Fakty i opinie

stat

Wojewoda opublikował uchwałę krajobrazową. Bliski koniec śmietnika reklamowego

Za dwa lata gdańska przestrzeń publiczna powinna być wreszcie wolna od natłoku reklam.
Za dwa lata gdańska przestrzeń publiczna powinna być wreszcie wolna od natłoku reklam. fot. Mateusz Ochocki/KFP

Wojewoda pomorski opublikował treść uchwały krajobrazowej podjętej przed Radę Miasta Gdańska na sesji pod koniec lutego. Oznacza to, że jej zapisy wejdą w życie w ciągu dwóch tygodni. Właściciele nieruchomości będą mieli dwa lata na dostosowanie się do przepisów.



Czy na budynku, w którym mieszkasz znajdują się nośniki reklamy?

tak, ale są zgodne z zapisami uchwały 5%
tak, będzie trzeba usunąć lub zmienić przynajmniej część z nich 9%
nie, mój budynek jest pozbawiony reklam i szyldów 86%
zakończona Łącznie głosów: 1378
Przypomnijmy: uchwała krajobrazowa została przegłosowana na sesji Rady Miasta Gdańska 22 lutego br. "Za" głosowali wszyscy radni PO oraz Łukasz Hamadyk z PiS. Od głosu wstrzymali się pozostali radni PiS z wyjątkiem radnego Piotra Walentynowicza, który jako jedyny w całej radzie był przeciwny proponowanym zapisom.

Prace nad dokumentem trwały prawie 2,5 roku i były poprzedzone licznymi uzgodnieniami z konserwatorem zabytków oraz konsultacjami społecznymi. W toku prac wydłużono czas trwania tzw. okresu dostosowawczego oraz wprowadzono do uchwały regulacje dotyczące ogrodzeń.

- Proces przygotowania projektu był w bardzo dużym stopniu oparty o partycypację, współpracę z różnymi środowiskami, grupami społecznymi, interesariuszami. Powołaliśmy zespół konsultacyjny, w skład którego weszli przedstawiciele różnych środowisk, w tym Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i Pracodawców Pomorza - wyliczał podczas sesji Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dzisiaj już wiadomo, że mimo obaw włodarzy i radnych miasta przy głosowaniu uchwały, udało się uniknąć błędów prawnych i wojewoda pomorski Dariusz Drelich w poniedziałek 19 marca opublikował jej treść w całości w Dzienniku Urzędowym.

Niektóre przestrzenie Gdańska dzięki uchwale zyskają zupełnie nowe oblicze. mat. prasowe

Reklama niezgodna z uchwałą będzie słono kosztować



14 dni później wejdą w życie przepisy, w myśl których właściciele nieruchomości będą mieli dwa lata na dostosowanie reklam na swoich posesjach do uchwały Rady Miasta Gdańska.

To oznacza, że w 2020 r. urzędnicy będą mogli nakładać już kary finansowe. Przykładowo, za ustawienie w sposób sprzeczny z zapisami uchwały bilbordu o powierzchni 18 m kw. kara wyniesie ok. 7,5 tys. zł miesięcznie, zaś za montaż baneru na budynku o powierzchni ponad 1 tys. m kw. - aż 270 tys. zł miesięcznie.

Koniec ze stawianiem płotów na osiedlach



Okresu dostosowawczego nie przewidziano w zakresie płotów. Nowe regulacje wejdą zatem w życie już w najbliższych dwóch tygodniach i będą m.in. zabraniały stawiania nowych ogrodzeń wokół osiedli budynków wielorodzinnych, przy czym możliwe będzie grodzenie ogródków przydomowych oraz sytuowanie płotów w ramach uzupełnienia ogrodzeń historycznych i w historycznych liniach zabudowy.

Opinie (230) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.