Fakty i opinie

Wraca pomysł wspólnego biletu za 150 zł. W sprzedaży od 1 stycznia?

Najnowszy artukuł na ten temat

Wyrok ws. systemu Fala: wyniki przetargu do weryfikacji

Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł.
Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł. graf. Trojmiasto.pl

Czy wspólny bilet metropolitalny w cenie 150 zł zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.? Taki pomysł pojawił się w gronie gmin wchodzących w skład MZKZG. Pierwotnie nowy bilet metropolitalny planowano wprowadzić do oferty 1 lipca br., lecz sytuacja związana z pandemią koronawirusa i spadek przychodów samorządów przerwał prace nad nowym rozwiązaniem taryfowym.



Kiedy powinien zostać wprowadzony wspólny bilet w cenie 150 zł?

najszybciej jak to tylko możliwe 81%
od 1 stycznia 2021 r. 10%
po zakończeniu pandemii koronawirusa 4%
za kilka lat, obecnie nie ma takiej potrzeby 5%
zakończona Łącznie głosów: 2010
Oficjalnie ogłoszenie wprowadzenia nowego biletu metropolitalnego za 150 zł miesięcznie (obecnie jego odpowiednik kosztuje 230 zł), obejmującego wszystkich przewoźników komunalnych, SKM oraz PolRegio w granicach gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej ogłoszono w lutym br.

Nowy wspólny bilet kolejowo-komunalny tylko w Gdańsku



Bilet miał się pojawić w ofercie 1 lipca, do czego jednak nie doszło na względu na pandemię koronawirusa.

Należy przy tym jednak odnotować, że Gdańsk nie wycofał się ze swojej "miejskiej" oferty biletu miesięcznego ZTM + kolej, który obowiązuje od 25 marca br., w efekcie czego gdańszczanie jako jedyni w Trójmieście mogą cieszyć się z atrakcyjnej cenowo oferty przewozowej na wszystkie środki lokalnego transportu zbiorowego w granicach miasta.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców.
Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Wspólny bilet za 150 zł od 1 stycznia - Sopot zdecydowanie "za"



Podczas ostatniego zgromadzenia MZKZG pojawił się pomysł, by wrócić do tematu biletu na całą aglomerację. Za tym rozwiązaniem z trójmiejskich samorządów optuje przede wszystkim Sopot, mniejszymi entuzjastami są Gdańsk oraz Gdynia.

- Termin 1 stycznia jest racjonalny i naturalny. Wydaje mi się, że już dłużej nie możemy czekać z tą ofertą. Nie wytłumaczymy mieszkańcom, że po raz kolejny odsuwamy w czasie wejście w życie tego projektu - przekonuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
- Chciałbym z ostateczną decyzją poczekać do września. Popyt na usługi transportu publicznego spadł o połowę. Widać wprawdzie tendencję wzrostową, ale nie spodziewam się, byśmy w tym roku odbudowali ją do stanu sprzed pandemii - argumentuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
- Powinniśmy jeszcze chwilę zaczekać z podjęciem decyzji. Przyszłość biletu Fala [zgromadzenie MZKZG odbyło się przed ostatecznym wyborem wykonawcy Fali - dop. red.], który jest wprawdzie czymś zupełnie innym, ma zasadnicze znaczenie dla wprowadzenia biletu łączonego w cenie 150 zł - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Czytaj też:

22 mln zł straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek



Samorządy sceptycznie patrzą na wyliczenia MZKZG dotyczące kosztów wprowadzenia nowego rozwiązania, które pochodzą z czasów sprzed pandemii. Przedstawiciel Wejherowa uznał wręcz skalę proponowanych dopłat w obecnej sytuacji za "kosmiczną".

Zgodnie z nimi koszt wprowadzenia wspólnego biletu wyniósłby dla 14 gmin ok. 9,39 mln zł. W przypadku miast Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł (obecnie ok. 2,59 mln zł),
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł (obecnie ok. 1,4 mln zł),
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł (obecnie ok. 144 tys. zł).

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej.
Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej. graf. MZKZG

W oczekiwaniu na ostateczną decyzję samorządów



- Uwzględniając taką wysokość składki na przyszły rok, przyjęte zostało założenie, że zostanie odbudowany popyt sprzed pandemii, choć faktycznie dzisiaj nikt nie wie, czy jesienią przyjdzie druga fala zachorowań i kolejny drastyczny spadek dochodów - mówił podczas zgromadzenia Kamil Bujak, przewodniczący Zarządu MZKZG.
Jak zapewnia Kamil Bujak, Zarząd MZKZG prowadzi prace, aby modyfikacja oferty była możliwa do wdrożenia 1 stycznia.

- Ostateczna decyzja w tej sprawie podjęta zostanie przez gminy - członków MZKZG - na podstawie przygotowywanych przez biuro Związku analiz oraz po uwzględnieniu możliwości finansowych, które ze względu na stan pandemii zostały mocno w samorządach ograniczone. Kwestia wprowadzenia biletu metropolitalnego w cenie 150 zł będzie jeszcze omawiana na najbliższych posiedzeniach Zgromadzenia Związku - dodaje przewodniczący Zarządu MZKZG.

Opinie (246) 8 zablokowanych

  • Neverending story... (16)

    To naprawdę taka filozofia po tylu latach wprowadzić coś tak oczywistego co funkcjonuje w tyłu miejscach na świecie?

    • 309 7

    • (3)

      Włodarze 3city niby mówią jednym głosem a takiej prostej sprawy od 20 lat nie potrafią załatwic.Komedia.

      • 41 2

      • (2)

        W latach 1980tych z Trójmiasta pozbyto się śmietanki intelektualnej na rzecz Zachodu. Ten brain drain spowodował, że dziś każdy, każdziutki projekt przechodzi kilkanaście do stu dwóch faz podejścia i do kilku tyseicy poprawek aby na koniec osiągnąć funkcjonalność rzędu maks 25%. SKM i PKM, Stocznie, MW, Woda, Prąd, Opozycja....Ekologia, ścieżki rowerowe.. Erozja brzegów, przekop...
        Już nawet bohomazy nie wychodzą bo setki rurek korpo zajmuje się gładzeniem obrusów oraz tłumaczeniem w Googlu tekstów sprzed 5ciu lat.

        • 2 3

        • (1)

          Na przekop potrzebowano 75 lat z efektem, że dziś już nawet niemal każdy w regionie woli święty spokój niż funkcjonujacy ekosystem Zalewu i turystykę dzięki wymianie wody i pogłębianiu. Nawet nie jestem pewny, czy przekop w ogóle bierze pod uwagę te aspekty ekologiczne, choć te narzucają się, chyba że żyje się w Bańce z pracy i gier internetowych.

          • 1 1

          • Bilet ma podobnie ale oczywistość funkcjonowania takiego systemu została już udowodniona na całym świecie w sposób już Ponad Oczywisty, bo niemal każdy Obywatel korzystał już z niego w jednym z Europejskich miast.

            • 0 0

    • NiE NiE NiE a nawet NiE (2)

      dla wspólnego Biletu Metropolitalnego - bo mówiły jaskółki, że z Gdańskiem niedobre są spółki

      • 3 21

      • Dział Propagandy ekhmm PR UM Gdyni w pracy

        • 12 4

      • Widzę, że Samorządność już rozesłała smsy...

        ....brak kasy na dopłatę po budowie parkingu dla kolegi?

        • 13 1

    • I nazwijmy go Mevo..sukces gwarantowany

      • 18 3

    • Same sukcesy ludzi sukcesu

      Cieszmy się z takich obrotnych samorządowców:
      - sukces Mevo
      - sukces Al.Adamowicza (przepłaconej i oddanej z dużym opóźnieniem)
      - bilet metropolitalny
      - druga kładka nad Motławą
      same sukcesy XD

      • 40 7

    • Właśnie, 1 burmistrz 1 bilet

      • 2 2

    • Problem z biletem metropolitalnym jest podział środków (1)

      Czemu kolej ma dostać 130 zł (czyli w województwo), a pozostałe 20 zł ma trafiać do zarządców transportu publicznego w miastach/gminach.
      To nie jest żaden bilet metropolitalny, ale bilet na kolej i bezpłatny dojazd do pociągu. Za komunikację miejską dla posiadaczy tego biletu zapłacą mieszkańcy, którzy kupią inny rodzaj biletu.
      To są kpiny! Trójmiasto już się pogubiło w ulgach na transport zbiorowy, a jakościowo jest on jednym z najgorszych w kraju.

      • 14 1

      • Ale możesz już teraz kupić bilet metropolitalny bez kolei.

        Możesz też kupić miejski w cenie 100 zł i nie korzystać z kolei.

        • 6 1

    • Trzeba upamiętnić tą chwilę

      Wladze zrobiły coś dla mieszkańców, zdjęcia porobione, ręce posciskane i na następne 10 lat starczy tego dobrego.
      Za 10 lat znowu wycofają a po 12 znów wprowadzą, tak żeby bohatersko rozwiązywać problemy które nie istnieją!!

      • 9 0

    • Zadam Ci tylko jedmo pytanie (1)

      Kto o tylu lat wybiera tych polityków?

      • 6 1

      • widać jacyś głupole

        • 5 1

    • w ankiecie brakuje

      Nie wierze, ze powstanie taki bilet, bo od 20 lat wlodarze (caly czas ci Sami) nie potrafia tegi zrobic - trojmiejska kasta nieudacznikow

      • 9 0

  • Mieszkańcy Gdyni chcą podróżować SKM na zwykłym bilecie miesięcznym ZKM. (7)

    Mieszkańcy Gdyni chcą podróżować SKM na terenie miasta na zwykłym bilecie miesięcznym ZKM. Nie zmuszajcie nas do droższych biletów za 150 zł. W Gdańsku jakoś potrafili taka opcję stworzyć dla mieszkańców a w Gdyni urzędnicy widoczne mają pasażerów w przysłowiowym "nosie". A tyle lat mówią o integracji itd.

    • 75 27

    • taaaaaa

      my w Gdyni chcemy kolejką jechać na Witomino a nawet na Obłuże ;)))))

      • 19 2

    • Nie prawda (4)

      Kolego nie masz prawa wypowiadać się w moim imieniu ani w imieniu innych mieszkańców Gdyni , no chyba w co wątpię jesteś rzecznikiem mieszkańców naszego miasta. Po drugie zanim coś napiszesz to zgłęb temat do końca , bo głupoty wypisujesz .

      • 8 7

      • tak tak w Ratuszu przeczytamy objawione prawdy w temacie

        • 4 1

      • Wystarczy że dwoje/dwóch mieszkańców chce i już uprawnione jest użycie "mieszkańcy Gdyni".

        Czytanie ze zrozumieniem + podstawowe zasady logiki.

        • 2 6

      • Ty również nie masz prawa wypowiadać się w imieniu innych mieszkańców (1)

        • 3 1

        • pracuje w UM to mu się wydaje

          • 1 0

    • Gdańsk wprowadził za 99 zł

      A Gdynia co? Nie zachęca do korzystania TZ. Buspasy to nie wszystko.

      • 5 1

  • (3)

    Ile można mielić to samo od lat?
    Przecież taki bilet to same zalety dla mieszkańców a komunikacja jest dla nich a nie dla samej siebie czy zarządów spółek więc skąd taki opór materii???

    • 154 3

    • ... a ja nie chcę w swoim bilecie na trajlluś - dopłacać do twoich przejazdów SKMką (1)

      NiE!

      • 0 7

      • I tak dopłacasz podatkiem i nie tylko to. Odcinek Janowo - Stocznia Gdynia ( miesięczny) kosztuje 111 zł, co to ma być ?! Przecież to już jest cena paliwa dla 20 dni roboczych, to ma być zachęta do zbiorkomu ?

        • 5 0

    • Jak już wprowadzą to nie bedzie można mielić i brać za to mielenie, posadka się skończy. Specjaliści od dyskusji, konsultacji, koncepcji itp

      • 7 0

  • Jak Spychalska będzie w zespole to za jakieś 10 lat będzie bilet (3)

    pani intryga to kłopot w miescie

    • 108 6

    • niewiem kim jest, ale nazwisko idealne na urzednika (2)

      • 8 0

      • Wice Gdyni...

        Dwojga nazwisk, oba "nomen omen", "na wierzbie" a potem segregator.
        Okragly...

        • 3 0

      • To ta

        Która odpowiadała za lotnisko w Gdyni. Nie dość że nikt jej nie rozliczył, to w nagrodę dostała wice prezydenta. Takie rzeczy tylko w Gdyni

        • 5 0

  • (13)

    150 zł owszem za całe trójmiasto Gdańsk + Sopot + Gdynia.

    Dla mieszkańców obwarzanka Banina, Żukago, Wejerowa, Pryszcza etc. Promka na 229 zł, przy czym różnica w cenie mogłabybyć pokrywana przez gminy pijawki.

    Stop suburbanizacji i ponoszenia jej kosztów przez mieszkańców dużych miast.

    • 62 89

    • (7)

      No jak będziemy stosować takie podziały, to na pewno wszyscy tłumnie się przesiądą.

      • 34 9

      • No ale zobacz systemy w innych miastach (zachodnich) (3)

        W 9 na 10 masz strefy zależne od odległości od centrum.

        • 19 6

        • W jednych miastach są bilety strefowe, a w innych czasowe. (2)

          Strefowe są w Londynie, ale gdzie indziej wygląda to inaczej. Nie ma jednego wzoru.

          • 7 5

          • Niemcy, Francja też strefowe

            Kopenhaga, Sztokholm również.

            • 5 1

          • Czy trzeba daleko szukac? Warszawa jest strefowa.

            Ma strefy - dwie.

            • 0 0

      • Nie rozumiesz że dojazd do wiochy kosztuje więcej? (2)

        • 9 10

        • (1)

          Popatrz na liczbę pasażerów od Gdyni Głównej do Cisowy, skm do Cisowy puste, skm do Wejherowa nabite jak sardynki w puszce. Dlaczego więc ma być drożej skoro to Kaszuby na tym odcinku, to dziadostwo utrzymują

          • 8 2

          • Bo koszty są większe

            • 1 0

    • 229? Paliwo taniej wyjdzie.

      • 21 7

    • Stop suburbanizacji? Władze Trójmiasta wolą ogródki działkowe, zamiast mieszkań, to masz suburbanizację.

      • 4 8

    • " dużych miast ", dobre :) Widzę że megalomania się tu wszystkim udziela

      • 7 1

    • Akurat Pryszcz to jeszcze najbogatszy "powiat GDA" w tej chwili

      • 2 0

    • Niech te wasze "duże miasta" sie w ogóle od Polski odłączą...

      a i jak ktoś jest słoikiem z Mazur to za bilet powinien płacić 400 zł

      • 0 0

  • A co z zasłużonymi honorowymi dawcami krwi? (13)

    Czy dalej będą mieli przejazdy darmowe w zkm, ztm, gait, mzk, a w skm, pkm nie ?

    • 33 17

    • Od zawsze traktują nas źle, nie widzę powodu, aby tu było inaczej. (1)

      Należy przestać oddawać krew, co zresztą zrobiłem. Gdy będą stałe braki, zaczną dawców odpowiednio traktować.

      • 14 8

      • .

        !

        • 1 0

    • (1)

      to jest słabe. W Warszawie jakoś mogą dać bezpłatne dla dawców, ale już w Gdańsku nie. Czyżby beton w PKP jeszcze do tego nie dorósł?

      • 14 3

      • Brak honorowania ZHDK w SKM

        to kwestia marszałka. Marszałka Struka z PO.

        • 23 3

    • Przestać oddawać krew, a pójdą po rozum do głowy.

      • 8 3

    • A to Ty krew oddajesz dla darmowego biletu ? (6)

      Wszędzie trąbicie, że z chęci pomocy, a tu proszę...

      • 11 20

      • a wpadłes na to, że do stacji krwiodawstwa trzeba dojechać i wrócić? (5)

        nie każdy ma pod domem, więc dawać za darmo i jeszcze dopłacać, to przegięcie. Co więcej, po oddaniu krwi nie powinno się prowadzić pojazdów i obsługiwać maszyn w ruchu - więc korzystanie z komunikacji miejskiej to nie fanaberia. Tak całkiem poważnie, powiem na moim przykładzie. Oddaje krew ponad 15 lat, mam oddane prawie 40 litrów krwi. Na codzień jeżdżę po trójmieście swoim samochodem, ale na stację krwiodawstwa jadę autobusem i skm i tak samo wracam - bo nie chcę spowodować wypadku jak np. zakręci mi się w głowie, co niestety się zdarza. To takie trudne do zrozumienia?

        • 17 1

        • (4)

          Dopłacać? Za jedną donację od podatku masz zwrot 34 zł. Na bilet dobowy Ci wystarczy.

          • 2 10

          • kto pokryje mi dzien wolny od pracy :34 zlote? (1)

            na wlasnej dzialalnosci?

            • 7 2

            • Ta sama osoba co zapłaci Ci za urlop :)

              • 4 2

          • taa, ciekawe gdzie.. jakos mi nie chcieli oddac, a jak już to z łaską za najtańsze bilety

            • 4 1

          • Poza tym

            Koszt przejazdu też jest zwracany w postaci biletów, więc kogo Wy bujacie

            • 3 6

    • Musza mieć na wszystkie, należy się im

      • 1 1

  • Pokazują się zawsze stadnie (1)

    Bo jak coś nie wyjdzie nie ma winnego.

    • 62 3

    • A teraz dodatkowo na wirusa można zwalić

      w Gestapidzie dostają specjalne nagrody +75% pensji - bo wirus.
      Ty chcesz coś załatwić - nie, bo wirus.
      Jakież to wygodne dla co niektórych - tylko szkoda, że ja do nich nie należę.

      • 6 1

  • Oby!!!!!!!!!

    • 9 2

  • Już możecie przestać nas mamić obietnicami. (2)

    Nie uwierzę, dopóki nie zobaczę na własne oczy tej oferty.

    • 84 4

    • mevo tez ktos tam widzial ;)

      • 7 0

    • daj spokoj

      3 swinki I naczelny warchlak mietek - oni jak mowia to mowia, jak robia to mowia - nie wierze I'm za grosz, zlodziej ma wiecej honoru niz te pasozyty

      • 4 0

  • (6)

    To na całe trójmiasto. A jakie opcje mamy na sam Gdańsk?
    Łączony za 200 zł i 99 zł dla mieszkańców.

    • 18 12

    • (4)

      Opcji jest tyle, ze nie chce mi sie tego studiowac i jezdze samochodem. Wczoraj pierwszy raz w tym roku musialem skorzystac z komunikacji miejskiej. Podroz od dzwi do dzwi trwala prawie 2h a samochodem te trase robi sie w ok 30 minut. W powszedni dzien pewnie jeszcze dluzej. Wiec o czym mowa? Dajcie sobie juz spokoj z komunikacja miejska a miejsce po tramwajach i autobusach przeznaczcie na dodatkowe drogi, parkingi i drogi rowerowe.

      • 17 11

      • (2)

        Czyli jazda samochodem wynika z braku inteligencji do przejrzenia kilku tabelek ?

        Pewnie przepisy samochodowe tez tak traktujesz ze jak już zdasz prawo jazdy to żadnych przepisów nie uczysz się i nie wiesz jakie są przepisy

        • 6 17

        • Konia z rzedem temu kto sie orientuje np. w ofercie i znizkach w SKM :) Sadze, ze jakby przepytac wyrywkowo niektorych pracownikow odpowiedzialnych za te "oferte" rowniez mieliby problem ;)

          • 13 1

        • Zanim wygrzebie te tabelki to w tym czasie samochodem jestem juz na miejscu. Co gorsza trzeba te tabelki regularnie przegladac bo a nuz cos zmienili i dostane mandat. I co jeszcze gorsze to wczoraj na przystanku okazalo sie, ze tabelki i tak klamaly bo jakis remont i zmiany. Pewnie tez gdzies jest tabelka o remontach ale tak ukryta, ze jej nie zauwazylem. BTW, brakuje ci inteligencji zeby porownac zysk czasowy pomiedzy 2h (+ szukanie tabelek) a 30 minut? Podpowiem, ponad 1,5 godziny.

          • 6 1

      • i płaczesz w innych wątkach

        źe nie masz go gdzie zaparkować

        • 4 5

    • Normalne. Niecale 100zl i latasz ZTM i SKM po Gdansku

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.