- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (63 opinie)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (103 opinie)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (261 opinii)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (306 opinii)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (31 opinii)
- 6 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (167 opinii)
Strajk włoski w GAiT. Od środy możliwe opóźnienia komunikacji
Od środy pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku mogą dłużej oczekiwać na przystanku na przyjazd autobusu lub tramwaju. Wobec fiaska rozmów z ZTM o zmianach w rozkładach jazdy, związki zawodowe zaapelowały do wszystkich kierujących pojazdami GAiT o bezpieczną i przepisową jazdę. To oznacza, że autobusy i tramwaje przestaną kursować zgodnie z rozkładami jazdy, które związkowcy nazywają "nieżyciowymi".
Jego pierwszy punkt dotyczył właśnie rozkładów jazdy. Strony zobowiązały się, że do końca marca 2017 r. (w przypadku tramwajów) i do końca grudnia 2017 r. (w przypadku autobusów) ZTM zweryfikuje wszystkie rozkłady jazdy z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Owszem, część zmian została wdrożona - przyznaje Stanisław Stencel, szef związkowców. - Spełniono m.in. nasz postulat o udziale w układaniu rozkładów jazdy przedstawicieli nie tylko organizatora komunikacji, ale i wykonawców przewozów. Ale zmiany w rozkładach nadal są bardzo potrzebne. Te obecne są "nieżyciowe", bo nie uwzględniają korków czy robót drogowych, przez co kierowcy i motorniczowie, aby jechać zgodnie z rozkładem, naginają, a wręcz czasem nawet łamią przepisy ruchu drogowego czy umowy przewozowej. A ta mówi wyraźnie, że pasażer ma być przewieziony bezpiecznie i komfortowo.
W związku z tym, związkowcy zaapelowali do kierowców i motorniczych, by od środy jeździli z poszanowaniem kodeksu ruchu drogowego, regulaminu pracy, wewnętrznych instrukcji dla kierujących w GAiT i zgodnie z zapisami umowy przewozowej. W praktyce wprowadzenie "włoskiego strajku" oznacza, że pasażerowie mogą nieco dłużej oczekiwać na przyjazd swojego autobusu czy tramwaju.
Ponadto w ubiegłym tygodniu na biurku Sebastiana Zomkowskiego, p.o. dyrektora ZTM trafiło pismo, w którym związkowcy zwracają uwagę na ignorowanie ich postulatów. Ewentualne dalsze rozmowy wprost nazywają "zwykłą stratą czasu" a sens kolejnych spotkań jako "beznadziejny".
Co na to ZTM?
- Nie ukrywam, że byłem i jestem zaskoczony tym pismem od związkowców i szczerze mówiąc nie wiem, jakie jest podłoże tego komunikatu - podkreśla Sebastian Zomkowski. - Zamierzam się spotkać w najbliższym czasie z panem Stenclem, by tę sprawę omówić, ale na pewno nieprawdą jest to, że od 2016 r. nie zrobiliśmy nic, by rozkłady zmienić. Dowodem na to jest długa lista zmian i działań, jakie wdrożyliśmy w komunikacji od tamtego czasu [prezentujemy tę listę w ramce pod artykułem]. Te zmiany były wypracowywane na cyklicznych spotkaniach, a jeśli coś nie zostało wdrożone, to następowała zmiana w przyjętym harmonogramie i sprawa była wyjaśniana. Tym bardziej się dziwię obecnym głosom niezadowolenia.
Trwają rozmowy o podwyżkach i kontrola CBA
Jednocześnie, już w zaciszu gabinetów w GAiT, od kilku miesięcy toczą się rozmowy o kolejnych podwyżkach wynagrodzeń. Przedłużające się negocjacje niepokoją głównych zainteresowanych. W środę jeden z kierowców GAiT napisał o swoich wątpliwościach w Raporcie z Trójmiasta.
- Prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej w GAiT zostali, delikatnie to ujmując oszukani przez swoje cztery związki zawodowe. Rozmowy w sprawie podwyżek trwają osiem miesięcy i nic z tego nie wynika. Proponowane podwyżki za godzinę pracy na poziomie 0,30 zł (dla pracujących do 5 lat), 0,70 zł (dla pracujących od 5 do 20 lat) i 1 zł (dla pracujących ponad 20 lat), są absurdalne. Tłumaczenia przewodniczącego, jednego z większych związków zawodowych działających w Gdańskich Autobusach i Tramwajach, że "walczymy dla was" jest w tej sytuacji wręcz obraźliwe. Autobusy i tramwaje są w tak złym stanie technicznym, że prowadzący nie są w stanie wykonać wszystkich kursów. Kierowca czy motorniczy z ponad 10-letnim stażem zarabia (wliczając pracę w niedziele, święta, pracę w nocy i prowizję ze sprzedanych biletów) niecałe 3 tys. zł na rękę, wożąc dzieci z i do szkoły, pracujących do i z pracy, turystów, niepełnosprawnych, rowerzystów z rowerami itd. Jeśli związki zawodowe, jak i zarząd, nie zmienią stanowiska co do podwyżek, kierowcy i motorniczowie wezmą sprawy we własne spracowane ręce - napisał pracownik GAiT.
Tymczasem, jak czytamy w oficjalnym komunikacie związkowym z 22 marca, "dotychczasowe rozmowy nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zasadnicze różnice między nami dotyczą przede wszystkim podwyżek dla kierowców autobusowych i motorniczych. Trudno nam jest się zgodzić na groszowe podwyżki dla kierowców i motorniczych, które proponuje zarząd spółki tj. 0,40-0,50 zł dla zatrudnionych do 5 lat, 0,70 zł dla zatrudnionych od 5-15 lat oraz 1 zł dla zatrudnionych w GAiT powyżej 15 lat".
W GAiT wciąż trwa też kontrola Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Działania funkcjonariuszy rozpoczęły się na początku roku i miały potrwać do końca marca. Kontrola została jednak przedłużona o kolejne trzy miesiące. Czynności CBA dotyczą wybranych zamówień publicznych udzielanych i realizowanych przez GAiT w latach 2016-2019.
TRAMWAJE
- Wydłużenie postojów na linii 5 w szczycie porannym i popołudniowym
- Wydłużenie postojów na linii 10 na krańcu Brętowo PKM,
- Wydłużenie postojów na linii 12, na pętli Oliwa,
- Wydłużenie postojów na linii 6 na węźle integracyjnym Łostowice Świętokrzyska, również w dni świąteczne,
AUTOBUSY
- Linia 113: wydłużenie czasu przejazdów,
- Linie 113, 213, N13: wycofanie z ul. Kampinoskiej (objazd z powodu stanu nawierzchni drogi),
- Linia 115: korekta czasów przejazdu, dodatkowy autobus w porannym szczycie przewozowym, wydłużenie postojów wyrównawczych i przerw w szczycie porannym,
- Linia 118: korekta czasów przejazdu,
- Linia 157: wydłużenie czasów przejazdu Fabryczna - Bysewo - Fabryczna, wydłużenie postojów wyrównawczych, dodatkowy autobus w popołudniowym szczycie przewozowym,
- Linie 158, 258, T8: wydłużenie czasów przejazdów na objazdach, tabliczka "przystanek początkowy" na przystanku Stogi Plaża
- Linia 166: skierowanie przez Przejazdowo Makro,
- Linia 189: udostępnienie kierowcom GAiT zaplecza socjalnego na Dworcu PKS,
- Linia 227: korekta czasów przejazdu,
- Linia N1: skierowanie wybranych kursów przez ul. Chrobrego do bazy (zamiast przez Hallera - Kościuszki),
- Linia N2: uruchomienie kursu 23:25 z Nowego Portu, celem umożliwienia motorniczym powrotu do domów,
- Linia N4: korekta czasów przejazdów, dodanie autobusu celem wydłużenie postojów wyrównawczych na pętli "Jaworzniaków", umożliwienie wykonywania kursów służbowych,
- Linie N12 i N13: wpisanie do rozkładów jazdy przejazdów technicznych z przystanku Żabianka SKM do pętli Oliwa PKP, by umożliwić kierowcom korzystanie z tamtejszego zaplecza socjalnego,
- Linie nocne: połączenie zadań dziennych z nocnymi, dla wygody kierowców, którzy dzięki temu nie muszą zmieniać wozów na bazie,
- Wydłużanie czasów dojazdów między bazą autobusową a poszczególnymi przystankami początkowymi i końcowymi,
- Zmiana statusu przystanku "Przejazdowo Dobrowo", kierunek Górki Wschodnie, ze stałego na warunkowy.
Miejsca
Opinie (382) 8 zablokowanych
-
2019-04-03 14:38
Bilety u kierowcy - 5zł (4)
Tak powinni rozwiaząć problem z biletami, nie jest to żadna nowość na świecie
- 56 4
-
2019-04-03 14:52
Oczywisra oczywistość. Proste i skuteczne rozwiązanie. (2)
- 12 0
-
2019-04-03 22:59
Miejsca siedziące po dychu
- 1 0
-
2019-04-03 23:38
nic to nie da, drożyzna nie zadziała
no więc tak właśnie jest w skm
za wypisanie biletu w pociągu placi się, to podwaja cenę biletu
mimo to zawsze ktos kupuje. zawsze.- 0 0
-
2019-04-04 07:53
Pomysł bardzo dobry.
- 0 0
-
2019-04-03 14:38
(2)
Dla mnie mogą jeździć co godzinę nawet dwie bojezdze autem hahahahahh
- 16 44
-
2019-04-03 16:19
Wtedy byś odczul
gdyby komunikacja miejska jeździła tak jak piszesz, to korki byłyby takie, że mógłbyś się zamieszkać na trasie dojazdowej
- 2 0
-
2019-04-03 23:02
Jeździsz autem jak wiele innych wygodnych i przez Was te korki.
- 1 0
-
2019-04-03 14:39
Ja mam wrażenie, że ten strajk włoski już trwa trochę dłużej.
- 39 1
-
2019-04-03 14:40
Jak to ma działać poprawnie jak
mają taki schemat połączeń, ze go narysować nie potrafią (wspólny dla tramwajów i autobusów)
- 34 1
-
2019-04-03 14:41
Czy ktos rzadzi tym miastem wogóle? (3)
- 63 9
-
2019-04-03 15:11
jeszcze nie skumales lemingu ? (1)
- 2 0
-
2019-04-03 15:56
pisie lemingi są niekumate, nie wyślesz esemesa z przekazem dnia to nie co mówić
- 2 9
-
2019-04-03 15:55
na szczęście nie ty pampers
- 1 6
-
2019-04-03 14:41
Carlos (8)
Autobus którym jeżdżę 149 spóznia się codziennie 6-8 minut czy to już ten włoski strajk?
- 42 4
-
2019-04-03 14:44
Nie. To rozkład zrobiony przez urzędasów za biurkami w ZTM. A kierowcy i tak starają się jak mogą i rezygnują z przerw aby nadgonić.
- 16 4
-
2019-04-03 14:46
To teraz będzie spóźniony 10 15 minut
- 6 2
-
2019-04-03 15:01
Nie, dziś będzie spóźniony 60 minut.
- 6 0
-
2019-04-03 15:10
Rozkład jazdy jest źle ułożony.
- 8 1
-
2019-04-03 15:31
Nie, to tylko zły rozkład jazdy. (1)
- 3 2
-
2019-04-03 15:52
Po zmianie rozkładu będzie..
spóźniał się o 12 minut :P
- 3 1
-
2019-04-03 18:09
myślenie nie boli aż tak bardzo
podziękuj gdańskiej ośmiornicy za zagęszczanie miasta biurowcami!!
- 6 1
-
2019-04-03 20:59
Nie, to właśnie niedostosowany rozkład jazdy do warunków panujących w mieście
- 0 1
-
2019-04-03 14:42
(3)
I bardzo dobrze. Nie może być tak, że ZTM ustala sobie przejazd trasy na 20minut, a realnie autobus jedzie ponad 30.
- 59 1
-
2019-04-03 23:05
Prawda (2)
I bądź tu mądry. Na rozkładach autobus jedzie 40 minut ,a w rzeczywistości nie mieścisz się w bilecie godzinnym. I gdzie tu sprawiedliwość,skoro mandat musisz płacić,kiedy w autobusie już dawno Cię nie było wg rozkładu?
- 4 0
-
2019-04-04 07:35
Wg regulaminu obowiązuje czas rozkładowy
Kontroler zawsze powinien zapytać kierowcy jakie jest opóźnienie względem rozkładu i uwzględnić to przy sprawdzaniu biletów. W praktyce różnie bywa, dlatego warto znać regulamin.
- 1 1
-
2019-04-04 07:43
Nie dostajesz mandatu
Obowiązują godziny odjazdów z rozkładu. Za niewiedzę trzeba płacić. Trzeba poczytać jeszcze coś oprócz pudelka i głupich filmików na YT...
- 0 1
-
2019-04-03 14:42
Ale chwila, włoski strajk to jest, że mega dokładnie (2)
no to powinni chyba jeździć zgodnie z rozkładem?
- 32 7
-
2019-04-03 14:44
Zgodnie z rozkładem to się obecnie starają jeździć ale to niewykonalne. Teraz nie będzie pośpiechu i nadganiania oraz rezygnacji z przerw na pętli.
- 12 1
-
2019-04-04 15:01
następny peowski kretyn, to miasto jest już stracone, największy odsetek megadurni
- 0 0
-
2019-04-03 14:48
Podpisali umowy znajac stawke godzinowa a teraz strajkuja. Skandal. (7)
Wziac mlodych chlopakow z Indii i Bangladeszu. Byłam tam ostatnio i wielu z nich gotowych na wyjazd zarobkowy. Młodzi, dynamiczni, piekielnie przystojni, gotowi pracować
- 13 85
-
2019-04-03 14:53
Bzdura! Sprawdź sobie njajpierw na którym miejscu pod względem PKB są Indie, a na którym Polska a się zdziwisz, powtarzasz stereotypy, widać że nigdy tam nie byłeś.
- 12 1
-
2019-04-03 15:10
Patrz. Jak podpisywałem umowę 10lat temu to zarabiałem połowę tego co teraz. Powinienem dalej za tyle pracować?
- 10 0
-
2019-04-03 15:10
krystyna jak zwykle mierne prowokacje
- 9 0
-
2019-04-03 21:26
Weź koło i p..... Się w czoło
- 0 0
-
2019-04-04 12:00
Idol
Krystyna dobrze wie jak wygląda riksza a za kierownicą obcokrajowiec bo po skarszewach tylko takie jezdza
- 0 0
-
2019-04-04 13:15
To trzeba było tam zostać.
- 0 0
-
2019-04-05 16:33
Skandal to jest, że kierowca autobusu zarabia 17 zł brutto na godzinę, choć to podobno zawód wpisany na listę niebezpiecznych. Wszyscy powinni zarabiać godnie, a nie być "wymieniani" na tańszą siłę roboczą.
- 0 0
-
2019-04-03 14:48
da się wolniej???????
- 24 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.