• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną

Michał Stąporek
18 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku. 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku.

Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.



Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.

Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).

Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, nie mogło być pewne zwycięstwa. - Wysłaliśmy do nich zapytanie, czy zaoferowanej przez siebie ceny nie uznali za rażącą niską? - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.

Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.

Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.

Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.

O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.

Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.

I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.

Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.

Prawdopodobny przebieg trasy Kolei Metropolitalnej

Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)

Częstotliwości kursowania pociągów

Pociągi aglomeracyjne

Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut

Pociągi regionalne

Gdańsk Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,

dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

Opinie (176)

  • Owczarnia? (2)

    Z owczarni kolejką prawie nikt by nie jeździł... Do osowy maja kawałek - a i autobusem można podjechać... Szkoda kasy na przystanek... Jednak całościowo projekt na pewno jest dobry i należy go wspierać!

    • 0 0

    • a wcale nie ;)

      Przystanek Owczarnia (zakładam, że byłby koło Renka i Selgrosa) obsługiwałby południowo-wschodnią część Osowy, która ostatnimi laty bardzo się rozrosła.

      • 0 0

    • Przystanek Owczarnia

      Drogi Kamlanie, masz rację ale tylko pozornie. Plan linii kolejowej nalezy sporządzać nie tylko na dzisiaj ale także na jutro. Patrząc na mapę Osowy (rozbudowującej się w szybkim tempie) widać, że rozbudowa może iść głównie w kierunku południowym i ewentualnie zachodnim. bardzo szybko może okazać się, że przystanek Owczarnia znajdzie się w środku wschodniej części Osowy i będzie obsługiwał połowę mieszkańców Osowy. Oczywiście pod warunkiem, że obok przystanku powstanie odpowiednio duży parking samochodowy. Zresztą tak samo duży parking musi powstać przy przystanku Osowa! Jestem przekonany, że co najmniej 2/3 mieszkańców Osowy dojeżdżajacych do pracy w Gdańsku/Gdyni będzie wówczas korzystać z kolei. I taka musi być polityka Trójmiasta jeżeli drogi dojazdowe na dolny taras nie mają "zatkać się" kompletnie!. Wydaje się prawdopodobne, że powinien powstać jeszcze trzeci przystanek w północnej części Osowy. Wówczas będzie można mówić o wyraźnym polepszeniu łączności górnego i dolnego tarasu Trójmiasta.

      • 0 0

  • i bardzo dobrze

    wreszcie ktos pomyslal logicznie, kto w to slyszal zeby do miedzynarodowego portu lotniczego tluc sie tramwajem. kolej jest najwygodniejszym srodkiem trasporu publicznego, bo jedziesz stosunkowo szybciej i wygodniej, a bagazu biezesz tyle ile udzwigniesz i zaden burak z renomy ci nie wlepi mandatu za ponadwymiarowy bagaz. osobiscie wole jechac skm-ka (nawet ta bez wyremontowanego wnetrza), niz tluc sie przez pol miasta zdezelowanym tramwajem i narazac na czesty w tramwajach scisk i smrod (w skm tez jest nieraz ciasno i brudno, ale jednak rzadziej)

    • 0 0

  • Brawo PO.

    • 0 0

  • Jeszcze nie zaczeli budowac,

    ba, nie ma jeszcze projektu, a juz znaja rozklad jazdy.
    Cuda, cuda, cuda.

    • 0 1

  • wiemy, że IVV wezmie 1,5 mln zł za opracowanie studium

    a poza tym to nic nie wiemy,
    może jeszcze poza tym, że Gdańsk nie stać na finansowanie połączenia szynowego z lotniskiem. (tak na prawdę to stać to miasto na niewiele).

    Kolejna sensacyjna wiadomość z serii "Gdańsk morze możliwości"

    • 0 0

  • O dzięki Ci Panie Platini (2)

    to jest miód na moją duszę, nareszczie logika zwycięża

    • 0 0

    • właśnie, nazwijmy tę trasę im. Platini ;) (1)

      • 0 0

      • na cześć zezwolenia na wybudowanie sobie w Gdańsku stadionu na własny koszt ?

        • 0 0

  • bosze co za patologia gdanska :/

    • 0 0

  • ?? (4)

    Południowe dzielnice.............. ?! A gdzie Orunia Dolna, Lipce i św. Wojciech........... no chyba, że to nie jest południe Gdańska........ a gdzie Gdańsk Morena...... ?! Pomysł na kolej wporządku ale pomysł na przebieg lini beznadziejny ;/

    • 0 1

    • przebieg linii (3)

      Przebieg jest taki, a nie inny, bo wykorzystuje już istniejącą infrastrukturę. Tak jest taniej... A przy tzw. Morenie to akurat będzie przystanek Brętowo.

      • 0 0

      • (2)

        No tak, ale dlaczego w artykule jest o południowych dzielnicach?

        • 0 0

        • bo potocznie mówiąc dzielnice południowe ma się również na myśli te wschodnie...a ogólnie wszystkie od linii niedxwiednik-morena-chełm aż za obwodnicę...

          • 0 0

        • ano dlatego, że kolej ich obsługiwać nie będzie

          czytaj czemu woleliby tramwaj:

          "Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe"

          • 0 0

  • HURAAAA!!!!!!!!!POCIAG GORA JEST!!!

    Logiczne myslenie zwyciezylo brawo od poczatku wiadomo ze pociag musi jechac z lotniska to jasne jak slonce pociag przewiezie dowolna ilosc ludzi zawsze mozna dostawic wagony pociag nie stoji w korkach DOBRY POMYSL NA ODKORKOWANIE 3TROJMIASTA!!dzielnice karwiny chylonia obluze wrzeszcz mozna pieknie odkorkowac wystarczy wsiasc do nowego pociagu to jest swietne same plusy mniej spalin czystsze trojmiasto ekologia polonczenie trojmiasta w jedna calosc komunikacyjna piekna wizja jak metro w londynie ktore obejmuje cale miasto swoim zasiegiem BRAWO BRAWO BRAWO nareszcie bedzie kolej z prawdziwego zdarzenia z lotniska bedzie mozna komfortowo dojechac i szybko tanim kosztem ekonomicznie METRO METROPOLITALNE 3ROJMIASTA HEHE SUPERRRRRR Swietnie wyglonda ten nowy pociag na fotce nowoczesnie kolej musi byc szybka nowoczesna jak w japonii francji angli TGV 574,8KM/H WOW HEHEHE SKM przyspiesza hehe

    • 1 0

  • "Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju" (1)

    to niech sobie rikszę zbuduje!

    • 0 0

    • Gdańsk nie ma na to pieniędzy !

      szukaj sponsora na riksze lub zbuduj sobie sam !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane