Czy na obwodnicy Witomina będą buspasy?
Gdynia zaczęła poszukiwanie firmy, która przygotuje dokumentację projektową dla Obwodnicy Witomina, która połączy ul. Kielecką i Chwarznieńską. Projekt ma być gotowy w pierwszej połowie 2021 roku. Z kolei wkrótce powinna ruszyć warta 24,5 mln zł przebudowa ul. Hodowlanej, którą wykona Strabag. Inwestycja wraz z budową zbiornika retencyjnego i remontem części ul. II Morskiego Pułku Strzelców potrwa rok.
Jak często stoisz w korkach jeżdżąc po swoim mieście?
Przypomnijmy:
- Zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która zostanie poprowadzona przez las padła w lipcu.
- Droga połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską.
- Obwodnica będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku.
- Powstanie też kładka pieszo-rowerowa na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiadukt nad ul. Witomińską i dwa przepusty.
Wydział inwestycji Urzędu Miasta Gdyni ogłosił przetarg na wybór projektanta inwestycji. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc, kolejnym czas wykonania zamówienia - 20 proc. oraz kwalifikacje i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.
Otwarcie kopert zaplanowano na 21 listopada. Czas przygotowania dokumentacji nie może być dłuższy niż 75 tygodni, czyli około 18 miesięcy.
- Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na jakość życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. Ogłoszenie dzisiaj przetargu jest kamieniem milowym całej inwestycji - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).
Obwodnica Witomina: powrót do pomysłu sprzed lat
Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.
Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.
Postawiono na rozwiązanie wewnątrz dzielnicy promujące komunikację miejską. Za 1,2 mln zł sporządzono dokumentację projektową rozbudowy fragmentu ul. Chwarznieńskiej i w listopadzie 2018 roku ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy. Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 mln złotych, ale najniższa oferta była o 10 mln zł droższa, więc przetarg unieważniono.
Obwodnica Witomina - według szacunków prezentowanych przez władze miasta w lipcu - w uaktualnionym wariancie ma kosztować ok. 60-70 mln zł, a jej budowa potrwa ok. 1,5 roku.
Przebudowa Hodowlanej w Gdyni: nie tylko remont ulicy
W poprzednim tygodniu rozstrzygnięto przetarg na przebudowę ul. Hodowalnej. Najkorzystniejszą ofertą złożyła firma Strabag. Inwestycja zostanie wykonana w rok od momentu podpisania umowy i będzie kosztowała 24,5 mln zł.
W ramach projektu przewidziana jest kompleksowa przebudowa ul. Hodowlanej na odcinku od ul. Chwarznieńskiej do skrzyżowania z ulicami Wielkokacką i Stawną. Zakres robót obejmuje również przebudowę odcinka ul. II Morskiego Pułku Strzelców oraz budowę zbiornika retencyjnego wraz z prowadzącą do niego drogą.
Na ten element zwracają uwagę szczególnie władze miasta.
- W ramach projektu zostanie zrealizowany zbiornik retencyjny na obszarze dawnych ogródków działkowych, do którego zostanie podłączona kanalizacja burzowa. To rozwiązanie przyczyni się do poprawy retencji w rejonie całej dzielnicy, jak również umożliwi stworzenie terenów rekreacyjnych dookoła wspomnianego miejsca - już teraz rada dzielnicy pracuje nad pomysłami - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.