• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włoski strajk kontrolerów. W niedzielę spodziewane utrudnienia na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (139)
aktualizacja: godz. 17:01 (5 listopada 2022)
W niedzielę na lotnisku możliwe będą opóźnienia prawie 20 połączeń. Przyczyną jest brak kontrolerów zbliżania. W niedzielę na lotnisku możliwe będą opóźnienia prawie 20 połączeń. Przyczyną jest brak kontrolerów zbliżania.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała gdańskie lotnisko o niedzielnych brakach obsady kontrolerów zbliżania. Dziewięciu spośród dwudziestu jeden kontrolerów przebywa na zwolnieniach lekarskich. Dla pasażerów oznacza to możliwe opóźnienia lotów lub przekierowania samolotów na inne lotniska.



Aktualizacja, godz. 17:01.



Już po publikacji artykułu do sprawy postanowili odnieść się związkowcy zrzeszeni w Gdańskim Związku Zawodowym Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego w Gdańsku.

W obszernym oświadczeniu, którego treść w całości publikujemy poniżej, tłumaczą, że za obecną sytuację odpowiada m.in. nowy regulamin pracy, kierownictwo PAŻP, które zdaniem związkowców łamie przepisy Kodeksu pracy, nęka i zastrasza kontrolerów, co doprowadziło do ich przemęczenia.

Stanowisko Gdańskiego Związku Zawodowego Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego w Gdańsku



W ostatnich tygodniach przewoźnicy operujący do/z lotniska Gdańsk-Rębiechowo notują znaczące opóźnienia, a część operacji nie odbywa się. Z zaskoczeniem przyjęliśmy fakt, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej obwinia za zaistniałą sytuację kontrolerów ruchu lotniczego pracujących w Gdańsku, oskarżając o intencjonalność działań. W związku z informacjami medialnymi dotyczącymi sytuacji w gdańskich organach kontroli ruchu lotniczego, pragniemy odnieść się do przyczyn zaistniałej sytuacji.

Nowy Regulamin Pracy wprowadzony przez Anitę Oleksiak - prezes PAŻP doprowadził do dezorganizacji pracy zoptymalizowanych organów KRL



Regulamin zaproponowany przez Panią Prezes Oleksiak wprowadził znaczące obostrzenia w planowaniu i zmianach harmonogramów pracy, co ma gwarantować bezpieczeństwo pracy i przeciwdziałać zmęczeniu kontrolerów.

Jak się okazuje, w wyniku braku przeprowadzonych analiz, wprowadzona zmiana doprowadziła do paraliżu funkcjonowania organów, takich jak Służba Kontroli Zbliżania Gdańsk czy Służba Kontroli Lotniska Gdańsk.

Pracownicy domagają się respektowania nowych, bezpieczniejszych rozwiązań przyjętych w Agencji jednak pracodawca nie jest w stanie wywiązać się z wdrożonych regulacji co doprowadza do notorycznego łamania prawa przez kierownictwo.

Brak kompetencji po stronie Zarządu PAŻP nie może odbierać pracownikom prawa do urlopu czy zwolnienia lekarskiego. Szeregowy pracownik nie odpowiada za niedobory kadrowe, a te jeśli wpływają na realizację Regulaminu powinny były zostać zidentyfikowane przed wdrożeniem zmiany.

Fakt proponowania zmiany Regulaminu zaledwie dwa miesiące po wprowadzeniu pierwotnego dokumentu jest dowodem na nieprzemyślane i chaotyczne działanie Pani Prezes i Ministerstwa Infrastruktury. Dyrekcja biura operacyjnego stara się obciążyć za ten stan rzeczy lokalnych kierowników, a nawet poszczególnych kontrolerów i związkowców poprzez wymuszanie na nich zgody na działania niezgodne z przepisami prawa. Jedynymi odpowiedzialnymi są jednak osoby z kierownictwa Agencji i nadzorującego Ministerstwa Infrastruktury, które w lipcu-sierpniu 2022 wdrożyły nowy Regulamin Pracy.

Kierownictwo PAŻP łamie przepisy Kodeksu pracy i regulacje wewnątrzzakładowego prawa pracy



Starając się zniwelować negatywne skutki wprowadzenia nowych regulacji wewnętrznych, kierownictwo PAŻP wydało polecenie odwołania lub przerwania urlopów wypoczynkowych kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych w Gdańsku.

Analogiczne działania podjęto w  stosunku do urlopów kondycyjnych. Powyższe polecenia łamią zapisy przytoczonego Regulaminu Pracy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej mówiące o zakazie jednostronnych zmian harmonogramu pracy. Podkreślamy, że postępowanie kierownictwa skutkować będzie dalszym pogłębieniem przemęczenia personelu, obniżeniem komfortu pracy i znaczącym wzrostem ryzyka popełnienia błędu przez kontrolerów ruchu lotniczego na stanowisku operacyjnym.

Niezwykle ważny jest fakt jawnego łamania prawa przez zarząd PAŻP kierowany przez Panią Anitę Oleksiak. Zgodnie z Kodeksem pracy, Pracodawca ma prawo wprowadzenia obniżki wynagrodzenia pracownika w drodze wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia.

Z przykrością stwierdzamy, że kierownictwo PAŻP nie stosuje się do obowiązującego prawa. W lipcu br. PAŻP jednostronnie obniżyła wynagrodzenia zasadnicze większości kontrolerów zatrudnionych w Gdańsku, w niektórych przypadkach nawet o 40 proc. Dodatkowo w tym samym czasie kilkuset warszawskim kontrolerom przyznano podwyżki sięgające 100 proc.

Kierownictwo PAŻP usiłuje zastraszać i nękać gdańskich kontrolerów



W dniu 26 października Pracodawca zorganizował spotkanie Zastępcy dyrektora operacyjnego z reprezentantami naszego Związku. Przedstawiciel PAŻP starał się zastraszyć kontrolerów doprowadzeniem do likwidacji służby kontroli zbliżania w Gdańsku.

Jednocześnie na nasz adres poczty elektronicznej, Pracodawca przekazał oświadczenie o zamiarze wypowiedzenia umowy o pracę na bazie art. 52 Kodeksu pracy (rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia) Przewodniczącemu Zarządu naszej organizacji. Jako jedną z dwóch przyczyn PAŻP wskazał wypowiedzi medialne Przewodniczącego (TVN24, w dniu 19 i 20 października).

Zważywszy na fakt, że w ostatnich tygodniach zostało zwolnionych, z naruszeniem prawa dwóch innych działaczy związkowych, postępowanie Pracodawcy względem Przewodniczącego naszej organizacji budzi niepokój i negatywnie wpływa na komfort pracy kontrolerów ruchu lotniczego w Gdańsku.

Oczekujemy od Pani Anity Oleksiak osobistego zainteresowania sytuacją i potrzebami wszystkich organów służb ruchu lotniczego, także tych spoza Warszawy. Związkowi reprezentującemu stołecznych kontrolerów obce są problemy pracowników zatrudnionych w organach regionalnych, w tym w Gdańsku.

Chroniczne przemęczenie kontrolerów ruchu lotniczego w wyniku stosowania SPO



Kontrolerzy ruchu lotniczego zatrudnieni w organie kontroli zbliżania w Gdańsku pracują w trybie SPO ponad 7 godzin na dobę. Taka organizacja pracy, która jest wypadkową nowych zasad wprowadzonych przez Regulamin Pracy i nagannych działań kierownictwa Agencji, generuje efekt kuli śniegowej.

Przez pół roku od powołania nowej prezes PAŻP, nie wprowadzono żadnych zmian na rzecz podniesienia standardów bezpieczeństwa pracy w  zmniejszonej obsadzie. Dyrektorzy operacyjni prezentują bierną postawę, skupiając się jedynie na próbach doraźnego przenoszenia odpowiedzialności na personel operacyjny, czego ukoronowaniem było wprowadzenie nowego kierownika organu, z pominięciem procedur konkursowych obowiązujących w PAŻP.

Przytoczone działania i zaniechania doprowadziły w przeciągu ostatnich tygodni do wywarcia ogromnej presji na kontrolerach. Skala i długotrwałość zjawiska odbiła się na zdrowiu pracowników. Każdy z nas odpowiedzialny jest za ocenę swojej kondycji psychofizycznej przed podjęciem czynności lotniczych - "fit for duty". Jest to jedna z najważniejszych barier na rzecz zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa ruchu lotniczego i pasażerów. Zgodnie z przepisami europejskimi problematyka stresu i zmęczenia kontrolerów ruchu lotniczego musi być uwzględniona w  planowaniu i zarządzaniu pracą personelu, nie tylko w wypowiedziach i życzeniach Pani rzecznik prasowej.

Szanowni Państwo, zwracamy się z prośbą o analizę przedstawionej argumentacji. W rękach kontrolerów ruchu lotniczego spoczywa ogromna odpowiedzialność za bezpieczeństwo prowadzenia operacji lotniczych. Zostaliśmy postawieni w niezwykle trudnej sytuacji, w której z jednej strony pragniemy sprostać odradzającemu się ruchowi lotniczemu, z drugiej natomiast w wyniku błędów zarządczych osób odpowiedzialnych za organizację naszej pracy, jesteśmy poddawani ogromnej presji i zastraszaniu dalece wykraczających poza ramy Kodeksu pracy i kultury organizacyjnej.

Pragniemy ponownie podkreślić - za organizację pracy organów kontroli ruchu lotniczego odpowiada kierownictwo Agencji. W ich rękach spoczywa także budowanie atmosfery i kultury w  organizacji. O ile w pierwszej kwestii zwróciliśmy się o kontrolę Państwowej Inspekcji Pracy rozpoczynającej się w przyszłym tygodniu, w drugiej pozostajemy bezradni.

Gdański Związek Zawodowy Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego



Związkowcy tłumaczą, że za obecną sytuację odpowiedzialność ponoszą władze PAŻP, które zdaniem związkowców łamią przepisy Kodeksu pracy, nękają i zastraszają kontrolerów, co doprowadziło do ich przemęczenia. Związkowcy tłumaczą, że za obecną sytuację odpowiedzialność ponoszą władze PAŻP, które zdaniem związkowców łamią przepisy Kodeksu pracy, nękają i zastraszają kontrolerów, co doprowadziło do ich przemęczenia.

Twój lot jest odwołany z powodu strajku. Co robisz?

Informacja o niedzielnym braku kontrolerów zbliżania została przekazana gdańskiemu lotnisku w sobotę rano.

Przerw w funkcjonowaniu wieży kontroli lotów ma być kilka. Utrudnienia rozpoczną się po północy (w godz. 0:30-4:00), a później także w godz. 8:00-9:00, 11:00-12:00, od 16:00 do 17:00 oraz między 19:00 a 20:00.

Jak informuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w niedzielę od godz. 21:00 aż do poniedziałkowego poranka (do godz. 6:30) kontrolerzy mają pracować w tzw. trybie SPO (Single Person Operations), co oznacza, że samoloty obsługiwane są wówczas tylko przez jednego z dwóch obecnych w pracy kontrolerów (drugi w tym czasie ma przerwę, po zakończeniu której się zmieniają).

Zakłócenia dotyczą 20 połączeń



Co brak kontrolerów oznacza dla pasażerów? Chaos, nerwy i niepewność czy i o której godzinie ich samolot wyląduje lub wystartuje z Gdańska. Z pewnością nie da się uniknąć opóźnień. W skrajnych przypadkach samolot może udać się na inne lotnisko.

W niedzielę utrudnienia mogą dotyczyć w sumie 11 samolotów, które mają wylecieć z Gdańska oraz 9 maszyn spodziewanych w Rębiechowie.

Początkowe informacje mówiły nawet o uziemieniu ponad 50 samolotów i przerwie w funkcjonowaniu lotniska przez większą część dnia. Na szczęście dla pasażerów, w sobotę PAŻP tak ułożyła grafik pracy pozostających do dyspozycji kontrolerów, że udało się uniknąć paraliżu lotniska.

Nadzieja jest też w samych przewoźnikach, którzy przyspieszając lub nieco opóźniając samolot mogą bez większych zakłóceń wylądować poza nieobsadzonymi przez kontrolerów godzinami.

- Utrudnienia na lotnisku w Gdańsku wywołane są kolejnymi zwolnieniami lekarskimi złożonymi przez kontrolerów zbliżania. Aktualnie na L4 przebywa dziewięciu kontrolerów - mówi nam Rusłana Krzemińska, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zatrudnia kontrolerów.

Prezes lotniska: to brak szacunku wobec pasażerów



Łącznie utrudnienia mogą dotyczyć ok. 3 tys. pasażerów, którzy podobnie jak linie lotnicze o problemach dowiedzieli się lub dopiero dowiedzą w sobotę. Rozgoryczenia z powodu utrudnień nie ukrywają władze gdańskiego lotniska.

- Oczekuję od wszystkich stron tego sporu, a więc od władz agencji oraz od samych kontrolerów, by szanowali naszych pasażerów, którzy nie są niczemu winni. Mało tego - to oni płacą im pensje! Rozumiem, że można mieć różnicę zdań, ale nie można spraw załatwiać w ten sposób - komentuje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku.
Konflikt między agencją a kontrolerami trwa od kilku miesięcy. Pracownicy nie mogą dojść do porozumienia z władzami PAŻP w kwestii m.in. wynagrodzeń i zmian organizacji pracy.

Wyloty zaplanowane na niedzielę, 6 listopada:



w godz. 8:00-9:00:

  • 8:50 - Warszawa (LOT)

w godz. 11:00-12:00:

  • 11:10 - Manchester (Ryanair)
  • 11:55 - Wrocław (Ryanair)
  • 11:55 - Warszawa (LOT)

w godz. 16:00-17:00:

  • 16:55 - Dublin (Ryanair)

w godz. 19:00-20:00:

  • 19:05 - Londyn (Ryanair)
  • 19:10 - Hamburg (Ryanair)
  • 19:20 - Alicante (Ryanair)
  • 19:35 - Sztokholm (Wizzair)
  • 19:35 - Oslo (Wizzair)
  • 19:45 - Turku (Wizzair)


Przyloty zaplanowane na niedzielę, 6 listopada:



w godz. 0:30-4:00:

  • 1:25 - Liverpool (Wizzair)
  • 2:25 - Reykjavik (Wizzair)

w godz. 11:00-12:00:

  • 11:30 - Londyn (Ryanair)
  • 11:30 - Londyn (Wizzair)

w godz. 16:00-17:00:

  • 16:25 - Manchester (Ryanair)
  • 16:25 - Warszawa (LOT)
  • 16:25 - Bergen (Wizzair)

w godz. 19:00-20:00:

  • 19:00 - Stavanger (Wizzair)
  • 19:10 - Hamburg (Wizzair)
06:49 7 LISTOPADA 22

Problemy na gdańskim lotnisku (19 opinii)

Od 01.00 07.11 do 03.00 08.00 dalej brak kontroli zbliżania na lotnisku w gdańsku.
epgd
b) 22/11/07 01:00 c) 22/11/08 03:00
d) nov 07 08 0100-0300
e) z powodu braku obsady, nie bedzie zapewniona sluzba kontroli ruchu lotniczego w tma epgd ponizej fl095. Przestrzen tma epgd ponizej fl095 ulega degradacji i przyjmuje klase przestrzeni g. Zapewniana w niej bedzie sluzba informacji powietrznej i sluzba alarmowa na czestotliwosci 127.150mhz fis gd east, 125.275 mhz fis gd west, 118.775 mhz fis ol. Utrzymanie lacznosci radiowej z fis jest obowiazkowe. Powyzej fl095 w tma epgd radarowa sluzbe kontroli ruchu lotniczego bedzie sprawowac acc warszawa.Lotnisko epgd nie moze byc planowane jako lotnisko zapasowe.
Zobacz więcej
Od 01.00 07.11 do 03.00 08.00 dalej brak kontroli zbliżania na lotnisku w gdańsku.
epgd
b) 22/11/07 01:00 c) 22/11/08 03:00
d) nov 07 08 0100-0300
e) z powodu braku obsady, nie bedzie zapewniona sluzba kontroli ruchu lotniczego w tma epgd ponizej fl095. Przestrzen tma epgd ponizej fl095 ulega degradacji i przyjmuje klase przestrzeni g. Zapewniana w niej bedzie sluzba informacji powietrznej i sluzba alarmowa na czestotliwosci 127.150mhz fis gd east, 125.275 mhz fis gd west, 118.775 mhz fis ol. Utrzymanie lacznosci radiowej z fis jest obowiazkowe. Powyzej fl095 w tma epgd radarowa sluzbe kontroli ruchu lotniczego bedzie sprawowac acc warszawa.Lotnisko epgd nie moze byc planowane jako lotnisko zapasowe.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (139) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Po co latać jak Polska taka piękna (6)

    Opóźnienia są bo ludzie mają dośc latania. W Polsce mamy wszystko, piękne plaże, wysokie góry, dobry rząd

    • 35 76

    • a wiesz, ze istnieją także linie krajowe?

      pusty wyborco PIS

      • 14 12

    • (2)

      Tylko pensje dziadowskie i dlatego spawam w Norwegii, a nie w Polsce.

      • 16 4

      • Dzis czytalem artykul (1)

        W którym rząd się chwili, że przez ostatnie 7 lat, od 2015, minimalna pensja wzrosła o 116%... Cos tam z ok 1200 zl do ok 2600 brutto oczywiscie.... Super tylko ile warte są te pieniądze dzisiaj w stosunku do cen i jak sie maja w stosunku do zarobkow w innych europejskich krajach? Odpowiadam: słabo... Bardzo słabo.

        • 13 3

        • Za Tuska było gorzej 3zł/h dlatego 2 mln wyjechało i już nigdy nie wróci

          • 5 13

    • A szczególnie piękne są drogi żelazne i drogi dla samochodów

      • 5 2

    • Ludzie poprostu kozystaja z lotow samolotem

      A to nie ma zadnego przelozenia czy polska jest piekna czy nie. Pozdrawiam

      • 0 0

  • I tak kierunki nieciekawe wiec bez różnicy

    • 20 6

  • czyli jednak nie dogadali się z PISowcami (1)

    Pinokio i tak ma to w 4 literach, jego samolot staruje bez zgód przecież... na ścieżce, śmiało zmieścimy się!

    • 43 25

    • Dogadać się z PiSowcami? Oni są skłóceni z całym cywilizowanym Światem :)))

      • 10 10

  • Tak to sie kończy a może zaczyna, gdy nie słucha sie pracowników. (22)

    Kończą się chętni za prace za miskę ryżu, dziwi to kogoś ? To już nie jest małe peryferyjne lotnisko gdzie wystarczy 21 osób.

    • 85 38

    • Nie znasz sprawy (2)

      Tak się kończy jak ktoś zarabia absurdalnie dużo i ma monopol.

      • 38 23

      • Ja wiem, że wszyscy powinni jak Ty robić

        40 tysięcy do ręki i pleciesz za to bzdury przez trzy lata

        • 11 7

      • To idź tam popracować,zobaczymy jak długo będziesz taki pyskaty

        • 11 9

    • Kontrolerzy lotów nie pracują za miskę ryżu człowieku...

      • 31 6

    • Aaaa to 30 tysiecy miesiecznie to na miskę ryżu (2)

      • 22 11

      • Aaaa odpowiedzialność za bezpieczeństwo tusięcy ludzi w powietrzu to taki pikuś

        • 16 5

      • Jakie 30 tys? Beka z Ciebie - uwierzyłeś mediom!

        • 10 0

    • Opinia wyróżniona

      (7)

      Kontrolerów lotu zatrudnia PAŻP, czyli organ państwowy, a nie lotnisko ani miasto...

      • 58 7

      • PAZP to nie organ państwowy (6)

        • 4 25

        • Na pewno? (5)

          Art. 1.
          1.
          Tworzy się Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP), zwaną dalej "Agencją".
          2.
          Agencja jest państwową osobą prawną.
          3.
          Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.
          4.
          Agencja może tworzyć oddziały terenowe.

          • 27 2

          • (4)

            Państwowa osoba prawna to organ państwowy? Ciekawe!

            • 4 15

            • Czego nie rozumiesz w tym określeniu? (2)

              To, że Agencja jest tworem w postaci osoby prawnej (osobą prawną jest też np. powiat lub gmina) to tylko klasyfikacja podmiotu. Określenie "państwowa" określa poziom zarządzania nią

              • 19 1

              • (1)

                Powiat i gmina to nie organy państwowe

                • 3 6

              • Ale osoby prawne. Wiem, ciężko zrozumieć tekst pisany

                • 8 0

            • Jest państwowa

              Podlega pod urząd lotnictwa cywilnego oraz ministerstwo infrastruktury.

              • 19 2

    • Cwaniury na lewe zwolnienia pouciekali ! Bo jeśli są aż tak chorowici, nie nadają się do tak odpowiedzialnego zawodu (1)

      • 21 19

      • Muszą ponad 7 godzin pracować biedaki...

        • 4 8

    • Ta "miska ryżu" oznacza, że oni nie chcą pracować za 8 tysięcy, tylko pewnie za 16k (1)

      • 10 7

      • za 16?

        za 16 to oni by z łóżka nie wstali. Już teraz zarabiają znacznie więcej, ale chcą jeszcze

        • 21 9

    • Widać że nie masz pojęcia

      O tym o czym piszesz.

      • 11 4

    • jest - wystarczy popatrzyc na dzikie parkingi

      • 4 0

    • 30 tys

      30 tys na rękę to nie jest miska ryżu

      • 3 2

  • Kto wystawia im te lewe zwolnienia? (3)

    może NFZ by się zainteresował?

    • 63 27

    • Jak to kto? Wybitny znawca lewych maseczek i respiratorów bez atestu Szumi :)))

      • 9 8

    • (1)

      To nie są lewe zwolnienia. Poczytaj o "fit for duty" i dlaczego na stanowisku powinno być obecnych 2 kontrolerów. Łatwo oceniać sprzed swojego monitora nie mając zielonego pojęcia o lotnictwie.

      Z jakiegoś powodu kontrola ruchu lotniczego jest uznana za trzeci najbardziej stresujący zawód świata. Na serio - jak dla mnie to mogliby zarabiać i dwa razu więcej, byleby było bezpiecznie na niebie.

      • 16 2

      • Powinniście zarabiać tyle, ile piloci

        Poważnie mówię. Odpowiedzialność nawet większa

        • 3 2

  • L4 na zawołanie ? (4)

    no ciekawe ...

    • 44 13

    • (3)

      Zawsze można dostać od psychiatry, a że jest nadmierna presja z góry, cięcia etatów, pomysły co do reorganizacji to się nie dziwię. Oni mają za zadanie sprowadzić na ziemię bezpiecznie samolot, w ktorym jest ok. 200 osób także troche zrozumienia

      • 14 4

      • (1)

        Jak dostanie L4 od psychiatry to raczej do pracy nie wróci

        • 9 6

        • A niby dlaczego9

          • 1 0

      • Mam nadzieje ze do pracy nie dopuszcza sie ludzi

        Ktorzy choc raz przyniesli zwolnienie od psychiatry

        • 9 6

  • Dać podwyżkę 1000ojro i na pół roku bedzie si.

    • 12 18

  • Darmowa porada (11)

    Niech lotnisko samo przejmie kontrolę ruchu lotniczego w CTR i tma epgd, będzie to trudne ale da się zrobić, obecni kontrolerzy stracą pracę, przestaną zarabiać po 20-30k, a nowi się znajdą. Ja chętnie wezmę tę robotę za 12-15k a protestować nie będę.

    • 21 32

    • Opinia wyróżniona

      (6)

      To ze wrzucisz w zdanie tma i ctr nie znaczy ze potrafisz rozwiązać sprawę :) w jaki sposób lotnisko lub jacyś pracownicy maja zacząć kontrolować ruch w powietrzu? Po pierwsze to na 99% nie możliwe, bo tylko pazp i wojsko moze kontrolować (nie zalecać) ruch w powietrzu. Po drugie certyfikacja czegos takiego o ile to możliwe zajęłaby jak to w lotnictwie z 2 lata. Po trzecie żaden przewoźnik nie wysłałby tu samolotu bo nie pozwalają na to ich procedury operacyjne, ubezpieczyciele itd :)

      • 34 2

      • Nie znasz w ogóle tematu (5)

        Certyfikacja zajelą by ze dwa lata, ale jeżeli lotnisko certyfikuje swój organ to może zapewnić służby ruchu lotniczego.
        Kłamstwem jest że może to robić tylko PAZP i wojsko. Np. w Bydgoszczy czy Olsztynie masz w niektórych godzinach AFIS zapewniamy przez port lotniczy i mogą tam lądować cywilne statki powietrzne. Podobnie porty lotnicze mogą certyfikować się do zapewnienia ATC.

        Przewoźnicy nie zwracają uwagi na to kto zapewnia służbę a na to czy jest ona certyfikowana. Np. w Norwegii bardzo wiele lotnisk obsługiwanych jest przez AFIS, a GB prawie wszystkie porty lotnicze same zapewniają ATC.

        • 3 13

        • Przecież AFIS jest dla GA

          Ich kompetencje kończą się na małych samolotach, latających do ~2,5km

          • 5 1

        • (3)

          Ale AFIS to Aerodrome FIS czyli informatorzy, którzy tak jak napisałem mogą tylko informować- zalecać ruch, bez odpowiedzialności. Odpowiedzialność jak zwykle jest na barkach dowódcy. Tak jak napisałeś w niektórych godzinach jest w Olsztynie i Bydgoszczy AFIS- jednak jest on dostępny w tych godzinach kiedy nie ma ruchu komercyjnego. Porównaj notamy np Olsztyna z ruchem, w poniedziałki i srody nie ma TWR i nie ma ruchu pasażerskiego (zimowy sezon). Oczywiście mogą się dogadać, i w razie potrzeby ruchu w środę lotnisko zapewni kontrolera ale dla lini lotniczej wazne jest zeby był to kontroler a nie informator. Dużo większa odpowiedzialnosc kontrolera niż i informatora, separacja komunikacja itd

          • 13 1

          • Michale (2)

            Twoje doświadczenie kończy się na granicach Polski.

            W Norwegii bardzo wiele lotnisk obsługujących regularny ruch komercyjnych linii lotniczych zapewnia tylko afis dla operacji terminalowych. WizzAir tam lata i nie narzeka.

            W GB "państwowy" organ zapewnia atc tylko na 6 największych lotniskach, wszystkie pozostałe porty lotnicze SAME odpowiadają za zapewnienie służb żeglugi powietrznej w ich CTR i TMA.

            • 2 5

            • Andrzeju, Twoje doświadczenie pomija istnienie obszarów kontrolowanych (1)

              No i problem u nas jest taki, że Gdańsk jest ośrodkiem terenowym, który za jeden z obszarów odpowiada.

              • 3 1

              • Moje doświadczenie jest Ci widocznie obce

                A treść moich wpisów najwyraźniej jest dla Ciebie niezrozumiała

                • 1 2

    • To nie jest tak że każdy może sobie kontrolować ruch lotniczy. (3)

      Kolejny nie znam się a się wypowiem.

      • 13 1

      • to jest mitologia dotycząca wymagań tych którzy siedzą przy korycie (2)

        i sztucznie ograniczają możliwość wejścia na rynek pracy innym, aby mieć wysokie wynagrodzenia. Jeśli im nie pasuje to papa i powinni z wojska wziąć tych którzy to ogarną, ba nawet rozpocząć szkolenia. Wielu by chętnych się znalazło i zawód by się oczyścił z pociotków.

        • 3 2

        • (1)

          Kontrolerzy nie mają jak zatrudniać pociotków, bo nie uczestniczą w rekrutacji. Ale już ich dyrektorem - tym, który wsadził swojego totumfackiego na stanowisko kierownika - jest człowiek, który został z nazwiska wymieniony w raporcie NIK dotyczącym nepotyzmu. Więc zgadnij, gdzie można wyliczać pociotków, bo nie wśród kontrolerów

          • 5 2

          • Nie znasz PAZP

            W komisji rekrutacyjnej uczestniczą kontrolerzy (i nie tylko), a później są oni instruktorami i przychylniej patrzą na dzieci znajomych niż obcych.

            • 2 1

  • Kontrola Włoch strajkujących

    • 7 2

  • Trzeba zrobic tak, (6)

    jak Ronald Reagan w roku 1981. I od tej pory nie ma strajków kontrolerów w USA

    • 60 20

    • (2)

      W 1981 r. prezydent USA zwolnił w ciągu jednego dnia z powodu strajku 11 tys. cywilnych kontrolerów, zastępując ich wojskowymi. Rozwiązał związek zawodowy, a strajkujących objął zakaz powrotu do tego zawodu.
      Do tej pory są strajki kontrolerów w USA tzw ciche, zwolnienie lekarskie, odejście z pracy z powodu wypalenia itp

      • 28 9

      • Dokładnie tak się powinno zrobić z tym Bolcami strajkującymi

        • 14 9

      • związki zawodowe to najgorsza gangrena,

        która niejedno przedsiębiorstwo już pociągnęła na dno

        • 6 2

    • (1)

      Tak, tak, bo w wojsku jest kilkuset niepotrzebnych kontrolerów gotowych do podjęcia pracy na cywilnych lotniskach i cywilnych procedurach.

      Rozumiem, że chcesz to robić w czasie, kiedy nad Polską jest pełno samolotów wojskowych w związku z W?

      "Z informacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego nad Polską, wynika, że koszt wyszkolenia jednego kontrolera to od 600 tys. zł do nawet 1 mln zł. Przygotowanie do zawodu trwa kilka lat."

      • 14 3

      • Już podobny manewr chcieli zrobić pisowcy w PSE

        Bo wiecie, ludzi z kilkunastoletnim doświadczeniem, ciągle szkolonych i w Europie mających podobny poziom kompetencji jedynie w RTE - tak fajnie byłoby zastąpić pociotkami.

        • 8 1

    • Bo pis chętnie by wtedy tam zatrudnił

      swoje ciotki, wujków, siostrzeńców i innych znajomych, niezależnie od ich umiejętności. Wszędzie tak robią i dla nich bez znaczenia czy ucierpi na tym czyjeś bezpieczeństwo. Na razie przepisy na to nie pozwalają, ale przepisy rzecz umowna ;-)

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane