• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Witomino: projekt obwodnicy i przebudowa ul. Hodowlanej

Patryk Szczerba
21 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina odciąży ul. Chwarznieńską na Witominie. Obwodnica Witomina odciąży ul. Chwarznieńską na Witominie.

Gdynia zaczęła poszukiwanie firmy, która przygotuje dokumentację projektową dla Obwodnicy Witomina, która połączy ul. KieleckąChwarznieńską. Projekt ma być gotowy w pierwszej połowie 2021 roku. Z kolei wkrótce powinna ruszyć warta 24,5 mln zł przebudowa ul. Hodowlanej, którą wykona Strabag. Inwestycja wraz z budową zbiornika retencyjnego i remontem części ul. II Morskiego Pułku Strzelców potrwa rok.



Jak często stoisz w korkach jeżdżąc po swoim mieście?

Przypomnijmy:

  • Zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która zostanie poprowadzona przez las padła w lipcu.
  • Droga połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską.
  • Obwodnica będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku.
  • Powstanie też kładka pieszo-rowerowa na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiadukt nad ul. Witomińską i dwa przepusty.

Wydział inwestycji Urzędu Miasta Gdyni ogłosił przetarg na wybór projektanta inwestycji. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc, kolejnym czas wykonania zamówienia - 20 proc. oraz kwalifikacje i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.

Otwarcie kopert zaplanowano na 21 listopada. Czas przygotowania dokumentacji nie może być dłuższy niż 75 tygodni, czyli około 18 miesięcy.

- Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na jakość życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. Ogłoszenie dzisiaj przetargu jest kamieniem milowym całej inwestycji - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

Obwodnica Witomina: powrót do pomysłu sprzed lat



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Postawiono na rozwiązanie wewnątrz dzielnicy promujące komunikację miejską. Za 1,2 mln zł sporządzono dokumentację projektową rozbudowy fragmentu ul. Chwarznieńskiej i w listopadzie 2018 roku ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy. Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 mln złotych, ale najniższa oferta była o 10 mln zł droższa, więc przetarg unieważniono.

Obwodnica Witomina - według szacunków prezentowanych przez władze miasta w lipcu - w uaktualnionym wariancie ma kosztować ok. 60-70 mln zł, a jej budowa potrwa ok. 1,5 roku.

Przebudowa Hodowlanej w Gdyni: nie tylko remont ulicy



W poprzednim tygodniu rozstrzygnięto przetarg na przebudowę ul. Hodowalnej. Najkorzystniejszą ofertą złożyła firma Strabag. Inwestycja zostanie wykonana w rok od momentu podpisania umowy i będzie kosztowała 24,5 mln zł.

W ramach projektu przewidziana jest kompleksowa przebudowa ul. Hodowlanej na odcinku od ul. Chwarznieńskiej do skrzyżowania z ulicami Wielkokacką i Stawną. Zakres robót obejmuje również przebudowę odcinka ul. II Morskiego Pułku Strzelców oraz budowę zbiornika retencyjnego wraz z prowadzącą do niego drogą.

Na ten element zwracają uwagę szczególnie władze miasta.

- W ramach projektu zostanie zrealizowany zbiornik retencyjny na obszarze dawnych ogródków działkowych, do którego zostanie podłączona kanalizacja burzowa. To rozwiązanie przyczyni się do poprawy retencji w rejonie całej dzielnicy, jak również umożliwi stworzenie terenów rekreacyjnych dookoła wspomnianego miejsca - już teraz rada dzielnicy pracuje nad pomysłami - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • stop wycince lasu!

    stop obwodnicy kosztem lasu!

    • 42 21

  • Szczurek robi sobie dobrze (1)

    Szczurek w swojej ostatniej (w końcu) kadencji chce sobie zrobić dobrze z dojazdem do domu. A 1/3 mieszkańców z dzielnic północnych niech dalej stoi w korkach. Dramat

    • 30 27

    • Otóż nie wiadomo, czy ostatniej

      Mimo wszystko życzę nam wszystkim, by nareszcie na to miejsce przyszedł ktoś młody, inteligentny i energiczny. Realista, bez Potiomkinowskiej fantazji.

      • 7 4

  • Jajcarz

    Pan Prezydent jest przekonany że ........... to już coś.
    Projekt kilka milionów a potem się okaże że brak kasy !!!

    • 44 9

  • To najbardziej nieodpowiedzialny pomysł Szczurka! (4)

    Obwodnica, czyli przeniesienie korków sprzed Witomina na Kielecką, przed Węzeł F. Cegielskiej. Paradoksalnie stracą na tym przede wszystkim mieszkańcy Witomina - w tej chwili jadąc czy to do centrum czy obwodnicy wjeżdżają przed korek. Po wybudowaniu obwodnicy będą stawali na jego końcu. Sama budowa to wycięcie kilku tysięcy drzew i autostradowa opaska wokół dzielnicy. Gratuluję, właśnie tracicie dostęp do lasu. Ale po co iść do lasu, skoro można popatrzeć na asfalt i beton... W nocy również będzie można słuchać wyścigów motocykli, a nie śpiewu ptaków. Ta budowa to również zamach na komunikację zbiorową, która straci jakąkolwiek rację bytu - samochodem z Wiczlina za Witomino 5 minut, autobusem 30, a następnie razem w korku drugie 30 minut. Kto skorzysta z takiej oferty? Czy miasto patrzy na długofalowe cele? Czy w tym mieście ktoś w ogóle zastanawia się nad skutkami budowy tej drogi? Przecież ona, prócz dewastacji przyrody na niespotykaną w Gdyni skalę, doprowadzi do drogowego armagedonu. Panie Szczurek, w innych miastach prezydenci rozwijają transport publiczny, pan oszukujesz ludzi wizjami autostrad przez las i koleją na Wiczlino, której nikt w urzędzie nie ma zamiaru budować.

    • 33 38

    • Inne spojrzenie (1)

      1. Nie ma innego sposobu rozwiązania problemu poza jeszcze zakazem poruszania się samochodem albo zaniechaniem rozbudowy Gdyni Zachód.
      2. Człowiek jednak jest nieco ważniejszy niż drzewa więc chociaż wycinka boli to jednak obwodnica poprawi komunikację. Nie nazwałbym dewastacją przyrody wycinki drzew o ile ma ona zapobiec dewastacji człowieka.
      3. Mieszkańcy Witomina stoją w korkach codziennie w drodze powrotnej. W tych samych korkach stoją mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina. Sytuacja związana z powrotem poprawi się więc niewątpliwie. Sytuacja z dojazdem do centrum może być rzeczywiście trudniejsza dla mieszkańców Witomina ale z pewnością nie pogorszy się dojazd dla mieszkańców Chwarzna. Trudno narzekać na taką sytuację.

      • 3 5

      • I w sumie znalazłeś rozwiązanie. Należy robić wszystko by zaniechać dalszej suburbanizacji. Efekt chwilowego polepszenia będzie widoczny tylko przez kilka tygodni. W tym czasie wiele osób widząc chwilową poprawę zrezygnuje z komunikacji zbiorowej widząc luz na ulicy, aż do jej zapchania. Następnie zacznie się ścinanie kursów autobusów (bo więcej osób jedzie samochodami), co doprowadzi do kolejnego odpływu pasażerów. To jest standardowy model, opisany w wielu książkach. Wystarczy poczytać...

        • 5 4

    • większych głupot nie czytałem

      • 3 5

    • co ty pitolisz?

      • 3 2

  • Zapraszajmy więcej samochodów do centrum miasta. Co może pójść nie tak?

    • 35 11

  • Genialne posunięcie (2)

    Wyrzucić forsę na projekt drogi na budowę której nie ma pieniędzy. A może o czymś nie wiemy, i na przykład na parkingu pod UM trysnęła ropa?

    • 41 12

    • tak głeboko ten parking wkopali?!! (1)

      i co na to sąsiad?
      ;)

      • 10 2

      • To chyba była ropa

        Ale najwyżej z nosa

        • 4 6

  • kto zarobi na zrobieniu projektu obwodnicy?

    jeżeli nadal będzie rządził ten nieudacznik to obwodnica nie powstanie

    • 33 12

  • Pieknie!!! Kolejna wygrana MTM bedzie z pewnoscia bo kto inny?

    Szczurzyzna robi sobie obwodnice z Urzedu Miasta do domu zeby w 5-10 minut byc na obiadku, a Polnocna Strona Miasta jak stala w korkach tak stoi w godzinach szczytu 1-2 godzin 10 km Srodmiescie -- Obluze Oksywie Pogorze Babie Doly. Wyremontowali 200 m przez rok za bagatelne pieniadze odcinek ktory nic nie wnosi do uplynnienia ruchu na Plk Dabka. Sami uczciwi wlodarze i prywaciarze.

    • 36 11

  • Wirtualna Gdynia !!!

    Proponuje makiety i wirtualizację Gdyni jaka mogła by być gdyby nie... Eeee ale to już jest :-)

    • 38 5

  • Obwodnica Witomina (2)

    Prawdopodobnie projekt ma być w 2021 zatwierdzenie i przetarg pewnie potrwa do 2023 start budowy rozpocznie się około 2024 roku i zakończy się gdzieś w 2026. Prawdopodobnie do 2026 roku na Chwarznie i Wiczlinie przybędzie kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy nowych mieszkańców którzy będą przez kilka lat jeździć w coraz to większych korkach przez Witomino. Uwaga to jeszcze nie koniec prawdopodobnie może być taka sytuacja że w najbliższych latach w Gdyni będzie rządzić inna partia która nie będzie chciała dalej ciągnąć tej budowy i całość inwestycji odroczy się o kolejne lata lub nie zostanie w ogóle zrealizowana.

    • 41 9

    • poza tym podane terminy sa szacunkowe i zawsze mogą ulec przesunięciu (1)

      więc szacowania 'ekspertów' o obwodnicy niezbędnej w 2040 nie są wcale przsadzone..

      • 6 1

      • o ile w ogóle zaczną budowę...

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane