• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy budowa Airport City przy lotnisku

Maciej Korolczuk
9 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku przygotowuje się do rozpoczęcia budowy Airport City, kompleksu siedmiu budynków - głównie biurowców z funkcją usługową, gastronomiczną i hotelową. W piątek po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację planowanej inwestycji. Wkrótce ruszy też budowa pirsu, który pozwoli na sprawniejszą obsługę rosnącej liczby pasażerów.



Jak na tle lotnisk w Europie oceniasz gdański port lotniczy?

Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku mówi, że to trzeci kamień milowy w rozwoju lotniska. Pierwszym było otwarcie w 1997 r. pierwszego terminalu, o którym wówczas wiele osób mówiło, że jest za duży jak na gdańskie potrzeby. Dziś budynek nie przystaje do wysokich standardów obsługi pasażerskiej i planowane jest jego wyburzenie.

Drugim kamieniem było otwarcie w 2012 r. nowego terminalu T2. Wówczas także rozpoczęły się prace koncepcyjne nad projektem Airport City. To trzeci kamień, tym większy i tym poważniejszy, że jego realizacja ma potrwać kilkanaście lat i pochłonąć nawet 1 mld zł.

- To projekt komercyjny, biznesowy, aby go zrealizować, musimy pożyczyć pieniądze i sprzedać powierzchnie naszym partnerom. Nie ma na razie mowy o otwieraniu szampanów. Korki wystrzelą dopiero, gdy zrealizujemy pierwszy etap - podkreśla Kloskowski.
Widok z lotu ptaka na Airport City. Tak ma wyglądać gdańskie lotnisko za kilkanaście lat. Biały budek wzdłuż płyty postojowej to planowane przedłużenie pirsu, którego budowa rozpocznie się w ciągu kilku miesięcy. Widok z lotu ptaka na Airport City. Tak ma wyglądać gdańskie lotnisko za kilkanaście lat. Biały budek wzdłuż płyty postojowej to planowane przedłużenie pirsu, którego budowa rozpocznie się w ciągu kilku miesięcy.
To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Dotychczas o planach budowy podobnego kompleksu biurowców, hoteli, kubaturowych parkingów i powierzchni usługowych mówili tylko przedstawiciele Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ale na planach się skończyło. Podobne "lotniskowe dzielnice" udało się zrealizować tylko w Europie Zachodniej. Punktem odniesienia dla Gdańska są obiekty przy lotniskach w Dusseldorfie, Monachium, Frankfurcie, Paryżu czy Manchesterze. Jedyna różnica polega na tym, że wszystkie wymienione porty są od gdańskiego lotniska kilkukrotnie większe i obsługują rocznie od 20 do 50 mln pasażerów. W Gdańsku w tym roku zostanie obsłużonych 5 mln pasażerów.

- Zawsze musi być ktoś, kto przetrze szlak. My w Gdańsku coś o tym wiemy. Wierzymy, że projekt, nad którym spędziliśmy kilka intensywnych lat okaże się sukcesem - dodaje Kloskowski.
  • Wizualizacja drugiego z biurowców, który ma powstać w ramach Airport City.
  • Kompleks ma się wyróżniać zielenią, nasadzeniami i ogrodami na dachach, gdzie zlokalizowane zostaną także tarasy widokowe.

Najpierw dwa budynki, potem kolejne



Nazwy biurowców, jakie w najbliższych kilku latach powstaną w pobliżu terminalu mają nawiązywać do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel. Airport City zaoferuje około 120 tys. m kw. powierzchni użytkowej i około 100 tys. m kw. powierzchni najmu.

W ramach inwestycji jako pierwszy zrealizowany zostanie budynek Alpha. Będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem o pojemności prawie 200 aut. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 8,5 tys. m kw. Przetarg na budynek Alpha zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, a budowa ma się rozpocząć jesienią. Obiekt ma być gotowy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku.

W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw.381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od powodzenia rynkowego obiektu Alpha.

  • Wnętrze biurowca, jaki ma powstać przy gdańskim lotnisku.
  • Wizualizacja Airport City.

Inwestorem Airport City Gdańsk jest spółka Port Lotniczy w Gdańsku.

Inwestycja ma umożliwić spółce dywersyfikację przychodów, by za kilkanaście lat stanowiły one istotną część aktywności i były uzupełnieniem przychodów z działalności lotniskowej i pozalotniskowej. W ten sposób powiększyć się ma także majątek spółki. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.

Jednym z głównych atutów nowoczesnych biurowców, hoteli i restauracji, jakie powstaną przy gdańskim lotnisku, ma być przeciwwaga dla biurowców położonych w Oliwie i Wrzeszczu, ale też dostęp do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, bliskość obwodnicy czy duża liczba miejsc postojowych. Kompleks ma być przyjazny rowerzystom, osobom niepełnosprawnym, ma się też wyróżniać licznymi nasadzeniami i bujną zielenią na dachach budynków, gdzie znajdą się m.in. tarasy widokowe, których brakuje w samym terminalu lotniska.

Za koncepcję Airport City Gdańsk wraz z dokumentacją projektową odpowiada warszawskie biuro PIG Architekci, w portfolio którego znajduje się m.in. projekt rozbudowy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku i lotniska w Krakowie.

Rozstrzygnięty przetarg na budowę pirsu

W powtórzonym przetargu na budowę pirsu wpłynęły trzy oferty: od ok. 255 mln do ok. 263 mln zł.

  • Doraco - 255,2 mln zł
  • Hochtief - 262,9 mln zł
  • Budimex - 263 mln zł


Choć wszystkie oferty przewyższają założony budżet, zarząd lotniska zdecydował o budowie pirsu. By sfinansować budowę, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje.

- Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego, mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne.
  • Pirs ma umożliwić wygodniejszą i szybszą obsługę pasażerów i zwiększyć przepustowość lotniska.
  • Wizualizacja pirsu, którego budowa rozpocznie się za kilka miesięcy.


Podstawowe zmiany parametrów po zakończeniu budowy nowego pirsu:

  • powierzchnia terminalu T2 - zwiększenie z 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw.
  • centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
  • punkty odprawy paszportowej, odloty - zwiększenie z sześciu do 10 przejść
  • gate'y odlotowe - zwiększenie liczby gate'ów z 20 do 30
  • punkty odprawy paszportowej, przyloty - zwiększenie z ośmiu do 12 przejść
  • odbiór bagażu - umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z pięciu do dziewięciu karuzel

Opinie (375) ponad 20 zablokowanych

  • Jak to ponoć nie ma pieniędzy lotnisko (3)

    Tak się tłumaczy lotnisko aby nie płacić odszkodowań a tu proszę kasa jest

    • 14 22

    • przenieś się na Podkarpacie (2)

      • 9 2

      • Mój dom jest starszy od lotniska

        • 1 1

      • Ty pierwszy.

        • 0 2

  • Ale Kossakowo...

    • 7 2

  • Najwyższy czas !!! (4)

    Najwyższy czas aby zacząć planować i budować drugi pas na tym lotnisku.
    Inne zabudowy niż te które służą ruchowi na lotnisku w znaczący sposób ograniczą rozwój lotniska.
    Jedynie w Polsce lotnisko w stolicy ma dwa pasy startowe.
    Może więc warto pomyśleć o rozwoju lotniska w Gdańsku .

    • 31 5

    • a możesz powiedzieć w którym miejscu?

      Warszawa ma dwa pasy startowe a start/lądowanie na jednym z nich wyklucza drugi.

      • 8 3

    • Na razie nie ma takiej potrzeby. (2)

      Warszawa - majac wiekszy ruch - sobie doskonale radzi z jednym pasem. Ich lotnisko nie obsluguje dwoch pasow rownoczesnie. A nad Gdanskiem w zasadzie nigdy nie widzialem kolowania w oczekiwaniu na ladowanie.

      • 6 3

      • Myślenie ma przyszłość !!!!!!!!!!! (1)

        Gdy będziemy czekać na budowę drugiego ( koniecznego ) pasa startowego w Gdańsku to nie będzie wtedy już miejsca na tą inwestycję.
        Tereny wokół lotniska zabudują biurowcami i drogami .
        Wtedy pozostanie przenieść część operacji do Gdyni-Kosakowa.

        • 5 4

        • lotniska z jednym pasem startowym obsługują 12-20 mln pasażerów rocznie

          przestań siać megalomanię
          można jedynie pomyśleć o wydłużenia pasa do docelowej długości 3400 m
          pasażerze z bożej łaski

          • 6 4

  • lotnisko

    co tam Gdansk Ddynai to dopiero bedzie airport - city caly swiat nam pozazdrosci

    • 8 0

  • Tu na razie jest klepisko ale będzie San Francisco.

    • 13 1

  • to prawie jak na "lotnisku" w Gdyni

    • 8 3

  • Nazwa kojarzy mi sie pozytywnie z "Motor City" w Dubaju - tam miasteczko jest z kolei obok autodromu.

    Bardzo sie przyda odciazenie Oliwy.

    • 9 2

  • Yes? (9)

    Połączenia z Gdańska to tylko powietrzny Pekaes. Kierunki tylko: Anglia, Norwegia i Ukraina. Kolejne połączenia bardziej "egzotyczne" na południe Europy czy do Izraela - zlikwidowane. Wystarczy z połączeniami lotniczymi porównać Gdańsk do Katowic, żeby zobaczyć, że atrakcyjnych lotów z Gdańska właściwie nie ma.

    • 43 5

    • (1)

      Tak zwane linie robotnicze...

      • 21 2

      • I bardzo dobrze, ze sa linie robotnicze i panstwo wychodzi na przeciw potrzebom. Nie zmienia to jednak faktu, ze powinno byc duzo kierunkow turystycznych.

        • 5 5

    • połowa lotów z Katowic to czartery (3)

      • 7 5

      • (1)

        Ale przynajmniej na ciekawych kierunkach. Z atrakcyjnością Gdańsk przegrywa też z Poznaniem.

        • 12 2

        • następne pudło - Poznań - 5 regularnych przewoźników na kierunki "robotnicze"
          a przy okazji - możesz wytłumaczyć co to jest "atrakcyjność" i jak się ją mierzy?

          • 4 4

      • ty chyba nie kumasz pojęcia "czarter"

        lud pracujący Ślunska wykupuje masowo wycieczki w biurach podróży
        natimiast Wizz i Ryan latają głównie na kierunki 'robotnicze"

        • 10 0

    • Loty

      Tyle lat latałem z Gdańska a teraz muszę napiierac do w wy nawet na Majorkę leciał a teraz G

      • 6 1

    • Yes?

      W czarterach Gdańsk przegrywa w przedbiegach. Widać to sprawdzając oferty biur podróży. Poza czarterami: teraz z Krakowa American Airlines będzie latał 5 razy w tygodniu do USA. W Gdańsku nie doczekamy się takich połączeń nawet jak zniosą wizy. Norwegia, Szwecja, Ukraina, UK - tylko na to można liczyć z regularnych połączeń. A w sezonie czarter do Grecji raz w tygodniu. Szkoda gadać.

      • 0 0

    • Ale pretensje trzeba mieć do lini lotniczych i organizatorów turystyki

      Co ma lotnisko do tego?

      • 0 0

  • To pożegnanie z połączeniem ze starą Słowackiego

    Ta budowa grzebie ostatecznie nadzieje na połączenie pod estakadą przy parkingu starej, obecnie ślepej części Słowackiego z nową przy lotnisku.

    Czyli korki na Budowlanych/Nowatorów nigdy nie znikną....
    :-(

    • 17 1

  • A co z lotami do Białegostoku za 99 zł?

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane