• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

Michał Stąporek
4 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W. Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W.

Nowa linia kolejowa ze śródmieścia na południe Gdańska, do pętli Świętokrzyska-Łostowice i dalej, mogłaby poprawić komunikację nie tylko w tej części miasta, ale odkorkowałaby także inne zatłoczone na co dzień miejsca. Jednak jej budowa wymagałaby nie tylko wielkich nakładów, ale i sprecyzowania, w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne - takie wnioski można wysnuć ze zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej Trójmiasto debaty, która odbyła się na ten temat w środę.



Czy trasa kolejowa na południe Gdańska pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne tej dzielnicy?

Wizja jest kusząca. Do istniejącej linii kolejowej prowadzącej z Gdańska do Pruszcza, na wysokości zlokalizowanego na Oruni przystanku towarowego Gdańsk Południe, można dobudować odnogę w kierunku zachodnim.

Pobiegłaby ona estakadą nad Traktem św. Wojciecha i kanałem Raduni, pozostawiając po prawej stronie kościół św. Ignacego. Dalej prowadziłaby przez niezabudowane nieużytki, pokonałaby ul. Zamiejską, a następnie przecięłaby boiska Szkoły Podstawowej nr 56.

Następnie linia pokonałaby wiaduktem ul. Ptasią i dalej prowadziła równolegle do ul. Małomiejskiej, aż do skrzyżowania z Platynową i Wawelską. Cały czas po terenach niezabudowanych dotarłaby wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do pętli tramwajowej Łostowice.

Trzy przystanki na 3-kilometrowej trasie



To trzy kilometry nowej trasy kolejowej, na której zmieściłyby się trzy przystanki: Gdańsk Południe (w miejscu odbicia od linii do Pruszcza), Stare Szkoty (blisko ul. Zamiejskiej) i Łostowice-Świętokrzyska (na końcu trasy).

  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Pociągi mogłyby nią kursować co 7,5 min w szczycie, co 10 min poza nim, a co 20 min wieczorami i w niedzielę. Dzięki nim z Oruni Górnej można by dojechać do Wrzeszcza w 17-18 minut, a do stacji Przymorze Uniwersytet, czyli biurowego zagłębia Gdańska, w 20 minut - opowiadał o zaletach nowej trasy Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Jego zdaniem nowa trasa pozwoliłaby poprawić komunikację nie tylko na południu Gdańska, ale i w całym niemal mieście. Gdyby część mieszkańców dzielnicy zostawiła swoje auta pod domem, odciążyliby wiele zakorkowanych dziś skrzyżowań, a także miejskie autobusy i tramwaje.

- Ta trasa nie musi powstać teraz i dokładnie według zaprezentowanej wizji. Ale jeśli chcemy, by mogła powstać kiedykolwiek, to trzeba wykorzystać moment, gdy PKP PLK opracowuje dokumentację przebudowy trasy Gdynia-Tczew, by mogła zaplanować odbicie w kierunku Łostowic - argumentował.

Urzędnicy: Najpierw ustalmy nasze priorytety



Edyta Damszel-Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska wskazywała, że ponieważ Gdańsk Południe jest i pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą miasta, a w 2045 r. może być miejscem zamieszkania dla 140 tys. osób (dziś to ok. 113 tys.), to decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie.

- Przyszłość takiej inwestycji musi być uzależniona od decyzji o kierunkach rozwoju komunikacji w mieście. Tego nie robi się bez refleksji, to muszą wskazać konkretne studia i analizy. Ale patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała.
Urzędnicy miejscy nie odcięli się jednoznacznie od propozycji budowy linii kolejowej, ale zaznaczyli, że z ich punktu widzenia najważniejsza jest trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To ona ma przewieźć mieszkańców tej dzielnicy na dolny taras miasta.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak:

- Zlecimy przygotowanie tzw. studium korytarzowego dla tej linii i plan transportowy miasta. One podpowiedzą, czy inwestycja w kolej na Południe jest uzasadniona, czy też powinniśmy stawiać na inne rozwiązania. Zastrzegam jednak, że to musiałaby być inwestycja ponadlokalna, powiązana z kolejowym układem komunikacyjnym regionu, bo tylko w takiej sytuacji można by liczyć na zewnętrzne finansowanie. Mówię otwarcie: sami na pewno tego nie zrealizujemy. 3 tysiące metrów to za mało.

7-kilometrowa pętla



Warto dodać, że 3-kilometrowa trasa to jednak tylko część wizji, i to ta łatwiejsza do zrealizowania. W drugim etapie kolej mogłaby pobiec od skrzyżowania Havla ze Świętokrzyską na południe, w stronę Osiedla Kolorowego, następnie odbić na zachód do Kowal, potem na północ w kierunku ul. Jaworzniaków, by przez Ujeścisko powrócić do pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Ta pętla liczyłaby ok. 7 km. Nie umożliwiałaby jednak wpięcia w inną trasę kolejową, natomiast wymagałaby wykupienia ok. 16 ha gruntów, zmiany planu zagospodarowania terenu na tym obszarze i likwidacji bardzo wielu kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą.

Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, zauważył plus kolejowej pętli. Jego zdaniem pozwoliłoby to zbudować trasę tylko z jednym torem, bo pociąg jechałby tylko w jednym kierunku.

- To rzadkie rozwiązanie, ale możliwe do realizacji - zaznaczył.
Potwierdził jednak to, o czym mówili wcześniej Piotr Grzelak i Edyta Damszek-Turek, że miasto musi najpierw określić swoje priorytety w rozwoju komunikacji kolejowej. A wyborów jest kilka: rozwój w kierunku Żukowa-Kartuz, Kolbud lub Pruszcza Gdańskiego.

Gdzie jest finansowy sufit



W podobnym kierunku szła argumentacja Ryszarda Świlskiego, zastępcy marszałka województwa, który organizuje przewozy kolejowe na Pomorzu.

- Angażujemy się w poprawę infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu, zarówno w Trójmieście - choćby w Gdyni - jak i poza nim. Inwestujemy w tabor, kupiliśmy dziewięć nowych pociągów. Na przewozy kolejowe wydajemy 140 mln zł rocznie. Ale dotarliśmy do sufitu. Nie przebijemy go. Możemy pomóc sfinansować powstanie dokumentów dla tej trasy, ale nie więcej.
Wizja budowy linii kolejowej na pętlę Łostowice-Świętokrzyska jest na tyle odległa, że w dyskusji nie pojawiła się nawet kwestia kosztów jej realizacji. Wstępnie założono natomiast, że do obsługi 3-kilometrowej trasy potrzeba by trzech nowych składów.

Debata na temat możliwości budowy linii kolejowej na południe Gdańska została zorganizowana przez trójmiejską redakcję "Gazety Wyborczej".

Zobacz także: pełna relacja video z debaty

Opinie (553) 8 zablokowanych

  • Gdańsk się rozwija a Gdynia się zwija (3)

    • 13 10

    • Gdansk sie korkuje i powoli staje (2)

      jej arterie sie zapachaly juz nadmiernie. Nie takiego rozwoju wymaga miejsce do zycia normalnych ludzi.

      • 4 1

      • zobacz jakie korki są w Gdyni a miasto jest dwa razy mniejsze (1)

        • 5 1

        • nie wiem skad macie te korki skoro zero nowych zabudowac podobno.

          Moze po prostu wiecej ludzi z Gdyni korkuje rowniez Gdansk szukajac tu pracy. tak zgaduje.

          • 1 0

  • Na co komu potrzebna kolej na południu Gdańska??I bedzie tak samo jak z kolejka do Nowego Portu ,że zostanie trasa wyremontowana i potem bedzie tak stało to wszystko??Jak juz lepiej puscic tramwaj ale tez pomyslec o tramwaju żeby szedl przez Armii Krajowej bo to tez była by ważna inwestycja bo osiedla sie rozbudowuja i Armii Karojowej tez sie mocno korkuje

    • 13 34

  • a możeby tak metro? (6)

    • 14 13

    • naziemne jak w Japonii (1)

      • 9 0

      • na magnesy

        unoszące się nad szynami i wtedy ktoś przyzna ważny że mają rozmach

        • 3 0

    • Nikt nie chce mieszkać na tunelu. (2)

      • 3 2

      • no patrz (1)

        ludzie w wielkich miastach mieszkają i wcale im rączka nie odpadła, w Warszawie chociażby. Z tego co słyszałem, to są nawet zadowoleni

        • 6 0

        • ale nie kopiujmy warszafki. tu jest miasto portowe.

          podstawowa wiedza

          • 1 0

    • a pewnie, czemu nie

      daj miliard albo dwa

      • 0 1

  • Metro (2)

    Podobno ma być metro z Gdańska do Malborka przez Tczew via Miloradz

    • 21 3

    • z centrala w Smetowie gr.

      • 3 0

    • Tunel z Grodziska gotowy, budowany jeszcze przez Krzyżaków ;-)

      • 0 0

  • 1 tor? Gratuluję! (3)

    To już chyba lepiej dwa tory i jest zawsze jakaś alternatywa w przypadku awarii czy innego zdarzenia. A tak wybudować pętlę 7 km bez przystanków, po to, żeby SKM krążyła tam i potem wzajemnie jeden pociąg będzie oczekiwał na przejazd drugiego i odwrotnie. Ja chciałbym dojechać sprawnie, a nie czekać na przejazd składu. wystarczą mi obecne, czasem występujące, wahadła na SKM. Frajda jak się czeka kilka minut o ile nie dłużej na przejazd. podobnie jak w Gdanisku Głównym, żeby dojechać do Śródmieścia czeka się czasem 5 minut ;/

    • 22 4

    • nie no, na pętli byłyby z 5 przystanków ;) (1)

      • 4 3

      • Hmmm :) nie widze takowych, ale wszakże to tylko wizja

        • 3 1

    • lepiej od razu z 5

      • 0 0

  • Wychodzi brak wyobraźni rządzących. Tak samo jedyna sensowna arteria to teraz Armii Krajowej (5)

    Zobaczcie jak blisko dróg budują, Myśliwska jaki żart! Spójrzcie rondo koło GPNT, jaka bzdura pozwalać tak blisko budować. Brak strategii i WIZJI!

    • 40 0

    • Dalej glosujejcie na Adamowiczow - bedzie super. (4)

      Magda duzo dobrego zrobi w PE.

      • 7 2

      • Możesz mi powiedzieć jakie pomysły na tę część Gdańska miał Grzesiu? (2)

        • 1 2

        • Ale zdajesz sobie sprawę, że to jest 20 lat zaniedbań?

          • 1 2

        • Wartości i strzelnice

          • 1 0

      • chyba zarobi...

        ---

        • 0 1

  • Bo Polska to taki kraj gdzie najpierw powstaje blokowisko a po latach próbuje się jakoś na siłę dobudować infrastrukturę (9)

    Nowa świętokrzyska wiecznie w planach!!! Skręt świętokrzyska w niepołomicką zupełnie nie przystosowany dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Niepołomicka - przebiśniegowa - wielkopolska odcinek zagrażający życiu i zdrowiu pieszych i uczniom SP 86, pojazdy powyżej 3.5 tony jeżdżą po chodniku żeby mogły się minąć!!!! Buduje się blok za blokiem, jeździ ciężarówka za ciężarówką, autobusy i do tego auta osobowe a droga od czasów kiedy pasły się tam krowy bez rozbudowy. dramat

    • 86 2

    • Za PRLu była przewidziana rezerwa (1)

      Niestety częściowo została zabudowana po 90 roku

      • 17 0

      • Ale liberalna gospodarka ktorej zaczatkiem stal sie mlody prawnik

        miała pomysła. . Sprywatyzujmy zyski a uspolecznijmy koszty. Wyprzedaz miasta wiec trwala a koszty poszly na dotychczasowych mieszkancow.

        • 11 1

    • Zgadzam się w 100%. Kiedy będzie budowana Nowa Świętokrzyska?

      • 8 1

    • To prawda

      to miasto układów - może jakiś znajomek deweloperek buduje nowe osiedle i będzie jakiś lokal za pół ceny.

      • 5 1

    • To nie Polska tylko Gdansk budynia i jego "wizja" betonacji i wyprzedazy miasta.

      teraz masz skutki i płacz.

      • 12 2

    • Ehh

      To nie jest prawda. Dzika zabudowa na tle innych miast w Polsce w Gdańsku jest najbardziej widoczna. Nawet w takiej ciemnej ... jak Białystok robili 10 lat temu węzły pod osiedla które jeszcze nie powstały.

      • 2 0

    • Zanim urząd coś postanowi, to już wszyscy wokół wszystko zbudują :)

      • 3 0

    • (1)

      No jak to?
      Jak budowali PKM, to wszyscy komentujący szydzili, że powietrze będzie wozić, że stacje w polu, że za drogo, że bez sensu.

      • 1 2

      • i nadal tak jest

        wczesniej jeszcze pozabila kilknascie dzikow

        • 0 0

  • A co tam Gdynia u Was? (3)

    Jakie plany ? :)

    • 16 2

    • Dokumentacja na kolej na północ Gdyni jest w przetargu (1)

      W Gdyni po prostu konkrety, w Gdańsku debaty.

      • 4 4

      • Tak, jeśli za konkret uważasz wizualizacje i makiety

        Wszystkiego najgdyńskiego w takim razie

        • 1 2

    • samolciki bedą i dużo innych drogich imprezek:)

      • 9 0

  • Kolej samorządowa to przyszłość (2)

    Żeby cokolwiek budować bądź działać najpierw SKM musi odjeść z tej śmiesznej grupy PKP gdzie wszystkie decyzje i tak zapadają w Warszawie. Jak kolej to tylko samorządowa

    • 15 5

    • (1)

      Tak popieram!!!! i koniecznie żeby to była kolej eko-vege napędzana siłą mięśni to ocalimy planetę bo ekolodzy twierdzą ze przez diesle w Gdańsku za dwa miesiące stopi się cały lód na planecie i będzie apokalipsa ;)

      • 4 3

      • z tym to do marszalka. On wsparl debate lgbt w ecs.

        • 3 2

  • ile wydacie na projekty i wizje? (1)

    a ten wisielczy sznur to takie symboliczne.

    • 13 4

    • Tyle co na elektrownie atomowa.. po co pytasz? szkolenia beda ..

      Nowak jako spec od kolei.. juz zapowiada powrot z Ukrainy.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane