• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zabudowy pasa startowego na Zaspie na ostatniej prostej? Drugie wyłożenie planu

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

Jeszcze do najbliższego poniedziałku składać można uwagi do ponownie wyłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na ZaspieMapka. Względem pierwszej wersji sprzed pół roku zwiększono nieco udział terenów zieleni oraz poprawiono przebieg poprzecznych powiązań pieszych.



Czy należy przyjąć nowy plan zagospodarowania dla pasa startowego?

Szczegółowo projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dawnego pasa startowego na Zaspie opisaliśmy w lipcu ubiegłego roku.

Przypomnijmy jedynie najważniejsze ustalenia dokumentu:
  • na całym obszarze dopuszczona jest zabudowa mieszkaniowo-usługowa,
  • najwyższa zabudowa może powstać przy ul. Hynka - do 55 m wysokości (18 kondygnacji),
  • w drugiej linii za wieżowcami zabudowa jest obniżona do 15 m (5 kondygnacji),
  • wysokość zabudowy w centralnej części dawnego pasa startowego wyniesie od 20 do 23 m (6-7 kond.),
  • bezpośrednio przy kładce wysokość osiągnie maksymalnie 40 m (13 kondygnacji),
  • w centralnej części działki partery budynków muszą być przeznaczone w 75 proc. długości pod lokale handlowo-usługowe,
  • przewiduje się liczne poprzeczne powiązania piesze, w tym ogólnodostępny plac na wysokości pawilonu handlowego z bibliotekąMapka,
  • obowiązujący plan również dopuszcza zabudowę, lecz jego zapisy są nakierunkowane na realizację ogromnego obiektu (obiektów) handlowo-usługowego o pow. usługowej 50 tys. m kw. brutto i handlu wielkopowierzchniowego o pow. sprzedaży do 27 tys. m kw. (dla porównania, powierzchnia Galerii Bałtyckiej we WrzeszczuMapka to ok. 45 tys. m kw.).

Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni


  • Wizualizacja możliwej formy zabudowy wraz z poszerzeniem do czterech pasów al. Jana Pawła II.
  • Wizualizacja możliwej formy zabudowy wraz z poszerzeniem do czterech pasów al. Jana Pawła II.

Ponad 300 uwag mieszkańców po pierwszym wyłożeniu planu



Latem ubiegłego roku dokument był na etapie pierwszego wyłożenia do publicznego wglądu, po którym wpłynęło 316 uwag zawartych w 41 pismach oraz dodatkowo osiem uwag w trzech pismach do prognozy oddziaływania na środowisko. Wnioskodawcy domagali się m.in.:
  • obniżenia i intensywności zabudowy,
  • odsunięcia planowanej zabudowy od istniejących budynków,
  • wprowadzenia dodatkowych terenów zieleni,
  • rozbudowy układu drogowego i zwiększenia wskaźnika liczby miejsc postojowych,
  • utworzenia na terenie dewelopera parkingu dla mieszkańców okolicznych budynków,
  • korekty przebiegu połączeń pieszych.


Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

  • Obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego.
  • Cel przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania.
  • Podział obszaru objętego projektem planem zagospodarowania na poszczególne tereny z odrębnymi ustaleniami.

Deweloper postulował jeszcze większą intensywność zabudowy



Warto odnotować także uwagi wniesione przez Jacka Droszcza, właściciela Studia Architektonicznego Kwadrat i jednocześnie pełnomocnika właściciela terenu - dewelopera Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości):
  • podwyższenie wysokości zabudowy do 55 metrów od strony ul. Hynka oraz kładki nad skrzyżowaniem al. Jana Pawła II - Rzeczypospolitej,
  • podwyższenie wysokości zabudowy do 35 metrów na pozostałym obszarze,
  • podwyższenie wskaźników intensywności zabudowy,
  • dopuszczenie maksymalnej powierzchni zabudowy na poziomie 80-90 proc.

Podstawowe parametry zabudowy w projekcie planu zagospodarowania. Podstawowe parametry zabudowy w projekcie planu zagospodarowania.

Większość uwag odrzuconych, w tym wszystkie dewelopera



Zdecydowana większość uwag została odrzucona (w tym wszystkie postulaty dewelopera), przy czym należy podkreślić, że znaczna ich część nie odnosiła się do projektu planu oraz jego granic (niejako z automatu były uznawane za bezprzedmiotowe).

Uwagi dotyczące układu drogowego z mocy ustawy nie mogły zostać rozpatrzone, ponieważ plan zagospodarowania rezerwuje wyłącznie tereny pod drogi, bez wskazywania konkretnych rozwiązań w zakresie pasów ruchu czy lokalizacji przystanków autobusowych. Ponadto w przypadku tego planu jego granice nie obejmują przyległej al. Jana Pawła II i ul. Hynka

Głównie zmiany zapisów projektu planu zagospodarowania po I wyłożeniu. Głównie zmiany zapisów projektu planu zagospodarowania po I wyłożeniu.

Mieszkańcy obawiają się zalewu aut nowych mieszkańców



Zgodnie z koncepcją układu drogowego dla sąsiednich terenów (poza granicami planu), istnieje możliwość rozbudowy al. Jana Pawła na tym odcinku do czterech pasów ruchu. Jest to rozwiązanie, które nie wymusza od miasta dokonywania wykupu gruntów od dewelopera pod odtworzenie jezdni wschodniej, co postulowali mieszkańcy.

Minimalny wskaźnik parkingowy na poziomie 1,2 na każdy lokal mieszkalny wynika wprost z zapisów studium. Jego zwiększenie do poziomu dwóch czy nawet trzech oznaczałby zatem sprzeczność z dokumentem nadrzędnym i zarazem polityką przestrzenną miasta.

Postulat utworzenia miejsc postojowych dla mieszkańców sąsiednich budynków oznaczałby natomiast roszczenie ze strony dewelopera o wykup gruntów przez miasto, które w ten sposób stałoby się "sponsorem" miejsc postojowych dla nielicznej grupy mieszkańców.

  • Lokalizacja powierzchni usługowych oraz oś kompozycyjna projektu planu zagospodarowania.
  • Lokalizacja pierzei usługowych w projekcie planu zagospodarowania.
  • Linie zabudowy i pozostałe ustalenia w projekcie planu zagospodarowywania.
  • Linie zabudowy ustalone w projekcie planu zagospodarowywania.

Proponowana wysokość zabudowy pozostanie bez zmian



W zakresie wysokości zabudowy miasto stoi na stanowisku, że jest ona dopasowana do sąsiedniej zabudowy, zaś 40-metrowy "akcent" od strony al. Rzeczypospolitej stanowi nawiązanie do budynków znajdujących się po drugiej stronie kładki.

Ponadto należy pamiętać, że dopuszczenie zabudowy o wysokości 55 metrów od strony ul. Hynka to pokłosie planu zagospodarowania z 2004 r. (wówczas zezwolono na taką formę na obszarze 5 proc.) oraz konkursu na koncepcję zabudowy pasa startowego z 2015 r., w którym najwyżej oceniono prace autorstwa przywołanego wcześniej Studia Architektonicznego Kwadrat we współpracy z pracownią Wolski Architekci z Sopotu (Kwadrat z Wolskim przygotował też projekt pierwszych dwóch wieżowców).

Dodajmy, że zwycięska koncepcja przewidywała zabudowę o wysokości do 55 metrów także po stronie kładki, na co jednak ostatecznie miasto nie wyraziło zgody, obniżając ją do wspomnianego 40-metrowego akcentu.

  • Przestrzenie publiczne w projekcie planu zagospodarowania.
  • Kształtowanie i ochrona zieleni w projekcie planu zagospodarowania.
Konkurs ten był zorganizowany przez Budimex pod oficjalnym patronatem Urzędu Miejskiego, zaś w jury zasiadali również przedstawiciele miasta: Wiesław Bielawski, ówczesny zastępca prezydenta ds. polityki przestrzennej (obecnie członek zarządu miejskiej spółki Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna) oraz Andrzej Duch, piastujący wówczas stanowisko dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miejskim (zmarł w 2018 r.).

Czytaj też:

Prace konkursowe zabudowy pasa startowego na Zaspie



  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci z Sopotu z 2015 r.
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci z Sopotu z 2015 r.
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci z Sopotu z 2015 r.
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci z Sopotu z 2015 r.

Więcej zieleni oraz drzewa w przestrzeniach publicznych



Co zatem udało się wywalczyć mieszkańcom? Najważniejsza zmiana to zwiększenie przestrzeni zieleni poprzez narzucenie minimalnej powierzchni biologicznie czynnej na poziomie 35 proc. (wcześniej 25 proc.).

Ponadto zdecydowano się na wprowadzenie obowiązku przeznaczenia 35 proc. powierzchni placu w centralnej części pod obszar biologicznie czynny (wcześniejsza wersja dokumentu dopuszczała jego pełne "zabetonowanie") z wprowadzeniem - jak to określono w projekcie uchwały - "drzew wysokopiennych".

Dodatkowa zieleń z drzewami została wskazana w obrębie znacznie poszerzonego przejścia między budynkami do przychodniMapka. Wcześniej w tym miejscu proponowano jedynie wąski przesmyk między budynkami, pozbawiony obowiązku uwzględnienia jakiejkolwiek zieleni.

  • Pierwsze dwa budynki zbudowane w oparciu o obowiązujący plan zagospodarowania.
  • Pierwsze dwa budynki zbudowane w oparciu o obowiązujący plan zagospodarowania.
  • Pierwsze dwa budynki zbudowane w oparciu o obowiązujący plan zagospodarowania.

Korekta przebiegu połączeń pieszych przez pas startowy



Doprecyzowano także przebieg połączeń pieszych w części działki położonej bliżej ul. Hynka. Dotychczas deweloper miał tutaj "wolną rękę" w poprowadzeniu chodników (wskazano jedynie tzw. wloty ciągów pieszych), zaś obecnie ich dokładny przebieg wskazano w rysunku projektu planu.

Zabudowa pozostałej części pasa startowego pod osiedle mieszkaniowe wymaga zmiany obowiązującego planu zagospodarowania. Zabudowa pozostałej części pasa startowego pod osiedle mieszkaniowe wymaga zmiany obowiązującego planu zagospodarowania.

Uwagi do 21 lutego, niezbędna decyzja prezydent i radnych



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 21 lutego 2022 r.

Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).

Czytaj też:

Mieszkańcy zawsze na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne to farsa



Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.



Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (326) 5 zablokowanych

  • (5)

    To aż dziwne, że taki plac w zasadzie w centrum aglomeracji uchował się niezabetonowany.

    • 60 8

    • Dlaczego ten plan ma taki kształt? Fuj (1)

      • 0 3

      • bo symbolizuje on stosunek władz miasta do mieszkańców?

        • 6 2

    • Przecież on jest z betonu

      • 4 1

    • Kiedyś Niemiec kupił ten teren za grosze, miał wybudować centrum handlowe, ale odsprzedał Budimexowi z dużym zyskiem, też dobrze

      • 2 0

    • piękne betonowe slumsy

      • 0 0

  • zróbcie w końcu dojście na Zaspę (7)

    na wysokości ul Abrahama bo piesi musza kilometry nadrabiać ! jak można tak odciąc osiedle

    • 89 3

    • Tory kolejowe są tam (5)

      od 1872 roku więc nikt nie odcinał niczego od czegoś...

      • 4 20

      • To co ludzie mają (3)

        Chodzić przez tory przecież można znaleźć jakieś rozwiązanie

        • 14 1

        • Znajdż najpierw (1)

          zródło finansowania,najlepiej poproś Kacperka i jego pisowskich kumpli,albo tego tam...no wiesz,z Torunia.On zebrał 25 mil na ratowanie stoczni,to może da na kladke,bo stocznie dawno (....) strzelił

          • 22 20

          • Kiedy zrolowałeś sobie "musk", trollu?

            • 11 10

        • Przecisk pod torami, jak przy SKM Przymorze

          • 1 0

      • w innych miejscach tez są tory i przejście tez są

        • 10 5

    • Nowa Abrahama

      Projekt który może będzie realizowany tak gdzieś ok 2050 jak wygina posiadacze ziemscy z rodosow

      • 2 0

  • (14)

    Betonizacja w najlepsze.Blok na bloku,wieczne korki i kredyt do końca swych dni.

    • 97 36

    • (3)

      Gdzieś ludzie muszą mieszkać

      • 12 15

      • (2)

        A teraz gdzie mieszkają? Nie słyszałem o kryzysie bezdomności w Polsce, mieszkań jest więcej niż potrzebne. Niemniej ja kibicuje, niech wybudują jak najwięcej, im więcej mieszkań tym tańszy najem. :)

        • 4 10

        • bo nie chodziles do szkoły to nie rozumiesz jak działa zapotrzebowanie mieszkaniowe w dużym miescie (1)

          • 1 3

          • To tego ucza w szkole???

            • 2 2

    • powiedzial gosc co sie przyznaje ze dzieciom odmawia obiadu bo go nie stac eh

      • 2 7

    • korki tramwajów czy SKMek?

      • 6 4

    • Korki? (5)

      Znasz lepiej skomunikowane miejsce niż Zaspa?

      Jak ktoś mieszkając tam stoi w korkach, to wybitnie sam na to zasługuje.

      • 10 7

      • (2)

        Ile ludzi może pomieścić to stare żelastwo, rano przed 8 prawie się wylewa z tego

        • 4 3

        • więcej niż jesteś w stanie sobie wyobrazić (1)

          lepiej wymienić tabor SKM niż budować drogi pseudoszybkiego ruchu w środowisku miejskim.

          • 1 3

          • Chyba tylko i**ota zakłada że w środku miasta potrzeba tylko budynków bez infrastruktury dojazdowej, komunikacji itp.
            To miasto wreszcie stanie.

            • 2 1

      • po prostu sam je tworzy a więc zasługuje na nie

        bez sensu. Dlatego w planie powinno się przewidzieć budowę wiat na parkingi dla rowerów a poprzeczne przejścia dla pieszych powinny dopuszczać ruch rowerów.

        • 0 1

      • Tak, Targowek na ten przyklad

        • 0 0

    • Smutek

      Jak przykre życie trzeba mieć, że komentujesz 90% artykułów? Pytam z autentycznej ciekawości, jak wygląda życie tak smutnego człowieka

      • 0 0

    • ważne

      ważne że się na Zaspie się mieszka a nie w południowych dzielnicach

      • 0 0

  • Czemu ograniczenia wysokościowe do 55m metrów? (5)

    Dajcie wolną rękę deweloperom, jestem ciekawe ile mikroapartamentów da się wcisnąć na metr kwadratowy gdańskiego gruntu.

    • 69 20

    • Powinni budować co najmniej 300 m w górę! (2)

      A nie jakieś marne 50 metrów! Tam jest idealne miejsce na rozmach, wysokość, potęgę - tam co najmniej 300-400 metrowce powinno się budować!

      • 19 3

      • Wzdluz chyba..

        • 1 0

      • Tam nie ma grntu na taki budynek. 300 metrowy zapadł by się głęboko w piachu.
        50 metrów to nie z łachy lecz maksymalna sensowna wysokość hyhy

        • 1 1

    • Bo taka mamy jednostke miary, metry. A mial to w tonach mierzyc?

      • 1 1

    • Powyżej 55 metrów wysokości obowiązują już surowsze wymogi budowlane i p. poż. ( np. dwie klatki schodowe ) dlatego takie budynki są dużo droższe w budowie, nie każdego stać przecież na mieszkanie w Sea Towers lub na Złotej 44

      • 1 1

  • (8)

    Perfekcyjne miejsce na park. Dużo ławek i jakaś kawiarnia obok.

    • 100 22

    • zgadza się. Ale już inwestorzy liczą dudki ze sprzedaży mieszkanek. Zaleją betonem jak wszystko w pobliżu..

      • 13 6

    • na zaspie są same parki

      • 8 17

    • (4)

      W okolicy jest już jeden spory park. Poza tym z tego co się orientuje (proszę mnie poprawić jeśli się mylę) to jest to teren prywatny, zatem postawienie tam parku wiązałoby się z koniecznością wykupu gruntu przez miasto, co z kolei wiązałoby się z wydatkiem rzędu dziesiątek milionów złotych.
      Poza tym powstanie parku nie powinno być celem samym w sobie. W tym momencie na obszarze dawnego pasu startowego mamy do czynienia z betonową pustynią, która wiąże się marnowaniem przestrzeni.

      • 9 4

      • To w takim razie po co stary Płażyński sprzedawał za grosze teren pasa startowego (2)

        niemcowi pod budowę centrum handlowego?! Skoro miasto sprzedało, to niech się teraz buja i odkupuje.
        Wszystko rozsprzedane, byle tylko $ wycisnąć, a obecnych mieszkańców ma się w dudzie.
        "Po nas choćby potop". Z takim hasłem powinni startowac do wyborów.

        • 3 3

        • I tutaj się z tobą zgadzam.

          • 2 0

        • Skoro teren sprzedał wojewoda Płażyński a nie ówczesny Prezydent Miasta Gdańska to działka była własnością Skarbu Państwa a nie Miasta, tak trudno to zrozumieć ?

          • 1 0

      • I szybciutko deweloperzy przykleili się do niego. Jakie to proste. Po co samemu coś stworzyć jak można skorzystać lub zabrać.

        • 1 3

    • oki

      i ty sprzedający watę cukrową.

      • 2 0

  • Jestem za (5)

    Wybudowaniem z powrotem lotniska.

    • 68 15

    • (1)

      każde lotnisko jest z powrotem. Jeszcze nie widziałem lotniska tylko z odlotami.

      • 8 3

      • To mało widziałeś ;)

        • 0 0

    • poczekaj (1)

      na CPK. Jadę Izerą .

      • 8 1

      • Mam nadzieję, że chociaż zasilana z narodowej energii atomowej?

        • 1 0

    • cpk zamiast baranowa to na zaspę.

      • 5 0

  • (7)

    Może zamiast betonu, i tak jest tam go sporo teren przeznaczyć na jakiś ciekawie zaprojektowany park, z dużą ilością drzew, a nie krzaczki w doniczkach!!!

    • 83 18

    • (3)

      Przecież w tamtej okolicy jest sześć dużych parków, a po drugiej stronie torów PKM jes Trójmiejski Park Krajobrazowy.

      • 11 10

      • tak, tak park oruński też w pobliżu... (2)

        sześć dużych parków? serio?

        • 5 2

        • kilka napewno (1)

          najbliżej: Park Jana Pawła, Millenium, Reagana, Jaśkowej Doliny, Park Oliwski, Jelitkowski, Przymorze, mniejsze - Kuźniczki, Nad Strzyżą, dalsze pominę. Chyba nie jest tak najgorzej co?

          • 0 1

          • Park, z zasady, ma służyć okolicznym mieszkańcom do popołudniowego podładowania baterii po powrocie do domu z pracy.

            Nikt nie będzie się bujał pół godziny w godzinach szczytu z Młyńca autobusem albo z buta do parku regana, czy na jaśkową. Z Młyńca tylko jeden park ma jakikolwiek sens i jest to park JP2.

            • 0 0

    • a moze to poprostu mieszkania dla mieszkancow sa a nie monumenty developera :) (1)

      na przeciwko kladki masz Park JP, zaraz obok Milenijny a 15min pieszo ogromny Park Regana.

      • 11 4

      • Akurat park JP2 jest sukcesywnie betonowany.

        • 4 2

    • Tu nie ma już co ratowac

      • 0 0

  • tragedia (9)

    miejsc parkingowych już nie ma, zrobi się betonowy moloch z kurnikami na wynajem.

    • 94 23

    • (2)

      Miejsce parkingowe kupujesz z mieszkaniem

      • 6 15

      • (1)

        a jak ktoś ci stanie, to nic mu nie zrobisz.

        • 4 4

        • Zaloz sie..jak mi staje, zawsze cos z tym rovie.

          • 1 2

    • (2)

      nie po to kupuje się mieszkanie koło tramwaju i SKM aby potem stać w korku samochodem ;)

      Dla miłośników samochodów są Kowale.

      • 12 6

      • Poziom naiwnosci myslowej godny 4 latka

        • 2 3

      • 4 pasy???

        ludzie na południu radzą se jeżdżąc jednopasmowymi drogami a zaspa nie da rady...?

        • 0 0

    • Chów klatkowy jak w Nowej Letnicy.Duży teren,zmarnowany potencjał,budynki w stylu koszmarnym.A gdzie obiecana kolej SKM?

      • 8 3

    • Typowy polski egoista (1)

      Mam tam mieszkanie, mam "przez zasiedzenie" miejsce parkingowe.....a reszta wynocha !

      • 5 4

      • Wybacz, ale mieszkańcy dzielnicy od X lat,

        maja prawo wypowiadać się na temat swojego otoczenia. I mają zdecydowanie więcej do powiedzenia niż napływowy plankton. To oni utrzymują tę dzielnicę od dekad a nie nowi, którzy uzurpują sobie prawo do dyktowania starym jak ma wygladać ich okolica!

        • 2 1

  • ilość miejsc postojowych (21)

    "Minimalny wskaźnik parkingowy na poziomie 1,2 na każdy lokal mieszkalny wynika wprost z zapisów studium. Jego zwiększenie do poziomu dwóch czy nawet trzech oznaczałby zatem sprzeczność z dokumentem nadrzędnym i zarazem polityką przestrzenną miasta." /

    Hm czyli mieszkaniec z góry musi drugie auto trzymać na ulicy? Może właśnie powinien mieć mieszkaniec miejsce postojowe dodatkowe i zarazem nie blokować ulic w okolicy.

    • 26 21

    • Miejsca postojowe (12)

      A może przyszłym mieszkańcom pokazać, gdzie jest peron SKM i przystanek autobusowy?

      • 30 7

      • ulecz się

        • 3 17

      • A może nie decyduj za nich czym chcą jeździć? (9)

        Jak będą chcieli jechać autobusem czy SKM to sobie w internecie znajdą. Z miejscami parkingowymi może nie być tak łatwo, bo już widać, że dzięki polityce miasta Gdańska ich zabraknie.

        • 7 13

        • Posiadanie kilku aut to nie jest obowiązek

          Wolę żeby pieniądze z moich podatków nie były dysponowane na czyjeś fanaberie. Zaspa, wbrew pozorom, nie leży na wsi i posiadanie kilku samochodów nie jest konieczne. Jak ktoś chce mieć kilka samochodów, to proszę bardzo, ale nie moim kosztem.

          • 20 8

        • (1)

          A może jednak trzeba decydować, skoro ktoś ze wsi chce 5 blachosmródów przewieźć i robi z miasta miejsce nie do życia?

          • 4 5

          • Wez ty jedz na Syberie, tam bedziesz wolny od tych blachocostam

            • 3 1

        • Niech jeżdżą czym chcą. O ile mają gdzie to trzymać. (3)

          Chcesz decydować o tym, czy mogę mieć stół bilardowy w Twoim salonie?

          • 4 5

          • twój stół bilardowy nie oddziałuje na innych (2)

            samochody to smród, hałas, wypadki, poniszczone chodniki, trawniki paraliż miasta..... a to już oddziałuje na wszystkich.

            • 7 4

            • zlikwidowac samochody.... (1)

              ...tylko konie i bryczki, ewentualnie hulajnogi

              • 2 1

              • Przy projektowaniu osiedli brać pod uwagę jak to przełoży się na ilość pojazdów na danym terenie. To nie tylko samochody mieszkańców ale i dostawców, obsługi, firm itp.

                • 1 0

        • oczywiście tylko kierowcy mogą wszystkim innym życie ustawiać (1)

          inni nic nie mogą bo królewicze w samochodach sobie tego nie życzą

          • 6 5

          • Lepiej kierowcy na niz impotenci intelektualni

            W rurkach na wigry3

            • 4 2

      • A po co im to wiedziec?

        • 1 0

    • (1)

      jedno mieszkanie bierze dwa miejsca, inne zero itp

      • 6 3

      • Jakiś czas temu był artykuł, jak to "wolność zabierajo" jak deweloper wymuszał zakup miejsca z mieszkaniem.

        W końcu, po co mi, chodnik też fajny, a taniej...

        • 2 1

    • to niech sobie mieszkaniec zapłaci za to miejsce (2)

      • 2 1

      • mieszkaniec już zapłacił. (1)

        stare osiedla mają części wspólne i to one są zajmowane przez turystów z lokali na wynajem..

        • 3 1

        • Nie, w wiekszosci nie zaplacił

          Przeksztalcenie mieszkań we własnościowe odbywało się z bonifikatą, grunt spółdzielnie otrzymywały bezplatnie.
          Zaś przestrzenie zielone i dawne place zabaw przeksztalcane sa w parkingi. Sami sobie to robicie.

          • 1 2

    • A może, mieszkajac w środku miasta (2)

      Nie potrzebuje 2 samochodu? A jak mantaki kaprys to niech bedzie go stać nanwykup miejsca? Albo niech naklania spółdzielnie do budowy pietrowego parkingu (np na miejscu tego przy Burzyńskiego, niopodal kladki). No coś, tylko nie dej i dej.

      • 1 2

      • Na starych dzielnicach NIE da się wykupic miejsca!

        Kiedy wreszcie to dotrze do niektórych 'mądrych' łbów tu komentujących?! Gdyby tak było, to już dawno 3/4 mieszkańców miałoby miejscówki na własność!

        • 1 0

      • A może po prostu nie ma już miejsca na kolejne budynki bo paraliżują one miasto?

        • 0 0

  • A lokale kapsułowe ? Dla każdego. Po 4 m2 i każdy znajdzie coś dla siebie. Czemu nie ? (2)

    Dajmy na to jedyne 3 tys / m2. Całe miasto się zmieści !

    • 41 5

    • aha

      • 3 2

    • Tak to przyszłość.. Każdy z nas w takiej nowoczesnej kapsule wyląduje :-)

      Tyle że nazywają je jakoś tak starodawnie: trumny

      PS... niektórzy zostaną skompresowani do poziomu słoja ( URNY)

      • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane