• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

Michał Stąporek
4 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W. Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W.

Nowa linia kolejowa ze śródmieścia na południe Gdańska, do pętli Świętokrzyska-Łostowice i dalej, mogłaby poprawić komunikację nie tylko w tej części miasta, ale odkorkowałaby także inne zatłoczone na co dzień miejsca. Jednak jej budowa wymagałaby nie tylko wielkich nakładów, ale i sprecyzowania, w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne - takie wnioski można wysnuć ze zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej Trójmiasto debaty, która odbyła się na ten temat w środę.



Czy trasa kolejowa na południe Gdańska pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne tej dzielnicy?

Wizja jest kusząca. Do istniejącej linii kolejowej prowadzącej z Gdańska do Pruszcza, na wysokości zlokalizowanego na Oruni przystanku towarowego Gdańsk Południe, można dobudować odnogę w kierunku zachodnim.

Pobiegłaby ona estakadą nad Traktem św. Wojciecha i kanałem Raduni, pozostawiając po prawej stronie kościół św. Ignacego. Dalej prowadziłaby przez niezabudowane nieużytki, pokonałaby ul. Zamiejską, a następnie przecięłaby boiska Szkoły Podstawowej nr 56.

Następnie linia pokonałaby wiaduktem ul. Ptasią i dalej prowadziła równolegle do ul. Małomiejskiej, aż do skrzyżowania z Platynową i Wawelską. Cały czas po terenach niezabudowanych dotarłaby wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do pętli tramwajowej Łostowice.

Trzy przystanki na 3-kilometrowej trasie



To trzy kilometry nowej trasy kolejowej, na której zmieściłyby się trzy przystanki: Gdańsk Południe (w miejscu odbicia od linii do Pruszcza), Stare Szkoty (blisko ul. Zamiejskiej) i Łostowice-Świętokrzyska (na końcu trasy).

  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Pociągi mogłyby nią kursować co 7,5 min w szczycie, co 10 min poza nim, a co 20 min wieczorami i w niedzielę. Dzięki nim z Oruni Górnej można by dojechać do Wrzeszcza w 17-18 minut, a do stacji Przymorze Uniwersytet, czyli biurowego zagłębia Gdańska, w 20 minut - opowiadał o zaletach nowej trasy Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Jego zdaniem nowa trasa pozwoliłaby poprawić komunikację nie tylko na południu Gdańska, ale i w całym niemal mieście. Gdyby część mieszkańców dzielnicy zostawiła swoje auta pod domem, odciążyliby wiele zakorkowanych dziś skrzyżowań, a także miejskie autobusy i tramwaje.

- Ta trasa nie musi powstać teraz i dokładnie według zaprezentowanej wizji. Ale jeśli chcemy, by mogła powstać kiedykolwiek, to trzeba wykorzystać moment, gdy PKP PLK opracowuje dokumentację przebudowy trasy Gdynia-Tczew, by mogła zaplanować odbicie w kierunku Łostowic - argumentował.

Urzędnicy: Najpierw ustalmy nasze priorytety



Edyta Damszel-Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska wskazywała, że ponieważ Gdańsk Południe jest i pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą miasta, a w 2045 r. może być miejscem zamieszkania dla 140 tys. osób (dziś to ok. 113 tys.), to decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie.

- Przyszłość takiej inwestycji musi być uzależniona od decyzji o kierunkach rozwoju komunikacji w mieście. Tego nie robi się bez refleksji, to muszą wskazać konkretne studia i analizy. Ale patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała.
Urzędnicy miejscy nie odcięli się jednoznacznie od propozycji budowy linii kolejowej, ale zaznaczyli, że z ich punktu widzenia najważniejsza jest trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To ona ma przewieźć mieszkańców tej dzielnicy na dolny taras miasta.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak:

- Zlecimy przygotowanie tzw. studium korytarzowego dla tej linii i plan transportowy miasta. One podpowiedzą, czy inwestycja w kolej na Południe jest uzasadniona, czy też powinniśmy stawiać na inne rozwiązania. Zastrzegam jednak, że to musiałaby być inwestycja ponadlokalna, powiązana z kolejowym układem komunikacyjnym regionu, bo tylko w takiej sytuacji można by liczyć na zewnętrzne finansowanie. Mówię otwarcie: sami na pewno tego nie zrealizujemy. 3 tysiące metrów to za mało.

7-kilometrowa pętla



Warto dodać, że 3-kilometrowa trasa to jednak tylko część wizji, i to ta łatwiejsza do zrealizowania. W drugim etapie kolej mogłaby pobiec od skrzyżowania Havla ze Świętokrzyską na południe, w stronę Osiedla Kolorowego, następnie odbić na zachód do Kowal, potem na północ w kierunku ul. Jaworzniaków, by przez Ujeścisko powrócić do pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Ta pętla liczyłaby ok. 7 km. Nie umożliwiałaby jednak wpięcia w inną trasę kolejową, natomiast wymagałaby wykupienia ok. 16 ha gruntów, zmiany planu zagospodarowania terenu na tym obszarze i likwidacji bardzo wielu kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą.

Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, zauważył plus kolejowej pętli. Jego zdaniem pozwoliłoby to zbudować trasę tylko z jednym torem, bo pociąg jechałby tylko w jednym kierunku.

- To rzadkie rozwiązanie, ale możliwe do realizacji - zaznaczył.
Potwierdził jednak to, o czym mówili wcześniej Piotr Grzelak i Edyta Damszek-Turek, że miasto musi najpierw określić swoje priorytety w rozwoju komunikacji kolejowej. A wyborów jest kilka: rozwój w kierunku Żukowa-Kartuz, Kolbud lub Pruszcza Gdańskiego.

Gdzie jest finansowy sufit



W podobnym kierunku szła argumentacja Ryszarda Świlskiego, zastępcy marszałka województwa, który organizuje przewozy kolejowe na Pomorzu.

- Angażujemy się w poprawę infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu, zarówno w Trójmieście - choćby w Gdyni - jak i poza nim. Inwestujemy w tabor, kupiliśmy dziewięć nowych pociągów. Na przewozy kolejowe wydajemy 140 mln zł rocznie. Ale dotarliśmy do sufitu. Nie przebijemy go. Możemy pomóc sfinansować powstanie dokumentów dla tej trasy, ale nie więcej.
Wizja budowy linii kolejowej na pętlę Łostowice-Świętokrzyska jest na tyle odległa, że w dyskusji nie pojawiła się nawet kwestia kosztów jej realizacji. Wstępnie założono natomiast, że do obsługi 3-kilometrowej trasy potrzeba by trzech nowych składów.

Debata na temat możliwości budowy linii kolejowej na południe Gdańska została zorganizowana przez trójmiejską redakcję "Gazety Wyborczej".

Zobacz także: pełna relacja video z debaty

Opinie (553) 8 zablokowanych

  • ...bo fantazja jest od tego, aby bawic sie na calego... (1)

    W Gdyni Maja na wpol gotowa infrastrukture na polnocy i nie chca tego wykorzstac i rozbudowac, to co dopiero w Gdansku Poludnie ? Niedoczekanie Wasze....

    • 14 0

    • bredzisz

      • 0 2

  • Nigdy w zyciu (9)

    Chyba ich ,,, niech sobie zamieszkaja przy torach ..juz wystarczy halas od petli powodowany przez piszczace hamulce autobusow i zakrecajacych tramwajow oraz piszczacych tramwajow z poowdu nie opuszczania pantografow a teraz jeszcze halas kolei. Mam nadzieje ze ten pomysl nigdy sie nie zisci.

    • 14 23

    • Lepsze nocne wyścigi starych betek? (2)

      Miasto to nie wieś, tutaj nie będzie idealnie cicho. Poza tym jakbyś posłuchał debaty, wiedziałbyś, ze ograniczenie hałasu było jednym z tematów.

      • 2 2

      • niestety

        nie ma sposobu zeby wyciszyc ... wiem co zrobiono w sprawie wyciszenia petli tramwajowej ...najlepsze rozwiazania itd... Poza rozwiazaniami technicznymi nie udaje sie miastu wyciszyc taboru .. hamulce autobusow, pisk tramwajow na zakretach, pisk pwodowany przez nieopuszczone pantografy w czasie dluzszego postoju tramwajow a teraz jakby mal do tego dojsc halas od poruszajacych sie skmek i pisk hamulcow a do tego wibracje powodujace pekanie scian ...do tego znajdujace sie w poblizu przedszkola ktore wymagaja zachowania odpowiednich norm halasu - nie da sie tego zrobic - trzeba by wyburzyc domy ktore nie tak dawno powstaly ...
        Dlaczego sie nie przedluzy skmki w strone Pruszcza ?

        • 1 0

      • wyscigi

        nie rozumiem porownania z wyscigami ...od pilnowania porzadku jest policja..budowa skmki nie zlikwiduje wyscigow ;-)

        • 0 1

    • (2)

      Jak piszczy tramwaj który nie opuścił pantografów?

      • 6 2

      • Jak pies który nie opuścił uszu

        • 5 0

      • posluchac

        wystarczy posluchac a jak Pan nie slyszy to moze juz sluch uszkodzony od tego dzwieku

        • 1 0

    • Kible i impulsy są ciche ;)

      • 0 1

    • Popieram zadnych pociagow pod oknami. Trzeba bylo zrobic to w miejscu, gdzie byly na to przeznaczone rezerwy terenowe, a nie teraz kluczyc miedzy istniejacymi budynkami i uprzykrzac ludziom zycie, tylko dlatego ze ktos wybudowal sie w szczerym polu a teraz sie dziwi ze ma kiepski dojazd, widzialy galy co braly, trzeba bylo troche dofinansowac i kupic mieszkanie w centrum, dojazd bylby lepszy

      • 1 0

    • Masz racje Elena. Nie przejmuj sie minusami zakompleksionej wiekszosci gdanszczanek.

      • 0 0

  • Brak myślenia w kategorii metroplia...

    ...czyni z Trójmiasta i okolicznych gmin typowy zaścianek.Przodują w tym włodarze Gdańska oraz doceniający swoją nobilitację wojewoda Struk.Niestety,tak można tylko uwsteczniać znaczenie i funkcję Metropolii Trómiejskiej

    • 21 4

  • Skm (1)

    Zainwestowaliśmy no czekam na te nowe kolejki bo te dwie PES to już że cztery lata śmigają w takim tempie to o innych inwestycjach pogadać będzie można za jakieś 40 lat

    • 9 2

    • masz ecs i milcz

      • 0 1

  • Ogólnie super.

    Ale ten rysunek to chyba Gmoch rysował.

    • 15 0

  • Do redakcji (6)

    Zamiast wymyślać coś nowego może wreszcie ktoś przedstawi konkrety dotyczące nowej świętokrzyskiej? Powstaje osiedle za osiedle, infrastruktury drogowej kompletnie nie ma. Nowa Świętokrzyska była priorytetem - ś. p. prezydent Adamowicz obiecywał, że zaraz zacznie się realizacja. Gdzie są konkrety? Nie potrzeba nowych muzeów, hal itp. kiedy nikt nie będzie ich odwiedzać, bo nie będzie możliwości dojazdu. Proszę o podjęcie tematu, bo wiele osób czeka na tę inwestycję.

    • 36 4

    • Ale czy będzie gdzie budować? (4)

      Koło stokrotki jest od paru miesięcy zagrodzony teren z nieużytkami, wygląda jakby ktoś to kupił a zdaje się właśnie tamtędy miała iść planowana nowa świętokrzyska. Tam już w okolicy 3 nowe osiedla powstają, szybko budujące się Świętokrzyska Park i Nowa Niepołomicka, jeszcze na wielkopolskiej też nowe bloki widać. Może by się tak redakcja zainteresowała co się tam dzieje?

      • 4 0

      • Co? kto? gdzie? (1)

        Koło jakiej stokrotki?

        • 0 4

        • Stokrotek akurat za wiele nie ma, idzie zrozumieć. A NŚ ma tam iść koło dawnej firmy budowlanej, równolegle do Srebrnej, na wysokości przystanku autobusowego

          • 0 0

      • Podobno będzie (1)

        Wszystkie projekty z BO z tej okolicy są odrzucane ze względu na nową świętokrzyską. Nie może być placu zabaw, boiska itp. bo będzie droga. A od lat ani drogi ani możliwości rozwoju dzięki BO, tym też ktoś się powinien zająć - indywidualnie niestety niczego konkretnego nie można się dowiedzieć.

        • 2 0

        • tyle sa warte BO

          • 0 1

    • nowa świętokrzyska - NIE!

      Nowa świętokrzyska - nie ma sensu dopóki nie będzie rozwiązania z Małomiejską, która teraz stoi od Oruni Górnej. szkoda kasy

      • 0 0

  • Rozwój infrastruktury tramwajowej w Gdańsku to duży wydatek i starczy. SKM można rozwijać ale na kierunku Pruszcz Gdański poprzez nowe tory, połączy się dwie Gminy, niech Władze Miejskie i Wojewoda wykażą komplementarność dla wspólnego dobra regionu.

    • 12 8

  • Panie Stąporek, proszę sprawdzić gdzie w Gdańsku (1)

    jest Szkoła Podstawowa nr 52? Chodziło pewnie o SP nr 56 na ul. Małomiejskiej.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 10 0

    • czego wymagasz?

      • 0 0

  • A nie można tego puścić w ziemi? - metro byłoby super (2)

    Skoro miasto czerpie środki finansowe ze sprzedaży działek deweloperom, potem zbiera podatki od nieruchomości, dostaje kasę z PIT-ów ludzi... to niech da coś od siebie. Wystarczy zainwestować w tunel i zrobić metro. Podziemna SKM rozwiązuje wszystkie problemy. Brak torów na wysokości 1,2 lub 3 piętra, brak przejazdów kolejowych, estakad... I moim zdaniem najpierw powinno się wymyślać układ drogowy i komunikację, a potem sprzedawać działki. Tymczasem wszystko jest od D... strony.

    • 21 3

    • (1)

      warunki geologiczne mądralo.

      • 3 0

      • juz teraz centrum zapada sie

        • 0 0

  • pomysł dobry, wręcz konieczny. (1)

    Obstawiam- jeden tor aż do Żukowa, następnie istniejącym torowiskiem Pępowo, Rębiechowo, Wrzeszcz i tak w pętlę.

    • 12 4

    • A nie lepiej w stronę Pruszcza?

      Przecież zabrali tam normalną SKM-kę a okolice ul. Raciborskiego mocno się rozbudowują.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane