierentowna to wcale nie znaczy ze teraz tez musi być. Czasy się zmieniają a miasto "rośnie" i się rozwija ( w jakimś tam stopniu).

        • 0 0

      • Brawo, brawo, brawo!!! Podzielam stwierdzenie!!!

        • 0 0

    • piekna wypowiedź... (3)

      "pewnie wzgledy ekonomiczne, transportowe, itd stoją za stroną kolejski" ale "Wolał bym tramwaje"

      • 0 0

      • (2)

        to jest forum i każdy moze sie wypowiedziec:) i moze tez powiedzieć, czego on chce..
        ja np. chciałbym zarówno kolejkę, jak i tramwaj wzdłuż slowackiego:D, bo kolejka trochę inaczej przebiega i w zależności, gdzie jadę, odpowiadałaby mi albo kolejka, albo tramwaj:P i nic mnie nie obchodzi, ze miasta nie stac;D
        a tak na serio, to mam nadzieję, że gdy tą kolejkę wybudują, bilety będą juz w calym trójmieście dawno zunifikowane...

        • 0 0

        • ja bym chciał latać na księżyc co tydzień (1)

          bo lubie sporty ekstremalne.
          Ani tramwaj ani kolej nie pojedzie wzdłuż Słowackiego, ponieważ pod tę górkę ledwo autobusy nadążają.

          • 0 0

          • jakby były regularne loty coo tydzień to gdzie ta ekstrema? Zieeeew i nuda, panie...

            • 0 0

    • Wolałbym sensowną i perspektywiczną inwestycje służącą przez dziesieciolecia mieszkańcą

      ale zapowiada sie na budowę kolejnego pomnika bezmyslności i braku przewidywania naszych urzędników.

      Przysłowie co prawda mówi "tak krawiec kraje jak mu materiału staje", ale to nie powód, abym nie myslał i zimą chodził w krótkich spodenkach.

      Kurczowe trzymanie sie pomysłu z pociągiem puszczonym po starym przedwojennym nasypie (bo tylko na to nas stac) to, to samo, co szycie sobie krótkich spodenek na zime (bo mam akurat taki kawałek materiału).

      • 0 0

    • nie chodzi o to czy tramwaj, czy kolej, tylko jaką trasą

      Trasa po nasypie wąskotorówki to kolej na lotnisko lub ewentualnie na Kaszuby.

      Zatkane i narzekające najgłośniej na komunikacje Gdańsk Południe prawie nic z tej inwestycji nie będzie korzystać.

      Problem dojazdu do Gdańsk Południe pozostanie nadal do rozwiązania, ale środków na to nie ma i nie będzie.

      • 0 0

  • Super... (5)

    Robić nie gadać więcej słyszę o tej kolei niż się naprawdę dzieje. Praktycznie każdy artykuł o tym samym. Jestem za koleją metropolitalną, a tramwaje zawsze można puścić na początek na Morenę a później dopiero dalej. Po co pchać tramwaj teraz na lotnisko jak dłużej będzie on docierał do centrum niż ten pociąg. Rozumiem że chcemy sie pochwalić jakie mamy wielkie miasto, ale na prawie połowie długości i tak jechałby on przez tereny leśne a dalej? no właśnie ja nie wyobrażam sobie tam tramwaju jeszcze przez jakieś 15lat przynajmniej!!!

    • 0 0

    • uspokój się (1)

      • 0 0

      • jestem spokojny

        • 0 0

    • tramwaj na lotnisko chyba raczej ciągnąłby swoją nitkę wzdłuż słowackiego, a na morenę dojeżdzałby z siedlec...watpię, czy te linie zostałyby połączone wcześniej niż za 15 lat, nawet, gdyby wybudowano je w tym roku...trzebaby dostosować stromy podjazd wzdłuz potokowej tak, by tramwaj mogł się na niego wspiąć, a to kosztowałoby masę kasy.

      • 0 0

    • za komuny uznano, że jedynym sensownym rozwiazaniem bedzie przedłużenie SKM w obecną ul. Malomiejską (1)

      w czasach kiedy ceny ziemi były zupełnie inny i kazdy prywatny właścicel mógł być szybko i tanio wywłaszczony, uznano projekt budowy kolei po starym nasypie wąskotorówki za nieekonomiczny. Tak też uchwalono w projektach rozwojowych zezwalając na prywatne inwestycje w tym pasie.
      To co bylo bezsensowne za komuny i niedopasowane do potrzeb komunikacyjnych Gdańska lansowane jest obecnie jako genialne rozwiązanie.

      Wcale się nie zdziwię jesli okaże się, że pociotek któregoś z pomysłodawców KM jest juz właścicielem działki na tej trasie i zażąda jako odszkodowania takich sum, że taniej byłoby zgodnie z komuszym projektem puścić kolej ul. Małomiejską , wyburzyć tamte slamsy i dać nowe mieszkania. Rejon ten w przeciwności do malowniczego nasypu wąskotorówki nie zasługuje na zachowanie, predzej czy później musi byc wyburzony i zbudowana porządna droga. Za komuny zakładano, że najtaniej byłoby połączyć budowe drogi i kolejki.

      • 0 0

      • Z Wrzeszcza do Berlina!

        Właśnie z tą myślą budowali Niemcy tę linię.To nie była żadna wąskotorówka,lecz kolej o parametrach wyprzedzających tamtą epokę.Z Kokoszek linia miała przez St.Piłę-Liniewo-St.Kiszewę-Bąk łączyć się w Czersku z linią kolejową Królewiec-Berlin.Trudno zarzucać Niemcom niegospodarność i prymitywizm w projektowaniu infrastruktury komunikacyjnej.Chociaż w/w budowa i projektowanie trwały w czasie I Wojny Światowej,chciałbym aby nasze tempo projektowania i realizacji zamierzeń były bliskie tamtym.Dzisiaj z Gdańska wybiega kolej jedynie w dwóch kierunkach.Proszę mi pokazać inne tej wielkości miasto w Polsce tak komunikacyjnie ograniczone.Wprowadzajmy zatem w Polsce faktycznie zdrowy rozsądek,bez powoływania się na komunę.

        • 0 0

  • Gdańsk Główny...? (2)

    Czy węzeł przy ul. Okopowej ma się nazywać Gdańsk Główny? O ile wiem to tam ma się rozpoczynać nitka KM.

    • 0 0

    • (1)

      Niezupełnie. SKM2/TKM będzie tak naprawdę startowała we Wrzeszczu i oddzielała się od dziesiejszej linii za Zaspą.
      A Gdańsk-Śródmieście to inny plan i inna kasa :)

      • 0 0

      • ?

        • 0 0

  • Kolej lepsza

    Mam nadzieję że pociągi pojadą tez dalej w stronę Bydgoszczy przez Wdzydze i Wierzchuicin oraz na Czersk i Chojnice. Bo puki co mowi sie tylko o Bytowie i Koscierzynie.

    • 0 0

  • A z Sopotu do Rębiechowa ile minut bedą turysci jechac? (7)

    Czy Chylonia, Osowa to dzielnica turystyczna ze musi miec połaczenie z lotniskiem? Ile mieszkańców tych dzielnic bedzie korzystało z KM?

    • 0 0

    • 40 milionów.

      Nie umiesz czytać?

      • 0 0

    • ;) (2)

      nie wiem czy nie wiecej niz w Sopocie..:)

      a lotnisko nie jest dla celów turystycznych, lecz komunikacyjnych :) zresztą kto wie, moze dla mieszkańców Sopotu kolej też bedzie lepszym rozwiazaniem.

      • 0 0

      • no ja mieszkam w Osowie (1)

        i bardzo czesto korzystam z lotnieska i byloby to wygodniejsze rozwiaznie niz jechanie obwodnica.....

        • 0 0

        • haha matoł lotniesko :D hahahhaa

          • 0 0

    • priorytety (1)

      Z jakim lotniskiem? Kogo w Osowej obchodzi jakieś tam lotnisko? Ważne jest to, że wreszcie będzie można po ludzku dojechać do centrum Gdańska, Gdyni, czy ich dzielnic po drodze. Ludzie jeżdżący na lotnisko będą mniejszością w KM. A z Sopotu można będzie dojechać SKM z przesiadką we Wrzeszczu na KM.

      • 0 0

      • no mnie wlasnie obchodzi

        i jestem z Osowy.ogarnij sowje wypowiedzi

        • 0 0

    • spróbuj dojechać w orkach z Osowej na Matarnię nie korzystajac z samochodu:) To w linii prostej ok 5 km a środkami publicznego ternsportu ok 1,5 godz

      • 0 0

  • Ha ha same dyżurne tematy, kolej metropolitarna, przebudowa Słowackiego, Paranoja!

    • 0 0

  • a gdzie przystanek Gd-Morena? (3)

    j/w

    • 0 0

    • na Niedżwiedniku oczywiście, na piechotke sobie dojdziesz (1)

      jak ciężko jest pojąć, że KM poprowadzona po nasypie dawnej wąskotorówki nie będzie obsługiwać większości nowych dzielnic mieszkaniowych Gdańska. Po ewentualnym wybudowaniu ulicy Słowackiego trudno mi sobie wyobrazić mieszkańców Niedźwiednika czy Brętowa w KM - większość wybierze nadal własne auta lub autobusy jadące i częściej, i stające bliżej ich miejsca zamieszkania. KM w tym rozwiązaniu ma szanse jeździć prawie pusta i co godzinę.

      Czy jest sens budowania jej w takiej postaci ma odpowiedzieć zlecone właśnie studium.

      Oby tylko zrobione było faktycznie rzetelnie, a nie jako papierkowe uzasadnienie już podjętej decyzji.

      Obecnie technologie transportu szynowego nie ograniczają się jedynie do tego co widzimy w Gdańsku, czyli ciężkiego pociągu zwanego SKM, czy też ulicznego tramwaju. Wg mnie na lotnisko potrzebne jest rozwiązanie pośrednie, jadące częściej i w pobliżu osiedli mieszkaniowych.

      Błędem jest ograniczanie się jedynie do rozwiązań znanych z autopsji.

      • 0 0

      • Dobre :))
        Jest tylko jeden problem - jak uruchomią SKM2, to większość linii autobusowych zostanie zlikwidowana (będzie jeździć tylko przystanku SKM2). Podobnie jak to zostało zrobione na Chełmie po otwarciu linii tramwajowej.

        • 0 0

    • Na Morenie przystanek ma być w okolicach wiaduktu nad Rakoczego (mniej więcej wysokość tej opuszczonej stacji benzynowej). No i ew. drugai przystanek niedaleko Myśliwskiej.

      • 0 0

  • mam ogromną nadzieję że będzie to dobrze zrealizowany projekt i tym samym uda się w jakiś sposób odciążyć ruch samochodowy, bo ta kwestia jest fatalna w naszym 3mieście...
    poza tym połączenie z portem lotniczym, to naprawdę ważna sprawa
    już się nie mogę doczekać

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane