• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pomysł wspólnego biletu za 150 zł. W sprzedaży od 1 stycznia?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł. Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł.

Czy wspólny bilet metropolitalny w cenie 150 zł zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.? Taki pomysł pojawił się w gronie gmin wchodzących w skład MZKZG. Pierwotnie nowy bilet metropolitalny planowano wprowadzić do oferty 1 lipca br., lecz sytuacja związana z pandemią koronawirusa i spadek przychodów samorządów przerwał prace nad nowym rozwiązaniem taryfowym.



Kiedy powinien zostać wprowadzony wspólny bilet w cenie 150 zł?

Oficjalnie ogłoszenie wprowadzenia nowego biletu metropolitalnego za 150 zł miesięcznie (obecnie jego odpowiednik kosztuje 230 zł), obejmującego wszystkich przewoźników komunalnych, SKM oraz PolRegio w granicach gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej ogłoszono w lutym br.

Nowy wspólny bilet kolejowo-komunalny tylko w Gdańsku



Bilet miał się pojawić w ofercie 1 lipca, do czego jednak nie doszło na względu na pandemię koronawirusa.

Należy przy tym jednak odnotować, że Gdańsk nie wycofał się ze swojej "miejskiej" oferty biletu miesięcznego ZTM + kolej, który obowiązuje od 25 marca br., w efekcie czego gdańszczanie jako jedyni w Trójmieście mogą cieszyć się z atrakcyjnej cenowo oferty przewozowej na wszystkie środki lokalnego transportu zbiorowego w granicach miasta.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców. Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców.

Wspólny bilet za 150 zł od 1 stycznia - Sopot zdecydowanie "za"



Podczas ostatniego zgromadzenia MZKZG pojawił się pomysł, by wrócić do tematu biletu na całą aglomerację. Za tym rozwiązaniem z trójmiejskich samorządów optuje przede wszystkim Sopot, mniejszymi entuzjastami są Gdańsk oraz Gdynia.

- Termin 1 stycznia jest racjonalny i naturalny. Wydaje mi się, że już dłużej nie możemy czekać z tą ofertą. Nie wytłumaczymy mieszkańcom, że po raz kolejny odsuwamy w czasie wejście w życie tego projektu - przekonuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
- Chciałbym z ostateczną decyzją poczekać do września. Popyt na usługi transportu publicznego spadł o połowę. Widać wprawdzie tendencję wzrostową, ale nie spodziewam się, byśmy w tym roku odbudowali ją do stanu sprzed pandemii - argumentuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
- Powinniśmy jeszcze chwilę zaczekać z podjęciem decyzji. Przyszłość biletu Fala [zgromadzenie MZKZG odbyło się przed ostatecznym wyborem wykonawcy Fali - dop. red.], który jest wprawdzie czymś zupełnie innym, ma zasadnicze znaczenie dla wprowadzenia biletu łączonego w cenie 150 zł - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Czytaj też:

22 mln zł straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek



Samorządy sceptycznie patrzą na wyliczenia MZKZG dotyczące kosztów wprowadzenia nowego rozwiązania, które pochodzą z czasów sprzed pandemii. Przedstawiciel Wejherowa uznał wręcz skalę proponowanych dopłat w obecnej sytuacji za "kosmiczną".

Zgodnie z nimi koszt wprowadzenia wspólnego biletu wyniósłby dla 14 gmin ok. 9,39 mln zł. W przypadku miast Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł (obecnie ok. 2,59 mln zł),
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł (obecnie ok. 1,4 mln zł),
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł (obecnie ok. 144 tys. zł).

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej. Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej.

W oczekiwaniu na ostateczną decyzję samorządów



- Uwzględniając taką wysokość składki na przyszły rok, przyjęte zostało założenie, że zostanie odbudowany popyt sprzed pandemii, choć faktycznie dzisiaj nikt nie wie, czy jesienią przyjdzie druga fala zachorowań i kolejny drastyczny spadek dochodów - mówił podczas zgromadzenia Kamil Bujak, przewodniczący Zarządu MZKZG.
Jak zapewnia Kamil Bujak, Zarząd MZKZG prowadzi prace, aby modyfikacja oferty była możliwa do wdrożenia 1 stycznia.

- Ostateczna decyzja w tej sprawie podjęta zostanie przez gminy - członków MZKZG - na podstawie przygotowywanych przez biuro Związku analiz oraz po uwzględnieniu możliwości finansowych, które ze względu na stan pandemii zostały mocno w samorządach ograniczone. Kwestia wprowadzenia biletu metropolitalnego w cenie 150 zł będzie jeszcze omawiana na najbliższych posiedzeniach Zgromadzenia Związku - dodaje przewodniczący Zarządu MZKZG.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (247) 8 zablokowanych

  • to jeszcze go nie ma? ja pierdziele

    • 12 1

  • Rok 2077 (1)

    "czy nadal jest szansa na wspólny bilet?" Urzędnicy obiecują w końcu zająć się tą sprawą. Naszą rozmówczynią jest prababcia pani Joanny, która za dawnych lat aktywnie działała w internecie na rzecz tego pomysłu.

    • 37 0

    • -Pani Gertrudo,proszę opowiedzieć skąd się wziął pomysł na bilet metropolitarny?

      • 9 0

  • Trzeba bylo zamieszkać w Gdańsku a nie mieć teraz pretensje że na zapupiu są droższe bilety (1)

    • 4 21

    • Screw twoj Gdańsk

      • 0 0

  • Poprostu spadła sprzedaż biletów, wakacje część ludzi pracuje zdalnie, część na zasiłkach. Co będzie niewiadomo. A taka spółeczka MZKG musi jakość istnieć, są tam prezesi, zarząd. Czemu takie takie twory powstają, skoro i tak muszą dogadać się włodarze poszczególnych miast.

    • 25 0

  • GWE (2)

    Wejherowo ma zawsze jakieś ale..... do rowerów nie dokłada się i teraz do wspolnego biletu za 150 ...

    • 8 7

    • I dobrze na tym wychodzą

      Bo to ludzie wyprowadzają się z Gdańska do Wejherowa, a nie na odwrót

      • 4 5

    • Jako jedyni przewidzieli blamaż rowerków elektrycznych

      i teraz się śmieją z tych, co kasę w błoto wywalili

      • 4 1

  • Do włodarzy Gdańska (2)

    Może zamiast zabierać pasy na grunwaldzkiej, wyłączać przyciski na przejściach dla pieszych, lepiej zainwestować te pieniądze na prawdziwe rozwiązania i potrzeby? Jak wspólny bilet!

    Może z zaoszczędzonych pieniędzy z chwastów na terenach byłych trawników w Gdańsku warto przelać na ten projekt?

    • 18 1

    • A może zamiast budować nowe pasy ruchu na Kartuskiej (1)

      Za 100 mln zł (za pierwszy etap, całość będzie kosztować 1.2 mld zł), zainwestować w prawdziwe rozwiązania jak wspólny bilet?

      • 2 0

      • Dobry pomysł

        W szczególności ze rząd zaczyna budować metropolitalną obwodnicę. Inwestycja ruszy bo miasto nie uprawia tam już polityki

        • 0 0

  • Ponad tysiac firm rokujacych rozwoj

    Zniszczyli ,miernoty pomorskie,bo każdy kto nie pasował do układu i przewyższał intelektualnie był eliminowany.Czas rozliczyć władzę

    • 10 1

  • Powinien być jeszcze taki za 100 PLN obejmujący wyłącznie Gdańsk, Sopot i Gdynię...

    ...czyli strefę właściwego Trójmiasta. Ten za 150 PLN urządza wyłącznie mieszkańców ww. pozostałych gmin.

    • 25 3

  • Od ponad 20 lat grzeją temat...drugie pokolenie bida-wlodarzy

    • 28 0

  • To dobry pomysł ale wprowadzany zbyt późno, takie coś już istnieje w innych miastach.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane