- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (159 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (45 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (230 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje Komisję Europejską
Zaskakujący list otwarty wystosował we wtorek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom, że faworyzują niektóre kraje, a nawet firmy. - Czy nasi reprezentanci są tylko klientami wiszącymi u brukselskiej klamki? - pyta Wojciech Szczurek, który nie ukrywa, że boi się o losy inwestycji w gdyńskie lotnisko.
Zdaniem władz Gdyni jest jednak inaczej.
Prezydent Wojciech Szczurek postanowił przypomnieć stanowisko miasta, nawiązując przy okazji do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego. I wytknąć przy okazji członkom Komisji Europejskiej stronniczość.
- Komisja Europejska kończy kolejne postępowanie przeciwko Polsce. W jego wyniku strategiczny projekt przebudowy i ucywilnienia wojskowego lotniska w Gdyni-Kosakowie może zostać zniszczony. Ten projekt zaakceptowany był przez rząd, pozytywnie zaopiniowany przez największe firmy konsultingowe i popierany przez ponad 70 procent mieszkańców Gdyni (...). Projekt w całości sfinansowany ze środków polskich, nie unijnych. Komisja zapewne uzna finansowy wkład Gdyni i Kosakowa za tzw. niedozwoloną pomoc publiczną, a w efekcie spółka lotniskowa będzie musiała ogłosić upadłość - martwi się prezydent Gdyni.
Przeczytaj cały list otwarty Wojciecha Szczurka (PDF)
Do tej pory Wojciech Szczurek słynął raczej z koncyliacyjnych wypowiedzi. Próżno było szukać u niego ostrych słów, które - jeśli padały - to z ust wiceprezydentów, zaufanych naczelników wydziałów Urzędu Miasta lub radnych Samorządności.
W ostatnich miesiącach stał się jednak bardziej radykalny. Nie przebierał w słowach podczas sporu z dyrektorem gdańskiego oddziału GDDKiA o finansowanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, czy podczas negocjacji o to, kto ma zarządzać wspólnymi pieniędzmi dla aglomeracji.
Teraz również wydał zaskakująco dobitne oświadczenie. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom faworyzowanie niektórych krajów, a nawet firm. Wspomina o ograniczeniach nałożonych na LOT, który musiał zrezygnować z wielu połączeń lokalnych (także w związku z udzieleniem mu pomocy publicznej przez rząd).
- Na ich miejsce natychmiast swoje połączenia otwierają takie giganty, jak niemiecka Lufthansa. Doświadczył już tego Wrocław, za chwilę pewnie spotka to i inne miasta - pisze prezydent.
Wojciech Szczurek idzie jeszcze dalej, cytując anonimowego urzędnika Komisji Europejskiej, który na łamach "Rzeczpospolitej" miał powiedzieć "Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France KLM".
Co takim apelem Wojciech Szczurek może osiągnąć? Na pewno zdobędzie poparcie u tych, którzy od dawna zwracają uwagę, że Komisja Europejska stosuje różne standardy wobec różnych krajów.
- Kocham Gdynię i Polskę i wiem, że gdyby obecne regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską obowiązywały 80 lat temu, nigdy nie powstałby port i miasto Gdynia, które stały się symbolem polskiego myślenia i działania strategicznego, mającego na celu budowanie siły i sukcesu gospodarczego Polski. Projekt Eugeniusza Kwiatkowskiego, do którego trzeba było w pierwszych latach dopłacać, zostałby uznany za niedozwoloną pomoc publiczną - kwituje sarkastycznie Wojciech Szczurek.
Tyle tylko, że spór o lotnisko w Kosakowie nie ma charakteru międzynarodowego, nawet nie ogólnopolskiego, lecz wyłącznie regionalny. Próba zasugerowania, że jest to "postępowanie przeciwko Polsce" nie jest więc zgodna z prawdą, choć formalnie jest to sprawa Komisja Europejska vs. Polska, a dopiero rząd Polski może wyciągać konsekwencje wobec Gdyni.
Opinie (739) 8 zablokowanych
-
2014-02-04 13:32
Sprowadzić tam F16 i Dreamlinera.
Sprowadzić tam F16 i Dreamlinera a obok lotniska zbudować rosyjską tarczę antyrakietową. Niech konkurują z Amerykanami. W końcu mamy wolny rynek.
- 4 6
-
2014-02-04 13:32
Wolimy raz zaplacic 100 mln za lotnisko (3)
niz co roku przez kilka lat placic po 100 za rozbudowe lotniska w Gdansku
albo przez kilkanascie lat 45 mln zl rat za stadion w Gdansku- 29 27
-
2014-02-04 14:26
tak się składa, że lotnisko w gdańsku samo za siebie płaci spłacając kredyt bankowy. (2)
- 3 2
-
2014-02-04 15:04
Ale stadion już nie.... (1)
- 6 1
-
2014-02-05 11:15
A co ma stadion do lotniska?
- 2 0
-
2014-02-04 13:33
mieszkam w Gdyni i moja opinia jest taka: po cholerę nam lotnisko w Gdyni skoro jest lotnisko w Gdańsku, do którego jest dobra komunikacja? a do lotniska w Gdyni jest tylko estakada Kwiatkowskiego, którą dojeżdża tysiące mieszkańców a jak jest remontowana to są rekordowe korki?!
Żaden z przewoźników nie przejdzie do Gdyni mając bazę w Gdańsku!!!
Cała ta inwestycja to chory pomysł Szczurka, który te pieniądze mógłby wydać na inwestycje niezbędne dla Gdyni np. nowe żłobki i przedszkola, remonty dróg!- 32 22
-
2014-02-04 13:34
Niech się Pan trzyma
Cóż, ta władza w Gdyni nie popełnia właściwie żadnych poważnych błędów, wierzę, że to lotnisko też nim nie jest. Niech się Pan trzyma, Prezydencie!Wspieram całym sercem.
- 26 25
-
2014-02-04 13:35
Asia, przypomnij sobie Maersk (6)
jak Gdansk budowal nabrzeza mowiac, ze to nie konkurencja dla Gdyni. i podebral Maersk
P.S. mokniesz idac do samolotu w Gdansku bo za drogie sa rekawy? garantuje ci, ze npo otwarciu Kosakowa rekawy stanieja i wiecej samolotow z nich bedzie korzystac- 23 13
-
2014-02-04 13:39
moknę idąc do samolotu w Gda, bo dopiero rękawy są montowane (3)
będą czynne od kwietnia
- 4 8
-
2014-02-04 13:46
kolejne 100 baniek? to juz 600 na rozbudowe w Gdansku?
akez pomoc publiczna!!!
- 4 4
-
2014-02-04 13:47
szczesciarz, ze nie odeslali cie do stolicy lub Krakowa
z okazji mgly ktorej nie ma Kosakowie
- 4 4
-
2014-02-04 16:12
ha! czyli piszą tu doskonale zorientowani ludzie z lotniska Rębiechowo!
Czy to nie Michał T.???
- 2 3
-
2014-02-04 21:46
Maerski tak by uciekł z Gdyni
zarząd portu w Gdyni ma problem z zebraniem się do pogłębienia kanału portowego oraz przebudowy obrotnicy dla statków (która i tak 400-metrowych jednostek nie obsłuży). Jest tylko jeden problem - ich histeryczne podejście do sprawy. DCT powstał w miejscu, w którym mógł powstać i był ekonomicznie uzasadniony. Gdynia też może budować pirs dla 400-metrowych jednostek. Operatorów kontenerów wystarczy dla wszystkich.
- 2 0
-
2014-02-05 17:56
Gdańsk
nie zbudował żadnego nabrzeża. Zbudowała je firma prywatna w optymalnym dla siebie miejscu, tak by móc obsługiwać takie jednostki jakie obsługuje. Maersk się przeniósł tam, gdzie są w stanie obsługiwać jego statki
- 1 0
-
2014-02-04 13:36
Za niemca zniszczona, za rządów radzieckich rozkradziona, za PRL-u szykanowana i przykładowo tłamszona, (4)
a obecnie za tzw. wolności Platformy Obywatelskiej dyskryminowana gospodarczo rozdawana swojaką i tak naprawdę bez kultury wolnościowej, a nastawioną na blokowanie wszystkich rozwojowych inicjatyw, które zwiększają możliwości dla społeczeństwa, kontrolę publiczną i prawa polityczne obywateli. Sama inicjatywa wykorzystania leżącego odłogiem w części lotniska BD jest tu nie jedynym przykładem działań uderzających w standardy cywilizowanego państwa. Podobny charakter ma decyzja unijnych urzędników, co do pluralistycznych gdyńskich wyborów społeczno-gospodarczych i dyskryminacji miasta, że powstało jako przeciwwaga i rozwijało sie w amerykańskim tempie i ciągłe faworyzowanie wiadome kraje, a nawet wiadome firmy. Mieliśmy także przykłady jak to chcieli "szkolić" pracowników Stoczni Gdynia, o innych nie wspominając:)).
Każde z unijnych proponowanych rozwiązań sprzyja nieprzejrzystości i niejawności wszelkich grup lobbingu układów kolesiowsko partyjniackich, a nie dobru naszemu miasta i regionu. Ponadto powinna być zasada, że nie można odrzucać projektów samorządowo-obywatelskich nawet ze względu na bardziej prospołeczny charakter i wyraz szacunku dla obywateli. Projekt dokładnie procedowano, analizowany, mający wszystkie pozytywne opinie, uchwały poddany pracom merytorycznym i zatwierdzony do realizacji do tego tak niskim kosztem - czego mamy ewidentny przykład. Wreszcie projekt zmian z którego prezydent Szczurek powinien obowiązkowo z złożenia i zatwierdzenia "parlamentu wojewódzkiego" wykonać i zdać informacje o tym!
Chyba chcemy żyć w cywilizowanym świecie i zawsze uważałem, że unia europejska do tego zmierza, ale ostatnie połajania i rozwiązanie oznacza prowadzenie polityki swojaków europejskich i jawne kpiny z samorządów niezależnych politycznie, o jakimkolwiek stałym dialogu mowy byc nie może. Gdy nasz prezydent musi pisać o oczywistych oczywistościach, a może jeszcze zakładać worek pokutny, a może nawet włosienice?- 26 25
-
2014-02-04 15:04
(1)
Wszyscy winni, tylko nie drugie wcielenie Kwiatkowskiego. Prawie jak w Korei, tam też wierzą w wiecznie żywego wodza i jego reinkarnacje.
- 5 7
-
2014-02-04 22:19
Oj złosliwcu, myslisz że jesteś dowcipny? Jesteś żałosny i obłudny.
Do tego zawistny, że prezydentowi się jednak udaje, choć rzucają mu tak wielkie kłody pod nogi i w imię sobie stanowionego prawa okraść nasze miasto z pieniędzy publicznych.
UE jest gorsza jak komuna tamta nie była aż tak perfidna.- 5 2
-
2014-02-05 09:17
Sama inicjatywa wykorzystania leżącego odłogiem
w części lotniska BD może i jest piękna ale nie brak lotniska jest dla Gdyni największym problemem.
Od 30 lat dojeżdżam do Gdyni ul. Hutniczą i od 30 lat nic tu się nie zmieniło. Stare budy na Chyloni jak stały 30 lat temu tak i stoją zaś układ drogowy w kierunku zachodnim (Hutnicza, Morska) kiedyś wystarczający obecnie skrajnie niewydolny. O ile razy zwiększył się ruch samochodowy na tym kierunku przez ostatnie 30 lat - o 20, 30, 50 razy? A co się zmieniło w układzie drogowym na tym kierunku przez ostatnie 30 lat? Nic, dokładnie nic, samochody suną z prędkością żółwia i od lat nic się tu nie zmienia, kompletnie nic. Więc może ktoś z szanownych urzędników czy analityków zainteresował by się dziesiątkami tysięcy ludzi, dojeżdżającymi do pracy z Rumi, Redy, Wejherowa, Lęborka i dziesiątków innych miejscowości i gnijącymi dzień w dzień w korkach zamiast bujać w obłokach nad lotniskiem w BD. Może ono i potrzebne ale w trzeciej kolejności.- 4 4
-
2014-02-05 16:47
No to dlaczego nie protestował jak zamykano stocznie.
- 1 1
-
2014-02-04 13:40
Wojtek tak trzymaj
Nie mozna dac sie poniewierac przez urzedasow. Investycja za nasze takze Bruksela lapy precz !!!!
- 33 15
-
2014-02-04 13:41
Dyżurni UM Gdynia - do roboty (6)
Bo prezio po premii poleci.
Temat wypracowania "Lądowisko w Kosakowie - polskim Hitroł".
1. nagroda - udział w pochodzie na pasie startowym.- 26 21
-
2014-02-04 13:44
Idź nażryj się (5)
Whiskasa.
- 5 4
-
2014-02-04 13:49
Pudło (4)
Pijam Whiskey.
Triple distilled.- 4 6
-
2014-02-04 13:51
Komentarze nietrzeźwego (2)
typowy bełkot
- 6 1
-
2014-02-04 13:57
Lepszy komentarz nietrzeźwego (1)
Niż mowa-trawa umysłowo chorego.
- 3 4
-
2014-02-04 14:21
A białe myszy już widzisz
na swoim whiskasie ?!
- 5 0
-
2014-02-04 22:55
Nie destylowany tylko
Przez czerstwy chleb filtrowany gdanski urzedasie.
- 2 2
-
2014-02-04 13:42
lotnisko
Panie Szczurek budowa lotniska to poroniony pomysl.Gdyby bylo inaczej nie plaszczylby sie Pan przed Unia i Gdanskiem
- 23 24
-
2014-02-04 13:43
LOTNISKO (2)
Pan Prezydent myli w swoim liście dwie sprawy : zupełnie nietrafioną sprawę lotniska w Gdyni z obroną polskich firm jak np LOT . Tak Węgierski Malev upadł ale dobrze się ma Wizzair - też węgierski . Co Pan prezydent proponuje ? Finansowanie LOT-u i innych nierentownych firm ale Naszych środkami podatnika .Czysty populizm ! Już krok od krzyku : biją nas Niemcy ! Tak nie można ....
- 24 18
-
2014-02-04 13:55
lotnisko
Kompletna bzdura ztym lotniskiem w Gdyni,wystarczy juz Nam rzadow Szczurka
- 6 6
-
2014-02-04 16:58
zajrzyj do strategii województwa
w niej wpisane jak byk jest lotnisko w Kosakowie. Czarny PR, to jednak paskudny kawałek chleba. I albo jesteście cynikami do szpiku kości, albo głupcami, tylko co gorsze?
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.