- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (475 opinii)
- 2 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (101 opinii)
- 3 Mała uliczka, duży problem (189 opinii)
- 4 Był senator skazany na więzienie (128 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (127 opinii)
- 6 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (289 opinii)
Wraca moda na szyldy w dawnym stylu
"Proszę pana, ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. Po prostu." Ten cytat znają nie tylko fani "Rejsu". Dziś można go jednak odnieść także do wzornictwa. W Gdyni pojawiają się kolejne szyldy, a nawet wystroje całych restauracji, które nawiązują do mody sprzed kilkudziesięciu lat.
Zmieniły się nie tylko szyldy, ale i cała mała architektura - począwszy od budki z hot dogami, a skończywszy na kasie biletowej. Elementy w starym stylu udało się połączyć z graffiti i nowoczesnymi wyświetlaczami, na których pojawiają się zabawne hasła, np. "Cześć przystojniaku" albo "Jutro będzie czas, by odpocząć".
Pojawiło się też nowe logo YMCA, które również nawiązuje do starych czasów.
W ostatnich tygodniach metamorfozę przeszła też lodziarnia Kwaśniak przy ul. Wąsowicza na Grabówku. W ramach pofestiwalowych działań Traffic Design i projektu re:design nowy szyld lodziarni zaprojektował Filip Kozarski. To jednak nie wszystkie zmiany.
- Wybraliśmy lodziarnię Kwaśniaka, ponieważ chcieliśmy przybliżyć to miejsce młodszemu pokoleniu. Poza tym świetnie nadawała się pod ręcznie malowany szyld - do tradycyjnej techniki rzemieślniczej pasowało miejsce z tradycją. Na odświeżonej elewacji, obok napisu, wkrótce zawiśnie także lód w postaci semaforowego szyldu - zdradza Monika Domańska ze stowarzyszenia Traffic Design.
Ogromne zmiany zaszły też w Cyganerii - legendarnej gdyńskiej kawiarni zlokalizowanej przy ul. 3 Maja .
- Od początku przyjęliśmy sobie za cel, żeby nowa Cyganeria oddawała tradycje architektoniczne gdyńskiego międzywojnia. Inspirowaliśmy się m.in. zdjęciami wnętrza z początków działalności - tłumaczy architekt Anna Orchowska, która wraz z Martą Wróbel odpowiadała za wnętrza "nowej" Cyganerii.
W efekcie na ścianach widać surowe cegły, dębowe belki i żelbetową konstrukcję szkieletową. Podłoga jest ciemna, a szyby wielkie od sufitu do posadzki. Wchodząc tu, niektórzy czują się, jakby cofnęli się w czasie.
Skąd to zamiłowanie do powracającej klasyki, liter sprzed kilkudziesięciu lat i wnętrz, których nastolatkowie nie mogą pamiętać? Tu także odpowiedzią może być cytat z - a jakże! - 44-letniego "Rejsu" Marka Piwowskiego:
"Z tych naszych rozmów wyłania się idea występów i... jakich jeszcze nie było. Stworzenia czegoś zupełnie nowego.(..) Chcąc stworzyć sztukę na naszą miarę, musimy zwiększyć w niej udział wysiłku fizycznego, a dla antytezy i duchowego. I to jest nowa strategia syntezy. I to jest nowa koncepcja sztuki."
Miejsca
Wydarzenia
Opinie (126) 2 zablokowane
-
2014-12-18 11:35
Stare szyldy może wracają , stare wartości już nie wrócą, za dużo fejsa i marketingu
- 10 1
-
2014-12-18 11:58
Uważam, że to bardzo dobry pomysł powrót do szyldów z wygladem jak przed laty! (1)
Ludzie mają dosyć tych ciągłych wymyslow i nowości bez wyglądu i polotu.
Rozmawialam niedawno z wieloma osobami wróżnym wieku 30 40 50 60 kilka lat i kkażdy z nich stwierdził, że "nie ma jak to było kiedyś" chodziło o żywność, zakupy i kontakty między ludzkie wszystko było inne lepsze a teraz to takie aby aby i już.- 8 1
-
2014-12-18 18:44
Bo kiedyś ludzie bardziej żyli Bogiem - w tym jednym stwierdzeniu jest ogrom treści.
- 3 1
-
2014-12-18 12:01
Brzydko (2)
- 1 11
-
2014-12-18 19:06
to nie patrz już w lustro
- 0 1
-
2014-12-18 20:03
pewnie chodziłaś ubrana tylko na różowo
?
- 0 1
-
2014-12-18 12:22
łaaał
Odnowili Cyganerię! łał łał :)
- 1 1
-
2014-12-18 14:40
no i super
dość już tych obcojęzycznych nazw, które zazwyczaj każdy inaczej wymawia.
- 8 1
-
2014-12-18 14:48
to jest genialne w swej prostocie
- 7 1
-
2014-12-18 17:34
lepsze niż obskurne płachty (koniecznie w kolorze żółtym) (3)
ciekawe, że nawet firmy architektoniczne (czyli teoretycznie mające pojęcie o wzornictwie) upodobały sobie tandetne, jaskrawe płachty. Może takie jest wyobrażenie o mieszkańcach, że taka forma przekazu do nich trafi.
- 8 1
-
2014-12-18 19:07
a gdzie ty masz żółte płachty?
- 1 1
-
2014-12-18 19:12
Chodzi o efekty. Żółty najbardziej przyciąga wzrok a najlepiej jego kombinacje z czernią i czerwienią.
Do tego odpowiedni tekst odpowiednio oczywiście rozmieszczony, maksymalny format na jaki możemy sobie pozwolić , umieszczamy w najbardziej widocznym miejscu no i czekamy na efekty... - To tak pokrótce.
Zbyt wielu już to stosuje dlatego trzeba stosować inne techniki by uzyskać największy "urobek targetu " :-)
Jest to prawdziwa sztuka nawiasem mówiąc.- 2 0
-
2014-12-22 02:03
Masz coś do żółtego szary człowieku ?
- 0 0
-
2014-12-18 18:56
Czyta się artykuł niby o modzie na stare szyldy
po to żeby na koniec okazało się, że to reklama Cyganerii.
- 2 3
-
2014-12-18 19:04
Pierwszy krok w podróży... / kosmicznej/ odstajemy na milion lat świetlnych
od wypracowanych wzorów estetycznych sprzed lat np. zwracaj uwagę na stare fotki z Gdańskiem -butelki , meble, szyldy , chodniki , płotki , architektura... - Wszystko jednym słowem , od rzeczy użytkowych po ozdobne, wszystko było robione tak jakby miało służyć wiecznie i cieszyć oko a koniecznie - harmonizować z pozostałą substancją.
Dlatego w/w jest celowo wyburzane i Stalin dlatego też to czynił - świadczłyło o wyższej kulturze.
Nie ma nic gorszego od sztampy i bylejakości... ale TO trzeba czuć w sobie.
Długa droga przed wami i nic się nie martwcie - nie zdążycie się za bardzo natrudzić w tej materii przed nadejściem Pana....- 3 1
-
2014-12-18 20:17
wrócił szyld/neon dawnego kina Atlantic. teraz jest tam klub.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.