- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (279 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (131 opinii)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (55 opinii)
Dwumetrowy pomnik Władysława Bartoszewskiego stanie w Sopocie
"Warto być przyzwoitym" - taka inskrypcja widnieje na postumencie pomnika Władysława Bartoszewskiego, który zostanie odsłonięty 5 lipca 2020 r. na skwerze przy ul. Kościuszki w Sopocie.
Dwumetrowa postać z brązu
Postać Władysława Bartoszewskiego będzie mierzyć dwa metry i zostanie odlana z brązu. Stanie na granitowym postumencie, na którym umieszczone zostaną: najsłynniejszy cytat Władysława Bartoszewskiego "Warto być przyzwoitym", jego autograf oraz inskrypcja "Władysławowi Bartoszewskiemu - rodacy".
Pomnik zostanie ustawiony w pobliżu stojącego przy torach kolejowych kompleksu Sopot Centrum, na skwerze zlokalizowanym w pobliżu ul. Kościuszki.
Pomnik powstaje wyłącznie ze składek
Całkowity koszt ustawienia pomnika wyniesie 200 tys. zł. W tej kwocie mieści się wykonanie rzeźby, jej postumentu i ustawienie całości. Wszystkie te środki pochodzą z publicznej zbiórki prowadzonej przez stowarzyszenie Warto Być Przyzwoitym.
Jak dotąd zebrano ok. 140 tys. zł, dlatego członkowie stowarzyszenia wciąż proszą o wsparcie swojej inicjatywy.
- Zwracamy się do wszystkich mieszkańców zarówno metropolii, jak i całego kraju, do wszystkich, którym bliskie były ideały, którymi żył śp. profesor Bartoszewski, o wsparcie tego wyjątkowego przedsięwzięcia. Przyda się każda złotówka - informuje Krzysztof Kolarz ze stowarzyszenia Warto Być Przyzwoitym.
Odsłonięcie pomnika 5 lipca 2020 r.
Podczas spotkania, które odbyło się 5 listopada, ustalono, że uroczyste odsłonięcie pomnika odbędzie się 4 czerwca 2020 roku, w rocznicę pierwszych częściowo wolnych wyborów w 1989 r.
Ostatecznie termin przesunieto na 5 lipca.
Kolejne upamiętnienie honorowego mieszkańca miasta
Zgodę na ustawienie pomnika Władysława Bartoszewskiego, który był honorowym obywatelem Sopotu, wydała wcześniej rada miasta po tym, jak autorzy tej inicjatywy przedstawili radnym 1,4 tys. głosów poparcia sopocian oraz 1,8 tys. podpisów osób spoza Sopotu.
Warto wspomnieć, że na terenie Sopotu jest już jedno upamiętnienie Władysława Bartoszewskiego - w formie tablicy, która wisi na Domu Pracy Twórczej ZAIKS, przy ul. Powstańców Warszawy 29.
Opinie (400) ponad 200 zablokowanych
-
2019-11-07 12:08
Podejrzana postać. (25)
Staram się nie oceniać ale dużo poczytałem i nie wiem czy ten Pan zasługuje na pomnik.
- 377 151
-
2019-11-07 12:17
Masz na dole artykułu. (15)
Władysław Bartoszewski zmarł w 2015 r., w wieku 93 lat. W czasie wojny był więźniem obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, żołnierzem Armii Krajowej i uczestnikiem Powstania Warszawskiego. Po 1989 r. dwukrotnie był ministrem spraw zagranicznych (w 1995 i 2000 r.), a w latach 2007-2015 był sekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Był kawalerem Orderu Orła Białego, a także nosił tytuł Sprawiedliwego Wśród Narodów Świata.
- 40 28
-
2019-11-07 12:25
(9)
tak, był więźniem obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, zwolniony ze względu na zły stan zdrowia... Już wogóle samo to że zwolniony, jest podejrzane, prawdopodobine układy, bo Niemcy nie brali łapówek tak jak Ruskie. Warto by więc to wyjaśnić żeby nie było jak z wygranymi w totolotka u pewnego prezydenta.
- 53 27
-
2020-07-01 16:52
warto być przyzwoitym...warto też czytać i poznawać historię
warto czasem poczytać trochę literatury a nie czerpać wiedzę z pasków TVP.
na początku wojny normą było że Niemcy wypuszczali część więźniów, również i tych z obozów koncentracyjnych. dostawali wręcz wagony pieniędzy za wypuszczanie i pozwolenia na wyjazdy tysięcy Żydów. to nawet nie były jakieś tam łapówki, wręcz niemal normalne transakcje- 0 0
-
2019-11-08 13:58
bo Niemcy nie brali łapówek tak jak Ruskie
Byłeś i widziałeś....żal
- 3 1
-
2019-11-07 12:35
(6)
W 1940 roku do oświęcimskiego kacetu trafiło w sumie 3671 warszawiaków, z czego wypuszczono 331 osób. Transport, którym przywieziono Bartoszewskiego, liczył 1705 osób, z czego zwolniono nie mniej niż 149, a więc blisko 10 procent. W czasie istnienia kacetu zwolniono zeń około 2000 więźniów, w tym około 1600 Polaków. Zdecydowaną większość z nich wypuszczono w pierwszym okresie istnienia obozu, do połowy 1942 roku.
- 34 11
-
2019-11-07 13:17
(5)
Wściekłemu pisowcowi, który wiedzę o świecie czerpie z pasków TVP, nie wyrlumaczysz. Płatnym trollom, od których zaczęło się tu roic, też nie.
- 33 30
-
2019-11-07 13:30
(3)
brawo! rozumiem, ze pisane jest to zgodnie z tym co na ma byc na pomniku "warto byc przyzwoitym".... jezyk milosci jak nic mam nadzieje, ze P. Adamowicz sie Toba zajmie!
- 9 10
-
2019-11-07 15:18
Akurat jezyka milosci uczymy sie od przyszlej sedzi TK p. Pawłowicz. (2)
- 17 9
-
2019-11-07 16:22
Pani Krysia to prawdziwa profesor, patriotka polska, a nie żydowska (1)
- 10 13
-
2019-11-08 13:25
chciałeś napisać "patriotka katolica, a nie żydowska"
Chyba że utożsamiasz narodowość z wyznaniem...
- 2 0
-
2019-11-07 14:06
Nie oglądam w ogóle telewizji, czy to TVP czy TVN. Uważam to za takie samo zło.
- 9 10
-
2019-11-07 12:20
(4)
Potrafię czytać. Napisałem tylko że wydaję mi się że on nie zasługuje na żaden pomnik, piszę to na podstawie informacji które znalazłem w internecie. Pozdrawiam.
- 30 32
-
2019-11-07 12:48
Przybliż nam te informacje (3)
- 17 24
-
2019-11-07 14:41
O (1)
Ustawach Terezińskich słyszałeś? one są teraz podstawą do tzw.447 i próby wydojenia Polski.
- 13 9
-
2019-11-08 13:23
Wydojenia czego?
No i nie żadne Ustawy Terezińskie, a Deklarcja Terezińska.
Próbujesz pokazać że coś tam wiesz, ale nie do końca ci to wychodzi.- 2 0
-
2019-11-07 14:04
Sam niech Pan/Pani sobie je przybliży, trochę czytania nie zaszkodzi.
- 24 22
-
2019-11-22 20:02
Re...
To może w zamian pomniczek dla Piotrowicza...?
- 0 0
-
2019-11-09 09:36
To chyba nie te książki czytałeś i powiem, że jeśli ktoś go ocenia to najpierw oceni siebie a przecież nikt z Was nie przeżył wojny to niech milczy
- 1 0
-
2019-11-07 19:23
Nie wiesz...
... bo zasiano w Tobie ziarno zwątpienia... Masz nie wiedzieć, masz wątpić w Wałęsę, Miłosza, Tokarczuk, Szymborska... Masz wewnętrznie zadawać sobie pytania, czy Ida to spisek, czy Zimna Wojna to film antypolski... Masz gardzic światem zachodnim, masz podążać najnowsza historie, masz powatpiewac w elity, masz zapomnieć kim jesteś. Musisz się tylko dać zniewolic jedynej prawdzie.
- 11 10
-
2019-11-07 12:17
100% racji (5)
Pomnik nigdy mu się nie należał a raczej trzeba sie zastanowić nad odebraniem mu tych wszystkich super orderów.
- 57 41
-
2019-11-07 13:03
Placa za niego ci, ktorzy uwazaja, ze sie nalezy (3)
i tobie nic do tego
- 18 31
-
2019-11-07 13:05
z prywatnych pieniędzy? (2)
- 22 7
-
2019-11-07 13:28
nie, z Twoich... (1)
Najpierw przeczytaj artykuł, a później pisz komentarze, bo inaczej możesz wyjść na głupka.
- 20 13
-
2019-11-07 14:36
Co z tego, że nie z moich, skoro stanie w publicznej przestrzeni? Oby ten pomnik skończył jak Jankowskiego.
- 20 14
-
2019-11-07 12:48
Dlaczego?
Znasz jakieś powody to się nimi podziel.
- 25 25
-
2019-11-07 12:06
załamywanie historii! (9)
Kto ma go za patriotę, chyba nie zna jego życiorysu...
- 413 196
-
2019-11-07 16:41
Znam życiorys. (3)
W zestawieniu choćby z tzw. patriotami wyklętymi czy dzisiejszymi tuzami wynoszonymi na wątpliwej jakości ołtarze, prezentuje się całkiem zacnie. O tym że przebijał ich wiedzą, erudycją i mentalnością, nie ma już nawet co wspominać.
Ps. Nie wiem tylko, po cholerę mu pomnik, wcale nie był entuzjastą tego typu upamiętniania.- 27 19
-
2019-11-08 07:55
(2)
"A życiorys ten przeczytałam w Newsweek..."
Po jego wypowiedziach też go miałem za postać zacną dopóki nie natknąłem się w kilku książkach na jego życiorys właśnie. A życiorys ten nie jest wart osobny uważanej za zacną i to w dosyć mocnych akcentach.
Zaraz będzie 30 lat od upadku komunizmu, a Polacy wciąż wierzą w perfekcyjnie spreparowaną historyjkę pt. "Okrągły Stół". Takich też dokonują wyborów, w takim też żyją kraju. Ile jeszcze rodacy wam potrzeba świadectw historii o tym jakie to mieliśmy i mamy "elity". Ludzi wykreowanych przez służby, za kradzione pieniądze nagromadzone za PRL, pseudo-Polaków którzy swoimi decyzjami nie chcą dobra dla Polski tylko realizują cele innych. Ile jeszcze "Bolków" musicie przetrawić aby zrozumieć na jakich filarach opiera się polityka w tym kraju?
Wielkim wkładem dziennikarzy niezależnych jest to, że pomagają zrywać szaty z tego post-PRL'owskiegio bytu jaki przetrwał i pokazywać jaką zgniliznę mieliśmy od '89 roku. Będą przy tym upadać kolejne wykreowane postacie-pomniki, ale to chyba dobrze? Czy nie lepiej żyć z odkłamaną historią, bez bagażu teczek, taśm, afer, lewych funduszy?- 17 9
-
2020-07-01 16:48
a dzisiejszy PiS to nie na majątku i w kolaboracji z PRLowskimi służbami powstał?
sugeruję raczej poczytać o początkach dzisiejszego PiSu, na czyim to majątku, w jaki sposób i współpracując z kim, jakie wałki robiąc, itp. Kaczyńscy zbudowali swoje zaplecze... z cyklu jak to złodziej krzyczy najgłośniej łapać złodzieja :(
- 1 0
-
2019-11-08 10:10
trzeba być nieskończenie prymitywnym człowiekiem, by te "odkłamania" łykać jak gęś.
- 7 1
-
2019-11-07 12:11
mam wrażenie, że bardzo adekwatnie się podpisałeś pod swoim komentarzem (3)
- 61 51
-
2019-11-07 13:52
Warto poczytać (2)
o tym panu. Oczy się otwierają szeroko i człowiek dochodzi do wniosku, że media robią z nas istoty niepotrafiące myśleć.
- 64 26
-
2019-11-08 09:18
chętnie poczytam
poproszę książkę, portal na temat
- 3 1
-
2019-11-07 14:44
a jakieś konkretny bo na razie tylko bełkotem frustrata nas zaszczyciłeś?
- 25 30
-
2019-11-07 21:41
A znasz życiorys A. Walentynowicz, zasłużonej komunistki w swoim czasie.
- 12 6
-
2019-11-25 13:42
Pomnikomania
Polaków opętała jakaś pomnikomania. Uwielbiałam Bartoszewskiego, skromnego, przyzwoitego czlowieka z poczuciem humoru. I jemu chcecie taką rzecz zrobić? A nie lepiej coś sensownego pod jego patronatem? Albo jakieś działanie artystyczne? Z przekazem multimedialnym, z cytatami. Coś w stylu: ławeczka, na której można usiąść i posłuchać jego słów. Albo jakiś pomnik przyzwoitości nawiązujący dialog z odbiorcą. Stawianie pomników w takiej postaci to patetyczny anachronizm.
- 0 0
-
2019-11-24 14:28
Popieram
Popieram decyzje upamietniania madrych I zasluzonych ludzi nie tylko w formie pomnikow.
- 0 0
-
2019-11-07 12:04
Brawo dla miasta! (3)
Zasłużył, jak mało kto
- 179 356
-
2019-11-19 23:30
Warto byc przyzwoitym BRAWO
- 1 0
-
2019-11-07 17:20
Nazwał patriotów i Polaków ,,bydłem"
Zasłużył ? Tak,na pogardę.
- 19 13
-
2019-11-07 14:07
nie zasłużył.
- 39 21
-
2019-11-19 23:04
Pomnik W.Bartoszewskiego
Wspaniała wiadomość
- 0 0
-
2019-11-19 20:38
...
Prawidlowo
- 0 0
-
2019-11-19 19:21
Brawo Sopot...!!!
Władysław Bartoszewski
był wielkim Polakiem żydowskiego pochodzenia.Dobrze służył interesom swojej ojczyzny Polski.Gdy był ministrem spraw zagranicznych pojechał do Izraela Tam dziennikarze zapytali to o antysemityzm Polaków. Odpowiedział;jaki antysemityzm? Najlepszym tego dowodem jestem ja...żyd z pochodzenia,sprawujący urząd ministra spraw zagranicznych.!!!
To stwierdzenie na długi czas ukrócilo pytania o istnienie antysemityzmu w Polsce.- 0 0
-
2019-11-19 18:45
Podzielam te inicjatywę , proszę podać konto !
- 0 0
-
2019-11-19 18:36
Ogromna radość i duma.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.