- 1 Majaland: znamy termin otwarcia i cennik (316 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (538 opinii)
- 3 Kolejni Terytorialsi złożyli przysięgę (200 opinii)
- 4 Duży gmach w centrum powstał w 8 miesięcy (22 opinie)
- 5 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (113 opinii)
- 6 Były senator skazany na więzienie (376 opinii)
Wkrótce ruszy budowa Airport City przy lotnisku
Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku przygotowuje się do rozpoczęcia budowy Airport City, kompleksu siedmiu budynków - głównie biurowców z funkcją usługową, gastronomiczną i hotelową. W piątek po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację planowanej inwestycji. Wkrótce ruszy też budowa pirsu, który pozwoli na sprawniejszą obsługę rosnącej liczby pasażerów.
Drugim kamieniem było otwarcie w 2012 r. nowego terminalu T2. Wówczas także rozpoczęły się prace koncepcyjne nad projektem Airport City. To trzeci kamień, tym większy i tym poważniejszy, że jego realizacja ma potrwać kilkanaście lat i pochłonąć nawet 1 mld zł.
- To projekt komercyjny, biznesowy, aby go zrealizować, musimy pożyczyć pieniądze i sprzedać powierzchnie naszym partnerom. Nie ma na razie mowy o otwieraniu szampanów. Korki wystrzelą dopiero, gdy zrealizujemy pierwszy etap - podkreśla Kloskowski.
To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Dotychczas o planach budowy podobnego kompleksu biurowców, hoteli, kubaturowych parkingów i powierzchni usługowych mówili tylko przedstawiciele Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ale na planach się skończyło. Podobne "lotniskowe dzielnice" udało się zrealizować tylko w Europie Zachodniej. Punktem odniesienia dla Gdańska są obiekty przy lotniskach w Dusseldorfie, Monachium, Frankfurcie, Paryżu czy Manchesterze. Jedyna różnica polega na tym, że wszystkie wymienione porty są od gdańskiego lotniska kilkukrotnie większe i obsługują rocznie od 20 do 50 mln pasażerów. W Gdańsku w tym roku zostanie obsłużonych 5 mln pasażerów.
- Zawsze musi być ktoś, kto przetrze szlak. My w Gdańsku coś o tym wiemy. Wierzymy, że projekt, nad którym spędziliśmy kilka intensywnych lat okaże się sukcesem - dodaje Kloskowski.
Najpierw dwa budynki, potem kolejne
Nazwy biurowców, jakie w najbliższych kilku latach powstaną w pobliżu terminalu mają nawiązywać do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel. Airport City zaoferuje około 120 tys. m kw. powierzchni użytkowej i około 100 tys. m kw. powierzchni najmu.
W ramach inwestycji jako pierwszy zrealizowany zostanie budynek Alpha. Będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem o pojemności prawie 200 aut. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 8,5 tys. m kw. Przetarg na budynek Alpha zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, a budowa ma się rozpocząć jesienią. Obiekt ma być gotowy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku.
W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. z 381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od powodzenia rynkowego obiektu Alpha.
Inwestorem Airport City Gdańsk jest spółka Port Lotniczy w Gdańsku.
Inwestycja ma umożliwić spółce dywersyfikację przychodów, by za kilkanaście lat stanowiły one istotną część aktywności i były uzupełnieniem przychodów z działalności lotniskowej i pozalotniskowej. W ten sposób powiększyć się ma także majątek spółki. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.
Jednym z głównych atutów nowoczesnych biurowców, hoteli i restauracji, jakie powstaną przy gdańskim lotnisku, ma być przeciwwaga dla biurowców położonych w Oliwie i Wrzeszczu, ale też dostęp do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, bliskość obwodnicy czy duża liczba miejsc postojowych. Kompleks ma być przyjazny rowerzystom, osobom niepełnosprawnym, ma się też wyróżniać licznymi nasadzeniami i bujną zielenią na dachach budynków, gdzie znajdą się m.in. tarasy widokowe, których brakuje w samym terminalu lotniska.
Za koncepcję Airport City Gdańsk wraz z dokumentacją projektową odpowiada warszawskie biuro PIG Architekci, w portfolio którego znajduje się m.in. projekt rozbudowy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku i lotniska w Krakowie.
W powtórzonym przetargu na budowę pirsu wpłynęły trzy oferty: od ok. 255 mln do ok. 263 mln zł.
- Doraco - 255,2 mln zł
- Hochtief - 262,9 mln zł
- Budimex - 263 mln zł
Choć wszystkie oferty przewyższają założony budżet, zarząd lotniska zdecydował o budowie pirsu. By sfinansować budowę, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje.
- Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego, mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne.
Podstawowe zmiany parametrów po zakończeniu budowy nowego pirsu:
- powierzchnia terminalu T2 - zwiększenie z 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw.
- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej, odloty - zwiększenie z sześciu do 10 przejść
- gate'y odlotowe - zwiększenie liczby gate'ów z 20 do 30
- punkty odprawy paszportowej, przyloty - zwiększenie z ośmiu do 12 przejść
- odbiór bagażu - umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z pięciu do dziewięciu karuzel
Opinie (375) ponad 20 zablokowanych
-
2019-08-09 15:38
Jak to ponoć nie ma pieniędzy lotnisko (3)
Tak się tłumaczy lotnisko aby nie płacić odszkodowań a tu proszę kasa jest
- 14 22
-
2019-08-09 16:07
przenieś się na Podkarpacie (2)
- 9 2
-
2019-08-09 22:12
Mój dom jest starszy od lotniska
- 1 1
-
2019-08-09 23:28
Ty pierwszy.
- 0 2
-
2019-08-09 15:40
Ale Kossakowo...
- 7 2
-
2019-08-09 15:46
Najwyższy czas !!! (4)
Najwyższy czas aby zacząć planować i budować drugi pas na tym lotnisku.
Inne zabudowy niż te które służą ruchowi na lotnisku w znaczący sposób ograniczą rozwój lotniska.
Jedynie w Polsce lotnisko w stolicy ma dwa pasy startowe.
Może więc warto pomyśleć o rozwoju lotniska w Gdańsku .- 31 5
-
2019-08-09 16:09
a możesz powiedzieć w którym miejscu?
Warszawa ma dwa pasy startowe a start/lądowanie na jednym z nich wyklucza drugi.
- 8 3
-
2019-08-09 16:21
Na razie nie ma takiej potrzeby. (2)
Warszawa - majac wiekszy ruch - sobie doskonale radzi z jednym pasem. Ich lotnisko nie obsluguje dwoch pasow rownoczesnie. A nad Gdanskiem w zasadzie nigdy nie widzialem kolowania w oczekiwaniu na ladowanie.
- 6 3
-
2019-08-09 19:08
Myślenie ma przyszłość !!!!!!!!!!! (1)
Gdy będziemy czekać na budowę drugiego ( koniecznego ) pasa startowego w Gdańsku to nie będzie wtedy już miejsca na tą inwestycję.
Tereny wokół lotniska zabudują biurowcami i drogami .
Wtedy pozostanie przenieść część operacji do Gdyni-Kosakowa.- 5 4
-
2019-08-09 20:39
lotniska z jednym pasem startowym obsługują 12-20 mln pasażerów rocznie
przestań siać megalomanię
można jedynie pomyśleć o wydłużenia pasa do docelowej długości 3400 m
pasażerze z bożej łaski- 6 4
-
2019-08-09 16:14
lotnisko
co tam Gdansk Ddynai to dopiero bedzie airport - city caly swiat nam pozazdrosci
- 8 0
-
2019-08-09 16:15
Tu na razie jest klepisko ale będzie San Francisco.
- 13 1
-
2019-08-09 16:17
to prawie jak na "lotnisku" w Gdyni
- 8 3
-
2019-08-09 16:19
Nazwa kojarzy mi sie pozytywnie z "Motor City" w Dubaju - tam miasteczko jest z kolei obok autodromu.
Bardzo sie przyda odciazenie Oliwy.
- 9 2
-
2019-08-09 16:26
Yes? (9)
Połączenia z Gdańska to tylko powietrzny Pekaes. Kierunki tylko: Anglia, Norwegia i Ukraina. Kolejne połączenia bardziej "egzotyczne" na południe Europy czy do Izraela - zlikwidowane. Wystarczy z połączeniami lotniczymi porównać Gdańsk do Katowic, żeby zobaczyć, że atrakcyjnych lotów z Gdańska właściwie nie ma.
- 43 5
-
2019-08-09 16:29
(1)
Tak zwane linie robotnicze...
- 21 2
-
2019-08-09 17:23
I bardzo dobrze, ze sa linie robotnicze i panstwo wychodzi na przeciw potrzebom. Nie zmienia to jednak faktu, ze powinno byc duzo kierunkow turystycznych.
- 5 5
-
2019-08-09 16:47
połowa lotów z Katowic to czartery (3)
- 7 5
-
2019-08-09 16:49
(1)
Ale przynajmniej na ciekawych kierunkach. Z atrakcyjnością Gdańsk przegrywa też z Poznaniem.
- 12 2
-
2019-08-09 17:07
następne pudło - Poznań - 5 regularnych przewoźników na kierunki "robotnicze"
a przy okazji - możesz wytłumaczyć co to jest "atrakcyjność" i jak się ją mierzy?- 4 4
-
2019-08-09 16:59
ty chyba nie kumasz pojęcia "czarter"
lud pracujący Ślunska wykupuje masowo wycieczki w biurach podróży
natimiast Wizz i Ryan latają głównie na kierunki 'robotnicze"- 10 0
-
2019-08-09 22:15
Loty
Tyle lat latałem z Gdańska a teraz muszę napiierac do w wy nawet na Majorkę leciał a teraz G
- 6 1
-
2019-08-11 00:10
Yes?
W czarterach Gdańsk przegrywa w przedbiegach. Widać to sprawdzając oferty biur podróży. Poza czarterami: teraz z Krakowa American Airlines będzie latał 5 razy w tygodniu do USA. W Gdańsku nie doczekamy się takich połączeń nawet jak zniosą wizy. Norwegia, Szwecja, Ukraina, UK - tylko na to można liczyć z regularnych połączeń. A w sezonie czarter do Grecji raz w tygodniu. Szkoda gadać.
- 0 0
-
2019-08-11 08:31
Ale pretensje trzeba mieć do lini lotniczych i organizatorów turystyki
Co ma lotnisko do tego?
- 0 0
-
2019-08-09 17:04
To pożegnanie z połączeniem ze starą Słowackiego
Ta budowa grzebie ostatecznie nadzieje na połączenie pod estakadą przy parkingu starej, obecnie ślepej części Słowackiego z nową przy lotnisku.
Czyli korki na Budowlanych/Nowatorów nigdy nie znikną....
:-(- 17 1
-
2019-08-09 17:14
A co z lotami do Białegostoku za 99 zł?
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.