- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (183 opinie)
- 2 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (58 opinii)
- 3 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (114 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (299 opinii)
- 5 Kandydaci z KO do Europarlamentu (175 opinii)
- 6 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (186 opinii)
Wkrótce ruszy budowa Airport City przy lotnisku
Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku przygotowuje się do rozpoczęcia budowy Airport City, kompleksu siedmiu budynków - głównie biurowców z funkcją usługową, gastronomiczną i hotelową. W piątek po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację planowanej inwestycji. Wkrótce ruszy też budowa pirsu, który pozwoli na sprawniejszą obsługę rosnącej liczby pasażerów.
Drugim kamieniem było otwarcie w 2012 r. nowego terminalu T2. Wówczas także rozpoczęły się prace koncepcyjne nad projektem Airport City. To trzeci kamień, tym większy i tym poważniejszy, że jego realizacja ma potrwać kilkanaście lat i pochłonąć nawet 1 mld zł.
- To projekt komercyjny, biznesowy, aby go zrealizować, musimy pożyczyć pieniądze i sprzedać powierzchnie naszym partnerom. Nie ma na razie mowy o otwieraniu szampanów. Korki wystrzelą dopiero, gdy zrealizujemy pierwszy etap - podkreśla Kloskowski.
To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Dotychczas o planach budowy podobnego kompleksu biurowców, hoteli, kubaturowych parkingów i powierzchni usługowych mówili tylko przedstawiciele Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ale na planach się skończyło. Podobne "lotniskowe dzielnice" udało się zrealizować tylko w Europie Zachodniej. Punktem odniesienia dla Gdańska są obiekty przy lotniskach w Dusseldorfie, Monachium, Frankfurcie, Paryżu czy Manchesterze. Jedyna różnica polega na tym, że wszystkie wymienione porty są od gdańskiego lotniska kilkukrotnie większe i obsługują rocznie od 20 do 50 mln pasażerów. W Gdańsku w tym roku zostanie obsłużonych 5 mln pasażerów.
- Zawsze musi być ktoś, kto przetrze szlak. My w Gdańsku coś o tym wiemy. Wierzymy, że projekt, nad którym spędziliśmy kilka intensywnych lat okaże się sukcesem - dodaje Kloskowski.
Najpierw dwa budynki, potem kolejne
Nazwy biurowców, jakie w najbliższych kilku latach powstaną w pobliżu terminalu mają nawiązywać do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel. Airport City zaoferuje około 120 tys. m kw. powierzchni użytkowej i około 100 tys. m kw. powierzchni najmu.
W ramach inwestycji jako pierwszy zrealizowany zostanie budynek Alpha. Będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem o pojemności prawie 200 aut. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 8,5 tys. m kw. Przetarg na budynek Alpha zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, a budowa ma się rozpocząć jesienią. Obiekt ma być gotowy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku.
W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. z 381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od powodzenia rynkowego obiektu Alpha.
Inwestorem Airport City Gdańsk jest spółka Port Lotniczy w Gdańsku.
Inwestycja ma umożliwić spółce dywersyfikację przychodów, by za kilkanaście lat stanowiły one istotną część aktywności i były uzupełnieniem przychodów z działalności lotniskowej i pozalotniskowej. W ten sposób powiększyć się ma także majątek spółki. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.
Jednym z głównych atutów nowoczesnych biurowców, hoteli i restauracji, jakie powstaną przy gdańskim lotnisku, ma być przeciwwaga dla biurowców położonych w Oliwie i Wrzeszczu, ale też dostęp do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, bliskość obwodnicy czy duża liczba miejsc postojowych. Kompleks ma być przyjazny rowerzystom, osobom niepełnosprawnym, ma się też wyróżniać licznymi nasadzeniami i bujną zielenią na dachach budynków, gdzie znajdą się m.in. tarasy widokowe, których brakuje w samym terminalu lotniska.
Za koncepcję Airport City Gdańsk wraz z dokumentacją projektową odpowiada warszawskie biuro PIG Architekci, w portfolio którego znajduje się m.in. projekt rozbudowy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku i lotniska w Krakowie.
W powtórzonym przetargu na budowę pirsu wpłynęły trzy oferty: od ok. 255 mln do ok. 263 mln zł.
- Doraco - 255,2 mln zł
- Hochtief - 262,9 mln zł
- Budimex - 263 mln zł
Choć wszystkie oferty przewyższają założony budżet, zarząd lotniska zdecydował o budowie pirsu. By sfinansować budowę, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje.
- Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego, mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne.
Podstawowe zmiany parametrów po zakończeniu budowy nowego pirsu:
- powierzchnia terminalu T2 - zwiększenie z 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw.
- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej, odloty - zwiększenie z sześciu do 10 przejść
- gate'y odlotowe - zwiększenie liczby gate'ów z 20 do 30
- punkty odprawy paszportowej, przyloty - zwiększenie z ośmiu do 12 przejść
- odbiór bagażu - umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z pięciu do dziewięciu karuzel
Opinie (375) ponad 20 zablokowanych
-
2019-08-11 23:29
Ciekawe kiedy zakoncza budowe lotniska Gdynia---Kosakowo Hala jest chyba ukonczona i dalej sie nic nie dzieje.
- 0 0
-
2019-08-12 13:31
Zlikwidowac zlodziejskie parkingi w kolo lotniska
i dac ludzia parkowac za darmo.
- 1 0
-
2019-08-12 15:26
Kraków rozbudowuje siatkę połączeń do USA, a być może także do Azji, a my ...
blokujemy rozwój portu. Nic dziwnego, że ciągle spadamy w rankingu lotnisk.
- 0 0
-
2019-08-16 13:34
Kto tam ma być najemcą ?
Obecnie już zaczyna być zastój , więc skąd mają pojawić się te nowe firmy ? Co te firmy mają w Gd robić ? Wklepywać papierowe faktury do kompa ?
- 0 0
-
2019-08-22 15:43
Nie przypisujcie sukcesu dla Gdańska ,przecież to rozwija się LOT ,który za rządów PO+przystawka PSL był na krawędzi
LOT mia być przejety za syboliczną złotówkę przez niemiecką firmę OLT , pamietamy jak włodarze miasta z decydentami trójmiejskimi próbowali na zaciąg odpalić jakiegoś klamota................z amber gold
- 4 0
-
2019-09-21 15:32
lot
oooo...super lotnisko
- 0 0
-
2020-05-08 19:55
pieknie
wszystko pieknie a gdzie infrastruktura? w kolo kazdego lotniska na swiecie jest przynajmniej 50% terenu przeznaczonego na logistyke, magazyny i dystrybucja, a nie tylko piekne biurowce i panie i panowie w garniturach:-)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.