• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (266) 3 zablokowane

  • Może wreszcie władze województwa uruchomia kolej na północ Gdyni (9)

    Szczurek od lat twierdzi, że się nie da ale analizują.

    • 168 19

    • Zbliżają się wybory więc jeszcze będzie wiele obietnic proszę doczytać artykuł to wstępna analiza bez zabezpieczenia finansowego, czyli równie dobrze możemy obiecać statek kosmiczny na księżyc

      • 22 4

    • Nie da się (1)

      • 13 7

      • Da się

        w czynie społecznym.

        • 1 0

    • (2)

      Posyslodawcy przystanku "srodmiescie" i miedzy orlowem i redlowem niech zbuduja sobie przystanek Debilowo na nigo odjada i tam juz zostana. SKM traci sens juz lepiej ja zlikwidowac i przemieszczac sie autobusami przejazd z Gdyni do Gdanska sie wydluza niedlugo w tym czasie bedzie mozna dojechac do Warszawy!

      • 11 8

      • Jadąc z Gdyni do Gdańska warto zastanowić się nad wykorzystaniem połączenia Regionalnego, nie SKM (1)

        • 8 0

        • I jaka dogodna częstotliwość połączeń!

          Raz na półtorej godziny, idealnie!

          • 0 0

    • czemu nie ma na wiczlino - BOJANO-KOLECZKOWO = PRZYSZŁOŚĆ GDYNI

      na płn rozumiem, że większy priorytet, ale czemu nic w planie do ....2035????

      • 7 1

    • Supeeeer, Gdynia Półnooooc PKM PKM!!! (1)

      Budować, budować, budować!!!
      Własnoręcznie wykarczuje krzaki koło Szperka, tylko budowaaaać!!!

      • 9 0

      • robert zimne piwo.to ty???????????????

        • 0 0

  • Punktualnie (8)

    Do 2025 poprawcie chociaz czystosc i punktualnosc i bedzie git

    • 111 7

    • Rok 2025, Gdynia Chylonia. (1)

      Na peron podjeżdża znany, zolto-niebieski skład SKM EN-57.

      • 14 0

      • To takie straszne?

        EN-57 jest raptem 8 lat starszy niż Patrioty, które mamy kupić :D

        • 5 0

    • (2)

      1. To zwyczajnie kiełbasa wyborcza
      2. Dzielnice Gdynia Dąbrowa, Wiczlino - nadal bez alternatywy dla zakorkowanych ulic (trolejbusy również stoją w korkach)

      • 4 1

      • (1)

        Kogo obchodzą te dziury?

        • 0 1

        • Kogo obchodzi twoja opinia?

          • 0 0

    • kiedy wreszcie rozpocznię się budowa

      metra co ????

      • 1 2

    • (1)

      A gdzie PKM Wzgorze ? najbardziej potrzebny przystanek!

      • 3 1

      • Chyba Sopot

        • 0 0

  • (4)

    A było wszystko zlikwidować , można było utrzymać np linie Tczew -Kościerzyna przez Pszczółki, Skarszewy ?

    • 90 11

    • Jednym daja, innym zabieraja

      Wlasnie trwa fizyczna rozbiorka linii Szlachta-Osieczna-Skorcz...

      • 16 2

    • I kto by tym jeździł (2)

      • 4 9

      • (1)

        Jak to kto? pasażerowie - akurat tam był duży popyt. Niestety władze nie były zainteresowane utrzymaniem linii i wpadli na głupi pomysł wybudowania ścieżki dla rowerów. Dzięki temu ruch aut znacznie wzrósł(szczególnie tych ciężarowych)

        • 14 1

        • Głównym oraczem tej linii był pan miłośnik kolei z PLK - Leszek Lewiński

          • 8 0

  • A Gdzie Stara Piła - Pruszcz? (8)

    Proponują sci-fi do Elbląga, a tu mają gotową linie wymagającą o wiele mniejszych nakładów niż budowa PKM..

    • 110 11

    • (5)

      Po co Stara Piła przez Pruszcz okrężnie, skoro mają mieć linię bezpośrednio do miasta p/Kokoszki? Poza tym linia przez Straszyn jest jednotorowa i mega przestarzała

      • 3 27

      • Ponieważ mieszkańcy Kolbud, Starszyna i paru innych miejscowości nie musieliby stać w korkach. (4)

        To tak na szybko. Na każdej stacji masz mijankę, a Mackey napisał, że uruchomienie linii będzie wymagało dużo mniejszych nakładów niż budowa PKM.

        • 29 1

        • Z Kolbud to powinni pojechać

          przez Niestępowo, Leźno do Wrzeszcza.
          skoro Glińcz-Kokoszki-Kiełpinek ma być zrobiona na remont 201 to brakuje już tylko kawałka do Kolbud.

          • 11 0

        • (2)

          No wszystko pięknie, ale - gęstość zaludnienia na południe od DW221 jest jednak niższa. Kolej przez Pręgowo i Straszyn i tak nic nie pomaga w Lublewie, czy Bąkowie. Czas podróży przez Pruszcz ma szansę być zbyt długi i zniechęcić do przesiadki z auta. A koszt budowy aglomeracyjnej, dwutorowej linii może być podobny, jak PKM - tam też był ślad starej linii kolejowej, a trzeba było praktycznie wszystko zaorać.

          Jestem za tym, żeby Trójmiasto miało sieć kolejową, jak Londyn, ale patrzmy realnie. Użytkownik, czyli pasażer, chce mieć wygodnie i bezpośrednio, a nie przez Pruszcz. Jeśli nie trzeba to nie rezygnujmy z tej linii, ale to się zobaczy. Najpierw powinno mieć miejsce przedłużenie SKM do Pruszcza i Tczewa.

          • 6 3

          • *DW221, nie DW226

            • 1 1

          • jedno nie jest wrogiem drugiego

            Jest rzeczą oczywistą ż e trzeba przedłużyć tor SKM do Pruszcza a debila, który nie przewidział tego przy modernizacji liniii powinni wywalić na zbity pysk. Weż pod uwagę, ze w powiecie gdańskim ( Pruszcz) mieszka już ponad 100 tys ludzi i jest to najszybciej rowijający się powiat w Polsce ! Dlatego ta linia jest bardzo potrzebna

            • 5 0

    • ja bardzo przeprasam (1)

      ale jeżeli stara piła to powinna się wyspać, a nie jeździć koleją.

      • 25 0

      • Lepiej koleją niż samochodem

        • 8 0

  • do Elbląga s7 lub kolejka 30 minut. (9)

    Już Nie opłaca się kupować apartamentu na szadolkach, lepiej kupić za te pieniądze dom w Elblągu lub Nowym dworze i dojeżdżać.

    • 145 7

    • (2)

      Jeszcze będzie trzeba z tej S7 zjechać. W UK też jedziesz motorłejem 30 minut, a 45 minut się kisisz w "dżemie" na węźle ;) Bardzo dobrze, że będzie kolej (być może)

      • 29 5

      • komu te bajki opowiadasz? (1)

        odwiedzam różne części UK, M1, M5, M6, M25,
        bzdury z brudnego palucha wysysasz,
        nigdzie na węźle się nie stoi 45 minut

        • 6 7

        • M11 Junction 7 (Harlow)

          Nie raz spędziłem tam w porze porannego szczytu nawet godzinę próbując zjechać z północy w kierunku miasta także są takie miejsca.

          • 9 1

    • Problem tylko w tym, że w Elblągu tereny przy obwodnicy (4)

      delikatnie mówiąc nie należą do najciekawszych

      • 8 8

      • Dlaczego? gorsze od Szadółek? (3)

        • 7 4

        • (2)

          Tak

          • 6 7

          • (1)

            Bo?

            • 6 3

            • Z jednej strony tereny przemysłowe.

              Z drugiej strony druga Orunia, w złym tego słowa znaczeniu.

              • 5 5

    • Tak jak w Kościerzynie czy Kartuzach

      po remoncie linii 201 lepiej będzie kupić mieszkanie tam w centrum miasta blisko wszelkich usług i dojeżdżać 30-40min niż na wspomnianych Szadółkach skąd w korkach jedzie się do centrum Gdańska dwa razy dłużej - autem, bez żadnych alternatyw.

      • 15 0

  • Co z SKM na południe? (5)

    Dlaczego nie planuje się przedłużenia SKM przez Orunię do Pruszcza lub Gdańska Południe?

    • 154 8

    • Powinni pomyśleć o równoległej SKMce...

      ... z Wejherowa do Pruszcza przez Koleczkowo, Chwaszczyno, Osowę, Barniewice, Matarnię, Kowale i Straszyn. Oraz o łącznicach od tej linii do starej linii: 1. SKM: Szemud, Koleczkowo, Chwarzno, Witomino, Gdynia, ewentualnie 1B: Chwaszczyno, Dąbrowa, Chwarzno, ... 2. Osowa - Gdynia - istnieje, 3. Osowa - Sopot lub Oliwa, 4. Matarnia - Wrzeszcz - istnieje, 5. Kolbudy - Kowale-Chełm- Gdańsk.
      Tylko takie rozwiązanie z odpowiednią częstotliwością kursów pozwalającą w pół godziny dostać się z dowolnego rejonu trójmiasta i okolic dostać się w inny dowolny rejon zachęciło by do korzystania z komunikacji i odstawienia samochodu na stałe do garażu.
      Tymczasem planiści poszli po łatwiźnie i tylko potrafią odtwarzać wcześniej istniejące linie i nie wymyślają nic nowego. Stare linie były projektowane dla całkowicie odmiennego układu ludności, granic (przedwojenna Polska, Wolne Miasto Gdańsk, rzesza).

      • 27 4

    • Niestety tego już nie będzie... (2)

      ... gdyż parę lat temu zlikwidowano rezerwę pod przystanek SKM przy Sandomierskiej (wg oryginalnych planów linia SKM miała wykręcić na południowy taras za Orunią).

      • 19 1

      • Kiedy zlikwidowano? (1)

        • 1 2

        • parę lat temu

          • 0 0

    • przekaz jest jasny

      popatrz ze chcesz np z Pruszcza pojechac na Polibude---nie da sie
      najpierw jakims gownobusem na dworzec w Pruszczu. potem do gdańska głównego albo do Wrzeszcza i na końcu ostatni trzeci środek transportu z wrzeszcza lub g*wnego na polibude ... no i jeszcze tylko 10 minut spacerkiem i dwa razy swiatła dla pieszych nie zsynchronizowane i juz mozna odsypiać za kolumna na sali wykładowej....... qrka Bareja wiecznie żywy..... czy oni naprawde licza na to ze elblag i koscierzyna i juz wystarczy.... potem sie dziwia ze trakt stoi caly :-(

      • 9 1

  • (6)

    Fajnie, a może by tak linia skm na południe Gdańska pod kowale skoro tramwaju jednak nie ma? I niech ta skm sobie jedzie aż do Kolbud czy gdzie tam chce, fajnie by było, najlepiej na jednym bilecie miejskim nie za 150 zł

    • 86 5

    • (3)

      Tramwaj sie buduje, pierwszy etap do Zaborni, dalej będzie na Szadółki. To nie są tanie rzeczy mój drogi:-)

      • 5 7

      • Na Szadółki będa buspasy :/

        • 7 2

      • (1)

        Na szadółki oraz Gdańsk południe (lostowice, hokejowa, kowale) powstają buspasy, nie wiadomo kiedy tramwaj powstanie, nie lepiej już darować sobie ten tramwaj, zostawić bus pasy bo tez wcale nie jest to złe rozwiązanie, i zbudować pociąg z kilkoma stacjami który pojedzie aż do kolbud albo i nawet dalej, i utworzyć linie autobusowe do przystanków owego pociągu? Pełno kasy kosztuje ale tramwaj tak samo, a pociąg szybciej jedzie i więcej ludzi pomieści, a sytuacja faktycznie ma drodze kowale-Gdańsk rano nieciekawa, pociąg by pomógł wiele według mnie

        • 7 4

        • Kolbudy-Gdańsk*

          • 4 2

    • Zgadzam sie (1)

      Kolejka skm do Kolbud, bo to co sie dzieje na drodze Gdańsk-Kolbudy w obu kierunkach to horror.

      • 22 1

      • Adam Owicz

        Kogo to obchodzi ?

        • 1 1

  • jak sobie w Gdyni wymyślają przystanek obok przystanku (śródmieście) (2)

    to ja poproszę stop pomiędzy Wrzeszczem a Politechniką. Na pewno więcej ludzi skorzysta niż z tego "śródmieścia Gdyni"

    • 102 23

    • (1)

      To tak jak w Gdańsku Niedzwidnik i Bretowo, dwa przystanki rozdzielone mostem, a skoro i tak tramwaj i autobus dojeżdża to powinien byc jeden z petlą na Slowackiego. To co sie dziwisz ze w Gdyni mają też takie ambicje?

      • 12 9

      • na niedzwiedniku maja te budy przy pkm rozwalic i postawic osiedle ...

        • 8 1

  • hahaha oni o przyszłości a od lat nie mogą wyjść systemu komuna

    • 32 6

  • I pomyśleć że za PRL większość z tych linii działała (26)

    • 154 18

    • (12)

      Wlasnie działał zbyt zuchwale co dawało.duży deficyt finansowy a to był powód upadku tych linii. Nie brak pasażerów, ale durny rozkład jazdy jak np Tczew - Chojnice w latach 90tych pociąg w strone Tczewa 3'35, 4'15, 4'45, 5'38, 6'01, 6'41 i tak dalej....

      • 16 15

      • (3)

        Jesteś ekonomista kolejowym, zawodowcem???

        • 9 15

        • (2)

          To trzeba być zawodowcem, żeby przewidzieć, że pociąg z 3 pasażerami na pokładzie będzie przynosił straty?

          • 28 4

          • czyli przyznałeś, że pojęcia nie masz tylko tak ci się wydaje "na chłopski rozum" (1)

            takich jak ty filozofów bez wykształcenia, którym się wydaje dużo
            to jest cały interenet

            • 2 17

            • Czy jesteś zawodowym pisarzem?

              Jak nie, nie masz prawa komentować czegokolwiek.

              Podstawy ekonomii zna chyba każdy, a jeżeli masz więcej doświadczenia, to podziel się :)

              • 6 1

      • tak tylko u nas w kraju popadliśmy z skrajności w skrajność (6)

        owszem relacji pociągów i ich kursów było dużo, czasem może nawet za dużo, ale wystarczyło je zoptymalizować a nie wycinać w pień wszystkie... Zachód nam zazdrościł takiego procentu korzystających z transportu publicznego, ale popełniliśmy te same błędy co oni, a mogliśmy w porę temu zapobiec. niestety nie uczymy się na cudzych błędach... wystarczy popatrzeć jak zalała nas fala plastikowych butelek, gdzie na Zachodzie je wycofywano i zastępowano szklanymi, które u nas wycofywano, bo każdy traktował je jako symbol komuny. Obyśmy w innych ważnych kwestiach pomijali podobne błędy zachłystając się "fałszywymi" nowościami. Zdravim :)

        • 43 3

        • co to znaczy "za duzo"? (2)

          • 2 4

          • ...już tłumaczę... (1)

            ...że część z nich była niepotrzebna, a można było je skierować na inne trasy lub dostawić kurs w innych godzinach. W dawnych czasach transport (i nie tylko) nie był nastawiony na optymalizację, tylko chodziło o to, żeby coś jeździło, nie ważne kiedy, ale jeździ... Można było to tylko zoptymalizować a nie likwidować, trochę pomyśleć, spojrzeć w przyszłość i byłoby obecnie super...

            • 9 1

            • Nieprawda

              To wszystko było zoptymalizowane tylko nie pod ilość pasażerów a pod ilość pracowników kolei. Pociąg musiał jechać bo trzeba było dać im pracę.

              • 4 2

        • (1)

          u nas kazdy chcial miec samochod a z komunikacji korzystal bo musial... samochody sie zrobily dostepne to wszyscy kupili ...tego sie nie dalo uniknac

          • 9 7

          • to ciekawe bo ja nie kupilem

            samochody sa potrzebne kiedy jezdza pelne anie po jednej osobie na 5 miejsc.

            • 11 5

        • Polska byla wtedy zaczadzona haslami typu "precz z komuna" wylewano wiec dziecko z kapiela, zreszta do dzis wykorzystuje sie to zaklecie by usprawiedliwic niszczenie wielu cennych wartosciowych rzeczy

          • 7 0

      • Durny rozkład?

        To nie był durny rozkład. Ludzie z tej okolicy dojeżdzali do pracy w Trójmieście na 6.00 czy 7.00 rano

        • 1 0

    • odpowiedź (1)

      I pomyśleć, że w PRLu jeździło pełno furmanek, a dzisiaj już nie!

      • 14 16

      • debilnie sie popisales

        • 10 8

    • Za komuny to nawet węgiel w cenach transportu ruskim "sprzedawaliśmy" tacy byliśmy bogaci. (4)

      Wtedy to było nie to co teraz. Takie to dobre czasy były że kasy z międzynarodowych kredytów starczyło na 40 lat funkcjonowania kraju. Ale wtedy to było lepiej hehe.

      • 9 7

      • a z czego zyje Polska na kredytach UE? (2)

        • 8 7

        • Lepiej popatrz ile eksportujemy (1)

          Czas docenić to co zrobiliśmy od 1989r. Nie pałujmy się.

          • 3 2

          • Masz swoja komune...

            • 0 0

      • he he - mogles sie do tego ograniczyc

        • 1 1

    • Działała, jaki i PKSy, ale na upadek złożyły się dwie przyczyny (1)

      Z upadkiem komuny skończyło się życie za fikcyjne pieniądze. Pamiętam w jakim stanie były te składy i dziś nikt nie chciałby takimi pociągami jeździć. Dlatego wszytko co nierentowne i bez chętnego inwestora musiało upaść.
      Po drugie nastąpił bum motoryzacyjny. Polacy ogłupieli na punkcie samochodów i liczba korzystających z PKP zmalała drastycznie. Dziś, kiedy korki coraz większe a pociągi coraz szybsze i bardziej komfortowe, sytuacja się znowu zmienia na korzyść kolei.

      • 27 2

      • To prawda. Na przykład na przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa przybywało mnóstwo pasażerów - ludzi pracujących w okolicznych zakładach i w szkole. Po 1989 z jednej strony zakłady zaczęły padać, a z drugiej większość ludzi przesiadła sie na samochody i pociągi, które kiedyś były zatłoczone, teraz świeciły pustkami, aż je zlikwidowano.

        • 6 0

    • Niezupełnie tak. (2)

      Z konieczności musiałem się zagłębić w te tematy (mam w domu małego fascynata) i fakty są takie, że upadek linii regionalnych zaczął się w końcu lat '60-ych. W Polsce, jako jedynym z krajów Demoludów, nie budowano szynobusów, ani na linie normalne ani na wąskotorowe. Za to trzepano EN57 (rekord świata by przez ponad 30 lat robić jeden typ bez modernizacji go). Obudzono się dopiero w połowie lat' 80-ych.
      Więc po 1989 na liniach bocznych królował skrajnie nieekonomiczny sprzęt typu lokomotywa spalinowa z normalnymi wagonami czy nieszczęsne EN57

      • 17 2

      • dokladnie duzy en 57 nie bedzie rentowny ale prosty szynobus wielkosci tramwaju tak

        • 4 0

      • upadek zaczął się na początku lat 90 gdy hurtowo zamykano linie kolejowe by potem je rozbierać.

        • 2 0

    • Proponuje lekture portalu "Z Biegiem Szyn", a tam taka informacja

      W 1999 r. Krzysztof Celiński został prezesem niepodzielonego jeszcze na spółki PKP. To za jego kadencji doszło do likwidacji połączeń na niespotykaną skalę: 3 kwietnia 2000 r. wycofano pociągi z 1028 km linii na terenie całej Polski. Gdy Celiński pełnił funkcję szefa PKP, liczba podróżujących koleją spadła z 395 mln do 304 mln. W 2009 r. Celiński został prezesem spółki PKP Intercity po to, by dokonać rekordowych cięć w jej sieci połączeń. Efektem był dramatyczny spadek liczby pasażerów: z 52 mln w 2009 r. do 37 mln w 2010 r. Niedawno Krzysztof Celiński został doradcą prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

      • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane