• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja Muzeum Żeglarstwa na Molo Rybackim

Michał Sielski
14 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
  • Tak Muzeum Żeglarstwa widzi w przyszłości pochodząca z Gdyni studentka.
  • Tak Muzeum Żeglarstwa widzi w przyszłości pochodząca z Gdyni studentka.
  • Tak Muzeum Żeglarstwa widzi w przyszłości pochodząca z Gdyni studentka.
  • Tak Muzeum Żeglarstwa widzi w przyszłości pochodząca z Gdyni studentka.
  • Tak Muzeum Żeglarstwa widzi w przyszłości pochodząca z Gdyni studentka.

87-metrowy żagiel górujący nad nabrzeżem z tarasem widokowym na 15. piętrze, a pod nimi zabytkowe jachty. To pomysł gdynianki Agaty Morawczyńskiej, studentki architektury na Politechnice Poznańskiej, na bryłę Muzeum Żeglarstwa, które ma powstać w Gdyni.



Czy powinno powstać Muzeum Żeglarstwa w Gdyni?

Przypomnijmy:

Na razie wciąż nie ma jednak konkretów, zwłaszcza w zakresie finansowania. Mamy za to gotową pracę dyplomową pochodzącej z Gdyni studentki architektury na Politechnice Poznańskiej.

Agata Morawczyńska przy makiecie swojego projektu. Agata Morawczyńska przy makiecie swojego projektu.
- Tworząc finalny projekt magisterski, bardzo ważne było dla mnie, aby zaprojektować go w moim rodzinnym mieście - w Gdyni, mieście portowym nazywanym "białym", "modernistycznym" miastem lub "miastem z morza i marzeń". Dalszy rozwój miasta jest ściśle ograniczony poprzez jego specyficzne położenie pomiędzy portem morskim, wzniesieniami a morzem. Dlatego właśnie pojawił się pomysł, aby niektóre tereny dotąd należące do portu zostały wcielane do miasta, a zabrane obszary zrekompensowane poprzez wybudowanie nowego zewnętrznego portu morskiego - opowiada Agata Morawczyńska, autorka projektu.

Eksponaty ustawiane dźwigiem



Młoda architektka widzi Muzeum Żeglarstwa jako 87-metrowy budynek w kształcie żagla o konstrukcji słupowo-płytowej z fundamentem na monolitycznej płycie. Główna sala muzeum mieściłaby się na 14. piętrze gmachu, gdzie eksponaty wstawiane byłyby dźwigiem. Pod gmachem, który znajdowałby się nad samą wodą, stałyby zabytkowe jachty "Dal", "Kumka IV", "Opty" i "Miranda" z takielunkiem oraz ożaglowaniem.

Zwiedzanie zaczynałoby się na najwyższym piętrze (nad nim byłby tylko ogólnodostępny taras widokowy), a kolejne sale znajdowałyby się na niższych piętrach, łącznie z podziemiami. Na czwartym piętrze umieszczono by restaurację oraz kącik zabaw dla dzieci.

Całość mógłby dopełnić ogólnodostępny park ze zbiornikiem, w którym znalazłaby się łódź "S/Y Korsarz". Przy muzeum miałby też cumować żaglowiec "Dar Pomorza".

- Zewnętrzna forma jest moją osobistą interpretacją specyficznego gdyńskiego modernizmu w nowoczesnym wydaniu i ma stać się symbolem miasta, witającym turystów oraz żeglarzy przypływających do Gdyni - mówi Agata Morawczyńska.

Miejsca

Opinie (133) 5 zablokowanych

  • Bardzo ładny projekt. (3)

    Zupełnie niepotrzebny i całkowicie nierealny.

    • 120 20

    • (2)

      Nie, dlaczego? Tam się zmieści całkiem sporo apartamentów.

      • 6 0

      • niepotrzebny nierealny (1)

        • 1 0

        • Niepotrzebny, pewnie tak i nierealny też, ale czemu zabraniasz marzeń? Wszystko zaczyna się od marzeń... Może kiedyś, gdzieś, kto to wie?

          • 0 1

  • NIE

    ZARAZ na każdym rogu będą same muzea za pieniądze unijne i na każdym rogu urzędy miasta.Komu potrzebne kolejne bez użyteczne g*wno które będzie wyglądało jak muzeum marynarki ,czyli ogromny gmach z jedną gablotą

    • 1 0

  • Lepsze (3)

    byłoby liceum morskie w tamtym miejscu

    • 46 6

    • lun żeńskie liceum morskie o profilu pro__tytucja

      • 1 1

    • Liceum morskie dla kogo? Kadry dla zagranicznych armatorów?

      Bo polski przemysł został rozszabrowany przez towarzyszy i SB-ekó

      • 3 0

    • Bryła budynku ciekawa i tam pasuje.

      Trzeba pomyśleć o ciekawszej funkcji niż totalnie niedochodowe i mało ciekawe muzeum.

      • 1 0

  • zamiast muzeum to budujcie tanie mariny dla zeglazy

    zeby bylo gdzie cumowac łodzie

    • 1 0

  • Ciekawe...

    ...kto to wybuduje i dlaczego MTM?

    • 0 0

  • Władze samorządowe III RP to zagłada Gdyni

    • 0 0

  • Gdynia miasto upadłe tylko wizje wizualizacje i plany dla przykrycia nieudolności i nieudacznictwa władz przez 30 lat III RP

    • 2 0

  • Prokekt fajny (16)

    Skoro poprzednicy rozwalili przemysł morski i okrętowy to chociaż muzea budujmy

    • 28 24

    • (2)

      Za PO przemysl stoczniowy zatrudnial w Trojmiescie najwiecej pracownikow w historii. Nie byduje sie juz wielkich masowcow, czyli balji z silnikiem, bo to opanowala Azja, za to budowano jednostki mniejsze, bardziej skomplikowane i drogie. Za PO stalismy siepotega w produkcji luksusowych jachtow. Za pisu Stocznia Szczecinska- nawet stepka zginela, odkupiona od Ukraincow stocznia gdanska- nic sie nie dzieje,a co z lodziami podwodnymi ze stoczni w Radomiu

      • 3 1

      • "potega w produkcji luksusowych jachtow" (1)

        Te skorupy co smigają na lorach na zachód na wyposażenie nazywasz "luksusowymi jachtami"?
        Takie jachy, jakie powstają w Polsce, to są w garażach przez amatorów budowane.
        Bo jedna jaskółka wiosny nie czyni...

        • 1 1

        • No ale to jest szczyt polskiego przemyslu stoczniowego, nie musimy sie zaraz z Japonczykami porownywac.

          • 1 0

    • (8)

      Poprzednicy? Czyli Jaworski z PiS, Związki Zawodowe Solidarność. A w Szczecinie budują prom za promem!

      • 19 9

      • AWS i U W. Od tego się zaczęło. (2)

        • 6 3

        • znacznie wcześniej

          Rewolucja zjada własne dzieci...
          "Intelektualiści", którzy dokleili się do strajków 80-go roku i na na karkach tego "wzburzenia" wypłynęli, programowo i świadomie działali w celu rozproszenia "wielkoprzemysłowej klasy robotniczej", dobrze wiedząc, jaki to zapalny i wybuchowy materiał.
          No i za finanowanie należało długi spłacać.
          Drugi czynnik, to fakt, gdy my szarpaliśmy się za czuby, świat ostro ruszył z miejsca, niwecząc nawet te niezbyt udane, gierkowskie próby likwidacji gospodarki wojennej, w której zastygliśmy po czasach Odbudowy... Nie mieliśmy gdzie i kiedy uczyć się gospodarki rynkowej a biorąc po uwagę fakt, że do gospodarki morskiej, jako nasyconej pieniądzem i możliwościamu ciągnęły wszelkie indywidua, nie było specjalnie chęci się tego uczyć.
          Wystarczało z obrywów i chachmętów.
          Bo to nie rząd ustawia kontrakty i nie rząd statki buduje. To trzeba umieć i to całkiem skomplikowana i zespołowa maszyna...

          • 1 0

        • Tusk nie byl w tym rzadzie ministrem, Kaczynski, Szyszko itd. owszem.

          • 4 1

      • Jaworskiemu przynajmniej udało się sprzedać stocznię... (4)

        czego nie można powiedzieć o Tusku, osobiście zaangażowanego w katarskie konszachty.
        Związki zawodowe? Stoczniowe związki zawodowe Szlanta wystawił za bramę a sobie zostawił zblatowanych wałachów z politycznymi koneksjami.
        Co zrobił Aziewicz, że całe życie jest posłem? Spokojnie dotrwa emerytury, jak ta cała hałastra lekko i pięknoduchów od "niewidzialnej ręki rynku", za którą chowają brak wiedzy, chęci i umiejętności...

        • 6 8

        • (3)

          Jaworski jako prezes wykonczyl stocznie, nastepnie ja sprzedal za grosze. Pis stocznie odkupil od Ukraincow z wieksze pieniadze za ktore sprzedali stocznie. A po co ja odkupili skoro nic sie tam nie dzieje

          • 2 2

          • podobnie jak zrobili Niemcy

            Również odkupili swoje wchodnie stocznie od Rosjan, jak nie mieli spodziewanych wpływów a obecnie "wynajmują" je Chińczykom. Bardziej należy nazwać to dzierżawą a sposobów na wykup państwo ma wiele.
            Fanem Jaworskiegoi zdecydowanie nie jestem ale po Szlancie i parcelacji majątku oraz terenów przy udziale miasta, to tam niespecjalnie było co wykańczać. Był raczej z założenia grabarzem, bo cudotwórcą nie jest na pewno...

            • 0 1

          • nmbmnbmnbn

            dlatego kebabiarzu ze są obszaru niezbedne dla samostanowienia. Najprosciej to zrozumiesz jak sprzedaz mieszkanie i umowisz się z nowym wlascicielem ze bedziesz tam sobie mieszkał. Jak Cię wyj....ie po miesiącu to wtedy zrozumiesz że są rzeczy których się nie sprzedaje.

            • 1 1

          • Po to, zeby dostac prowizje. Nie po to tanio sprzedajesz, a kilkanascie lat pozniej drogo odkupujesz, zeby prowizji nie wziac.

            • 1 0

    • Miejsce po Dalmorze "zagospodarował" (3)

      PIS- owski deweloper. Ciekawe ilu Gdynian kupiło tam mieszkania?

      • 10 8

      • gdzie tu widzisz PiS? (1)

        "W 2003 r., na wniosek !!! Rady Miasta Gdyni !!!, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        Dalsze dzieje to tylko targi i szarpaniny, kto ma na tym zarobić. I to z nadzejami na eskalację i zagarnięcie calego portu zewnętrznego.

        • 5 2

        • gościu od decyzji...

          to z PSL-u jest.
          A o zagospodarowaniu decyduje "miasto"...

          • 2 2

      • Szczurek ustala plany zagospodarowania przestrzennego

        • 6 4

  • (1)

    Lepiej zrobić jeden wspólny bilet na trómiasto

    • 14 1

    • sugestywna opinia

      Muzeum Wspólnego Biletu na Trójmiasto?
      Takie coś w warunkach rynkowych to tylko obok Muzeum Yeti chyba mogłoby być uzasadnione.
      To drugie przyciągnie turystę, to pierwsze jego ciekowość.
      Kasę x2 zostawi.
      I ani Yeti ani biletu w życiu nie zobaczy buhahaha

      • 1 0

  • Wizja muzeum żeglarstwa

    Ja proponuję nie wizje ale po prostu TYLKO i tylko szpital
    .....

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane