• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną

Michał Stąporek
18 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku. 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku.

Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.



Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.

Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).

Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, nie mogło być pewne zwycięstwa. - Wysłaliśmy do nich zapytanie, czy zaoferowanej przez siebie ceny nie uznali za rażącą niską? - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.

Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.

Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.

Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.

O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.

Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.

I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.

Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.

Prawdopodobny przebieg trasy Kolei Metropolitalnej

Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)

Częstotliwości kursowania pociągów

Pociągi aglomeracyjne

Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut

Pociągi regionalne

Gdańsk Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,

dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

Opinie (176)

  • no i bardzo dobrze

    trzymam kciuki za kolej

    PS - Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, jest ceną normalną, rzec można na poziomie europejskim. To tylko w naszym kraju różne opracowania i ekspertyzy robione są za bajońskie ceny. Zwłaszcza od momentu przystąpienia do EU to jest nowe poletko do kręcenia lodów. Można nawet wysunąć tezę, że dofinansowania płynące z Unii stwarzają sytuację korupcjogenną.

    • 0 0

  • A skąd to przekonanie gdańskich urzędników? (3)

    Mianowicie, że "linia tramwajowa lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe"? Moim zdaniem nie ma żadnych racjonalnych argumentów przemawiających za tą tezą. Jeśli jednak takowe są, myślę, że opinia publiczna chce je poznać. Wg mnie chodzi tu głównie o to, że miasto chce rządzić całością tego, co powstanie. A przecież można sobie wyobrazić takie rozwiązanie, że linią kolejową, zarządzaną formalnie przez PKP PLK SA, będą kursować obok pociągów także tzw. szybkie tramwaje. Trzeba tylko dobrej woli zamiast stereotypów.

    • 0 0

    • przekonanie takie wynika z faktu, że lepiej służy ten środek transportu, który jest bliżej (2)

      nasyp wąskotorówki omija dzielnice zaliczane do Gdańsk Południe - w jaki sposób może wobec tego służyć dobrze mieszkańcom tych dzielnic do których nie dociera.

      Mieszkańcowi przykładowo Ujeściska pracującemu poza okolicami Rębiechowa ( na oko to ponad 99% pracujących mieszkańców) na co dzień KM w proponowanej trasie przyda się tak samo jak tramwaj wodny na Hel.

      I dobra wola nie ma tu nic do rzeczy !!!

      -

      • 0 0

      • A kto tu mówi o wąskotorówce?

        To ma być normalnotorowa linia zelektryfikowana. Uważam też, że tam gdzie tylko się da, a najlepiej na całej długości powinna ona być dwutorowa. Będą duże nakłady i niedogodności w trakcie budowy, ale ta inwestycja zwracałaby się o wiele szybciej. Z tej linii, ktokolwiek będzie nią zarządzał, powinny móc korzystać: szybkie tramwaje, kolej miejska (SKM), pociągi regionalne, a w razie potrzeby także towarowe oraz IC.

        • 0 0

      • To dziwne, co piszesz,

        bo np. jeden z przystanków mógłby obsługiwać osiedla koło Auchan.

        • 0 0

  • to Urzedzik Marszalkowski ma cos takiego jak fucha d/s kolei?

    ale ciepla posadka, mozna palic jarzabka rowno a kaska leci...

    • 0 0

  • FANTAZJA POLSKICH KOLEI (1)

    CHYBA KTOS CHCIAL ZAROBIC ? RZECZYWISCIE TO OPRACOWALI POLSCY EKSPERCI? KOLEJ NA BABIEDIOLY ?????? KTO DO TEGO BEDZIE DOKLADAL. ALE IM LAT ZAJMNIE POLOZYC TORY??????NIE MYSLE ZE POLAK POTRAFI , ETAKADE TO IM ZABRALO POL WIEKUUUUUUUUU, ZAPOMNIJCIE O KOLEI NA BABIEDOLY ALBO KOLEJCE "SZYBKIEJ"DO REBICHOWA NA LOTNISKOOOOO.SMIECH NA SALI PAPIER WSZYSTKO PRZYLMIE POMARZYC DOBRA RZECZ

    • 0 0

    • dzieci już do szkoły!

      • 0 0

  • Nóż się w kieszeni otwiera... (2)

    ... jak czytam artykuły o Gdańsku i widzę kilkaset milionów na ECS a za chwilę że zabraknie niestety na poszerzenie uliczy czy tramwaj. Panie Adamowicz pomniki to się stawia jak wszystko w mieście działa jak trzeba. Obecnie niestety w gdańsku jest wręcz przeciwnie - nic nie działa jak trzeba.

    • 0 0

    • nieprawda! - kościoły działają sprawnie (1)

      i mają się dobrze a nawet coraz lepiej. Budyń świętym zostanie...

      • 0 0

      • Hahahaha :-D Congratulations!!!!! :-D

        • 0 0

  • i znowu opowieści ,,mchu i paproci,, ..........

    • 0 0

  • Po co komu ECS

    Moim zdaniem lepiej ta kase przeznaczona na ECS wpompować właśnie w projekty zwiazane z polepszeniem komunikacji. ECS nikomu życia nie polepszy, natomiast lepsze drogi i usprawnienia komunikacyjne bardzo... Dopiero jak zostana ukonczone projekty "komunikacyjne" to mozna myslec o takich inwestycjach jak ECS.

    • 0 0

  • A PRACOWNICY LOTNISKA?

    TRZEBA PAMIETAC ZE JESZCZE SA PRACOWNICY LOTISKA KTORZY TEZ BY KOLEJA DOJEZDZALI DO PRACY... OKLO 300 OSOB DZIENNIE W DWIE STRONY... TO TEZ DAJE SPORĄ SUME W SALI ROKU... OKOLO 250 TYS PAXa

    • 0 0

  • A co z drogą ekspresową S-6

    Portal trojmiasto konsekwentnie omija gorący temat budowy tej drogi!! A jest o czym pisać!! Skandaliczne procedury GDDKiA, zniszczenie środowiska, wysiedlenia i korupcja, a w tle budowa tarczy antyrakietowej pod Słupskiem!! Temat za trudny dla dziennikarzyn z trojmiasta?

    • 0 0

  • Brawo!

    Nareszcie ktoś zauważył że Kolej Metropolitalna ma łączyć dzielnice Gdańska i Gdyni a nie być tylko dojazdem na lotnisko (jak to dotychczas najczęściej przedstawiano)!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane