• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wjazdy do tunelu pod Martwą Wisłą będą zraszane lub podgrzewane

Maciej Korolczuk
9 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Problem z oblodzeniem jezdni występuje na łącznicach na Węźle Ku Ujściu oraz na wyjeździe z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej (na zdjęciu). Problem z oblodzeniem jezdni występuje na łącznicach na Węźle Ku Ujściu oraz na wyjeździe z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej (na zdjęciu).

4 mln zł ma kosztować system zraszania solanką lub podgrzewania jezdni w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Trwają rozmowy zarządcy tunelu z miejskimi urzędnikami o finansowaniu inwestycji, która miałaby zostać zrealizowana w przyszłym roku.



Czy spotkałeś się z problemem wjazdu lub wyjazdu z tunelu w trudnych warunkach pogodowych?

Ubiegłej zimy, by ułatwić kierowcom wjazd i wyjazd z tunelu, drogowcy ustawiali na poboczach podjazdów skrzynki z piaskiem, by kierowcy mogli samodzielnie sypać go pod koła i sprawnie opuścić łącznicę.

- Podczas ubiegłej zimy, która była pierwszą od otwarcia tunelu, zauważyliśmy problemy kierowców, głównie samochodów ciężarowych. Mieli oni problem z wyjazdem z tunelu na rondo przy Marynarki Polskiej. Intensywne opady śniegu i oblodzenie nawierzchni sprawiły, że na wzniesieniach doszło do kilku kolizji. Problemy z wyjazdem powodowały powstawanie korków oraz w rezultacie zamknięcie tunelu i paraliż ruchu w tej części miasta - tłumaczy Michał Adamkiewicz, kierownik Działu Utrzymania Tunelu pod Martwą Wisłą.
W tym roku kierowcy ciężarówek będą musieli sobie radzić podobnie jak poprzedniej zimy, ale za rok nad jakością nawierzchni w tym miejscu ma już czuwać automatyczny system.

Drogowcy zastanawiają się nad dwoma różnymi rozwiązaniami.

Jednym z nich jest system zraszania asfaltu solanką poprzez specjalne dysze montowane w jezdni. Takie rozwiązanie stosuje się np. w tunelu na Wisłostradzie w Warszawie. Nie jest ono jednak pozbawione wad, bo - jak mówią eksperci - dysze często się zapychają.

  • Wizualizacja systemu zraszania jezdni solanką, jaki mógłby zostać zastosowany w tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.
  • Instalacja systemu zraszania solanką miałaby zapewnić przejezdność na łącznicach bez konieczności zamykania tunelu w trudnych warunkach atmosferycznych. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.
  • Efekt działania dysz rozpryskujących solankę na nawierzchnię drogi. Materiał jednego z producentów takich rozwiązań.

Instalacja zraszania mogłaby objąć wykonanie dysz na wjazdach i wyjazdach z tunelu od strony Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Na wlotach do tunelu pojawiłyby się dwa kontenery z solanką. W jezdni zostałoby zainstalowane orurowanie, które zapewniłoby w pełni automatyczne działanie systemu.

Drugim wariantem branym pod uwagę jest podgrzanie jezdni poprzez montaż specjalnego okablowania. Wiązałoby się to z koniecznością sfrezowania dotychczasowej nawierzchni i ułożenia nowej.

Obecnie trwają rozmowy zarządcy tunelu (Gdański Zarząd Dróg i Zieleni) z urzędnikami miejskimi o finansowaniu inwestycji. Nie jest ona tania, bo rozwiązanie stosowane np. w szwajcarskich tunelach kosztuje nawet 4 mln zł. Pierwszy wniosek skierowany do Wydziału Programów Rozwojowych został odrzucony, ale jak usłyszeliśmy od Piotra Grzelaka, zastępcy prezydenta Gdańska, "inwestycja jest konieczna". Niewykluczone więc, że urzędnicy będą chcieli skorzystać ze środków unijnych.

Rocznie utrzymanie tunelu kosztuje 4,6 mln zł. 890 tys. zł z tej kwoty pochłania ubezpieczenie, 1,5 mln to koszt samego utrzymania (napraw, sprzątania etc.), a 1,3 mln to rachunki za energię elektryczną. Najmniejsze koszty generuje kadra zarządzająca tunelem. Na jej utrzymanie rocznie miasto przeznacza ok. 870 tys. zł.

Kolizje, jazda pod prąd, spadające śmieci w tunelu pod Wisłą



Życie codzienne w tunelu pod Martwą Wisłą

Od otwarcia tunelu w kwietniu 2016 r. odnotowano w nim ponad 460 różnych zdarzeń. Najczęściej dochodzi w nim do zatrzymania pojazdu (ponad 150 zdarzeń), trzykrotnie do tunelu wbiegło zwierzę, 11 razy na jezdnię spadły różnego rodzaju przedmioty, 13 razy wjechał do tunelu pojazd przekraczający skrajnię, 24 razy zauważono także osoby postronne. Stosunkowo często wjeżdżają tam rowerzyści (74 razy), odnotowano też 10 kolizji i 8 uszkodzonych włazów kanalizacyjnych.

Zdarzył się też jeden alarm bombowy po informacji o pozostawionym w tunelu ładunku wybuchowym, nie brakowało też prób kradzieży. Zabłąkany pieszy wychodząc z tunelu przejściem ewakuacyjnym zabrał z klatki schodowej gaśnicę.

Rekordzistą w przekroczeniu prędkości jest pewien motocyklista. Kilka miesięcy temu nocą rozwinął w tunelu prędkość 220 km/h.

Straż pożarna w tunelu pod Wisłą

Opinie (279) 5 zablokowanych

  • przynajmniej

    jest ciekawie

    • 1 1

  • Jakiś Misiewicz chce zarobić?

    • 4 3

  • Typowy lobbing.. (1)

    ..treść materiału sugeruje że tylko do montażu podgrzewaczy nawierzchnia musi być "sfrezowana i ułożona na nowo", rury do solanki ułożą sie same bez naruszania nawierzchni.... Dziadostwo. Btw, nie lepiej od razu lać kwas siarkowy..? Bo kogo obchodzą kierowcy i ich samochody...

    • 20 5

    • Nie taniej postawić z każdej strony budkę i obok pojemnik z solą i zapłacić gościowi 3000 pln pensji i żeby co jakiś czas sypnął łopatę soli, a nie takie megalomańskie rozwiązania jak zraszacze?

      • 15 2

  • Nie moge sie nadziwic, ze przejazd przez tunel jest darmowy. (9)

    Tak powinno byc
    Cennik:
    1) motory gratis
    2) osobowe i do 3,5 T - 1 zl
    3) ciezarowe 2 zl

    Kazdy by zaplacil i bylyby pieniadze na podgrzewanie, swiatlo, remonty itd

    Proste ?

    • 10 22

    • (4)

      kierowcy w podatkach już za to zapłacili

      • 12 5

      • ten znowu z tekstem o podatkach, nudne to, parkowanie w strefach też powinno być darmowe bo podatki (1)

        chcesz jeździć samochodem i zanieczyszczać atmosferę w której żyjesz ty i twoi bliscy, płać

        • 3 11

        • A jak zapłaci to problem zanieczyszczenie atmosfery zniknie? Typowy ekolog.

          • 10 2

      • jakich podatkach? kierowcy żadnych dodatkowych podatków nie płacą na rzecz miasta, a to miasto utrzymuje tunel.

        • 3 5

      • podatek drogowy od dawna idzie do kasy rządowej w Warszawie, doucz się

        • 3 0

    • (2)

      a to dlaczego motory maja być zwolnione proponuję dla nich podwójną stawkę

      • 9 1

      • bo ten co to napisał (1)

        jeździ na motorze

        • 4 1

        • ten co pisal jezdzi autem

          • 0 0

    • Proste

      A rower 500 zł

      • 0 0

  • takie rzeczy tylko w bogatym Gdańsku! niech inni biorą przykład z gdańskiej myśli technologicznej

    ten kto to projektował i nie przewidział takiej sytuacji dyplom chyba na Aliexpressie sobie zamówił

    • 11 7

  • A może wystarczy kupić zimowe opony? (2)

    • 13 5

    • Najlepiej dobej marki mogą być używane dobrym stanie po taxówkarzu z Hamburga.

      • 8 0

    • nie wystarczy

      na oblodzonej jezdni tylko łańcuchy pomogą
      a na dodatek problem jest w ciężarowych

      • 1 0

  • a solanka kanałami burzowymi do morza

    • 15 0

  • a może tak niech policja sprawdza stan opon (2)

    i wlepia mandaty za zdarte bieżniki

    • 15 3

    • Tylko jakiemu policjantowi by się chciało to robić?

      • 0 0

    • niech się ustawią w tunelu

      na oblodzonej jezdni pod górę ciężarówki nie dają rady, nawet na nowych oponach, tylko łańcuchy ale niszczą jezdnię

      • 3 0

  • Kmioty, obejrzyjcie film i wyciagnijcie wnioski dlaczego w tunelu obowiązują pewne zasady poruszania się! (2)

    ten film powinien być puszczany na każdym kursie na prawo jazdy

    słoje, piątkowe i niedzielne - to was również dotyczy, to nie autostrada, prędkość i odstęp bo potem nikt nie przejedzie jak się nakrętki rozsypią!

    • 18 2

    • odstęp nawet ważniejszy niż prędkość

      • 4 0

    • pamietaj ze buractwo za kierownica ma w Du***ie filmy i edukacje oraz przepopisy tylko na wysokie kary reaguje

      • 4 0

  • Byle nie solanka. To nic nie da tylko chlape i korozje na aucie (1)

    • 18 0

    • kup sobie trabanta

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane